AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #1 Skrevet 2. november 2021 Har et spm til dere som er ansatt i bhg. Jeg har en jene på 5 år som trives godt i bhg, og sjelden noe "trøbbel" med henne. Hun hører etter og gjør det hun får beskjed om. Men i går skjedde det noe under lunsjen som gjorde at hun slo seg helt vrang (akkurat hva er ikke så nøye). Den ene ansatte fortale meg ved henting hva som hadde skjedd i detalj, mens jenta mi stod å hørte på. Da vi kom ut i bilen gikk hun helt i lås og fikk en skikkelig melt down. Uvanlig for henne å være! Det var først når vi kom hjem og hadde roet ned at jeg så en mulig sammenheng.. jeg tenkte at kanskje slike tilbakemeldinger bør tas kun med foreldrene og ikke foran barnet (det var andre barn også tilstede). Så kan foredrene heller snakke med barnet om hendelsen hjemme. Det var tydelig at dette var ubehagelig for henne, nesten litt ydmykende. Men så tenkte jeg at muligens hun bør tåle det og at jeg er overbeskyttende?😅 Anonymkode: 5d546...82d 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #2 Skrevet 2. november 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Har et spm til dere som er ansatt i bhg. Jeg har en jene på 5 år som trives godt i bhg, og sjelden noe "trøbbel" med henne. Hun hører etter og gjør det hun får beskjed om. Men i går skjedde det noe under lunsjen som gjorde at hun slo seg helt vrang (akkurat hva er ikke så nøye). Den ene ansatte fortale meg ved henting hva som hadde skjedd i detalj, mens jenta mi stod å hørte på. Da vi kom ut i bilen gikk hun helt i lås og fikk en skikkelig melt down. Uvanlig for henne å være! Det var først når vi kom hjem og hadde roet ned at jeg så en mulig sammenheng.. jeg tenkte at kanskje slike tilbakemeldinger bør tas kun med foreldrene og ikke foran barnet (det var andre barn også tilstede). Så kan foredrene heller snakke med barnet om hendelsen hjemme. Det var tydelig at dette var ubehagelig for henne, nesten litt ydmykende. Men så tenkte jeg at muligens hun bør tåle det og at jeg er overbeskyttende?😅 Anonymkode: 5d546...82d Det spørs helt hva det var. Er det nøytralt er det ok, er det noe som man kan anse som negativt bør det være 1-1 Anonymkode: c4711...46c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #3 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har et spm til dere som er ansatt i bhg. Jeg har en jene på 5 år som trives godt i bhg, og sjelden noe "trøbbel" med henne. Hun hører etter og gjør det hun får beskjed om. Men i går skjedde det noe under lunsjen som gjorde at hun slo seg helt vrang (akkurat hva er ikke så nøye). Den ene ansatte fortale meg ved henting hva som hadde skjedd i detalj, mens jenta mi stod å hørte på. Da vi kom ut i bilen gikk hun helt i lås og fikk en skikkelig melt down. Uvanlig for henne å være! Det var først når vi kom hjem og hadde roet ned at jeg så en mulig sammenheng.. jeg tenkte at kanskje slike tilbakemeldinger bør tas kun med foreldrene og ikke foran barnet (det var andre barn også tilstede). Så kan foredrene heller snakke med barnet om hendelsen hjemme. Det var tydelig at dette var ubehagelig for henne, nesten litt ydmykende. Men så tenkte jeg at muligens hun bør tåle det og at jeg er overbeskyttende?😅 Anonymkode: 5d546...82d Jeg er enig med deg. Det er respektløst å snakke over hodet på barnet på den måten, på samme måte som jeg opplevde det respektløst da en pleier snakket over hodet på min demente bestemor på sykehuset, og på samme måte som jeg ville opplevd det om en leder fortalte ocer hodet på meg til en annen leder, om en tabbe jeg hadde gjort i jobbsammenheng. Hun kunne ha valgt å snakke med barnet ditt om hva som skjedde, før du kom, og bli enig med henne hva de skulle si til deg sammen, eller snakke med deg på tomannshånd om episoden. Anonymkode: f6658...0ba 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #4 Skrevet 2. november 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det spørs helt hva det var. Er det nøytralt er det ok, er det noe som man kan anse som negativt bør det være 1-1 Anonymkode: c4711...46c Det var en tilbakemelding på (dårlig) oppførsel. Så jeg ville heller snakket om dettem ed barnet utenfor bhg. Og barnet ble jo tydelig lei seg/flau. Ts Anonymkode: 5d546...82d
Gjest WhisperingWind Skrevet 2. november 2021 #5 Skrevet 2. november 2021 Ville tatt det opp med dem om at slik prat tar en uten barnet til stede og iallefall ikke foran de andre barna og deres foreldre👀
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #6 Skrevet 2. november 2021 Barnehagepedagog under utdanning her! Jeg mener at dette kunne vært tatt på tomannshånd (hvis ikke det var mer sånn «dagen har vært fin, men det var en hendelse ved matbordet som virket krevende for barnet» noe av den varianten). Men det her blir jo mim subjektive mening, men jeg tenker, som en over her skriver, ta det opp med det! Gi dem en tilbakemelding på hvordan det opplevdes for deg og barnet ditt. Forhåpentligvis var det bare en ansatt i en stressende barnehagehverdag som ikke helt tenkte seg om. Det skal være fult mulig å si ifra om at man vil ha slike tilbakemeldinger på tomannshånd.:) Anonymkode: 90f53...e6d 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #7 Skrevet 2. november 2021 Det er ganske viktig at barnet hører hva de ansatte forteller til deg også. For da vet barnet hva som er sagt, og slipper å lure, osv. Men det hadde vært smartere av den ansatte å involvere barnet i den samtalen. ‘Bla bla bla bla om det fine som har skjedd i løpet av dagen, og så må vi fortelle mamma hva som skjedde under lunchen Ida. Vil du fortelle, eller skal jeg?’ Anonymkode: b4cd6...0c9 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #8 Skrevet 2. november 2021 Om dette er første gang jenta får kritikk, og hun går rett i kjelleren, så tenker jeg det kanskje var på tide? Vi skal jo ruste de til å bli sterke når de møter motgang og utfordringer, kan du bruke det som læring så går det litt lettere neste gang? Anonymkode: 27562...8c5 9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #9 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det var en tilbakemelding på (dårlig) oppførsel. Så jeg ville heller snakket om dettem ed barnet utenfor bhg. Og barnet ble jo tydelig lei seg/flau. Ts Anonymkode: 5d546...82d Dårlig oppførsel kan man fint ta foran barnet, Anonymkode: a23a3...768 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #10 Skrevet 2. november 2021 Aldri snakk om barnet foran barnet. Det lærte vi som vikar Anonymkode: 61fb6...576
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #11 Skrevet 2. november 2021 Jeg tenker faktisk at det er greit at barnet både vet at situasjonen er fortalt til deg, men også HVA som er fortalt til deg. Da blir det mye mindre "jammen, hun mente sikkert", "jammen hun sa at" osv i ettertid. At datteren din blir flau betyr at hun selv vet at den oppførsel hun har vist ikke har vært bra, da har hun lært til neste gang. Barn skal ikke skjermes for alt bare fordi det er ubehagelig. Har hun klikket under lunsjen kan du være helt sikker på at alle de andre ungene forteller det hjemme også, det er få slike hemmeligheter i bhg. Lær heller datteren din hvordan man oppfører seg når man blir sint, og at det er lov å be om unnskyldning etterpå når hun skjønner at det er gått for langt. Anonymkode: 6a654...92e 4
HerKommerMummi Skrevet 2. november 2021 #12 Skrevet 2. november 2021 Reagerer på det samme selv. Min toåring sluttet med bleie i sommer og det har blitt noen uhell i bhg. Hver gang holder personalet et lite foredrag foran ungen om uhellet, hvor, hvordan og hvorfor det skjedde. Blir så irritert. Jeg skjønner jo greia nå jeg ser posen med vått tøy festet til sekken. Trenger ikke å gni det inn foran ungen 🙄 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #13 Skrevet 2. november 2021 Jeg tenker det kanskje handler om mangel på muligheter for en prat på tomannshånd. Midt i henterushet er man gjerne to-tre igjen på jobb som skal både rydde, prate med foreldrene som henter (gjerne flere som henter samtidig) og trøste de barna som venter på å bli hentet. Det går svært sjeldent opp der jeg jobber hvertfall. Men jeg ville absolutt gitt en tilbakemelding for å se om det er noe de kan endre på. Anonymkode: 677d3...ed7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #14 Skrevet 2. november 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Om dette er første gang jenta får kritikk, og hun går rett i kjelleren, så tenker jeg det kanskje var på tide? Vi skal jo ruste de til å bli sterke når de møter motgang og utfordringer, kan du bruke det som læring så går det litt lettere neste gang? Anonymkode: 27562...8c5 Ikke første gang hun får "kritikk". Det har vært tidligere episoder, men dette har blitt tatt opp på tomannshånd, og da var barnet tilfeldigvis ikke tilstede. Jeg tror det var mer situasjonen der den voksne snakket ver hodet på barnet som utløste reaksjonen. Jeg er absolutt i mot å sy puter under armene! Fikk en god samtale med henne på senga i kveld, så får jeg ta en prat med bhg i morgen. Ts Anonymkode: 5d546...82d 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #15 Skrevet 2. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tenker faktisk at det er greit at barnet både vet at situasjonen er fortalt til deg, men også HVA som er fortalt til deg. Da blir det mye mindre "jammen, hun mente sikkert", "jammen hun sa at" osv i ettertid. At datteren din blir flau betyr at hun selv vet at den oppførsel hun har vist ikke har vært bra, da har hun lært til neste gang. Barn skal ikke skjermes for alt bare fordi det er ubehagelig. Har hun klikket under lunsjen kan du være helt sikker på at alle de andre ungene forteller det hjemme også, det er få slike hemmeligheter i bhg. Lær heller datteren din hvordan man oppfører seg når man blir sint, og at det er lov å be om unnskyldning etterpå når hun skjønner at det er gått for langt. Anonymkode: 6a654...92e Jeg har ikke tent å lage en stor sak ut av dette og gå i detaljer med bhg på "hvem sa hva". Bryr meg ærlig talt ikke så mye om hva andre barn forteller hjemme heller. Jeg reagerer som sagt på måten dette blir tatt opp på. Hun har ikke blitt skjermet, av hverken meg eller bhg. Vet ikke helt om barn lærer så mye av å bli flau/skamfull foran de andre voksne/barna. At en 5 åring oppfører seg uakseptabelt innimellom er normalt. Det er samtalen etterpå som er nøkkelen, tenker jeg. Anonymkode: 5d546...82d 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #16 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ganske viktig at barnet hører hva de ansatte forteller til deg også. For da vet barnet hva som er sagt, og slipper å lure, osv. Men det hadde vært smartere av den ansatte å involvere barnet i den samtalen. ‘Bla bla bla bla om det fine som har skjedd i løpet av dagen, og så må vi fortelle mamma hva som skjedde under lunchen Ida. Vil du fortelle, eller skal jeg?’ Anonymkode: b4cd6...0c9 Dette. Barnet må gå vite at det blir sagt og når ting blir sagt foran barnet føler barnet seg involvert. Men da må man involvere barnet også, ellers blir det jo som baksnakking som man hører, det er jo skikkelig krise! Når jeg gir tilbakemeldinger på denne måten involverer jeg alltid barnet. Tar barn og forelder til siden og sier f.eks. "Lise, husker du hva jeg sa til deg at jeg skulle fortelle mamma i dag? At du ble frustrert på Lars og at du beit han ganske hardt. Det går bra med Lars nå, men så snakket vi jo om at man ikke skal bite og at mamma og pappa må få vite at det skjedde. Du sa unnskyld til Lars og han godtok unnskyldningen din og dere ble fort venner igjen, ikkesant? Men sånne ting må mammaer og pappaer få vite.". Så involverer jeg forelderen i samtalen også, de setter seg gjerne ned på barnets nivå også og nikker og ser litt sjokkerte ut over hva gullungen deres har gjort. 😅 Det ble litt langt, så sier ikke så mye som dette, men essensen er noe her. Anonymkode: 47e13...52c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå