Tiuren Skrevet 3. november 2021 #21 Skrevet 3. november 2021 Men kan man kle seg ut som heks? De er da vitterlig en religiøs minoritet som har vært utsatt for bestialsk forfølgelse... 11
herzeleid Skrevet 3. november 2021 #22 Skrevet 3. november 2021 Kågebruker skrev (4 timer siden): Jeg tror egentlig ikke at folk Blir så lett krenket. Noen skriker veldig høyt bare og mediene tror at disse menneskene representerer alle innenfor en gruppe. En annen ting er at folk har blitt så amerikaniserte. Blackface er kanskje ikke det kuleste, men det er noe annet i Norge enn i USA. Jeg kommer aldri til å gå med samedrakt eller indianerkostyme( amerikansk urinnvånerkostyme). Men om folk vil gjøre det så vær så god. Det er ikke så farlig. Bare litt teit. Og kulturell appropriasjon er bare bullshit. Det er sånn verden utvikler seg og går fremover. Å være imot kulturell appropriasjon blir som å være i mot raseblanding nesten. Det er det stikk motsatte av integrering og toleranse. Hvordan er indianerkostyme teit?
Entern Skrevet 3. november 2021 #24 Skrevet 3. november 2021 Tiuren skrev (44 minutter siden): Men kan man kle seg ut som heks? De er da vitterlig en religiøs minoritet som har vært utsatt for bestialsk forfølgelse... Eh, hekser fantes ikke. De var ganske alminnelige kvinner som ble offer for en kombinasjon av baksnakking/intrigering blant naboer og en ekstremt autoritær og intolerant kirke. 2
Kågebruker Skrevet 3. november 2021 #25 Skrevet 3. november 2021 (endret) herzeleid skrev (14 minutter siden): Hvordan er indianerkostyme teit? Fordi folk blir provosert? Og det er faktisk ikke verdt det. Litt som at jeg ikke gidder å gå rundt med Hockeysveis. Endret 3. november 2021 av Kågebruker 1
Kågebruker Skrevet 3. november 2021 #26 Skrevet 3. november 2021 Grønnfrakk skrev (18 timer siden): Synes vi skal være glad vi har wow-bevegelsen, selv om jeg personlig synes den går litt langt til tider. Det samme gjelder metoo, selv om det ble noen utfall som gikk helt galt med direkte hets av enkelte menn som gikk over streken, så bidro det til å løfte en debatt i kulturen som hadde ligget og glødet lenge. Menn kan ikke lengre slippe unna med alt, og jammen er jeg glad jeg ikke lever på 50-tallet og måtte leve med å bli kløpet i rumpa på kontoret. Det samme gjelder woke, noen ting i samfunnet må bare tas opp og da kan ting gå litt over streken. Vi "priviligerte" trenger faktisk å forstå hvordan kolonialisme og erobring har gått ut over enkeltmennesker og folkeslag, og et slikt bredt kulturoppgjør er måten å gjøre det på i dagens medievirkelighet. Jeg er så glad at funksjonshemmede barn ikke blir kalt mongo og stappet inn på umenneskelige institusjoner, at vi har sluttet å tvangskastrere sigøynere og romfolk og at kvinner som sliter ikke blir buret inne med diagnosen "hysteri" og lobotomert. Ungene kan kle seg ut som huldra, tusser og troll, trenger ikke å være en karikert same eller seksualisert sydhavsprinsesse for å ha det gøy på halloween. Vi er ikke sjømenn på 1930-tallet lengre, vi lever i en helt annen tid og rasismen fra denne tiden er klar for å puttes på museum. Hva er Wow? Mener du Woke? 1
Tiuren Skrevet 3. november 2021 #27 Skrevet 3. november 2021 (endret) 5 hours ago, Entern said: Eh, hekser fantes ikke. De var ganske alminnelige kvinner som ble offer for en kombinasjon av baksnakking/intrigering blant naboer og en ekstremt autoritær og intolerant kirke. Hekser finnes, de som ble brent var nok ikke nødvendigvis hekser. Men er det ikke å krenke disse flotte sterke kvinnene å idag kle seg ut slik som kirken og folketroen trodde hekser var? Endret 3. november 2021 av Tiuren 4
Tiuren Skrevet 3. november 2021 #28 Skrevet 3. november 2021 (endret) 1 hour ago, Kågebruker said: Fordi folk blir provosert? Og det er faktisk ikke verdt det. Litt som at jeg ikke gidder å gå rundt med Hockeysveis. Du burde prøve, mulig du liker det 😄 Endret 3. november 2021 av Tiuren manglende bokstav
