Gå til innhold

Trenger hjelp med å bryte dårlige kostholdsvaner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. Jeg er litt fortvilet over meg selv og kroppen min nå. Er lei meg for at jeg ikke klarer å ta tak og at jeg alltid kommer på dumme unnskyldninger i hodet mitt.

Problemet mitt er ikke at jeg ikke VET hva som skal til, jeg har klart det før og har brukt sikkert flere uker av livet mitt på å lese meg opp på kosthold, matvarer, treningsformer etc. Jeg kan veldig mye om kosthold og vektnedgang, det handler mer om gjennomføringen.

Kort fortalt: overvektig som barn. Ble slank før ungdomsskolen uten å egentlig gå inn for det. La gradvis på meg fra 10.klasse og når jeg var 17 år var jeg på mitt tyngste på nesten 90 kg. Gikk skikkelig inn for å gå ned i vekt og klarte å holde meg et sted mellom 55-65 kg frem til jeg var 25 år. La gradvis på meg om var 72 kg når jeg ble gravid tidlig i 2020. Så gikk det bare nedover. La på meg nesten 30 kg i graviditeten, og gikk "bare" ned 8-9 kg av meg selv. Satt igjen med en vekt på nesten 90 kg igjen et par mnd etter baby ble født. Har hatt noen perioder jeg har vært flink og gå ned før jeg faller ut av det igjen. Per dags dato er jeg 80 kg fordelt på 168 cm. 

Jeg vet jeg ikke er enorm, men jeg trives absolutt ikke. Jeg vil ned til rundt 60 kg igjen, men det føles så umulig ut.

Jeg trenger tips og råd til å ENDRE vaner og tankemønster, ikke tips for å gå ned i vekt - kan alle de tipsene veldig godt. For meg handler det mye om at jeg spiser på vaner, som trøst etter en slitsom dag med jobb/barn etc.. er dette jeg trenger hjelp til. Noen som kan hjelpe meg litt på vei her?

Anonymkode: cb5e6...283

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden problemområdet ditt er at du overspiser mest på kvelden "etter en slitsom dag på jobb", så er det der du bør ta tak. Mitt tips er noe som ikke er så populært å nevne fordi alle sier at kosthold er 90% av vektnedgang. Men der jeg har lykkes selv: aktivitet. Med en gang du har anledning, om det er rett etter jobb før middag, eller når ungene har lagt seg, så kommer du deg ut på tur. Finn en opplyst løype nå i høstmørket eller gå med hodelykt i skogen. Det du eventuelt forbrenner er mindre relevant enn at du kommer deg bort fra fristelsene, du roer tankene og får mindre lyst på å overspise når du kommer hjem. 

Eller at å melde seg på gruppetrening eller treningssenter er mer fristende for deg. Men beveg deg. Det skjer noe fundamentalt i hodet ved aktivitet som er annerledes enn å sitte hjemme og jobbe med viljestyrken i 6 timer etter jobb. Du slipper å tenke, liksom.

Jeg begynte å gå turer under lockdown i fjor fordi jeg var rastløs. Og etterhvert så ble det bare en inngravert vane som gjorde at jeg begynte å jogge litt. Og nå har jeg en fast løpetur 3 ganger i uken og en fast gåtur de andre dagene. Bonuset er 9 kg ned i vekt, noe som ikke var noe mål i utgangspunktet. 

Kanskje det kan vøre noe for deg. Cluet er at du kommer deg bort fra sofa og fristelser. 

Anonymkode: 73135...2ee

• Liker 10
Skrevet

Sukker er sykt avhengighetsskapende. Klarer du 3-4 dager uten så roer suget seg betraktelig. 

Anonymkode: f18e4...a21

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

For meg handler det mye om at jeg spiser på vaner, som trøst etter en slitsom dag med jobb/barn etc.. er dette jeg trenger hjelp til. Noen som kan hjelpe meg litt på vei her?

Jeg har hatt det mye på samme måte, så for meg hjelper det å ha en slags plan for dagens måltider slik at jeg ikke overspiser om kvelden. Jeg kniper litt inn på hva jeg spiser på dagtid på jobb, og sørger for å spise en sunn middag. Har nok å gå på om kvelden slik at jeg ikke er sulten da. Om jeg blir fysen på noe, spiser jeg først det sunne jeg har planlagt/lagt meg til vane. Det er ikke forbudt med mer etterpå, om jeg har lyst på mer en halvtime etter mat og en kopp te.  Men da er det sjelden det skjer...

Anonymkode: 7ba61...424

• Liker 2
Skrevet

For å få en vane må du gjøre det i minst 30 dager. Du må rett og slett starte, vanen kommer ikke ferdig til deg :)

Bestem deg for 5 små ting du kan endre. F.eks vann til middag, grovt brød i stedet for loff, sykkel til jobb, etc. Hva som passer. Og så starter du å innføre en i uka helt til du er der du vil.

Det tar tid ja, men du må starte et sted. Å begynne med alt samtidig gjør at mange ikke klarer det, men om du starter i det små og legger til litt og litt så blir det en gradvis positiv endring, og du får mestringsfølelse på en helt annen måte.

Siden du sliter med mat på kvelden, hva med å starte med periodisk faste? Dvs du spiser ikke etter middag, blir du sulten drikker du en kopp te. Det kan være uke 1. Neste uke spiser du litt sunnere, osv. 

Det hjelper ikke å ha kunnskapen hvis ikke du gjennomfører, nå må du bare komme i gang. Husk at det ikke må være perfekt, du må bare velge NOE og sette i gang.

Anonymkode: 03dbd...178

• Liker 3
Skrevet

Forskyv måltidene dine. Dropp frokost og lunsj. Om du spiser lavkarbo og går i fettforbrenning, mister du sultfølelse og blir ikke dårlig selv om du faster frem til middag og da kan du kose deg med middagen og et måltid til på kvelden. Det dreier seg om tre ting som gir en negativ spiral; raske karbohydrater, svingende blodsukker og insulin.  Med lavkarbo mener jeg ikke pølser og bacon, men grønnsaker og proteinkilder der du blir godt ernært.  
Dette er jo ikke ny info for deg i og med at du allerede har all kunnskap om kosthold. Men har du prøvd å forskyve? Når det er sagt fungerer ikke dette dersom du «bare» er på lavkarbo. Da vil sulten overstyre deg utpå kvelden pga lavt blodsukker. 

Anonymkode: f9ab2...7ae

• Liker 2
Skrevet

Akkurat sånn som meg. Jeg vet veldig godt hva som skal til, men jeg klarer bare ikke å gjøre noe med det. 

Jeg har fått hjelp av Strongbody. De har matplaner som er tilpasset deg, og som også er sunne og mettende. 

Nå har jeg en 4-ukers oppfølging med tilpasset kostholdsplan + at jeg har en treningsplan jeg følger.

Nå kan du også velge å kjøpe kun kostholdsplan hos dem tror jeg. 

Hvertfall så anbefaler jeg dem, de vet hva de holder på med. 

Skrevet

Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg ikke det er kosthold og treningstips du trenger. Det ser ut til at du vet hva som trengs, men at følelser overstyrer. Når det kommer til slike grunner så anbefaler jeg selvhjelp som supplement til kostholdsendringen fordi ingenting endrer seg om ikke grunnen bak gjør det. 

Anonymkode: 604da...80b

• Liker 1
Skrevet

Spiser du nok gjennom dagen? Jeg merker i hvert fall selv at om jeg går rundt og småsulter hele dagen, og ikke får i meg nok proteiner, så kan jeg fort overspise til kvelds fordi kroppen skriker etter næring. 

Jeg vet akkurat hvordan du har det, jeg har slitt lenge med det selv. Jeg går nå ned, sakte men sikkert, nesten utelukkende fordi jeg ikke spiser noe på kvelden. Det er nemlig fella mi også. I verste fall tar jeg en kopp te og en skål med druer.

Anonymkode: 6c03f...dd2

Skrevet

Tusen takk for alle svar. :) Skal ta til meg mange av tipsene! Det er jo som noen her sier bare å starte!

Det som har funket tidligere er å kutte frokost og ikke spise etter middag. Da kan jeg spise mye til lunch og middag og det hjelper å spise seg ordentlig mett og ikke småspise gjennom dagen.

Det er mer følelsesstyrt ja, at jeg "fortjener" den sjokoladen når ungen er lagt eller det kakestykket på jobb eller å ta en ekstra porsjon middag. Skal prøve å kutte ut dette og heller tenke at jeg fortjener å ha en sunn og frisk kropp. Kanskje det hjelper å tenke på den måten.

Har tidligere prøvd lavkarbo, men det fungerte ikke for meg. Er medlem av vektklubb, så skal starte å logge alt igjen😊 

Jeg er veldig aktiv tross overvekten min, jobber på sykehjem så er aktiv på jobb. Har hund så går turer hver dag i tilegg til en aktiv 1 åring. Går mellom 12-20 000 skritt daglig. Er i tillegg en del oppe om nettene fordi ungen ikke sover gjennom, så kanskje det trigger ekstra på at jeg "fortjener" noe.🙊 Det å trene på treningssenter i tillegg tror jeg ikke jeg har kapasitet til nå, men skal absolutt vurdere det når kostholdsrutinene er på plass igjen!😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):Tusen takk for alle svar. :) Skal ta til meg mange av tipsene! Det er jo som noen her sier bare å starte!

Det som har funket tidligere er å kutte frokost og ikke spise etter middag. Da kan jeg spise mye til lunch og middag og det hjelper å spise seg ordentlig mett og ikke småspise gjennom dagen.

Det er mer følelsesstyrt ja, at jeg "fortjener" den sjokoladen når ungen er lagt eller det kakestykket på jobb eller å ta en ekstra porsjon middag. Skal prøve å kutte ut dette og heller tenke at jeg fortjener å ha en sunn og frisk kropp. Kanskje det hjelper å tenke på den måten.

Har tidligere prøvd lavkarbo, men det fungerte ikke for meg. Er medlem av vektklubb, så skal starte å logge alt igjen😊 

Jeg er veldig aktiv tross overvekten min, jobber på sykehjem så er aktiv på jobb. Har hund så går turer hver dag i tilegg til en aktiv 1 åring. Går mellom 12-20 000 skritt daglig. Er i tillegg en del oppe om nettene fordi ungen ikke sover gjennom, så kanskje det trigger ekstra på at jeg "fortjener" noe.🙊 Det å trene på treningssenter i tillegg tror jeg ikke jeg har kapasitet til nå, men skal absolutt vurdere det når kostholdsrutinene er på plass igjen!😊

Av erfaring så er søvnmangel pest pg kolera for emosjonell spising.

Jeg har aldri vært veldig overvektig, men min erfaring for egen del er at ingenting annet enn å si nei holder. 

Og søtsuget går aldri over - jeg måtte leve med ganske store kostholdsrestriksjoner i noen år. Hadde ikke kaloriunderskudd, men måtte unngå veldig mye av typiske ting jeg liker (sjokolade for eksempel). 

Hjalp ikke det spor eller kvekk 🤷‍♀️

Når jeg da kunne spise sjokolade igjen var det fest i hjernen. 

Så - for meg er det kun en ting som gjelder: si nei hele tiden, hver dag mange ganger om dagen. Særlig om ettermiddagen. Og kveld. Egentlig alt etter kl 12 og lunch = NEI. 

Veldig slitsomt faktisk, men jeg blir enormt overvektig om jeg ikke gjør det. 

Anonymkode: b1d98...f45

• Liker 1
Skrevet

Glemte å si: ikke ha ting i hus, ikke lov å kjøpe. 

Anonymkode: b1d98...f45

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for alle svar. :) Skal ta til meg mange av tipsene! Det er jo som noen her sier bare å starte!

Du snakker om å «fortjene» noe. Kan du bytte ut å fortjene spiselige ting med noe annet? Å bytte bort den uvanen vil nok gjøre mesteparten av jobben for deg. 

Skrevet

Du fortjener litt alenetid,  en kopp Pukka-te, et bad, å få se en epiosode av en serie....

Anonymkode: 7ba61...424

Skrevet

Er tankene som må endres. Leste om det en gang i forhold til vektnedgang. Ser du på deg selv som litt overvektig, en som til stadighet går opp i vekt? Så vil også handlingene dine vises gjennom det.

Tenk at du er sunn, sterk og helt normalvektig. Ha DET fokuset. 

Anonymkode: 97590...d17

Skrevet

Det bunner egentlig ut i noe veldig enkelt.

Stå i mot fristelsene, ha viljestyrke og ikke finn på unnskyldninger fordi du "fortjener" det.

Alt sitter i hodet og viljen. Og det å gå 15 000 skritt på jobben kan overhodet ikke sammenlignes med 8000 skritt i skogen. Verken psykisk eller fysisk.

Og alt man virkelig vil, det får man til. 

Som Nike sier, Just Do It!! 

Veldig enkelt, men akk så vanskelig ;) Men det er faktisk sant, det er bare å stålsette seg! 

Anonymkode: 6e086...4a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det bunner egentlig ut i noe veldig enkelt.

Stå i mot fristelsene, ha viljestyrke og ikke finn på unnskyldninger fordi du "fortjener" det.

Alt sitter i hodet og viljen. Og det å gå 15 000 skritt på jobben kan overhodet ikke sammenlignes med 8000 skritt i skogen. Verken psykisk eller fysisk.

Og alt man virkelig vil, det får man til. 

Som Nike sier, Just Do It!! 

Veldig enkelt, men akk så vanskelig ;) Men det er faktisk sant, det er bare å stålsette seg! 

Anonymkode: 6e086...4a3

Viljestyrke er en flyktig følelse. Å basere seg på viljestyrke er som å bestemme seg for å feile. Det du snakker om handler om å skape seg vaner og bytte ut uvaner. Automatikk er det sterkeste man har, men det må trenes inn. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...