Gå til innhold

Vurderer å bli hjemmeværende, for enten er jo jeg eller ungene syk hele høsten/vinteren likevel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen tjener ikke fett, men helt seriøst, så vurderer jeg å bli hjemmeværende likevel, for enten er jeg syk, eller så er ungene syk i vinterhalvåret. Kan heller ta meg et sommervikariat. Tror vi skulle fått det til å gå rundt. Er jo aldri på jobb uansett, og sliter med konstant dårlig samvittighet overfor både ungene og jobben hele tiden. Hangler meg ofte på jobb selv om jeg er halvsyk, og nå etter korona, tok det 2 uker, og nå er det igjen kun 40 i feber som egentlig regnes som "gyldig fraværsgrunn". Orker ikke mer av dette sykdomslivet. Hadde jeg vært hjemme hadde jeg i alle fall ikke trengt å ha så dårlig samvittighet hele tiden. Føle meg slitt mellom hjemmet og jobben. 

Eneste året det har vært bra, var koronavinteren. Det var fantastisk. Nesten ikke sykdom pga smittevernsreglene. 

Begynner å tenke at det skal jo vel ikke være sånn? Kan jo ikke være bra å plassere masse unger sammen, med en gigantisk kontaktflate, stue de sammen, så de smitter hverandre i sirkler gjennom hele kuldetida, som tross alt er størsteparten av året her i Norge. 

Noen andre som kjenner på samme type tanker eller desperasjon?

Anonymkode: 34dc3...7e5

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres kjempelurt ut med tanke på eventuelt samlivsbrudd, alvorlig sykdom og pensjonssparing...

Anonymkode: fff39...ed4

• Liker 27
Skrevet

Synes egentlig det er en fin tanke om man gjør det pga barna. Jeg er hjemmeværende 😊

Anonymkode: 1b802...9d3

• Liker 6
Skrevet

Mannen da? Har han dårlig samvittighet?

Anonymkode: a0c81...671

• Liker 9
Skrevet

Blir ikke mannen syk? Om kun du blir smittet hver gang så har du kanskje uvanlig dårlig immunforsvar og bør ta en tur til legen?

(Og tar ikke mannen halvparten av sykt-barn-dager? Man har jo personlig kvote)

Anonymkode: 8b43f...43a

• Liker 16
Skrevet

TS stå i det. Det går over! Og bare legg vekk den dårlige samvittigheten, du gjør så godt du kan.

• Liker 1
Skrevet

Kan du og mannen din gå ned i stillingsprosent, eller gjøre annet for å bedre forholdene (hjelp til husarbeid, bedre smittevern i heimen osv)? Å bli hjemmeværende er jo å gå rett i kvinnefella, men hver sin smak. 

Anonymkode: bb4e6...f0c

• Liker 3
Skrevet

Hvem er det som har bestemt at 40 i feber er gyldig fraværsgrunn forresten? Jobben din har ikke lov til å sette noen krav for hva som er "godkjent" sykdom. Du kan bruke de egenmeldingene du har rett på etter din arbeidsavtale, om det er 25 eller 11 eller 4x3 eller hva (sjefen kan bestride dette men da må de jo bevise at du ikke er syk, ligger du hjemme med 39 i feber og dårlig allmenntilstand er du jo syk). I tillegg kan jo lege gi sykemelding basert på legens vurdering, og leger har ikke noe "40-i-feber-krav" de ser jo på helhet av symptomer og form.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Høres kjempelurt ut med tanke på eventuelt samlivsbrudd, alvorlig sykdom og pensjonssparing...

Har en utdannelse med massivt behov, så vil aldri stå uten jobb, selv om jeg skulle være noen år ute av arbeidslivet. Eier egen bolig og lånet er nesten helt nedbetalt, så ikke noen krise om jeg ikke får full pensjonsuttelling. Vil klare meg godt uansett. Ts

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvem er det som har bestemt at 40 i feber er gyldig fraværsgrunn forresten? Jobben din har ikke lov til å sette noen krav for hva som er "godkjent" sykdom. Du kan bruke de egenmeldingene du har rett på etter din arbeidsavtale, om det er 25 eller 11 eller 4x3 eller hva (sjefen kan bestride dette men da må de jo bevise at du ikke er syk, ligger du hjemme med 39 i feber og dårlig allmenntilstand er du jo syk). I tillegg kan jo lege gi sykemelding basert på legens vurdering, og leger har ikke noe "40-i-feber-krav" de ser jo på helhet av symptomer og form.

Jo da, men det blir alltid et samvittighetsdilemma uansett, hvor jeg må vurdere om jeg er "syk nok". Men er ikke mest pga dette egentlig. Stort sett holder jeg meg hjemme, men da er jeg jo aldri på jobb. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan du og mannen din gå ned i stillingsprosent, eller gjøre annet for å bedre forholdene (hjelp til husarbeid, bedre smittevern i heimen osv)? Å bli hjemmeværende er jo å gå rett i kvinnefella, men hver sin smak. 

Anonymkode: bb4e6...f0c

Mannens jobb er 100 % eller ingen jobb. Jeg jobber allerede kun 75 %. Føler jeg er i kvinnefella nå egentlig? Jobber enten hjemme eller ute alle døgnets tider, også på natt med sykdom. Mannen tar sin del, men på høsten/vinteren er det bare ikke nok. Ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Mannen da? Har han dårlig samvittighet?

Anonymkode: a0c81...671

Ja, han sliter med akkurat det samme. Men han hadde nok ikke kunnet tenkt seg å være hjemmeværende likevel. Han elsker jobben sin. Jeg synes jobben min er helt grei, men kunne nok levd et godt liv uten den. Ts

• Liker 3
Skrevet

Mannen din har da også sykt barn dager, benytter han seg av det?

Anonymkode: 10c26...087

• Liker 1
Skrevet

Hvor gamle er ungene? Har følt på det samme her. Koronatida var helt fantastisk i forhold til sykdom. Og jeg vil aldri forstå logikken i at det blir mindre sykefravær av det vi har en vanlig vinter, framfor litt ekstra hver gang når man er syk. Det må da gi mer sykefravær med 8 runder forkjølelse før jul framfor en runde, en gang.  

Skrevet

Hvor gamle er ungene? Har følt på det samme her. Koronatida var helt fantastisk i forhold til sykdom. Og jeg vil aldri forstå logikken i at det blir mindre sykefravær av det vi har en vanlig vinter, framfor litt ekstra hver gang når man er syk. Det må da gi mer sykefravær med 8 runder forkjølelse før jul framfor en runde, en gang.  

og selv om vi er heldige med mulighet for hjemmekontor framfor sykefravær, så er ikke alle så heldige. Hjelper ikke om mannen og har ti dager i året, hvis alt brukes opp før høstferien. For det er litt sånn det er rundt om i år. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mannen din har da også sykt barn dager, benytter han seg av det?

Anonymkode: 10c26...087

Ja, i år har vi begge maxet ut på alt som er. Men det er ikke så stort press på hans jobb som på min. Det merkes mindre om han er borte, og han kan ta igjen jobb i uka som kommer f.eks. På min jobb må de andre på jobb jobbe for de som er syke, for er stort sett umulig å få tak i folk på kort varsel - helsevesenet. Ts 

Skrevet

Da bør du søke om dagpenger fra nav ihvertfall. 

Anonymkode: 0c66a...199

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har en utdannelse med massivt behov, så vil aldri stå uten jobb, selv om jeg skulle være noen år ute av arbeidslivet. Eier egen bolig og lånet er nesten helt nedbetalt, så ikke noen krise om jeg ikke får full pensjonsuttelling. Vil klare meg godt uansett. Ts

Det er bra, men igjen - om du blir langtidssyk og ikke har hatt inntekt de siste årene blir det minstesum aap/ufør. Er du økonomisk ok med det? 

Hva med pensjonssparing de årene? Setter mannen av penger til deg? Vet noen gjør det i slike tilfeller, nettopp fordi den ene er hjemme med barna. Tenk nøye gjennom dette, for det kan få store konsekvenser om noe skulle skje. 

Hva hvis mannen din mister jobben eller blir permittert? Har dere en solid buffer på 6 mnd med levekostnader?

Skjønner godt du vil, men regn på det, spesielt med økte priser på mat, bensin, lån osv fremover, og tenk hvordan de neste 10-20 årene økonomisk skal være 

• Liker 4
Skrevet
Jadzia skrev (3 minutter siden):

og selv om vi er heldige med mulighet for hjemmekontor framfor sykefravær, så er ikke alle så heldige. Hjelper ikke om mannen og har ti dager i året, hvis alt brukes opp før høstferien. For det er litt sånn det er rundt om i år. 

5 og 2 år, og vi ønsker helst en til. Men ikke oppi dette helvetet 😵 Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da bør du søke om dagpenger fra nav ihvertfall. 

Anonymkode: 0c66a...199

hva? skjønte ikke. Dagpenger er jo fordi som er arbeidsledige og leter etter jobb? Ikke for de som ikke ønsker å jobbe? Ts

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...