AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #1 Del Skrevet 2. november 2021 Så et tips fra Fødebagen på Instagram om å ha storesøskenet hjemme når man får lillesøster/bror, slik at alle kan bonde og bli kjent. Hva gjorde du? Hvor lenge evt? Tenker for øvrig den perioden far også er hjemme, da det ikke er aktuelt å ha begge alene de første mnd for meg, men hører gjerne andres erfaringer likevel. Vi hadde uansett tenkt at samboer skulle jobbe 1 time mindre de første to mnd (etter omsorgspermisjonen) slik at storesøster slipper så veldig lange dager. Dette blir i så fall i tillegg til det. Skjønner jo at vi også må se an hele situasjonen, men nå ser jeg for meg at alt går relativt greit 😅 Anonymkode: 0fe76...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #2 Del Skrevet 2. november 2021 Altså du tenker å ha storesøsken hjemme fra barnehagen i ukedagene etter dere kommer hjem fra sykehuset med ny baby? Jeg ville absolutt ikke gjort det - det er ikke så gøy for et lite barn å være hjemme med liten baby som ammes og sover og som man ta hensyn til og mamma har vondt i puppene og blør fra tissen og ingenting er som før. Det er fint å få litt fri fra alt det nye og rare og bare få gå i barnehagen. Det er fint å ha noe som er normalt. Dessuten er det så stas å fortelle om den lille i barnehagen. Anonymkode: 216ec...1cf 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #3 Del Skrevet 2. november 2021 Næh. Hadde kortere dager i barnehagen bare. Synes det er mer for foreldrene enn for barnet å ha barnet hjemme. Noen barn vil gjerne ignorere nye søsken i starten, så det blir i så fall veldig mye på deg som mamma og om du orker. I tillegg får søskenet se hvor mye du er låst til amming etc. noe som igjen trigger mer hos eldste. La barnet få leke med venner og ha samme rutiner som før. Anonymkode: 6522e...73a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #4 Del Skrevet 2. november 2021 Vi tenkte at han fikk nok baby på ettermiddagen, og lot han få være i barnehagen på dagen, ikke lange dager, men hvertfall slik at han fikk et avbrekk, de elsker hverandre høyt 3 og 6 år. Anonymkode: e8a72...780 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #5 Del Skrevet 2. november 2021 Det var et fryktelig dårlig råd. En opplevelse som det å få et nytt søsken må normaliseres tidlig. Det vil si at det er viktig å opprettholde normale rutiner så langt det lar seg gjøre, det er nok «nytt» som det er. La barnet gå i bhg, og ha heller barnet hjemme litt ekstra om det ønsker det sterkt (eller dere ser at det har stor glede av å være omkring den nyfødte). Anonymkode: a8e56...d46 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #6 Del Skrevet 2. november 2021 Jeg tror det kommer an på så mye. F.eks. storesøskenets alder (som sier noe om hvor viktig relasjonene til jevnaldrende i barnehagen er og hvilke behov barnet har). Mors form etter fødsel. Hvordan babyen er, om den har noen plager, hvordan det går med ammingen med mer. Vi fikk lillesøster midt oppi koronanedsteningingen. Dermed var storesøster på litt under to år hjemme uten at vi hadde planlagt det. Og hos oss ble det veldig fint. Storesøster fikk en tydelig reaksjon rett etter at babyen kom hjem, gråt mye og ville være liten, hun var litt for liten liten for å glede seg til å leke med venner i barnehagen og trengte også nærhet til oss foreldre. I tillegg hadde vi flaks og fikk en ganske rolig baby, og jeg var i helt ok form. Så sånn i ettertid er jeg glad det ble sånn. Men hadde vi hatt et valg, hadde vi nok valgt korte dager i barnehagen. Og for mange barn, kan nok det være fint, eller best. Å være i barnehagen hvor de er godt kjent og trygge og alt er som før, etter at alt plutselig er endret hjemme. Anonymkode: 596d9...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #7 Del Skrevet 2. november 2021 Gjør det som dere føler for når situasjonen oppstår. Anonymkode: 0ae72...