Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega disker opp med kaloririke greier, kjeks og boller og sjokolade og potetgull. Setter det frem i overflod til oss slik at alle går å spiser på sukker og salte snacks og godteri. Jeg greier ikke holde igjen og begynner å legge på meg. Blir så sjukt avhengig av sukkeret og får abstinenser.😂 Kan jeg si noe? Føles frekt ut å si nei når hun spør hver dag. Litt som når svigermkr byr på kake og man ikke orker mer og sier nei, så blir hun lei seg, osv.

Anonymkode: d72eb...9d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ditt valg å velge bort alle fristelsene som overflodssamfunnet serverer. Det er ikke hennes ansvar. Ta litt eller ingenting. Sikker på at du har andre kollegaer som avstår uten at hun blir "såret" fordet om. 

Anonymkode: 620e2...a41

• Liker 16
Gjest Villfisker
Skrevet

Ikke uhøflig å si nei takk. Blir hun snurt for det, er det faktisk hennes problem. Din egen helse og trivsel er da viktigere å ivareta, enn å blidgjøre kollegaen ved å spise noe du ikke vil ha?

Skrevet

Nei takk, jeg blir så tjukk. 

Ikke verre enn det. Du velger selv hva du spiser.

Anonymkode: 95e21...8b0

• Liker 2
Skrevet

Skjønner at dette kan være litt vrient å ta opp. Kan det være en idé å ta det opp med sjefen/leder? At det begrenses til fredager f.eks?

Hun kan jo fint ha hva hun vil i skuffen sin av søtt og godt, men det høres ut som det tar litt overhånd. 

Skrevet

Du sier «nei takk». Verre er det ikke. 

Anonymkode: b5151...ab5

• Liker 1
Skrevet

Du sier nei takk, og så jobber du videre. 

Er det ingen som har selvkontroll lengre i dagens samfunn?😅

Anonymkode: eb8b0...f25

• Liker 2
Skrevet
Vimsepims skrev (16 minutter siden):

Skjønner at dette kan være litt vrient å ta opp. Kan det være en idé å ta det opp med sjefen/leder? At det begrenses til fredager f.eks?

Hun kan jo fint ha hva hun vil i skuffen sin av søtt og godt, men det høres ut som det tar litt overhånd. 

Bare fredager er en god ide. Kan jo foreslå noe sånt. 😂

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du må ta ansvar for ditt eget kosthold, og takke nei. Det at du velger å forsyne deg er ikke hennes ansvar. Blir hun sur, er det hennes problem. Tviler på at hun blir det. Jeg takker stort sett alltid nei til søtsaker på jobb, med mindre det er noe helt spesielt. 

Endret av drue
  • Liker 1
Skrevet
Vimsepims skrev (17 timer siden):

Så kollegaen skal ikke få lov til å diske opp godt, fordi TS ikke kan begrense seg? Bor vi i Norge eller Nord-Korea?

Anonymkode: 124e9...298

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så kollegaen skal ikke få lov til å diske opp godt, fordi TS ikke kan begrense seg? Bor vi i Norge eller Nord-Korea?

Fordi dette stjeler fokus fra jobb? Eller tenker du at det er innafor med godteri på skolen også?

Og hva med joggebukse, Facebook, vg og blabla? Folk som tar med seg mobilen på do og blir borte i en halvtime? 

Skrevet
Vimsepims skrev (7 minutter siden):

Fordi dette stjeler fokus fra jobb? Eller tenker du at det er innafor med godteri på skolen også?

Og hva med joggebukse, Facebook, vg og blabla? Folk som tar med seg mobilen på do og blir borte i en halvtime? 

Makan! Er du seriøs? "Joggebukse på jobb, Facebook, på do og borte i en halvtime" Hva med å ikke blande alt mellom himmel og jord ? Det er forskjell på skole og jobb. Hvis du har problemer med å innse det, så sier det litt om deg.

Vi lever ikke i ett diktatur, vi har faktisk lov til å spise kake på jobb hver eneste dag. Det er opptil hver enkelt av oss, hva vi dytter ned i oss. Har du null selvkontroll, så for du jammen meg jobbe med deg selv i stedet for å sette begrensninger for andre voksene mennesker. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Makan! Er du seriøs? "Joggebukse på jobb, Facebook, på do og borte i en halvtime" Hva med å ikke blande alt mellom himmel og jord ? Det er forskjell på skole og jobb. Hvis du har problemer med å innse det, så sier det litt om deg.

Vi lever ikke i ett diktatur, vi har faktisk lov til å spise kake på jobb hver eneste dag. Det er opptil hver enkelt av oss, hva vi dytter ned i oss. Har du null selvkontroll, så for du jammen meg jobbe med deg selv i stedet for å sette begrensninger for andre voksene mennesker. 

Du kunne jo bare sagt deg uenig med meg, men å dra inn Nord-Korea, og tilegne meg egenskaper som du ikke kan vite noe om er litt drøyt. Sammenligningen henger forøvrig sammrn med profesjonalitet, var det vanskelig å forstå? 

Jeg kom med et forslag på noe som TS opplevde som problematisk. 

Hva er forresten greia med å skrive under "AnonymBruker"?

Skrevet
Vimsepims skrev (45 minutter siden):

Du kunne jo bare sagt deg uenig med meg, men å dra inn Nord-Korea, og tilegne meg egenskaper som du ikke kan vite noe om er litt drøyt. Sammenligningen henger forøvrig sammrn med profesjonalitet, var det vanskelig å forstå? 

Jeg kom med et forslag på noe som TS opplevde som problematisk. 

Hva er forresten greia med å skrive under "AnonymBruker"?

Du ønsker å begrense voksne menneskers mulighet til å forsyne seg av kaker og og annet spiselig, fordi noen ikke har selvkontroll. Også drar du inn "Joggebukse på jobb, Facebook, på do og borte i en halvtime"  og i tillegg blander skole og jobb. Det finnes ikke grense på hva du blander inn i denne  grøten som du koker. Det gir ingen menig.

Virker som om du er en stor tilhenger av å begrense folks muligheter. Anonymfunksjonen er noe man kan benytte seg av på KG. Ønsker du å begrense dette også?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du ønsker å begrense voksne menneskers mulighet til å forsyne seg av kaker og og annet spiselig, fordi noen ikke har selvkontroll. Også drar du inn "Joggebukse på jobb, Facebook, på do og borte i en halvtime"  og i tillegg blander skole og jobb. Det finnes ikke grense på hva du blander inn i denne  grøten som du koker. Det gir ingen menig.

Virker som om du er en stor tilhenger av å begrense folks muligheter. Anonymfunksjonen er noe man kan benytte seg av på KG. Ønsker du å begrense dette også?

Har du kanskje noen forslag til TS? For din tolkning av meg fører ingensteds hen...

Du minner meg litt om Marie Antoinette...! Du ser ikke det store bildet, folk kan jo bare spise kake

Skrevet
Vimsepims skrev (Akkurat nå):

Har du kanskje noen forslag til TS? For din tolkning av meg fører ingensteds hen...

Du minner meg litt om Marie Antoinette...! Du ser ikke det store bildet, folk kan jo bare spise kake

Jeg synes ditt forslag er så udemokratisk som overhodet mulig: Du får lese gjennom svarene som TS har fått. Vil hun ikke spise kaker, så kan kun la være. Hun kan da ikke forvente at denne goden skal bli satt en stopp for, bare fordi hun ikke klarer å begrense seg selv. Hele verden handler ikke om henne.

Hva er det neste? Stenge dørene til Vinmonopolet fordi alkoholikere ikke klarer å dy seg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ditt forslag er så udemokratisk som overhodet mulig: Du får lese gjennom svarene som TS har fått. Vil hun ikke spise kaker, så kan kun la være. Hun kan da ikke forvente at denne goden skal bli satt en stopp for, bare fordi hun ikke klarer å begrense seg selv. Hele verden handler ikke om henne.

Hva er det neste? Stenge dørene til Vinmonopolet fordi alkoholikere ikke klarer å dy seg?

Se der, dette synes jeg var et godt og saklig svar.

Dette er forøvrig en problemstilling jeg ikke har vært borte i før, men alle steder jeg har jobbet har hatt en form for jobbetikette. Noen forventninger blir uttalt høyt, andre er mer subtile. Jeg synes det er rart med kaker og søtsaker hver dag, det er en jobbkultur som er helt fremmed for meg. 

Og det virker også som den som stiller med søtsakene aktivt oppsøker og deler ut. Kanskje lettere å stå imot om det bare hadde stått på pauserommet. 

Som sagt, det var bare et forslag til TS 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

En kollega disker opp med kaloririke greier, kjeks og boller og sjokolade og potetgull. Setter det frem i overflod til oss slik at alle går å spiser på sukker og salte snacks og godteri. Jeg greier ikke holde igjen og begynner å legge på meg. Blir så sjukt avhengig av sukkeret og får abstinenser.😂 Kan jeg si noe? Føles frekt ut å si nei når hun spør hver dag. Litt som når svigermkr byr på kake og man ikke orker mer og sier nei, så blir hun lei seg, osv.

Med mindre noen tvinger deg, noe jeg ikke tror skjer, så har du et medansvar her

Skrevet
Vimsepims skrev (2 minutter siden):

Se der, dette synes jeg var et godt og saklig svar.

Dette er forøvrig en problemstilling jeg ikke har vært borte i før, men alle steder jeg har jobbet har hatt en form for jobbetikette. Noen forventninger blir uttalt høyt, andre er mer subtile. Jeg synes det er rart med kaker og søtsaker hver dag, det er en jobbkultur som er helt fremmed for meg. 

Og det virker også som den som stiller med søtsakene aktivt oppsøker og deler ut. Kanskje lettere å stå imot om det bare hadde stått på pauserommet. 

Som sagt, det var bare et forslag til TS 

Som du selv skriver, så er det dine/TS sine meninger og oppfatninger , dette kan derfor ikke påtrenges de andre kollegene. Det skal mye til for å kunne nekte folk å dele mat og kaker med sine kolleger eller spise det de selv ønsker på jobb. Hadde denne kollegaen dyttet ned kaker og annet ned i halsen på TS, så hadde det vært en annen sak. Her er det TS som er problemet. Hun har ikke selvkontroll.

Hun har to valg:

1. forsyne seg

2. ikke forsyne seg

Skrevet

Min mening er at det er uting å komme med søtsaker på jobben hver dag. Hvem har godt av søtsaker hver dag ? Om hun absolutt vil gi til andre gjennom mat kunne hun stilt med rundstykker eller godt brød, ett godt pålegg, eller annen lunsjmat. Ellers hadde jeg heller satt pris på en som kom med blomster stadig vekk. (allergivennlige)

Men så er det som det er på jobben din Ts og du må nok bare lære å si nei. Mange måter å gjøre det på som ikke sårer. Si du prøver skjære ned på sukker og nå bare spiser det i helgene fra nå av. ( så har du også hindret deg selv fra å begynne å forsyne deg igjen senere.)

Anonymkode: acdaa...f44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...