Gå til innhold

Går det an å få utvidet sykt barn dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå brukt 18 sykt barn dager, og frykter at eldste nå har fått vannkopper😬 da kommer det ikke til å holde, og så smitter hun sikkert lillesøster etterhvert også. Går det an å få noen form for sykemelding fra legen? 

Anonymkode: c3acc...5f1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ta ut feriedager.

Anonymkode: c7d06...a1b

• Liker 6
Skrevet

Du får ikke sykemelding fordi barna er syke. Men du kan ta feriedager eller avspasering.

Anonymkode: b9dd3...75f

• Liker 7
Skrevet

Det er 20 dager pr forelder ut 2021, så dere har 22 dager å gå på.

Anonymkode: 7ad59...2b9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du kan ta ut feriedager.

Anonymkode: c7d06...a1b

Det går ikke jeg er lærer. Mannen er allerede sykemeldt, så det er jeg som må være hjemme med barna. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er 20 dager pr forelder ut 2021, så dere har 22 dager å gå på.

Anonymkode: 7ad59...2b9

Ser det ikke kommer frem i hi, men mannen min er for tiden sykemeldt og kan ikke være hjemme med barna, og det er jeg som har brukt 18 dager. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går ikke jeg er lærer. Mannen er allerede sykemeldt, så det er jeg som må være hjemme med barna. 

ts

Du kan be om å få hans dager overført til deg. Dere har altså 20 dager hver ut 2021. 

• Liker 5
Skrevet
Batteri skrev (Akkurat nå):

Du kan be om å få hans dager overført til deg. Dere har altså 20 dager hver ut 2021. 

Går det når han «bare» er sykemeldt i 8 uker. Trodde det måtte være langvarig sykdom for å få overført dager? 

ts

Skrevet
Batteri skrev (1 minutt siden):

Det er kun hvis mannen er syk i mer enn 6 mnd. Men det kan jo hende han er det. 

Anonymkode: 00ce3...69d

Skrevet

Går det når han «bare» er sykemeldt i 8 uker. Trodde det måtte være langvarig sykdom for å få overført dager? 

ts

Ja, 6 mnd

Skrevet

Det er kun hvis mannen er syk i mer enn 6 mnd. Men det kan jo hende han er det. 

Nei, det er «kun» 8 uker😬

ts

Skrevet

Skjønner hva du mener. Dette er helt uholdbart. Vurderer sterkt å bli hjemme fulltid med barna. 

Anonymkode: d9694...d1c

• Liker 1
Skrevet

Går det ikke an å få til noe ala "fri uten lønn", da? Hvis økonomien er sånn rimelig grei? Jeg er ikke lærer, men har et offentlig verv ved siden av jobben. Når jeg blir innkalt til vervet fører jeg alle timene den dagen som "fri uten lønn".

Anonymkode: 5dad8...a20

Skrevet

Jeg fikk overført mine omsorgsdager til min mann i fjor men jeg har en samfunnskritisk jobb så kan være det var årsaken til at jeg kunne gjøre det. Men gå inn på www.nav.no å sjekk om det er mulig, mener det var meget enkelt når jeg gjorde det.

Anonymkode: 67527...d24

Skrevet

Er noen av dagene du har brukt korona relatert? Mener det er noen om at de kan holdes uten om de vanlige dagene. 

Sitat

du må være hjemme med barn fordi barnehagen/skolen er stengt på grunn av koronaviruset. Eller når barnet ikke kan gå i barnehage/skole på grunn av særlige smittevernhensyn. I disse tilfellene bruker du ikke av de ordinære omsorgsdagene dine. Det betyr at du kan bruke omsorgsdager i disse tilfellene også hvis du har brukt opp de ordinære dagene dine.

https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger

Anonymkode: 9d8d0...b76

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

ts

Hvis mannen er sykmeldt og ikke kan ta vare på barna kan han overføre sine sykt-barn dager til deg. Er dere tomme for dem så lever sykmelding for barnet til arbeidsgiver (rektor) og du har rett på fri uten lønn. Kjipt, men sånn er det. Klem fra en annen lærer som også nesten er tom for dager😅

Anonymkode: cad9c...507

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser det ikke kommer frem i hi, men mannen min er for tiden sykemeldt og kan ikke være hjemme med barna, og det er jeg som har brukt 18 dager. 

ts

Du kan bruke omsorgsdager når barnepasser (far) er syk. Tror du som lærer har 10 eller 14 slik i året. Spør rektor. De vil jo sikkert finne en god løsning de også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis mannen er sykmeldt og ikke kan ta vare på barna kan han overføre sine sykt-barn dager til deg. Er dere tomme for dem så lever sykmelding for barnet til arbeidsgiver (rektor) og du har rett på fri uten lønn. Kjipt, men sånn er det. Klem fra en annen lærer som også nesten er tom for dager😅

Ja det var det jeg lurte på, går det an å få «sykemelding for barnet»?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du kan bruke omsorgsdager når barnepasser (far) er syk. Tror du som lærer har 10 eller 14 slik i året. Spør rektor. De vil jo sikkert finne en god løsning de også.

Kan far regnes som barnepasser da? Han har jo ikke den funksjonen i det daglige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kan far regnes som barnepasser da? Han har jo ikke den funksjonen i det daglige. 

Sykt barn dager er det samme som det som heter omsorgsdager. Man har fortsatt samme antall totalt. Ja, far telles som barnepasser, selvfølgelig passer han sine egne barn... Men det hjelper jo ikke dere når du snart har brukt opp omsorgsdagene allerede.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...