Drizzt Skrevet 2. november 2021 #1 Skrevet 2. november 2021 som handler om kostymer, Halloween og hva det er lov og ikke lov å kle seg som. Jeg må si at jeg blir litt lei av å høre at fordi samene har hatt en vanskelig fortid, så skal ikke-samer ikke få lov å kle seg i samekofte. Er dette i det hele tatt et argument mot at et ikke-samisk barn kan kle seg i samekofte på Halloween? Det blir for dumt å spille på sårede følelser fra fortiden og ''hvem som sitter med makta'', ''hvem har privilegier'' og på alle måter ekskludere seg selv istedet for å inkludere seg selv. Man skal krenke seg ut av alle mulige situasjoner og feste blikket i fortiden istedet for å feste blikket i nåtiden og fremtiden. Hun føler av en eller annen grunn at når et barn kler seg i samekofte til Halloween er å krenke hennes rett å være same. Hæ? På hvilken måte forklarte hun aldri ... Hun hadde generelt en svært aggressiv, angrepsorientert, følelsesladet og strengt talt argumentløs måte å delta på og dette tapte hun debatten på. Av de tre på hennes side av debatten var det dama i midten som var mest balansert og argumenterte godt etter min mening. Nyttig med raske forklaringer på noen moderne begrep som woke, kulturell appropriasjon, osv. Hvis en same kler seg i norsk bunad til Halloween - kommer noen til å reagere, lage sinte overskrifter i media og forby samer å kle seg i norske bunader? Det tror jeg ikke. Jeg elsker han fra ''Subjekt'' (fikk ikke med meg navnet hans dessverre) og hvor godt han argumenterte bare for å bli møtt av dama i samekofte med ''nå må du høre her'' ... Hun meldte seg helt ut av debatten flere ganger, men dette tok kaka. Jeg savner veldig de gode og saklige argumentene for hvordan et barn ikledd i samekofte fratar/krenker/ en annens rett å være den man er og hvordan å kapsulere seg selv, være på angrepsiden og se mot alle andre som fienden er veien til en bedre fremtid for alle. 17
Gjest SVK Skrevet 2. november 2021 #2 Skrevet 2. november 2021 Hadde noen kjøpt en samekofte eller bunad for å kle seg ut på Halloween så hadde jeg tenkt de hadde alt for mye penger. Disse festplaggene er skamdyre.
MorTil2 Skrevet 2. november 2021 #3 Skrevet 2. november 2021 Jeg orket rett og slett ikke å se debatten. Begynte, men er så lei alle som føler seg krenket av både det ene og det andre. Hvilket samfunn får vi hvis alle skal ta seg selv og sitt kjønn, sin kultur, sitt yrke osv så alvorlig at det ha det litt gøy med kun fører til surmaget krenkelse? Evnen til å le av seg og sitt er en viktig evne. Det gjør livet så mye enklere. 20
Grønnfrakk Skrevet 2. november 2021 #4 Skrevet 2. november 2021 Synes vi skal være glad vi har wow-bevegelsen, selv om jeg personlig synes den går litt langt til tider. Det samme gjelder metoo, selv om det ble noen utfall som gikk helt galt med direkte hets av enkelte menn som gikk over streken, så bidro det til å løfte en debatt i kulturen som hadde ligget og glødet lenge. Menn kan ikke lengre slippe unna med alt, og jammen er jeg glad jeg ikke lever på 50-tallet og måtte leve med å bli kløpet i rumpa på kontoret. Det samme gjelder woke, noen ting i samfunnet må bare tas opp og da kan ting gå litt over streken. Vi "priviligerte" trenger faktisk å forstå hvordan kolonialisme og erobring har gått ut over enkeltmennesker og folkeslag, og et slikt bredt kulturoppgjør er måten å gjøre det på i dagens medievirkelighet. Jeg er så glad at funksjonshemmede barn ikke blir kalt mongo og stappet inn på umenneskelige institusjoner, at vi har sluttet å tvangskastrere sigøynere og romfolk og at kvinner som sliter ikke blir buret inne med diagnosen "hysteri" og lobotomert. Ungene kan kle seg ut som huldra, tusser og troll, trenger ikke å være en karikert same eller seksualisert sydhavsprinsesse for å ha det gøy på halloween. Vi er ikke sjømenn på 1930-tallet lengre, vi lever i en helt annen tid og rasismen fra denne tiden er klar for å puttes på museum. 9
