Gå til innhold

Hvordan gjøre stuen større??

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan gjør man en stue større? Noen som har tips til finr lyse farger vi kan ha på veggene??

Vi skal snart kjøpe leilighet, og den har mørkerosa vegger... **yack** Hvis vi får den, så må den males om. Tips????12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes at lyse farger "forstørrer" ett rom,

også stuen.

det blir mye mer åpent å slipper mye mer

lys til.

virker derfor mye større mener jeg.

leiligheten min er malt i en fersken

liknet farge. jeg er veldig fornøyd med den icon_biggrin.gif

mørke farger mener jeg forminsker. 1212[ Dette Innlegg er endret av: Nikita den 2002-03-11 16:52 ]

Gjest Anonymous
Skrevet

Gult er fint.

Jeg har hatt en liten stue tidligere og valgte der en gulfarge som heter Gul Nøkkelblom. Den er ikke for lys (pastell), men heller ikke for mørk.

Gjest petra
Skrevet

Lyse farger på veggene.Ingen gardiner,kun persienner.

Skrevet

Hva med ett kjempestort speil på den ene veggen?Gir jo en kraftig effekt iallefall icon_smile.gif

Så kan det henges opp lys,planter og hyller etter smak og behag.

Har du stue og spisestue-kjøkken vegg i vegg,så kan du jo rive halve veggen-fra taket og halv veis ned-får en annen effekt og det igjen kan brytes med planter ol.

Lykke til icon_smile.gif

Skrevet

Lys farge på tak, vegger og lister; gjerne samme farge på lister og vegger.

Dropp mange og mørke dører; hvis dere får til innebygde skyvedører så fungerer dette som plassbesparende, og derfor "forstørrende".

Stram møblering, enkle gardiner og få farger kan også forstørre rommet.

Skrevet

-Samme farge på gulv og gulvlister gjør at gulvet virker større.

-Legg striper (parkett f.eks) riktig vei i forhold til hvilken vei du vil forlenge.

-"Små" gardiner.

-Et speil (uansett type og størrelse) vil reflektere lys og gjøre rommet større.

-Tenk på lyssettingen.

-Èn utvalgt vegg i en mørkere tone vil faktisk lure øyet til å tro at den veggen står lengre unna. Synes du ikke det virker er det jo bare å male over den igjen.

-Hold rommet ryddig og med lite krims-krams.

-Mal store bokhyller ol. i samme farge som veggen bak den. Da vil den "forsvinne" i veggen.

-Ha rene flater og minst mulig malingteknikker.

-Lyse møbler og farge på puter, vaser ol.

-Lei deg noen bøker på biblioteket og les litt om farger i forhold til rom før du bestemmer deg.

Lykke til!

Skrevet

- HELT lyse vegger - ikke nøy deg med gult e.l., mal hvitt eller offwhite. Lys antikk (eller hvit antikk?) er en fin offwhite farge.

- LITE møbler, og lyse, lette møbler. Glassbord i stedet for massivt tre, fx.

- Ikke lamper o.a. som henger ned i rommet og sperrer fritt utsyn

- Ingen gardiner eller veldig lette og enkle gardiner

- Ikke altfor mye store planter

- Så lite nips og dill som mulig

+ alle de andre rådene du har fått, selvsagt!:-)12

• 8 år senere...
Gjest boobla
Skrevet

Dra sofaen litt ut fra veggen, og heng et bilde over sofaen, som ikke er for langt opp på veggen, men nermest sofaen. ;)

:vinke:

Gjest Nanne70
Skrevet

Lyse farger på tak, vegger, listverk og dører. Lette, ikke for store møbler, lyst treverk, hyller som går i høyden og er malt i samme farge som veggen. Hvis gardiner, velg gardiner i lette, gjerne transparente stoffer i lyse farger som går helt ned til gulvet, det gir inntrykk av større takhøyde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...