Gå til innhold

Stille klokka er et overgrep mot småbarnsfamilier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg (og de fleste andre) legger vel biiittelittegrann mer i utrykket «overgrep» en stilling av klokke:) 

Men du kan gjerne forklare litt mer detaljert hvordan dette er et «overgrep» mot deg😂😂😂

Anonymkode: 8cf64...348

Ja, men herregud - dere skjønner vel at det er satt på spissen? 

Stilling av klokka ødelegger for familiens harmoni i 3-4 uker. Det er misnøye og gråting hver kveld fordi de er trøtte og vil sove. Men de kan ikke ha en døgnrytme hvor man sover fra kl 18-04.30. Så da må man pushe det, og det blir bare grining. Det å stå opp såpass tidlig gjør også at «arbeidsdagen» deres oppleves ekstra lang og de blir slitne fordi de herjer en ekstra time før de skal i barnehagen.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

«Et overgrep vil si at et menneske krenker et annet menneskes rettigheter.»

Visste ikke at det var en menneskerettighet å ikke være trøtt. 

Anonymkode: 730b8...426

Er det ikke en menneskerettighet at barn skal ha det bra?

Barna mine gråter og er slitne hver dag fordi de herjer en ekstra time før de skal i barnehagen, og de må pushes mtp leggetid selvom de gråter og er trøtte.

Ja, dette kan virke som et ubetydelig problem og vi bor i et i-land, men for oss som har barn som sover lett og som ikke har det beste sovehjertet, så påvirker dette oss i stor grad. 

Selvfølgelig er ordet «overgrep» satt på spissen. Men for oss raser på en måte korthuset sammen. Det er slitsomt og vondt på mange måter. For hvorfor må vi egentlig stille klokka? Det er for ingenting.

Anonymkode: ed489...8f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mangler bare at «traumene» rundt forstyrrede søvnrutiner fører til «angst» neste gang klokken skal stilles.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stilling av klokka ødelegger for familiens harmoni i 3-4 uker. Det er misnøye og gråting hver kveld fordi de er trøtte og vil sove. Men de kan ikke ha en døgnrytme hvor man sover fra kl 18-04.30. Så da må man pushe det, og det blir bare grining. Det å stå opp såpass tidlig gjør også at «arbeidsdagen» deres oppleves ekstra lang og de blir slitne fordi de herjer en ekstra time før de skal i barnehagen.

Barna mine gråter og er slitne hver dag fordi de herjer en ekstra time før de skal i barnehagen, og de må pushes mtp leggetid selvom de gråter og er trøtte.

Ja, dette kan virke som et ubetydelig problem og vi bor i et i-land, men for oss som har barn som sover lett og som ikke har det beste sovehjertet, så påvirker dette oss i stor grad. 

Selvfølgelig er ordet «overgrep» satt på spissen. Men for oss raser på en måte korthuset sammen. Det er slitsomt og vondt på mange måter. For hvorfor må vi egentlig stille klokka? Det er for ingenting.

Hvorfor har dere ikke tatt grep om det og begynt å skyve på leggetiden gradvis da? Det er jo deres oppgave som foreldre å tilrettelegge for deres egne barn i tillegg til å ta tak i deres egne søvnproblemer. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er noe tull med klokkestilling. Men lettere når det er tilbake til normaltid da. Skjønner meg ikke på dere som sier det blir så mye tidligere mørkt om kvelden når vi går til normaltid. Det er november og det blir tidlig mørkt uansett, og snart blir det mørkt klokka 15 når vi kommer til desember. Hva hadde det liksom vært å vinne på at det skulle vært lyst til 16 isteden? De fleste slutter på jobb 15.30 eller 16 og da er det jo steinmørkt uansett det meste av vinteren. 

Anonymkode: eccda...198

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Selvsagt får du betalt for alle timene du jobber! Jobber du 13 timer får du betalt dor 13 timer. Dette er ikke en magisk greie som ikke inngår i arbeidsmiljøloven! Altså seriøst!!!

Nei i helsevesenet får man ikke betalt for den ekstra timen, og sikkert ikke andre steder heller. Det blir begrunnet med at det går opp i opp med den natten man skrur klokken frem, problemet er jo at det er jo aldri samme personell som jobber de nettene. Men det spiller visst ingen rolle.

Anonymkode: ec582...ebc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er klokka stilt 1 time tilbake, så her sitter vi med to barn som våkner opp kl 04.30 på morgenen. De er trøtte fra før etter en dag i barnehagen (selv om vi henter kl 15.15), og så må de i tillegg presses til å være oppe bittelitt lenger enn de har lyst for å prøve å tilpasse oss vintertid. Av erfaring vet vi at det tar ca 3-4 uker å snu dette, så da er det bare å glede seg over en periode med dårlig søvn på oss foreldre.

Å stille klokka tilbake fører bare til problemer for oss som familie. Flere som opplever det samme? Jeg kunne godt betalt 5000 kr pr år for å slippe å stille klokka.

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er klokka stilt 1 time tilbake, så her sitter vi med to barn som våkner opp kl 04.30 på morgenen. De er trøtte fra før etter en dag i barnehagen (selv om vi henter kl 15.15), og så må de i tillegg presses til å være oppe bittelitt lenger enn de har lyst for å prøve å tilpasse oss vintertid. Av erfaring vet vi at det tar ca 3-4 uker å snu dette, så da er det bare å glede seg over en periode med dårlig søvn på oss foreldre.

Å stille klokka tilbake fører bare til problemer for oss som familie. Flere som opplever det samme? Jeg kunne godt betalt 5000 kr pr år for å slippe å stille klokka.

Meg meg meg… 

wow

Se utenfor navlen din så ser du at de fleste av oss takler det fint

Anonymkode: 3585c...894

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare hatt problemer om våren, å dra opp unger som ikke er i nærheten av å være uthvilte, og som likevel ikke faller til ro til "vanlig tid" når kvelden kommer fordi det er for tidlig etter den indre klokka. Første uka er slitsom. Om høsten er det nesten litt deilig, de våkner av seg selv noen dager.

Uansett, det er meningsløst med vintertid. Det er uansett mørkt om morgenen, men i tillegg mørkt om ettermiddagen.

Men overgrep? Misbruk av ordet!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige dere. Det er da de våkner og er klare for dagen. Innimellom får vi sove til kl 06.15.

Så å stille klokka tilbake er veldig slitsomt for oss.

Og jo - det føles som et overgrep - et psykisk overgrep. Vi jobber fullt og har barn, og hverdagen går akkurat opp, og så kommer dette klokkemonsteret og ødelegger hverdagen - trøtte foreldre, grinete unger, kjipe ettermiddager. 

Dere får lage dere en egen tidssone da nå i overgangen.

Og du; ikke bruk ordet overgrep på noe slikt. Det er et hån mot mennesker som faktisk blir utsatt for overgrep. Ikke vær et snøflak. Dere overlever nok.

Anonymkode: 36d50...39c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkensina skrev (29 minutter siden):

Lurer bare på hvordan de skal klare å finne ord i det hele tatt når de til slutt går på en ekte smell eller ti i livet 😅

Jeg blir skremt av tanken. Ikke lenge før vi må vugge de i seng og samtidig synge en søt nattasang for de. 

Nynner "bussan-lull"

Alivamale skrev (23 minutter siden):

Mangler bare at «traumene» rundt forstyrrede søvnrutiner fører til «angst» neste gang klokken skal stilles.

Ikke nok med det, det blir opprettet egen kognitiv behandling på egen institusjon a la Modum på et avsidesliggende sted hvor de får være helt alene. 

Unge mødre står i kø som Zoombier og roper Hjelp! Vi har blitt utsatt for overgrep. 

Heldige dere. Det er da de våkner og er klare for dagen. Innimellom får vi sove til kl 06.15.

Så å stille klokka tilbake er veldig slitsomt for oss.

Og jo - det føles som et overgrep - et psykisk overgrep. Vi jobber fullt og har barn, og hverdagen går akkurat opp, og så kommer dette klokkemonsteret og ødelegger hverdagen - trøtte foreldre, grinete unger, kjipe ettermiddager. 

Er det en ting kommende generasjon kan så er det å "føle". 

Anonymkode: c6431...c34

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgrep?! 

Dette har alle som har barn vært igjennom i alle år. Det er slitsomt et par dager i året i noen få år. Det må man takle. 

Anonymkode: ee24e...6ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg blir skremt av tanken. Ikke lenge før vi må vugge de i seng og samtidig synge en søt nattasang for de. 

Nynner "bussan-lull"

Ikke nok med det, det blir opprettet egen kognitiv behandling på egen institusjon a la Modum på et avsidesliggende sted hvor de får være helt alene. 

Unge mødre står i kø som Zoombier og roper Hjelp! Vi har blitt utsatt for overgrep. 

Er det en ting kommende generasjon kan så er det å "føle". 

Anonymkode: c6431...c34

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt får du betalt for alle timene du jobber! Jobber du 13 timer får du betalt dor 13 timer. Dette er ikke en magisk greie som ikke inngår i arbeidsmiljøloven! Altså seriøst!!!

Feil! Kommunalt ansatt med fastlønn. Får ikke betalt for den ekstra timen. Blir helller ikke trukket for den timen vi mister på andre siden av sommertid, men sjelden det er samme person som har begge disse helgene, så det jevner seg ikke ut.

Anonymkode: 63d77...4c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt greit at du har denne meningen TS. Men ordet overgrep er såpass alvorlig at jeg er helt enig med de som sier det blir misbruk av ordet, når dette ikke er noe som hører hjemme i den kategorien. Dette med å stille klokka er ikke en krenkelse av kropp eller grunnleggende rettigheter, selv om man kan bli påvirket av det.

Anonymkode: e2e95...7fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vits i å henge seg opp i ordvalget, det er slitsomt med små barn, full jobb og klokkestilling.

Men det glemmer vel de fleste som ikke er småbarnsforeldre, høres ut som når min bestemor påstår at hennes barn aaldri var syke eller gråt om natta☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er verst med klokkestillingen, er å dra hjem fra jobb i mørket, hente barn i mørket, gå tur med barn i mørket.

Ville mye heller dratt til jobb i mørket, og hatt litt dagslys når jeg kom hjem…

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når du bruker ord som overgrep på en slik bagatell,da håper jeg du sover dårlig ett års tid.

Anonymkode: c600c...e25

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe tull å stille klokka, men et overgrep er det ikke. Jeg trodde inntil nylig at alle land stilte klokken, men det viser seg at det er veldig mange land som ikke gjør det og som synes det er helt fjernt å stille klokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aldri vært noe problem her. 

Hvorfor våkner de så tidlig? 05.30 sommertid? Det er natt her i hus... 

Anonymkode: aeace...ef8

Åja! Er det natt da sier du? Aha, ja nei det visste ikke vi. Kanskje du kan komme hit og forklare det for barna mine du da?

Anonymkode: 32c0d...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke det helt store problemet med stilling av klokke og barn. Hvorfor spiller det så stor rolle hva det står på klokka? Legg barnet når det er trøtt på kvelden, evt. push det ørlitt, legg deg tidligere enn vanlig selv også, så tåler alle at man våkner litt «tidligere» enn vanlig på morgenen. For egentlig er jo alt som før hvis man bare lar barnet få søvnen det trenger, og ikke henger seg opp i at det står noe annet på klokka når du våknet i dag enn det gjorde i går. Over tid så går det seg til, uten masse gråt. Så får man tåle at ettermiddagen blir litt kortere og morgenen litt lenger.

Og ja, jeg har barn.

Anonymkode: 5b6f8...307

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...