Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nimbus2000 skrev (Akkurat nå):

Hva med folk som er redde for zombier, vampyrer, osv. Skal ikke de respekteres? 

Kødder du nå? Er det argumentet ditt? Jeg har traumer som gjør at jeg er livredd for alkohol med den tankegangen får vi vel forby alkohol da. Fordi jeg blir redd. Helloween er for å bli skremt de som ikke vil være med på feiringen kan bare skru av lysene ute og pent takke nei til feiringen så enkelt er det! Man trenger ikke å gjøre det så vanskelig! Ha litt empati og lytt når en folkegruppe sier i fra om noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Humle Brumle skrev (Akkurat nå):

Nei heldigvis ikke mange som gjør det! Men det er jo det jeg vil fram til. Folk må skjønne at det ikke er akseptert lenger. Jeg har sett det et par ganger og da blir jeg litt paff sånn Halo har du levd under en stein liksom.

Aldri sett noen som har gjort det, så egentlig aldri tenkt på at noen gjør det. Jobbet i barnehage i mange år, og kostyme består kun av klærne til karakteren uansett hudfarge på karakteren. Så har vært nok av brune Elsaer og hvite Pocahontaser feks. 

Skjønner hva du mener, hadde nok stusset ganske mye uansett om folk begynte male hudfargen på karakteren. Det er jo bare merkelig egentlig. 

• Liker 1
Skrevet
Swifty skrev (Akkurat nå):

Aldri sett noen som har gjort det, så egentlig aldri tenkt på at noen gjør det. Jobbet i barnehage i mange år, og kostyme består kun av klærne til karakteren uansett hudfarge på karakteren. Så har vært nok av brune Elsaer og hvite Pocahontaser feks. 

Skjønner hva du mener, hadde nok stusset ganske mye uansett om folk begynte male hudfargen på karakteren. Det er jo bare merkelig egentlig. 

Ja ikke sant men det skjer jo. Jeg har ikke sett noen barn men jeg har definitivt sett det. 

Skrevet
Humle Brumle skrev (3 minutter siden):

Ja ikke sant men det skjer jo. Jeg har ikke sett noen barn men jeg har definitivt sett det. 

Huff, men finnes vel alltid noen idioter dessverre.

• Liker 1
Skrevet
Oida skrev (3 timer siden):

Vet du hva samene ble utsatt for i sin "vanskelige fortid"?  Eller fornorskningen som det gjerne omtales som. Hensikten var å utslette samisk språk, kultur, historie og tradisjoner. Samisk språk ble usynliggjort i samfunnet. Som ved å oversette samiske stedsnavn til norsk og fjerne dem  fra kartene. Samiske barn ble nektet og prate samisk på skolen, og på internatene hvor de bodde. Dette er en av årsakene til at samisk er et truet språk. Jeg kunne fortsatt i det uendelige med grelle eksempel på hva fornorskningen har ført med seg. Men å slenge ut en kommentar om at "Det blir for dumt å spille på sårede følelser fra fortiden", vitner om uvitenhet.

Som same kan jeg bekrefte at vi er ulike individer og ikke en homogen masse, som de fleste andre mennesker uansett opprinnelse.

Jeg blir ikke krenket om noen føler for å kle seg ut som same. Men kunne ikke selv tenke meg å kle meg ut i for eksempel Sari, bunad eller som inuitt. For meg handler det om respekt.

Du skriver at veien ut av fortiden er å fokusere på nåtiden. Det er forsåvidt sant. Men faktum er at samer blir mobbet og sett ned på. Jeg har fått min del av skjeve blikk og kommentarer fra oppveksten og frem til i dag. Noe jeg står godt i med rak rygg, men aldri slutter å forundres over. 

Ja, jeg vet. Jeg kan historie. Jeg vet også at så lenge man sitter fast i fortiden, så kommer man seg aldri videre og fortsetter å leve i utakt med samfunnet. Det gjelder ikke bare samer, men alle som har opplevd en stor belastning, urettferdig behandling og truende oppførsel tilbake i tiden. Å komme seg videre betyr ikke å fornekte eller å glemme hva som har skjedd før, men å ikke la det påvirke deg her og nå og i fremtiden og anerkjenne at jo, dette har skjedd, men det skjer ikke nå lenger og nå vet/kan vi bedre.

Men det er for dumt å spille på sårede følelser fra fortiden med mindre man vil forbli nettopp i fortiden.  Følelsesladet argumentasjon er aldri en bra argumentasjon. Man må kunne evne å se at samfunnet i dag er ikke samfunnet som var før. 

Hvorfor blir samer mobbet og sett ned på av enkelte? Hva er din forklaring? 

• Liker 3
Gjest Nimbus2000
Skrevet

Om man blir støtt av norske barn som kler seg ut som Aladdin så bør man vurdere å flytte tilbake til hjemlandet. I Norge så må norske barn få lov til å være norske barn. 

Skrevet
Nimbus2000 skrev (7 minutter siden):

Om man blir støtt av norske barn som kler seg ut som Aladdin så bør man vurdere å flytte tilbake til hjemlandet. I Norge så må norske barn få lov til å være norske barn. 

Er ikke det dette handler om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...