Gå til innhold

Vanskelig å bli gravid etter medisinsk abort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mistet i juli, og måtte behandles med cytotec.

Har prøvd å bli gravid igjen siden da, men ikke lykkes enda. I juli blødde jeg hver dag, selv om jeg hadde eggløsning i den måneden så ble de ikke noe prøving pga. blødning.

I august hadde jeg eggløsning, i september vet jeg ikke da jeg ikke testet og ikke fikk slim. I oktober testet jeg og hadde slim i flere dager, og er rimelig sikker på at vi prøvde på noen av de fruktbare dagene.

Om det ikke lykkes denne måneden heller, kan det ha noe med at jeg mistet å gjøre? At jeg er blitt mindre fruktbar?

I prøveperiodene før denne siste, spottet jeg både før og etter mens, men det har ikke skjedd denne syklusen.

Er det noen som har opplevd at det har tatt veldig lang tid å bli gravid igjen etter å ha mistet, og i så fall hva er forklaringen?

Anonymkode: 90101...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det skal ikke ha noe å si. 

Har mistet selv 2 ganger, den ene gangen med cytotec, den andre gangen med utskrapning. Ble gravid etter 3 mnd begge gangene.

Du vet at du kan bli gravid, så det klaffer nok snart igjen :)

Anonymkode: 6f524...4f9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det skal ikke ha noe å si. 

Har mistet selv 2 ganger, den ene gangen med cytotec, den andre gangen med utskrapning. Ble gravid etter 3 mnd begge gangene.

Du vet at du kan bli gravid, så det klaffer nok snart igjen :)

Anonymkode: 6f524...4f9

Håper du har rett, selv om jeg føler at jeg nok får mensen denne måneden også. Har kjent sterke murringer og vondt nederst i magen de siste dagene.

Men dette var den første syklusen som var "normal" slik jeg pleide å ha det før -altså null spotting og tydelig eggløsning med slim.

Har lest det kan være lettere å bli gravid etter å ha mistet, men det gjelder visst ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen kloke svar å gi deg. Men jeg også mistet i MA for 6 uker siden. Har hatt første mens etter MAen for to uker siden som var kraftigere og varte litt lengre enn vanlig (8 dager), ser du skriver at du spotter før og etter mens, er dag 13 i syklusen nå pleier å ha eggløsningsslim på denne tiden med eggløsning på dag 14, men her spotter jeg fortsatt til å fra etter mensen enda og ingen slim å se😪 begynner å bli gaaaal, går bare å venter på eggløsning å få en my sjanse, så veldig frustrerende med denne spottingen og null eggløsningsslim 😣 føles ut som en evighet til en ny graviditet om det fortsetter sånn, så forstår deg godt!  Hvor lang tid gikk det før du hadde en normal syklus? Vet det ikke var svar på spm ditt, men søker etter svar om hva greia med sånne rare sykluser etter MA!  

Anonymkode: 6cfd7...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ingen kloke svar å gi deg. Men jeg også mistet i MA for 6 uker siden. Har hatt første mens etter MAen for to uker siden som var kraftigere og varte litt lengre enn vanlig (8 dager), ser du skriver at du spotter før og etter mens, er dag 13 i syklusen nå pleier å ha eggløsningsslim på denne tiden med eggløsning på dag 14, men her spotter jeg fortsatt til å fra etter mensen enda og ingen slim å se😪 begynner å bli gaaaal, går bare å venter på eggløsning å få en my sjanse, så veldig frustrerende med denne spottingen og null eggløsningsslim 😣 føles ut som en evighet til en ny graviditet om det fortsetter sånn, så forstår deg godt!  Hvor lang tid gikk det før du hadde en normal syklus? Vet det ikke var svar på spm ditt, men søker etter svar om hva greia med sånne rare sykluser etter MA!  

Tror jeg hadde en slags mensen 25-26 dager etterpå. Og så spotting hver dag til neste mens som var ca. en måned etter der igjen. Spottet fremdeles nesten hver dag, noen dagers pause, og så en mens igjen 13.september. Rar mens, men tror jeg hadde eggløsning i hver syklus -men spotting på dagene hvor jeg hadde symptomer på eggløsning også. Blod i eggløsningsslimet også. Har lest at det kan bety du er ekstra fruktbar, men det var ikke tilfelle for meg.

Neste mens var 10.oktober, og denne mensen var endelig mer som jeg er vant til. Og null spotting etter mensen var ferdig. Testet, og fikk positiv eggløsningstest og slim denne syklusen. Om jeg har en 26 dagers syklus igjen, så får jeg mensen på torsdag - men håper ikke det selvsagt.

Sorry, ble litt rotete - men "svaret" er at for meg tok det,  som du ser i mitt klossete skriveri, tre rare sykluser før jeg jeg fikk en normal syklus igjen.

Men har lest om andre som spotter vanligvis, så kan hende du blir gravid selv om du spotter og ikke merker noe til eggløsningsslim. Har lest at slimet kan være langt oppe i livmorhalsen slik at man ikke vil se set på papiret f.eks., men det er der -bare skjult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde en slags mensen 25-26 dager etterpå. Og så spotting hver dag til neste mens som var ca. en måned etter der igjen. Spottet fremdeles nesten hver dag, noen dagers pause, og så en mens igjen 13.september. Rar mens, men tror jeg hadde eggløsning i hver syklus -men spotting på dagene hvor jeg hadde symptomer på eggløsning også. Blod i eggløsningsslimet også. Har lest at det kan bety du er ekstra fruktbar, men det var ikke tilfelle for meg.

Neste mens var 10.oktober, og denne mensen var endelig mer som jeg er vant til. Og null spotting etter mensen var ferdig. Testet, og fikk positiv eggløsningstest og slim denne syklusen. Om jeg har en 26 dagers syklus igjen, så får jeg mensen på torsdag - men håper ikke det selvsagt.

Sorry, ble litt rotete - men "svaret" er at for meg tok det,  som du ser i mitt klossete skriveri, tre rare sykluser før jeg jeg fikk en normal syklus igjen.

Men har lest om andre som spotter vanligvis, så kan hende du blir gravid selv om du spotter og ikke merker noe til eggløsningsslim. Har lest at slimet kan være langt oppe i livmorhalsen slik at man ikke vil se set på papiret f.eks., men det er der -bare skjult.

Kjedelig med så rotete sykluser da når man vil bli gravid raskest mulig igjen etter en vond opplevelse som en MA er. Håper som du skriver at du ikke får mensen igjen nå, at du er gravid☺️

synes det er veldig kjipt med sånne små blødninger, har tidligere før jeg ble gravid hatt sykluser som går som en klokke, 28.dager med masse eggløsningsslim noen dager også eggløsning på dag 14, aldri opplevd noe som helst rot med syklusen, så det er noe helt nytt for meg at den er rotete og noe kroppen min ikke er vant til, og veldig uvant at jeg ikke får eggløsningslim også da jeg pleier å ha massevis av det. Så føler ikke sjansene mine for en graviditet er så store med denne klussen her desverre 😩 har folk blitt gravide tross mye spotting imellom sykluser? Var det det du mente? Føler det er umulig jeg, også trives heller ikke sædcellene noe spesielt med det blod/brune spottingen heller sikkert?😣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men kan jo ta litt tid før det klaffer dessverre. Jeg hadde en medisinsk abort i juni/juli (husker ikke helt nøyaktig sia det er 9 år sia nå), og ble gravid igjen i november. Så det  gikk noen måneder før jeg ble gravid igjen. 

Fikk barn for 1 år sia, og da ble jeg gravid 2 mnd etter de fjernet spiralen (hatt det sia forrige graviditet. Så tror ikke det skal gjøre det vanskeligere å bli gravid, men kan jo dessverre ofte ta litt tid. 

Anonymkode: e471a...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det har tatt tid etter MA dessverre :( Jeg har hatt to SA'er og to MA'er. Etter SA'ene ble jeg gravid på første EL etterpå. Begge gangene! Så håpet har vært stort også etter MA. Men der har det tatt hhv. 8 og 9 måneder etter abortene før jeg har blitt gravid på ny.

Men det er ingen forklaring på dette. Det går på flaks/uflaks. Jeg har klart å påvise eggløsning på første syklus etter MA'ene og videre hver syklus deretter. Og har gjort en hederlig innsats hver gang, men uten klaff. Man blir ikke mindre fruktbar etter MA, men det gjelder jo å komme innunder de 20% som har flaks der egget blir befruktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kjedelig med så rotete sykluser da når man vil bli gravid raskest mulig igjen etter en vond opplevelse som en MA er. Håper som du skriver at du ikke får mensen igjen nå, at du er gravid☺️

synes det er veldig kjipt med sånne små blødninger, har tidligere før jeg ble gravid hatt sykluser som går som en klokke, 28.dager med masse eggløsningsslim noen dager også eggløsning på dag 14, aldri opplevd noe som helst rot med syklusen, så det er noe helt nytt for meg at den er rotete og noe kroppen min ikke er vant til, og veldig uvant at jeg ikke får eggløsningslim også da jeg pleier å ha massevis av det. Så føler ikke sjansene mine for en graviditet er så store med denne klussen her desverre 😩 har folk blitt gravide tross mye spotting imellom sykluser? Var det det du mente? Føler det er umulig jeg, også trives heller ikke sædcellene noe spesielt med det blod/brune spottingen heller sikkert?😣

Fikk mensen i dag, dessverre. Er så trist og kjenner alt er helt håpløst egentlig. Hadde inderlig håpet at endelig, denne måneden kom det til å klaffe. Hadde sex rundt eggløsning, positiv el-test....

Men ja, har lest om at noen blir gravide til tross for spotting og litt blod i eggløsningsslimet. Noen er vel rett og slett bare mer fruktbare og blir lettere gravide enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mensen i dag, dessverre. Er så trist og kjenner alt er helt håpløst egentlig. Hadde inderlig håpet at endelig, denne måneden kom det til å klaffe. Hadde sex rundt eggløsning, positiv el-test....

Men ja, har lest om at noen blir gravide til tross for spotting og litt blod i eggløsningsslimet. Noen er vel rett og slett bare mer fruktbare og blir lettere gravide enn andre.

Så kjipt😩 skjønner godt at du hadde store forhåpninger når du endelig hadde en normal syklus etter MAen😪 klem til deg! Er så hjerterått å må starte helt på nytt etter å ha mistet og itilegg skal det ta tid, og ja det tar tid når det er snakk om noen få mnd ettersom man tross alt har mistet og må begynne på nytt 😩 

ja, det har jeg også hørt om det er blod i eggløsningsslimet, men jeg er på dag 15 i syklusen nå og spotter blod enda etter første mens, ikke noe tegn til eggløsningsslim og jeg pleier å ha slim i flere dager og eggløsning på dag 14, så tror det blir noe annet med fruktbarheten når jeg spotter, altså ikke noe slim, Så ser veldig mørkt ut denne syklusen altså, hvis jeg kan kalle det en syklus i det hele tatt, er bare tull den her. Begynner å innse at jeg ikke blir gravid med det første om det skal fortsette sånn at kroppen bare tuller… er så frustrerende dette her. Kjenner jeg er deppa av og til etter MAen enda også, tenker ofte på at jeg skulle vært i uke 17 denne uken og alt som kunne ha vært som bare er i grus. Og ikke kommer det en normal syklus en gang! Alt føles helt håpløst og uendelig lenge til å bare kan ha et håp om en ny graviditet😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok fire måneder før jeg ble gravid etter cytotek-kur, mens jeg ble gravid på første eggløsning etter to SA. Så det kan være kroppen trenger litt tid på å komme seg etter en sånn påvirkning cytotek kan være

Anonymkode: 3271e...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det tok fire måneder før jeg ble gravid etter cytotek-kur, mens jeg ble gravid på første eggløsning etter to SA. Så det kan være kroppen trenger litt tid på å komme seg etter en sånn påvirkning cytotek kan være

Hm ja, hadde ikke tenkt på at cytotec kan ha slik langvarig påvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har googlet, men ikke funnet annet enn at man bør vente en syklus etter cytotec med å prøve igjen. Hvor har du det fra at cytotec kan påvirke fruktbarhet i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så kjipt😩 skjønner godt at du hadde store forhåpninger når du endelig hadde en normal syklus etter MAen😪 klem til deg! Er så hjerterått å må starte helt på nytt etter å ha mistet og itilegg skal det ta tid, og ja det tar tid når det er snakk om noen få mnd ettersom man tross alt har mistet og må begynne på nytt 😩 

ja, det har jeg også hørt om det er blod i eggløsningsslimet, men jeg er på dag 15 i syklusen nå og spotter blod enda etter første mens, ikke noe tegn til eggløsningsslim og jeg pleier å ha slim i flere dager og eggløsning på dag 14, så tror det blir noe annet med fruktbarheten når jeg spotter, altså ikke noe slim, Så ser veldig mørkt ut denne syklusen altså, hvis jeg kan kalle det en syklus i det hele tatt, er bare tull den her. Begynner å innse at jeg ikke blir gravid med det første om det skal fortsette sånn at kroppen bare tuller… er så frustrerende dette her. Kjenner jeg er deppa av og til etter MAen enda også, tenker ofte på at jeg skulle vært i uke 17 denne uken og alt som kunne ha vært som bare er i grus. Og ikke kommer det en normal syklus en gang! Alt føles helt håpløst og uendelig lenge til å bare kan ha et håp om en ny graviditet😞

Ja, det er frustrerende og trist å tenke på at jeg kunne ha vært gravid nå, og må vente og "kaste bort" enda mer tid.

Håper det kan lykkes for oss begge i neste syklus. Jeg hadde også sykluser i september og august hvor jeg spottet i dagevis etter mensen var "ferdig," ble helt gal.

Prøver å trøste meg med ting som kanskje eller kanskje ikke er tilfelle; som at syklusen som nettopp var var den første "normale" syklus og at de før den var sykluser jeg uansett ikke kunne blitt gravid på fordi jeg spottet, blod i slimet etc.

Så at jeg "egentlig" går inn i prøveperiode 2 denne syklusen. Aner ikke. Er jo ikke sikkert jeg lykkes denne syklusen heller, når jeg var så siker på å lykkes denne gangen og det likevel ikke gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok  nesten 1,5 år etter første MA å bli gravid igjen og er nå gått 7 måneder etter andre MA, uten noen ny graviditet, at man blir gravid raskere etter å ha mistet gjelder ikke alle dessverre:(

Anonymkode: 4f7bd...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Har googlet, men ikke funnet annet enn at man bør vente en syklus etter cytotec med å prøve igjen. Hvor har du det fra at cytotec kan påvirke fruktbarhet i etterkant?

Jeg skrev jo ikke at det kunne påvirke fruktbarheten, men for meg så klusset cytotec med syklusen. Normalt har jeg 30 dagers syklus, men etter cytotec ble den første på 20 dager, den neste på 40 og den tredje 35 dager. Blødning 2 og 3 var i tillegg ekstremt kraftige, måtte være hjemme fra jobb i to dager begge gangene.

Det er noe annet å tvinge kroppen gjennom en abort enn at aborten skjer naturlig i en SA. Det er mange ting som kan påvirke syklusen, både stress, kosthold, sykdom, vaksiner o.l., så det er rart dersom ikke cytotec, som etterligner et hormonlignende stoff, også kan påvirke syklusen. 

Forresten så sa en gynekolog til meg at det ikke var nødvendig å vente en syklus med å prøve igjen, du må bare være ferdig med blødningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All forskning tilsier at å ta abort ikke reduserer muligheten for å bli gravid seinere.

Anonymkode: e102e...651

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg skrev jo ikke at det kunne påvirke fruktbarheten, men for meg så klusset cytotec med syklusen. Normalt har jeg 30 dagers syklus, men etter cytotec ble den første på 20 dager, den neste på 40 og den tredje 35 dager. Blødning 2 og 3 var i tillegg ekstremt kraftige, måtte være hjemme fra jobb i to dager begge gangene.

Det er noe annet å tvinge kroppen gjennom en abort enn at aborten skjer naturlig i en SA. Det er mange ting som kan påvirke syklusen, både stress, kosthold, sykdom, vaksiner o.l., så det er rart dersom ikke cytotec, som etterligner et hormonlignende stoff, også kan påvirke syklusen. 

Forresten så sa en gynekolog til meg at det ikke var nødvendig å vente en syklus med å prøve igjen, du må bare være ferdig med blødningen. 

Neivel.

Men påvirker rare sykluser fruktbarheten? Virker slik på meg i alle fall. Har sett på datoene og ser at mine siste tre sykluser hadde ulik lengde; 27 dager, 21 dager og den siste nå var 24 dager. Men denne siste var den første uten spotting og blod i slimet, så kanskje denne syklusen jeg er i nå gir meg bedre sjanser. Håper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

All forskning tilsier at å ta abort ikke reduserer muligheten for å bli gravid seinere.

Anonymkode: e102e...651

Har lest det, og det høres oppløftende ut. Likevel, er gått fire måneder nå uten ny graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Neivel.

Men påvirker rare sykluser fruktbarheten? Virker slik på meg i alle fall. Har sett på datoene og ser at mine siste tre sykluser hadde ulik lengde; 27 dager, 21 dager og den siste nå var 24 dager. Men denne siste var den første uten spotting og blod i slimet, så kanskje denne syklusen jeg er i nå gir meg bedre sjanser. Håper det.

Det kan være vanskelig å treffe på EL med ustabile sykluser, det kan også være at du ikke har eggløsning i det hele tatt, og det kan være lutealfasen blir for kort. Det kan være kroppen forbereder seg på EL og du får alle symptomene, pluss positive tester, men så slipper ikke egget likevel.  Tror det kun er temping som kan bekrefte EL, testene sier bare at kroppen er klar for EL. 

Jeg har lest et par artikler det det står at det er normalt med kluss i de tre første syklusene etter medisinsk abort, men at det er svært sjelden med varig nedsatt fruktbarhet. 

Uansett så kan stress også påvirke syklusen, og det virker som du stresser en del nå. Noe som er veldig forståelig, kanskje du kan høre med fastlegen om henvisning til gynekolog? Jeg fikk det tre måneder etter MA pga smerter i eggstokkområdet og fare for infeksjon, noe som var veldig nyttig. Det burde være bedre oppfølging etter en abort, det er en vanskelig prosess. Jeg ble gravid syklusen etter gynekologtimen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...