Gå til innhold

Sykt barn dager, er det 10 dager til hver forelder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har ett barn som er under 2 år. Han har vært mye syk siden barnehagestart i august. Lurer på hvor mange sykt barn dager vi har? Har vi 10 dager hver? Eller 10 dager til sammen. Vi er begge gift og det er vårt felles barn. 

Anonymkode: af2d7...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

10 dager hver. Har vært 20 hver under corona. 

Anonymkode: 13739...80b

Takk for svar! 

Jeg har vært hjemme i 2 dager nå, hittil i år. Og mannen har brukt 6 dager, så vi var litt usikre på hvordan vi skulle gjøre det fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar! 

Jeg har vært hjemme i 2 dager nå, hittil i år. Og mannen har brukt 6 dager, så vi var litt usikre på hvordan vi skulle gjøre det fremover. 

Det er 20 hver i 2021

Anonymkode: 8e0b1...22b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar! 

Dere har så så mye hver. Dere får bytte på å være hjemme. 

Anonymkode: 5ae10...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er hjemme annen hver sykdom. På siste sykdomsrunde var jeg hjemme 3 dager, det begynte å bli ganske kritisk på jobb så da måtte han være hjemme siste dagen. 

Anonymkode: a6e18...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger

antall dager er doblet i 2021. Dere har 20 hver. Du kan beregne i kalkulator her.

Anonymkode: c376e...04a

Jeg skjønte ikke helt kalkulatoren jeg. 20 omsorgsdager hver eller på deling på hver forelder? 

86061D50-FFEA-4A02-94A9-011C6CDA6771.png

Anonymkode: 5320d...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver forelder har 10 omsorgsdager per år. Ut dette året har hver forelder doblet dette - altså 20 per forelder. MEN, når jeg nå har brukt opp de 10 ordinære dagene og barnet mitt blir sykt igjen - så får ikke jeg lov av arbeidsgiver å bruke av de resterende 10 dagene. Jeg får kun bruke de dagene dersom barnet er i karantene, har corona eller at barnehagen er stengt pga corona.

Jeg synes dette høres rart ut, i og med at andre sykdommer også eksploderer nå. Burde ikke omsorgsdagene gjelde sykdom generelt sett? Vet noen noe mer om dette? Tar min arbeidsgiver feil? Eller tar jeg feil?

Anonymkode: aef0f...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hver forelder har 10 omsorgsdager per år. Ut dette året har hver forelder doblet dette - altså 20 per forelder. MEN, når jeg nå har brukt opp de 10 ordinære dagene og barnet mitt blir sykt igjen - så får ikke jeg lov av arbeidsgiver å bruke av de resterende 10 dagene. Jeg får kun bruke de dagene dersom barnet er i karantene, har corona eller at barnehagen er stengt pga corona.

Jeg synes dette høres rart ut, i og med at andre sykdommer også eksploderer nå. Burde ikke omsorgsdagene gjelde sykdom generelt sett? Vet noen noe mer om dette? Tar min arbeidsgiver feil? Eller tar jeg feil?

Nå er jo dagene økt med tanke på at man må holde barna hjemme ved en vanlig forkjølelse også, kan du ikke si det er coronarelatert fravær?

Anonymkode: f6f16...811

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har ett barn som er under 2 år. Han har vært mye syk siden barnehagestart i august. Lurer på hvor mange sykt barn dager vi har? Har vi 10 dager hver? Eller 10 dager til sammen. Vi er begge gift og det er vårt felles barn. 

Ja det er
10dager ved 1 barn til hver av foreldrene,
10dager ved 2 barn til hver av foreldrene,
15dager ved 3 barn til hver av foreldrene,
15dager ved 4 barn til hver av foreldrene,
15dager ved 5 barn til hver av foreldrene,
15dager ved 6 barn til hver av foreldrene,
15dager ved 7 barn til hver av foreldrene,
osv.

Anonymkode: aad9a...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

20 dager ferie pr pers?? 

Anonymkode: ab986...134

Ferie? 🤣

Anonymkode: 587d4...6e7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

20 dager ferie pr pers?? 

Oh my goodness hvis du tror at en syk unge er ferie så kan jeg fortelle deg at det er hardere enn å gå på jobb.

Anonymkode: aad9a...5e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Høres ikke riktig ut! Du kan derimot gå FLERE omsorgsdager hvis du har brukt opp de første 20 og fraværet er koronarelatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Xfreya skrev (59 minutter siden):

Høres ikke riktig ut! Du kan derimot gå FLERE omsorgsdager hvis du har brukt opp de første 20 og fraværet er koronarelatert.

Kan man få flere dager utover de 20 også? Det er nytt for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

20 dager ferie pr pers?? 

Har du prøvd å være hjemme med tre barn som spyr og har diaré? 

Anonymkode: 07c21...248

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er mine barn over 12 år. Men da de var mellom 9-12 fikk jeg ofte høre fra en kollega at når de er så stor kan de klare seg selv hjemme selv om de er syke. For det gjorde hun med hennes barn. For det er irriterende når folk må være hjemme med syke barn.
Heg har alltid vært hjemme med barna mine når de har vært syke. Meg eller far. 
Barna er små en gang, og vi har rett til å være hjemme for å ta oss av barna våre når de er syk. 
Angrer ikke et sekund på at jeg har vært hjemme med de. 
Samme kollegaen tok seg fri for å bli med barnet sitt på 18(!!) på en undersøkelse på sykehuset.. 

Lett å kritisere andre, når en ikke evner å se seg selv. 

Anonymkode: 0f1ca...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din kan bruke omsorgsdager selv om han er sykemeldt. Det går på to ulike kvoter, så han kan være hjemme med sykt barn og være sykemeldt samtidig. 

Anonymkode: 21a6b...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...