Drizzt Skrevet 2. november 2021 Forfatter #5 Skrevet 2. november 2021 MorTil2 skrev (21 minutter siden): Jeg orket rett og slett ikke å se debatten. Begynte, men er så lei alle som føler seg krenket av både det ene og det andre. Ja, det var til tider veldig slitsomt å følge med på grunn av all aggresjonen som kom fra 1 av deltakerne ... Grønnfrakk skrev (9 minutter siden): Vi "priviligerte" trenger faktisk å forstå hvordan kolonialisme og erobring har gått ut over enkeltmennesker og folkeslag, og et slikt bredt kulturoppgjør er måten å gjøre det på i dagens medievirkelighet. Vi, ''priviligerte'', dvs hvite i Vesten, har forstått det, men hvor mange århundre til trengs det før etterkommerne retter blikket mot nåtiden og fremtiden og ikke bare mot fortiden hvor mange ser ut til å sitte fast i? 14
Hannah80 Skrevet 2. november 2021 #6 Skrevet 2. november 2021 Jeg elsket den homofile asiatiske redaktøren. Og for første gang er jeg 100% enig med Sølje Bergman. Galskapen må stoppes nå. 10
Drizzt Skrevet 2. november 2021 Forfatter #7 Skrevet 2. november 2021 Hannah80 skrev (57 minutter siden): Jeg elsket den homofile asiatiske redaktøren. Og for første gang er jeg 100% enig med Sølje Bergman. Galskapen må stoppes nå. Han var jo den beste delen av panelet og grunnen til at det var verdt å se hele programmet. Bergman gjorde også en bra figur av seg. 8
Hannah80 Skrevet 2. november 2021 #8 Skrevet 2. november 2021 Drizzt skrev (15 minutter siden): Han var jo den beste delen av panelet og grunnen til at det var verdt å se hele programmet. Bergman gjorde også en bra figur av seg. Enig:) Syns at hun som representerte samene, gjorde et særdeles dårlig inntrykk. Hun virket ganske så på hugget. 2
Swifty Skrevet 2. november 2021 #9 Skrevet 2. november 2021 Drizzt skrev (1 time siden): som handler om kostymer, Halloween og hva det er lov og ikke lov å kle seg som. Jeg må si at jeg blir litt lei av å høre at fordi samene har hatt en vanskelig fortid, så skal ikke-samer ikke få lov å kle seg i samekofte. Er dette i det hele tatt et argument mot at et ikke-samisk barn kan kle seg i samekofte på Halloween? Det blir for dumt å spille på sårede følelser fra fortiden og ''hvem som sitter med makta'', ''hvem har privilegier'' og på alle måter ekskludere seg selv istedet for å inkludere seg selv. Man skal krenke seg ut av alle mulige situasjoner og feste blikket i fortiden istedet for å feste blikket i nåtiden og fremtiden. Hun føler av en eller annen grunn at når et barn kler seg i samekofte til Halloween er å krenke hennes rett å være same. Hæ? På hvilken måte forklarte hun aldri ... Hun hadde generelt en svært aggressiv, angrepsorientert, følelsesladet og strengt talt argumentløs måte å delta på og dette tapte hun debatten på. Av de tre på hennes side av debatten var det dama i midten som var mest balansert og argumenterte godt etter min mening. Nyttig med raske forklaringer på noen moderne begrep som woke, kulturell appropriasjon, osv. Hvis en same kler seg i norsk bunad til Halloween - kommer noen til å reagere, lage sinte overskrifter i media og forby samer å kle seg i norske bunader? Det tror jeg ikke. Jeg elsker han fra ''Subjekt'' (fikk ikke med meg navnet hans dessverre) og hvor godt han argumenterte bare for å bli møtt av dama i samekofte med ''nå må du høre her'' ... Hun meldte seg helt ut av debatten flere ganger, men dette tok kaka. Jeg savner veldig de gode og saklige argumentene for hvordan et barn ikledd i samekofte fratar/krenker/ en annens rett å være den man er og hvordan å kapsulere seg selv, være på angrepsiden og se mot alle andre som fienden er veien til en bedre fremtid for alle. Jeg så ikke debatten, men enig i at denne krenkekulturen begynner gå altfor langt. Eller egentlig gjorde den det for lenge siden… når en skal endre navn på matvarer, bilder, i barnebøker og nå tydeligvis sette regler for hva en kan kle seg ut som. Folk blir jo omtrent krenka for alt idag. 11
Hannah80 Skrevet 2. november 2021 #10 Skrevet 2. november 2021 Swifty skrev (Akkurat nå): Jeg så ikke debatten, men enig i at denne krenkekulturen begynner gå altfor langt. Eller egentlig gjorde den det for lenge siden… når en skal endre navn på matvarer, bilder, i barnebøker og nå tydeligvis sette regler for hva en kan kle seg ut som. Folk blir jo omtrent krenka for alt idag. Ja. Lærte idag at barn ikke kan kle seg ut som Aladdin, selv om man ikke endrer fargen i ansiktet. 7
Swifty Skrevet 2. november 2021 #11 Skrevet 2. november 2021 Hannah80 skrev (9 minutter siden): Ja. Lærte idag at barn ikke kan kle seg ut som Aladdin, selv om man ikke endrer fargen i ansiktet. Huff, blir litt tåpelig når en ikke kan kle seg ut som en Disney karakter. Er vel forbudt være Jasmin og Pocahontas også da? Må vel egentlig nekte ungene se enkelte av filmene snart da, siden de inneholder krenkende ting. Jeg skjønner ikke helt logikken alltid, alt skal endres fordi det krenker folk pga noe som skjedde i fortiden… men skal en fjerne alt folk blir krenket av er det neppe mye igjen, og jeg skjønner ikke helt hvordan det skal endre noe. Er det ikke bedre heller prate om det, og forklare at slik var det før i tiden. Og vi har lært mer idag, istedenfor på en måte bare feie alt fra tidligere under teppet. Jeg må si jeg undres til tider over hvor menneskeheten er på vei 😅 12
hlidskjalf Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 Jeg undrer meg stadig vekk hvorfor folk i dag skal stilles til ansvar for noe fjerne forfedre drev med for hundre (eller mer) år siden. Skal alle etterkommerne etter Djengis Khan også stilles til ansvar for hva han drev med av spillopper? 15
herzeleid Skrevet 3. november 2021 #13 Skrevet 3. november 2021 Jeg synes slike problemstillinger virker så kunstig fordi jeg har så vondt for å tro på at det egentlig er så mange som blir "såret" osv. av at noen kler seg ut som indianer eller lignende. De fleste bryr seg ikke, og om ikke en liten gruppe prøvde å fremstille alt slikt som overgrep ville antagelig enda færre gjort det. Det hele fremstår mest som en form for maktkamp og et verktøy for å kunne "ta" andre. Det ligger i seg selv en viss makt i å kunne definere helt vanlige og uskyldige handlinger som moralsk forkastelige med påfølgende fordømmelser, og jeg mistenker en del nyter makten som ligger i å delta i en egen liten "inkvisisjon". 12
Drizzt Skrevet 3. november 2021 Forfatter #14 Skrevet 3. november 2021 herzeleid skrev (36 minutter siden): Jeg synes slike problemstillinger virker så kunstig fordi jeg har så vondt for å tro på at det egentlig er så mange som blir "såret" osv. av at noen kler seg ut som indianer eller lignende. De fleste bryr seg ikke, og om ikke en liten gruppe prøvde å fremstille alt slikt som overgrep ville antagelig enda færre gjort det. Det hele fremstår mest som en form for maktkamp og et verktøy for å kunne "ta" andre. Det ligger i seg selv en viss makt i å kunne definere helt vanlige og uskyldige handlinger som moralsk forkastelige med påfølgende fordømmelser, og jeg mistenker en del nyter makten som ligger i å delta i en egen liten "inkvisisjon". Ja. Det hele bærer et preg av hevnaksjon og å ''ta'' andre ved å konstruere en problemstilling som i utgangspunktet ikke finnes. Hvis 1 representant fra en gruppe røper høyt og påberoper seg retten til å snakke på vegne av alle medlemmer i gruppa, så legger det press på resten at de må dele den konkrete oppfatningen for å vise tilhørighet i gruppa. Det blir feil. Jeg likte dog at hun (ah, jeg er dårlig på navn) med indianeropprinnelse sa klart og tydelig at hun ikke er krenket av at Siv Jensen kledde seg som hun gjorde, men at hun synes det var usmakelig. Det var en viktig presisering. Hun personlig mente det var usmakelig, men hun fratar ikke andre retten å kle seg som indianerkostymer av den grunn. Så hun var den mest moderate av de 3 på den siden og egentlig er det helt legitimt å si: Jeg synes det er usmakelig, men jeg er ikke krenket av den grunn. 6
Gjest brødskalle Skrevet 3. november 2021 #15 Skrevet 3. november 2021 (endret) Mulig det er fordi jeg bor på bygda, men jeg merker ikke noe til noe krenkehysteri. Tvert imot ser jeg folk finne seg i alt for mye. Mannlig kollega som konstant stryker alle kvinne som ikke liker det? "Han er bare sånn". Rasistiske bestemor som skal be bordbønn til alle måltid kommer en helgetur? "Jo, det er dumt for Geir at hun alltid overser og er frekk mot han siden han er mørk, men man kan ikke endre de gamle, vettu" (Og Geir finner seg i det han, han er vant til at folk er litt rare og rasistiske, "sånn er det bare") Osv Jeg har heller ikke hørt et kvekk om at noen har sagt noe negativt om noe kostymer noe sted. Jeg ser kanskje et innlegg i en nettavis noen få ganger i året om noen om klager over noe helt rart, men det er jaggu sjelden. Som regel er det logikk i det folk tar opp, så kan man være uenig eller enig. Å ta opp noe man syntes er problematisk er ikke det samme som å sitte krenket og sur hjemme mens man tenker på hvor teite og dumme alle er. Det tror jeg er vanligere blant kg-brukere Endret 3. november 2021 av brødskalle
Bacteria Skrevet 3. november 2021 #16 Skrevet 3. november 2021 hlidskjalf skrev (6 timer siden): Jeg undrer meg stadig vekk hvorfor folk i dag skal stilles til ansvar for noe fjerne forfedre drev med for hundre (eller mer) år siden. Skal alle etterkommerne etter Djengis Khan også stilles til ansvar for hva han drev med av spillopper? Da blir det mange som må stilles til ansvar…. Mener å ha hørt estimat på at 1/3 av Europas mannlige befolkning har nettopp Djengis som stamfar…. 😬😅
Petra75 Skrevet 3. november 2021 #17 Skrevet 3. november 2021 Jeg syns denne Halloweenkostyme-debatten er litt useriøs, og jeg skulle ønske Debatten kunne tatt en litt tyngre diskusjon rundt identitetspolitikk, som jeg ser på som et større og større problem som gjennomsyrer samfunnet. Jeg tror dette sinnet mange bærer på bare skaper større konflikter, større kløfter mellom ulike grupperinger, og jeg tror dette kommer til å smelle skikkelig en dag - hvis vi ikke snart begynner å se framover, i stedet for å dvele ved en fortid vi uansett ikke får gjort noe med. Men til kostymedebatten: Man skaper ikke gode relasjoner ved å skape flere ulikheter ("nei, Ola, du får ikke kle deg ut som Aladdin eller Pocahontas, fordi de tilhører en annen etnisitet"). Jeg tror man hadde skapt større forståelse for hverandre hvis man heller hadde sagt "Så bra og gøy at du beundrer min kultur og bakgrunn i en slik grad at du har lyst til å kle deg som mine forfedre!". Utkledning skal være moro, man skal bruke noen timer til å være en annen, en man syns er kul! Hvilken påvirkning har det på barn hvis de får høre at deres avstamning gjør at de ikke har rett til å leke? 13
Kågebruker Skrevet 3. november 2021 #18 Skrevet 3. november 2021 (endret) Jeg tror egentlig ikke at folk Blir så lett krenket. Noen skriker veldig høyt bare og mediene tror at disse menneskene representerer alle innenfor en gruppe. En annen ting er at folk har blitt så amerikaniserte. Blackface er kanskje ikke det kuleste, men det er noe annet i Norge enn i USA. Jeg kommer aldri til å gå med samedrakt eller indianerkostyme( amerikansk urinnvånerkostyme). Men om folk vil gjøre det så vær så god. Det er ikke så farlig. Bare litt teit. Og kulturell appropriasjon er bare bullshit. Det er sånn verden utvikler seg og går fremover. Å være imot kulturell appropriasjon blir som å være i mot raseblanding nesten. Det er det stikk motsatte av integrering og toleranse. Endret 3. november 2021 av Kågebruker 10
Madame Butterfly Skrevet 3. november 2021 #19 Skrevet 3. november 2021 Kan ikke «Debatten» heller fokusere på strømpriser, dieselprisen og andre ting som betyr noe i folks hverdag? Tror ikke det er særlig mange unger som kler seg ut som Ante på Halloween, i alle fall ikke mange nok til at det er et problem stort nok til å diskuteres på NRK i beste sendetid. Liker ikke tendensen om å hause opp «ikke problemer», som knapt angår noen til store saker. Vi har nok «skikkelige ting» å være opptatt av. 9
parmanoia Skrevet 3. november 2021 #20 Skrevet 3. november 2021 Hun samedama…. 🤯 Men ellers må jeg si at jeg skjønner flere på begge sider her. Men synes Danby Choi er god. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå