AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #1 Skrevet 2. november 2021 Førstegangsmor og kjempeusikker på dette med fast føde. Kan man gi grøt som er helt finmost og fri for klumper mens barnet ligger nede på et teppe? Eller må det sitte oppreist? Synes det er skikkelig vanskelig å mate med baby på fanget, men kanskje en øvingssak. Når man skal bruke eggeplomme i grøten, kaster dere det bare oppi rått? Kan de ha dette fra 6 måneder?? Så leste jeg også at man kan ta litt olje i grøten. Vet dere om den rapsoljen fra Kiwi er innafor å bruke? Eller hvilken olje anbefaler dere som har litt peiling? Og et siste spørsmål, dere som gir brød og leverpostei, moser dere brødet og rører det inn i leverpostei? Min har bare to små tenner, kan nok ikke tygge stort enda. Setter pris på alle svar, selv om dere bare kan svare på noe. ❤️ Tipper det er noen som har skikkelig peiling. 🤗 Anonymkode: a93de...3cf
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 Baby må ikke få mat liggende. Øv på å holde på fanget, eller sett barnet i en barnestol. Vi brukte en pute for ekstra støtte i tripp trappen siden han ikke kunne sitte selv når han begynte å spise. Det går fint å sitte med støtte en liten stund per dag. Alle oljer er ok å bruke. Raps eller solsikkeolje som ikke smaker så mye er bra. Kokosfett er også fint å blande i grøt, siden det smaker litt søtlig. Men eggeplomme og olje er ment som ekstra kalorier for dem som sliter litt med vekten. Hvis barnet ditt går normalt opp i vekt ville jeg ikke tilsatt noe. Brød med pålegg ga vi i biter som han kunne holde selv. Det er ikke noe problem for en baby å "tygge" brød ol. med gummene. Prøv selv å putte en finger inni munnen og se hvor hardt han biter 😅 Lykke til! Anonymkode: 22b75...1c1
RockyRose Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 Kan man gi grøt som er helt finmost og fri for klumper mens barnet ligger nede på et teppe? Eller må det sitte oppreist? Synes det er skikkelig vanskelig å mate med baby på fanget, men kanskje en øvingssak. Ikkje gje mat liggande. Ha baby på fanget, i vippestol eller i babystol. Når man skal bruke eggeplomme i grøten, kaster dere det bare oppi rått? Kan de ha dette fra 6 måneder?? Ja. Vi brukar å ta eggeplomma oppi rett før grauten er ferdigkokt. Eggeplomme er supert både for ekstra fett, men også for mange fine næringsstoff i tillegg til jod (inneheld alle vitamin bortsett frå C-vitamin). For å dekke vekesbehovet for jod så treng du kun 5-6 eggeplommer feks. Så vi har eggeplomme i grauten sjølv med stor baby for å dekke Jod-behovet då han ikkje et såå mykje fisk enda. Så leste jeg også at man kan ta litt olje i grøten. Vet dere om den rapsoljen fra Kiwi er innafor å bruke? Eller hvilken olje anbefaler dere som har litt peiling? Extra virgin er veldig bra å bruke då den er kaldpressa, så dei bevara meir av dei gode næringsstoffa enn varmebehandla olje. Og et siste spørsmål, dere som gir brød og leverpostei, moser dere brødet og rører det inn i leverpostei? Min har bare to små tenner, kan nok ikke tygge stort enda. Vi brukar å skjære i små (sikkert for små 😂) bitar med litt pålegg på. Og evt berre maule litt pålegg så han får smake litt meir av det. Min har kun 2 tenner, men tygger litt likevel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå