Gå til innhold

15-åringen vil begynne på dans

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mor med femtenårig datter. Hun har hatt det vanskelig med spisevegring og overtrening det siste året. Nå går det litt bedre. Hun sier til meg at hun har lyst å begynne med dans og gå på danselinjen på vgs. Jeg blir skeptisk til dette da hun har det vanskelig i sosiale situasjoner og kommer bare til å bli skuffet. Jeg sa til henne at de som danser har drevet med det siden de var småbarn, 5-6 år gamle, og de er på et for høyt nivå.

I fjor vår ble hun meldt ut av volleyball-laget etter en hendelse på trening. Etter sommeren ville hun begynne på volleyball igjen,men jeg sa at det er nok ikke lurt. Hun tok det ganske greit da jeg sa nei til å begynne på dansing, og hun maser ikke om det. Hun går til psykolog for spiseforstyrrelsene. Hva synes dere om at dette? 

Anonymkode: f196c...dd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette snakker du om med fagpersoner som kjenner til henne og hennes sitausjon, ikke kg.

Jeg synes denne tråden burde å stenges.

Anonymkode: d694a...cd8

• Liker 40
Skrevet

Man kan jo fint begynne på dansekurs eller andre ting som eldre, men da starter man vel ikke med de som har holdt på siden de var 5-6 år.. man må jo gå et nybegynnerkurs feks...

Men om det er så lurt med den sykdommen vet jeg ikke, ville spurt behandlerene hennes hva som er ok. 

Kanskje hun heller burde begynne på malekurs eller noe annet som ikke er så trenings- og kroppsfokusert?

(Og man kommer vel ikke inn på danselinja etter 1-2 år dansing.. akkurat DET er jo for folk som kan danse godt allerede)

Anonymkode: ee152...c74

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette snakker du om med fagpersoner som kjenner til henne og hennes sitausjon, ikke kg.

Jeg synes denne tråden burde å stenges.

Anonymkode: d694a...cd8

Psykologen hadde ikke noe fasitsvar på dette. Hun lurte på hvorfor hun ville begynne med dans. Datteren min er veldig sjenert og hun har blitt plaget på skolen. Jeg tror ikke dans er den beste aktiviteten for henne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan jo fint begynne på dansekurs eller andre ting som eldre, men da starter man vel ikke med de som har holdt på siden de var 5-6 år.. man må jo gå et nybegynnerkurs feks...

Men om det er så lurt med den sykdommen vet jeg ikke, ville spurt behandlerene hennes hva som er ok. 

Kanskje hun heller burde begynne på malekurs eller noe annet som ikke er så trenings- og kroppsfokusert?

(Og man kommer vel ikke inn på danselinja etter 1-2 år dansing.. akkurat DET er jo for folk som kan danse godt allerede)

Anonymkode: ee152...c74

Hun er ikke undervektig. Hun liker å trene da. Det går bedre nå enn i fjor med tanke på trening.

Nettopp. Hun er urealistisk om hun tror hun kan gjøre noe sånt på vgs. Hun er altfor sjenert for sånt og hun blir neppe god nok i tide. 

• Liker 1
Skrevet

Hun er ikke undervektig. Hun liker å trene da. Det går bedre nå enn i fjor med tanke på trening.

Nettopp. Hun er urealistisk om hun tror hun kan gjøre noe sånt på vgs. Hun er altfor sjenert for sånt og hun blir neppe god nok i tide. 

La henne få prøve seg da vel. Hvorfor gjør du ditt beste for å psyke ut din egen datter?

Du har et enormt kontrollbehov når det gjelder datteren din. Det er ikke sunt for hverken deg eller henne.

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke din oppgave å bestemme for henne.

Det skal hun erfare selv.

Gud bedre. Hvis dette er holdningen til din datter så er det ikke rart hun sliter med ting.

Anonymkode: 369f1...05a

• Liker 28
Skrevet
Honey Dew skrev (Akkurat nå):

La henne få prøve seg da vel. Hvorfor gjør du ditt beste for å psyke ut din egen datter?

Du har et enormt kontrollbehov når det gjelder datteren din. Det er ikke sunt for hverken deg eller henne.

Jeg er bare realistisk. Hun er for innesluttet og sjenert og sliter på skolen der hun blir plaget. Tror det blir enda et nederlag for henne med dans. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er bare realistisk. Hun er for innesluttet og sjenert og sliter på skolen der hun blir plaget. Tror det blir enda et nederlag for henne med dans. 

Og derfor skal hun ikke få prøve seg? Det er ikke rart hun er sjenert når mammaen forteller henne at hun ikke er god nok.

• Liker 19
Skrevet

Og derfor skal hun ikke få prøve seg? Det er ikke rart hun er sjenert når mammaen forteller henne at hun ikke er god nok.

Hun har vært slik hele livet. Hun ble utredet for autisme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ok at du som voksen er realistisk, men du baserer deg på dine følelser, ikke hennes. Det trenger ikke bli et nederlag. Kanskje opplever hun mestring og får god sosial trening og møter andre som hun kan bli venner med. 

Du er redd for at hun skal bli såret, og det gir mening at du ønsker å beskytte datteren din, men dette er ikke måten å gjøre det på. Du må gi henne en sjanse, hjelpe henne, trøste når hun ber om det. Kanskje går det til helvete - da skal du stå der, trygg og støtten og rose henne for å prøve. For at hun tar sjansen. Det er jobben din som mamma. Jobben din er ikke å fortelle henne om alt hun ikke klarer eller kan. 

• Liker 11
Skrevet

Hun har vært slik hele livet. Hun ble utredet for autisme. 

Og så da? Barn med autisme kan bli gode i det de driver med de også.

• Liker 9
Skrevet

Og så da? Barn med autisme kan bli gode i det de driver med de også.

Hun sliter allerede med skolen og fikk ikke til volleyball. 

• Liker 1
Skrevet

man må ikke ha gått på dans siden barndommen for å gå på dans og drama. Det er ikke balletthøyskolen. Min sønn går på musikklinja, og der er det mange som ikke kan noter en gang.

Anonymkode: 9a3ec...b68

• Liker 20
Skrevet (endret)

Det er ingen krav om at man må ha danset før, slik jeg har skjønt det, men mulig det er forskjellig fra skole til skole.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Skrevet
Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Jeg har tre venninner som har gått på danselinje på VGS, og de sier vidt forskjellige ting om nivået. Noen synes det er for høyt, mens hun som har blitt proffdanser syntes det var latterlig lavt. Det er ingen krav om at man må ha danset før, slik jeg har skjønt det, men mulig det er forskjellig fra skole til skole.

opptaket skjer på grunnlag av karakterer fra ungdomsskolen, og det er helt sikkert likt for alle skoler i landet, så det er ikke noe krav at man har danset før.

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber som psykisk sykepleier så jeg vet hvor ille det kan gå med enkelte i livet. Jeg har en heftig og farlig hverdag på jobb. Mange syke mennesker som ikke har kjent sine egne begrensninger. 

• Liker 1
Skrevet

opptaket skjer på grunnlag av karakterer fra ungdomsskolen, og det er helt sikkert likt for alle skoler i landet, så det er ikke noe krav at man har danset før.

Det var det jeg også trodde, men jeg ser flere nevne her at man ikke kommer inn på danselinje hvis man ikke har erfaring med dans. Det tror jeg er feil. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...