Gå til innhold

Inkubasjonstid, hva er din erfaring?

Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid flr du var utsatt for smitte, til du ble syk/testet positivt? 

Jeg vet det som står, men lurer på din erfaring? 

Mange av dere som har vært nærkontakt og gått klar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madame Butterfly skrev (4 minutter siden):

Hvor lang tid flr du var utsatt for smitte, til du ble syk/testet positivt? 

Jeg vet det som står, men lurer på din erfaring? 

Mange av dere som har vært nærkontakt og gått klar?

Nå er jo de fleste voksne vaksinert og vil ikke få normale symptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming

Hvor lang tid tar det normalt sett fra smitte til positiv test? Her har vi fått beskjed om å teste skolebarna rett over 1 døgn fra mulig smitte. Er det egentlig for tidlig å teste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, solavskjerming said:

Hvor lang tid tar det normalt sett fra smitte til positiv test? Her har vi fått beskjed om å teste skolebarna rett over 1 døgn fra mulig smitte. Er det egentlig for tidlig å teste?

Ja, det virker tidlig ut fra info fra en random side jeg fant med google, den virker seriøs ved første øyekast: https://nortonhealthcare.com/news/how-long-after-exposure-to-test-positive-for-covid/  Gjennom google translate:

«Det kan ta nesten en uke etter eksponering for covid-19 før du får et positivt testresultat.

Hvis du er fullvaksinert, bør du vente tre til fem dager etter eksponering før du tar en test. Bevis tyder på at testing har en tendens til å være mindre nøyaktig før tre dager etter eksponering. Bruk en maske i offentlige innendørs omgivelser i 14 dager eller til du får et negativt testresultat.

Hvis du ikke er fullt vaksinert, sett i karantene umiddelbart etter at du har blitt utsatt for noen med COVID-19. Hvis du utvikler symptomer, test deg umiddelbart. Ellers vent fem til syv dager.

COVID-19s inkubasjonsperiode varer opptil 14 dager. Hvis du har viruset, tar det tid å bygge seg opp i systemet ditt. Tidlig testing kan resultere i prøver som ikke inneholder nok av virusets genetiske materiale til å vise et positivt resultat. En COVID-19-test er begrenset ved at den bare representerer et øyeblikksbilde i tid. En negativ PCR-test for COVID-19 betyr ikke at en person er fri for infeksjon, men snarere at prøven i det aktuelle øyeblikket ikke inneholdt virale nivåer i en høy nok konsentrasjon til å kunne måles som positiv.»

Endret av LCFA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dee gjelder vel bare å teste, og atter teste, mer enn hva som er anbefalt. Vi voksne er vaksinerte, men barna er ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sist utsatt for smitte på dagtid en Fredag. (Hadde vært utsatt for smitte hele uka på jobb).

Tok test Søndag formiddag - fikk positivt svar Mandag kveld.

Fikk først symptomer Tirsdag kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...