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heln Skrevet 2. november 2021 #8 Del Skrevet 2. november 2021 Vi kommer til å sende i barnehagen. Sikkert ikke like lange dager siden vi ikke må rekke jobb etc, men tenker at faste rammer der det går i en ny hverdag er greit å følge. Så får søsknene møtes på ettermiddag og morgenen og bli kjent da. Min vil være to år når neste kommer til våren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #9 Del Skrevet 2. november 2021 Vi har holdt vår 3-åring hjemme fra barnehagen i 3 uker nå. Først var hun syk og den siste uken har hun bare hatt fri. Jeg har planlagt ks snart og vi ønsker ikke ta sjansen på mer sykdom nå. Ser at hun kjeder seg litt og savner barnehagen, så etter babyen er kommet vil vi nok sende henne i barnehagen igjen, med mindre det bryter ut tilfeller av RS-virus der. Som nevnt av andre her tror jeg det blir nok baby på ettermiddagen. Men vil prøve å gi henne korte dager. Anonymkode: 00b53...08d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #10 Del Skrevet 2. november 2021 Tror barnet vårt (2,5 år) vil ha godt av å dra i barnehagen når minste kommer snart. Samtidig er jeg litt bekymret for RS-viruset som går nå, så om eldste blir snufsete blir det nok litt tid hjemme. Tenker uansett at det blir til lengre frokoster og tidligere hentinger når mannen er hjemme de først ukene. Når mannen er tilbake på jobb blir det nok automatisk lengre morgener siden jeg må levere, men tipper han vil hente som normalt. Det blir nok også litt avlastning/kos med besteforeldre på eldste – så fremt hun ikke opplever det som om hun blir ekskludert. Må nesten se an litt Anonymkode: c226b...83d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strange Doll Skrevet 2. november 2021 #11 Del Skrevet 2. november 2021 Min fikk velge, han ble hjemme en dag så ville han i bhg for baby var kjedelig 😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 3. november 2021 #12 Del Skrevet 3. november 2021 Jeg fikk baby tidlig i august og valgte å ikke melde storesøsteren på barnehage før litt ut i måneden. Det angret jeg veldig på! Var utrooolig slitsomt. Hun hadde helt andre behov enn babyen, og da jeg egentlig burde sovet (når babyen sov) så måtte hun underholdes. Var ekstra utslitt hver dag mannen kom hjem fra jobb, og ting ble bedre etter at søskenet begynte i barnehagen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #13 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så et tips fra Fødebagen på Instagram om å ha storesøskenet hjemme når man får lillesøster/bror, slik at alle kan bonde og bli kjent. Hva gjorde du? Hvor lenge evt? Tenker for øvrig den perioden far også er hjemme, da det ikke er aktuelt å ha begge alene de første mnd for meg, men hører gjerne andres erfaringer likevel. Vi hadde uansett tenkt at samboer skulle jobbe 1 time mindre de første to mnd (etter omsorgspermisjonen) slik at storesøster slipper så veldig lange dager. Dette blir i så fall i tillegg til det. Skjønner jo at vi også må se an hele situasjonen, men nå ser jeg for meg at alt går relativt greit 😅 Anonymkode: 0fe76...83e Far har hatt 14dager omsorgspermisjon etter fødsel ved barna og vi har vært hjemme sammen mor, far og alle barna første 14dagene og da gitt beskjed om at vi skal knytte bånd og finne roen og ikke tatt besøk i de dagene. ❤️ Det har vært herlig. Gjort det ved alle fødslene ❤️ Har vært gørr sliten så har vært skjønt. Pluss barna har knytta seg veldig fint til hverandre. Anonymkode: c30eb...02b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #14 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så et tips fra Fødebagen på Instagram om å ha storesøskenet hjemme når man får lillesøster/bror, slik at alle kan bonde og bli kjent. Hva gjorde du? Hvor lenge evt? Tenker for øvrig den perioden far også er hjemme, da det ikke er aktuelt å ha begge alene de første mnd for meg, men hører gjerne andres erfaringer likevel. Vi hadde uansett tenkt at samboer skulle jobbe 1 time mindre de første to mnd (etter omsorgspermisjonen) slik at storesøster slipper så veldig lange dager. Dette blir i så fall i tillegg til det. Skjønner jo at vi også må se an hele situasjonen, men nå ser jeg for meg at alt går relativt greit 😅 Anonymkode: 0fe76...83e Vi fikk lillesøster rett før påskeferien, så her hadde storesøster en ukes tid hjemme med oss. Det var veldig fint, litt magisk nesten. Hun var veldig nysgjerrig på babyen, men også litt nervøs. Så hun fikk ta "bli kjent" i eget tempo. Men de kjempegode venner i dag og har egentlig alltid vært det, så kan jo hende alt startet den fine første uka der storesøster liksom fant ut av sin nye rolle Syns det var veldig fint jeg. Men etter det gikk hun tilbake til barnehage, hun hadde nettopp fylt 2 år og trengte både sosial omgang med andre barn og fysiske utfordringer som jeg ikke kunne gitt henne hjemme akkurat da. Fikk kortere dager i hele permisjonen egentlig, og det var fint. Var del der akkurat de 