Kågebruker Skrevet 3. november 2021 #29 Skrevet 3. november 2021 Tiuren skrev (Akkurat nå): Du burde røve, mulig du liker det 😄 Det hadde vært litt morsomt. Men jeg er en enslig mann i 30-årene så jeg kan ikke tillate meg slike utskeielser. Sånn er det å bli gammel. 2
Entern Skrevet 3. november 2021 #30 Skrevet 3. november 2021 Tiuren skrev (45 minutter siden): Hekser finnes, de som ble brent var nok ikke nødvendigvis hekser. Men er det ikke å krenke disse flotte sterke kvinnene å idag kle seg ut som slik kirken og folketroen trodde hekser var? Ja de finnes i dag såklart😅 Tror ytterst få av dem blir krenka da😅
visp Skrevet 3. november 2021 #31 Skrevet 3. november 2021 Jeg så ikke debatten, men tror jeg fikk litt lyst nå :) Jeg må si jeg aldri har sett noen har kledd seg ut som same til halloween? Samene er jo ikke akkurat kjent for å ha særlig til selvironi akkurat (men det går veldig mye i "jævla søringer"). Jeg er venn med en same og hun har heldigvis masse humor! Jeg husker det året det ble servert nystekte lapper på samenes nasjonaldag. Herregud, som jeg lo! Men det ble jo rabalder da. Utrolig morsomt! Angående utkledning til halloween så syns jeg denne også var veldig morsom: https://www.nrk.no/satiriks/skihoppere-reagerer-pa-at-barn-kler-seg-ut-som-skjeletter-_nrk-satiriks_-1.15710794 4
AnonymBruker 42 Skrevet 3. november 2021 #32 Skrevet 3. november 2021 Har dette tullballet klart å havne opp på "debatten" også nå ... Vet ikke om jeg skal eller. Vi må jo ha det ganske så bra når "problematiske kostymer" er noe som ofres tid i alle "medier"... "Det er jo aldri så gæli at det itte gØdt for noko" - eller noe i den duren.. visp skrev (1 time siden): https://www.nrk.no/satiriks/skihoppere-reagerer-pa-at-barn-kler-seg-ut-som-skjeletter-_nrk-satiriks_-1.15710794 Den var jo utrolig bra. Men.... hadde det ikke stått "satirisk" i hjørnet - så kan man jo (iaf. jeg) ikke være heeeelt sikker på om noen faktisk kunne finne på å mene noe slikt. Og det sier jo litt om dagens "klima" eller "Larsons", dessverre 🤪 3
visp Skrevet 3. november 2021 #33 Skrevet 3. november 2021 Beeblebrox skrev (1 minutt siden): Har dette tullballet klart å havne opp på "debatten" også nå ... Vet ikke om jeg skal eller. Vi må jo ha det ganske så bra når "problematiske kostymer" er noe som ofres tid i alle "medier"... "Det er jo aldri så gæli at det itte gØdt for noko" - eller noe i den duren.. Den var jo utrolig bra. Men.... hadde det ikke stått "satirisk" i hjørnet - så kan man jo (iaf. jeg) ikke være heeeelt sikker på om noen faktisk kunne finne på å mene noe slikt. Og det sier jo litt om dagens "klima" eller "Larsons", dessverre 🤪 Jo, jeg er veldig sikker på at noen faktisk hadde klart å lage bråk om dette og:) Om de hører det gjentatt nok ganger blir det til slutt en sannhet for de. 2
tom1986 Skrevet 3. november 2021 #34 Skrevet 3. november 2021 Å kle seg ut som same hadde vært litt rart, men jeg synes det er merkelig hvor hårsåre disse "minoritets-representantene" er. Om noen kler seg ut i same-kofte så er det vel bare å le av det? Hvorfor så jævlig nærtagende og skjør? 1
Gjest Raptuza Skrevet 3. november 2021 #35 Skrevet 3. november 2021 Jeg tror at samene har forskjellig syn på dette, men det er de som roper høyest som kommer i media
Drizzt Skrevet 3. november 2021 Forfatter #36 Skrevet 3. november 2021 Raptuza skrev (1 time siden): Jeg tror at samene har forskjellig syn på dette, men det er de som roper høyest som kommer i media Jeg håper virkelig at du har rett og at hun ikke er representativ for holdningene blant samene eller væremåten deres. Jeg kjenner jo bare 1 dame som er same og hun mener det er helt uproblematisk hvis noen barn vil gå i samekofte på Halloween. Hun mener det er bare søt at barna viser interesse. Jeg vet ikke hvor representativ hun jeg kjenner er for sin gruppe, men mener at veien ut av fortiden er å faktisk fokusere på nåtiden og ikke minst fremtiden. 4
Tanuki Skrevet 4. november 2021 #37 Skrevet 4. november 2021 Men alså...kler folk seg virkelig ut som samer på Halloween? Jeg er enig i premisset om at det er en uting å kle seg ut som andre etniske grupper eller kulturer, slike kostymer har en tendens til å ligne karikaturer og/eller bygge på stereotyper som ikke hører hjemme i 2021. Men, det går for langt når barn ikke kan kle seg ut som karakterer fra Disneyfilmer fordi foreldre er redd for at noen skal føle seg tråkket på. Kan ungen kle seg it som Aladdin, Mulan, eller Pocahontas, ja mener jeg. Hadde jeg stusset over dømmekraften til en voksen person som kledde seg i blackface, indianerkostyme eller "sexy geisha" kostyme? Ja. 3
Carmen67 Skrevet 4. november 2021 #38 Skrevet 4. november 2021 (endret) Swifty skrev (På 3.11.2021 den 0.42): Huff, blir litt tåpelig når en ikke kan kle seg ut som en Disney karakter. Er vel forbudt være Jasmin og Pocahontas også da? Må vel egentlig nekte ungene se enkelte av filmene snart da, siden de inneholder krenkende ting. Jeg skjønner ikke helt logikken alltid, alt skal endres fordi det krenker folk pga noe som skjedde i fortiden… men skal en fjerne alt folk blir krenket av er det neppe mye igjen, og jeg skjønner ikke helt hvordan det skal endre noe. Er det ikke bedre heller prate om det, og forklare at slik var det før i tiden. Og vi har lært mer idag, istedenfor på en måte bare feie alt fra tidligere under teppet. Jeg må si jeg undres til tider over hvor menneskeheten er på vei 😅 …vel nå er det fremdeles mange som får ropt «samejævel» etter seg på gata i 2021. Det er vel ikke så mange kledd i øst-telemark bunaden som får ropt «telemark jævel» etter seg? Jeg personlig er veldig stolt av min nasjonaldrakt fra mitt hjemsted blant fjordene på vestlandet. Så skulle jeg se den i plastikk-utgave som kostyme kjøpt på Nille hadde det vært et veldig trist syn. Verden hadde vært et bedre sted om vi respekterer at andre blir såret over vår oppførsel og at vi tar hensyn, uansett om vi er enige eller ikke. Vi har ingen rett til å definere andres følelser. Om noen tar anstøt av å få servert alkohol i en middag, så sier jeg faktisk nei takk i den anledningen selv. Hvorfor skal det være så vanskelig å vise hensyn? Hele den vestlige verden er faktisk bygget på kolonialisme og undertrykkelse av minoriteter! Det er historieløst å argumentere for å legge dette bak seg. Hva skulle jeg som hvit helnorsk middeladrende «prate» om, annet enn å anerkjenne ranet og brutaliteten overfor urbefolkninger og la dem avgjøre hvordan de vil bli respektert? Er det så vanskelig? Endret 4. november 2021 av Carmen67 2
Druid Skrevet 4. november 2021 #39 Skrevet 4. november 2021 Grønnfrakk skrev (På 2.11.2021 den 22.40): Vi "priviligerte" trenger faktisk å forstå hvordan kolonialisme og erobring har gått ut over enkeltmennesker og folkeslag, og et slikt bredt kulturoppgjør er måten å gjøre det på i dagens medievirkelighet. Er i og for seg ikke uenig i bakgrunnen, jeg skjønner bare ikke hvordan det skal virke. For hva vi gjør er å usynliggjør deler av kulturen ; med å dedikere den spesifikt til en minoritet, gjør vi den ytterligere irrelevant og i praktisk mindre synlig, Det er en minst like effektiv måte å drepe kulturen på, som det vi gjorde før. Jeg sier bare jeg savner nyanser og en klar målsetning. Og helst før du må ta DNA test for å bestemme kulturen din. 1
Carmen67 Skrevet 4. november 2021 #40 Skrevet 4. november 2021 Tanuki skrev (25 minutter siden): Men alså...kler folk seg virkelig ut som samer på Halloween? Jeg er enig i premisset om at det er en uting å kle seg ut som andre etniske grupper eller kulturer, slike kostymer har en tendens til å ligne karikaturer og/eller bygge på stereotyper som ikke hører hjemme i 2021. Men, det går for langt når barn ikke kan kle seg ut som karakterer fra Disneyfilmer fordi foreldre er redd for at noen skal føle seg tråkket på. Kan ungen kle seg it som Aladdin, Mulan, eller Pocahontas, ja mener jeg. Hadde jeg stusset over dømmekraften til en voksen person som kledde seg i blackface, indianerkostyme eller "sexy geisha" kostyme? Ja. Så fordi disse figurene er blitt hvitvasket gjennom Disney er det ok? Du sier det er ok med «Pocahontas, men ikke indianerkostyme? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå