Gå til innhold

Jeg elsker jobben min i et kvinnedominert yrke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hater å jobbe med damer! Det er noe hele tiden, det er utfrysning, baktaling, slarving og rykter, konspirasjoner og gjenger.

Nå senest var det 4 damer som har gått sammen for å bli kvitt en vikar som har hvert hos oss siden i sommer, de går til sjefen med hver minste ting, ting som kunne hvert løst med en hyggelig beskjed om at dette gjør vi slik i stede.  Hun blir fryst ut å hakket på, dermed usikker og gjør mer feil. Og som mann får jeg og så det holder, jeg prater på feil måte, jeg er for stille, prater for mye, åpner meg ikke nokk og lar ingen komme innpå meg. Er for anonym meg samtidig for brautete, har til og med fått kjeft for å gjøre en så god jobb at jeg setter de andre i et dårlig lys!

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre snart, elsker jobben min og yrket men orker ikke å jobbe med damer stort mer, dette er tredje arbeidsplassen jeg prøver å synes det er mye av det samme alle stedene. Er så lei konflikter og tull over bagateller som burde hvert løst enkelt og lett. Jeg er sikkert ikke lett bestandig å jobbe med jeg heller men har ikke hatt problemer i tidligere yrker med hovedsakelig menn og de mennene som har hvert innom i løpet av årene har og hatt noe av den samme oppfattelsen.

Er dette vanlig i alle kvinnedominerende yrker?

Anonymkode: 99746...f44

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som du selv sier, kan man jo bare ta det opp med de det gjelder. Hvis ikke du allerede har gjort det da. Og tja, jobber i barnehage som absolutt er kvinnedominert. Jeg opplever begge deler. 

• Liker 2
Skrevet

Dette er en av grunnene til at menn bør kvoteres inn på kvinnedominerte studieretninger og arbeidsplasser. Og omvendt 🤗

Anonymkode: 97109...07e

• Liker 5
Skrevet

Ta det opp med sjefen, og be sjefen om å si i fra på et møte at sladder og baksnakking er bannlyst fra nå av, da det er blitt et stort problem. Kanskje de skyldige skammer seg litt om det blir tatt opp på et møte, eller hvis alle får en epost der det står klart og tydelig. 

Anonymkode: 22399...ee5

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg har akkurat samme erfaring, TS. For meg var ikke turnus, lønn, arbeidsbelastning etc. og det som alltid blir dratt fram som utfordringer, det store problemet. Det var det hersens arbeidsmiljøet, med skadefryd, splitt og hersk, klikker, baksnakking, ingen evne til kommunikasjon, og rivalisering, som gjorde at jeg slutta. Jeg mener mange i slike yrker hadde hatt godt av erfaring i andre yrker, for å se hvordan det egentlig bør være. Kulturen sitter i veggene. 

Anonymkode: 3b95d...d8e

• Liker 3
Skrevet

Mannsdominerte arbeidsplasser er ingen dans på roser det heller. Baksnakking, slarvene og drama er ikke forbeholdt kvinnelige arbeidsplasser, men du får jo seksuell trakasering Som en bonus på toppen da, for du «tåler vel en spøk?»

Anonymkode: 39944...33a

• Liker 8
Gjest Smeltemann
Skrevet

Ville tatt ordet i en mat pause, forklart de hvor idiotisk de er som holder på sånn som de gjør. Be gjerne inn sjefen til matpausen også. 

Skrevet

Jeg elsker å jobbe med nesten bare kvinner. Grøsser over å skulle jobbe i mannsdominerte yrker og bli utsatt for seksuell trakassering og voldtektsforsøk over en lav sko. Nei, fy faen. 

Anonymkode: 40640...477

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke der jeg jobber. Finnes ikke tull og drama. 

Anonymkode: 40640...477

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannsdominerte arbeidsplasser er ingen dans på roser det heller. Baksnakking, slarvene og drama er ikke forbeholdt kvinnelige arbeidsplasser, men du får jo seksuell trakasering Som en bonus på toppen da, for du «tåler vel en spøk?»

Verst er det i fiskeriyrket. Feil kjønn om bord 

Det jeg savner hos lederne er krystallklare retningslinjer om hvor streken går med baktaling, mobbing osv. Men noen ledere er enten like ille eller verre enn de som mobber etc. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror at det er tilfelle mange steder. Jeg jobbet på en avdeling en gang hvor det jobbet 2 menn og 8 kvinner. Den ene var sjefen min. Det gikk fint. Så sluttet begge mennene og ble erstattet av unge flotte kvinner. Raskt  forsvant det gode miljøet og jeg endte opp med å slutte før det var gått et halvt år. Det var ikke de nye sin skyld, men vi som hadde jobbet der i en årrekke sin. Vet ikke om det handlet om at vi ble holdt i ørene av mennene som jobbet der eller om den nye sjefen bare var ræva. 

Anonymkode: 130f3...288

• Liker 4
Skrevet

T.S.

Sjefen er flink hun men tar ikke tak i alt og det er vel ikke alt hun ser. Føler det stilles helt andre krav til meg som mann på de fleste områder. en tidligere kollega sa før hun sluttet at jeg måtte slutte å være så dyktig og pliktoppfyllende i jobben min, det ville barer gi meg bråk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt riktig! 

Anonymkode: 32024...def

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke klart å jobbe med menn. Å møte opp på jobb med risiko for voldtekt er ikke hva jeg trenger.

Anonymkode: c2031...823

• Liker 1
Gjest Raptuza
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hater å jobbe med damer! Det er noe hele tiden, det er utfrysning, baktaling, slarving og rykter, konspirasjoner og gjenger.

Nå senest var det 4 damer som har gått sammen for å bli kvitt en vikar som har hvert hos oss siden i sommer, de går til sjefen med hver minste ting, ting som kunne hvert løst med en hyggelig beskjed om at dette gjør vi slik i stede.  Hun blir fryst ut å hakket på, dermed usikker og gjør mer feil. Og som mann får jeg og så det holder, jeg prater på feil måte, jeg er for stille, prater for mye, åpner meg ikke nokk og lar ingen komme innpå meg. Er for anonym meg samtidig for brautete, har til og med fått kjeft for å gjøre en så god jobb at jeg setter de andre i et dårlig lys!

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre snart, elsker jobben min og yrket men orker ikke å jobbe med damer stort mer, dette er tredje arbeidsplassen jeg prøver å synes det er mye av det samme alle stedene. Er så lei konflikter og tull over bagateller som burde hvert løst enkelt og lett. Jeg er sikkert ikke lett bestandig å jobbe med jeg heller men har ikke hatt problemer i tidligere yrker med hovedsakelig menn og de mennene som har hvert innom i løpet av årene har og hatt noe av den samme oppfattelsen.

DEt må fleire mannfolk inn på sånne arbeidsplassar for å utjevna ein slik ukultur

Skrevet

Du må jobbe i en bhg hvor det er flere menn. I vår er vi 50/50, og det merkes godt på arbeidsmiljøet.

Anonymkode: d526e...629

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...