Gå til innhold

Ønske seg en tapas rett av gjestene i stede for gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss, men ønsker å holde kostnadene nede. Vi har alt vi trenger, så jeg tenkte i stede for gave kunne gjestene ta med en tapas rett. Alkohol, drikke, snacks, kaker og nattmat står vi for. Er det frekt å ønske seg det i stede for gaver? 

Anonymkode: 82825...ee0

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke frekt, helt innafor! :) Hadde blitt glad for å komme i et slikt bryllup (og ville kanskje tatt med en bitteliten gave i tillegg)

Anonymkode: 8e222...690

• Liker 21
Skrevet

Det er helt innafor :) Bare pass på å fordele tapasrettene litt utover sånn at ikke 5 stk tar med focaccia og 8 stk kyllingklubber 😄 

• Liker 11
Skrevet

Så lenge du koordinerer hvem som tar med hva 😅 

Anonymkode: 4ec33...8f3

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi skal gifte oss, men ønsker å holde kostnadene nede. Vi har alt vi trenger, så jeg tenkte i stede for gave kunne gjestene ta med en tapas rett. Alkohol, drikke, snacks, kaker og nattmat står vi for. Er det frekt å ønske seg det i stede for gaver? 

Anonymkode: 82825...ee0

Ja, ved å overføre utgiftene over på venner og familie istedet....

Skrevet

Jeg ville isåfall ha satt opp et Google docs skjema med liste over forskjellige tapas retter som folk kan skrive seg opp på. Førstemann til mølla på en måte. For dyrere retter, sørg for å dele disse opp ved å skrive dem flere ganger, slik at hver av dem lager mindre porsjon (til omtrentlig samme beløp for hver rett totalt sett). 

Og hvis jeg var deg, ville jeg sørget for å være veldig nøye med å si at dere virkelig ikke ønsker eller forventer noen gaver utover tiden og innsatsen det tar dem å bidra med valgt rett osv. 

Anonymkode: 6e391...6b4

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det krever i så fall, i tillegg til at dere må organisere og fordele skikkelig (hvem, hva, hvor mye, hvordan skal det avleveres, oppbevares, varmes?, serveres osv), at alle gjestene bor i nærheten og har kort og enkel reisevei. For meg som ikke har bil er det fort mye styr involvert i å frakte med seg mat, særlig om det forventes at den skal leveres i serveringsvennlig bolle/fat.

Som gjest foretrekker jeg å gi gave, det er mye mindre styr (og et tapasbord hvor alle skal bidra med litt høres ut som mange kokker, mye søl og veldig mange små serveringsenheter...).

Endret av Daria
  • Liker 22
Skrevet
Daria skrev (4 minutter siden):

Det krever i så fall, i tillegg til at dere må organisere og fordele skikkelig (hvem, hva, hvor mye, hvordan skal det avleveres, oppbevares, varmes?, serveres osv), at alle gjestene bor i nærheten og har kort og enkel reisevei. For meg som ikke har bil er det fort mye styr involvert i å frakte med seg mat, særlig om det forventes at den skal leveres i serveringsvennlig bolle/fat.

Som gjest foretrekker jeg å gi gave, det er mye mindre styr (og et tapasbord hvor alle skal bidra med litt høres ut som mange kokker, mye søl og veldig mange små serveringsenheter...).

Enig og itilegg kan jeg ikke lage mat..

Anonymkode: 44853...dcc

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg kan lage mat, men for meg så blir det prinsippet. Er jeg buden som gjest, så er jeg buden som gjest og ikke kokk.

Endret av O.G.
Skrevet

Jeg syns det er helt innafor 🙂

Hvert i 5 bryllup der gjestene tok med tapeas istedenfor gave. God mat og fornøyde gjester. Siden alle fikk noe de likte og ikke matretter som brudeparet trur de vil like.

Anonymkode: ba966...353

• Liker 6
Skrevet

Jeg var i et bryllup der vi tok med en flaske vin hver til baren. Litt enklere en å drasse med kjøttboller. 

• Liker 12
Skrevet

Kommer an på hvor mange gjester det er. Er det 60 så er det uaktuelt, er det 10 så er det greit.

Anonymkode: ef02a...ce4

• Liker 4
Skrevet

Det er helt innafor. Og de som ikke kan lage mat kan ta med seg ost/skinke etc. Og man tar jo ikke med mengder om alle tar med seg, så en liten boks på bussen klarer de fleste. 

Anonymkode: d1436...b01

• Liker 1
Skrevet

Nei. Nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei. Jeg har vært i ett sånt bryllup, det er IKKE måten å gjøre det på. Inviterer dere til feiring så står dere for maten, ikke gjestene. Min erfaring (både fra det kjipabryllupet der alle måtte ta med seg mat og andre feiringer i kurvfeststil); det krever en hel del logistikk for å få bra utvalg på maten/rettene og rett mengde, dere risikerer fort at det blir mye brød og salat og lite proteiner om folk skal velge selv, det er veldig styrete for folk å måtte ta med mat først i vielse og så i selskap, enda mer styr er det om folk skal ta kollektivtransport fordi det serveres alkohol, er det varmt ute risikerer du at maten bli dårlig på veien fra noens kjøkken til ditt bryllupsmiddagskoldtbord, det er slett ikke alle som har så god hygiene på kjøkkenet (og det er ikke kjekt å spise mat der du vet at tante Guri med dårlig hygiene har stått for noe men ikke hva og hvordan du kan unngå å spise det), har dere nok kjølekapasitet til å oppbevare rester?, skal dere eller gjestene ta med seg restene hjem?, noen må ta ansvar for at tomme fat/skåler/serveringsting og tang blir vasket og kommer med rett eier hjem. Nei det er ikke en god måte å gjøre det på, absolutt ingen syns det i bryllupet jeg var i bortsett fra brudeparet. Det ble snakket om fra invitasjonene kom ut, underveis i "middagen" og i alle år etterpå. 

Skal dere spare penger så gå for billigere mat, inviter færre folk, ta betalt for alkohol eller ønsk dere penger/gavekort i bryllupsgave. Det er så vanvittig megagnitent å ikke spandere mat på folk i et bryllup at jeg nesten ikke har ord, da er det bedre dere dropper å bruke penger på alkohol. 

Anonymkode: a76de...8d9

• Liker 24
Skrevet

Jeg har ingen interesse for å lage mat og har ingen evner på det området, så jeg hadde absolutt fortrukket å ta med drikke selv i stedet for. 

Det heter jo ikke "jo flere kokker, dess mere søl" for ingenting, det høres litt styrete ut å fordele matlagingen utover mange mennesker. 

Anonymkode: ca931...d28

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei. Jeg har vært i ett sånt bryllup, det er IKKE måten å gjøre det på. Inviterer dere til feiring så står dere for maten, ikke gjestene. Min erfaring (både fra det kjipabryllupet der alle måtte ta med seg mat og andre feiringer i kurvfeststil); det krever en hel del logistikk for å få bra utvalg på maten/rettene og rett mengde, dere risikerer fort at det blir mye brød og salat og lite proteiner om folk skal velge selv, det er veldig styrete for folk å måtte ta med mat først i vielse og så i selskap, enda mer styr er det om folk skal ta kollektivtransport fordi det serveres alkohol, er det varmt ute risikerer du at maten bli dårlig på veien fra noens kjøkken til ditt bryllupsmiddagskoldtbord, det er slett ikke alle som har så god hygiene på kjøkkenet (og det er ikke kjekt å spise mat der du vet at tante Guri med dårlig hygiene har stått for noe men ikke hva og hvordan du kan unngå å spise det), har dere nok kjølekapasitet til å oppbevare rester?, skal dere eller gjestene ta med seg restene hjem?, noen må ta ansvar for at tomme fat/skåler/serveringsting og tang blir vasket og kommer med rett eier hjem. Nei det er ikke en god måte å gjøre det på, absolutt ingen syns det i bryllupet jeg var i bortsett fra brudeparet. Det ble snakket om fra invitasjonene kom ut, underveis i "middagen" og i alle år etterpå. 

Skal dere spare penger så gå for billigere mat, inviter færre folk, ta betalt for alkohol eller ønsk dere penger/gavekort i bryllupsgave. Det er så vanvittig megagnitent å ikke spandere mat på folk i et bryllup at jeg nesten ikke har ord, da er det bedre dere dropper å bruke penger på alkohol. 

Helt uenig i dette. Har vært på mange fester med medbragt mat, det er både hyggelig og maten er god! Har aldri blitt dårlig el. Når det er tapas kan de som ikke vil lage mat ha med skinke, oljer osv. Men, det krever jo endel av dere med å fordele ansvar for forskjellige retter, dandere maten på festen osv.

Anonymkode: aff57...1ca

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette, og ikke minst - kan de med allergier stole på at allergimaten (som man burde ha) er laget på rent nok kjøkken?

Jeg ville ha vært skeptisk til å spise spleise-tapas av den grunnen. Si at Kari lager brød og kjøttboller. Kjøttbollene er glutenfri naturlig, men har Kari tatt hensyn til at en med cøliaki skal spise dem? Lagde hun brødet samtidig slik at kjøttbollene kan ha fått gluten i seg (melstøv)? Vasket hun hender og utstyr når hun gikk fra brødet til å ta i kjøttbollene? Lagde lille Per en brødskive og fikk noen smuler i kjøttbollene? Osv osv. Resultatet, for meg, hadde blitt at jeg måtte ha lagd nok mengder av mat jeg selv kunne ha fordi jeg vet jeg tåler den ene tingen, og nok til å servere andre også. Det blir en kjip middag for en gjest.

--

Jeg hadde tapas i mitt eget bryllup, men vi bestilte det fra restaurant. Det er ikke dyrt i forhold til treretters, og du vet at kvaliteten er jevn, ikke at den varierer veldig både med hygiene og kvalitet...

Anonymkode: 445c7...abb

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei. Nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei. (...) Det er så vanvittig megagnitent å ikke spandere mat på folk i et bryllup at jeg nesten ikke har ord, da er det bedre dere dropper å bruke penger på alkohol. 

Amen. 

Det er en ærlig sak å ikke ha råd til å beverte ørten bryllupsgjester, men da er løsningen at man ikke inviterer flere gjester enn man har råd til å beverte. 

Anonymkode: 00931...cb8

• Liker 17
Skrevet

Huff, nei, æsj.

For det første suger jeg til å lage mat. Det eneste jeg et skikkelig god til er spsgettisaus med kjøttboller. Veldig gøy å ta med seg en 10 liters kjele med dette under armen i kirka 😖

For å ikke snakke om at en stor del ikke vasker hendene etter å ha vært på do. Spennende å vite at noen av disse antagelig er gjest i bryllupet og har laget deler av maten.

Anonymkode: 86e2b...71e

• Liker 6
Skrevet

Syns det er en god ide, men hvordan løse det? 

Noen må få ansvar for å ta i mot og eventuelt varme opp. Hvem er det? Skal maten leveres før vielsen? Hva med holdbarhet ute av kjøleskap? 

Det bør vel også spesifiseres hvem som lager hva og hvor mye. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...