6 timene som er kjernetid. Vi hadde heller ikke så mye besøk osv, bare en kort visitt av besteforeldre. Så hele den uka var rolig og fin med den nye familien. Vil anbefale det jeg! Iaf en uke, men hvorfor ikke to, når far er hjemme. Flott anledning til å vise eldste at det fortsatt er masse tid til han/henne selv om det har kommet en baby. Et godt førsteinntrykk av den delen kan være gull verdt. Alle barn frykter å bli byttet ut. Veldig godt å være der og erfare at det ikke er det som skjer ❤️ Anonymkode: c873a...48a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokkar Skrevet 3. november 2021 #15 Del Skrevet 3. november 2021 Aldri aktuelt å ikke ha søsken hjemme. Det er veldig viktig at søsken ikke føler at de må settes bort /til side pga ny baby. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #16 Del Skrevet 3. november 2021 Da vi fikk mellomste var eldste inne i en utrolig vanskelig fase, og det siste jeg trengte var å ha han hylende hjemme sammen med meg og baby. Da vi fikk tredje var det totalt uaktuelt å ta eldste ut av skolen i to uker, skulle vi tatt fra han både skolegang og vennetid? Mellomste trenger også å leke med vennene sine i barnehagen, samt leke med venner etter barnehagen. De får lov å tilvenne seg babyen i sitt eget tempo, og nå som minste er et halvt år er det utrolig fint å se båndet de har allerede. Nå hadde jo våre sommerferie et pr mnd etter at minste ble født, men da ble det jo stort sett til at far tok med de to eldste på ting mens baby og jeg ble hjemme. Anonymkode: 5fa9e...346 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #17 Del Skrevet 3. november 2021 Vi hadde fireåringen hjemme da lillebror kom, i ca én uke, for da var pappaen hjemme. Men jeg synes at babyen har rett på tiden din så mye som mulig. Du trenger å bånde med baby, bli kjent i ro og mak. Når ettermiddagen kommer er du uthvilt og da får søsken masse tid til å bånde og kose de også. Anonymkode: d3cfd...5f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #18 Del Skrevet 3. november 2021 Høres tøvete ut. Bruk bhg med god samvittighet. Anonymkode: 62cd6...3fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #19 Del Skrevet 3. november 2021 Helsestasjonen her anbefalte å la eldste være i barnehagen i tiden etter fødsel for at mest mulig skulle være som normalt. Å få småsøsken er en stor omveltning, og barnet må plutselig dele på mamma og pappa. Da er det godt å ha barnehagen, vennene og de voksne der hvor alt er som før. Vi hadde eldste i barnehagen i to måneder før korona kom og stengte barnehagen. Det gikk greit det også altså, men begge barna hadde bedre dager da storebror kunne gå i barnehagen igjen. Anonymkode: f5575...850 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #20 Del Skrevet 3. november 2021 Ser det var litt sterke og litt delte meninger om temaet, ikke overraskende nok 😅 Jeg ser ikke for meg å ha barnet hjemme i to uker i strekk, for hun elsker barnehagen (når hun først er der, er ikke alltid like gira om morgenen når vi skal dra) og vi bor nært og det er en veldig fin barnehage, samt at det er "normalt" for henne. Men kanskje et par, tre dager var tanken min. Men jeg tror vi heller mot å spørre hva barnet selv vil. Hun er bare 3 år, og selvstendigshetsfasen er sterk i henne for tiden, men tanken er jo da at dagen går sin gang som vanlig, bare mer med pappaen enn meg - for jeg vil jo være mye opptatt med babyen. De kan gå ut å være sammen, kanskje trille en tur (uten meg for jeg er ikke i stand til å gå noe særlig de ukene etter fødsel) eller lufte hunden i skogen, evt være hjemme med meg mens pappaen triller babyen alene. Sove dupp sammen med meg og babyen, hvis hun enda sover hvil om 3 mnd. Og så videre. Jeg tenker ikke hun skal sitte der og stirre på meg amme babyen hele døgnet, men bare tilbringe tid sammen med oss og finne på litt ting 🤷🏼♀️ I noen dager, ikke i to hele uker, yikes 🙈 For ettermiddagene går jo sin gang, med middagslaging og underholdning av henne etter en lang barnehagedag hvor hun bare skal leke med oss, husarbeid og lufting av hund etc før det plutselig er kveldsmat og stell... Nei ja, vi ser det jo selvsagt an, men jeg syns ikke ettermiddagene er den koseligste tiden alt nå, for alt blir så presset og alle er så slitne, og jeg tror ikke det blir bedre med en baby heller, så det er ikke et godt argument i vår situasjon 😅 Anonymkode: 0fe76...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå