AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #1 Skrevet 2. november 2021 Det er mulig jeg bare har en liten personlighetskræsj med jordmor, men jeg føler på en måte at hun sitter og kjefter på meg når jeg er der. Første gangen fordi jeg har jernmangel, og det er noe jeg alltid har hatt og ikke føler jeg får gjort så veldig mye med. Nå sist kjeftet hun fordi jeg ikke har lyst til å lese om fødselen. Jeg unngår å lese om den fordi jeg frykter at det kan gjøre meg mer redd å vite alle mulige detaljer og ting som kan gå galt osv. Hun mener jeg vil få mer kontroll om jeg leser, og det er greit nok det, men å sitte sånn som hun gjør og liksom skal banke inn at jeg snart skal føde og bli mor som om jeg ikke forstår det. Hva er vitsen med det? Jeg er da fullstendig klar over det og tenker på det flere ganger om dagen. Ungen kommer da ut om jeg leser om det eller ikke. Jeg har fokusert mer på å lese om tiden etter fødselen og skaffe klær og utstyr osv. Jeg føler jeg tar vare på meg selv, møter opp på alle kontroller og ser ingen grunn til at jeg skal bli møtt på den måten. Er det flere enn meg som har opplevd noe lignende? Jeg vurderte allerede fra første time om jeg skulle bytte jordmor, men jeg valgte å heller ta annenhver time hos lege for å treffe henne minst mulig. Legen min er helt super, og jeg skulle gjerne bare gått dit istedenfor. Nå er det ikke så lenge igjen, og jeg tenker at jeg bare får tåle den ene kontrollen som er igjen. Men jeg må si at jeg grøsser litt av tanken på at hun etterhvert skal komme på hjemmebesøk. Anonymkode: 74e80...775 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #2 Skrevet 2. november 2021 Hjemmebesøk? Gjelder ikke det kun for foreldre er i kontakt med BV? Anonymkode: 3e7e8...e93
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #3 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjemmebesøk? Gjelder ikke det kun for foreldre er i kontakt med BV? Anonymkode: 3e7e8...e93 Nei, alle skal få tilbud om hjemmevisitt av jordmor. Anonymkode: 0b4cc...105 27
Firtina Skrevet 2. november 2021 #4 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hjemmebesøk? Gjelder ikke det kun for foreldre er i kontakt med BV? Anonymkode: 3e7e8...e93 I kommunen der jeg er fra har jordmor alltid hjemmebesøk et par uker etter fødsel. 11
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #5 Skrevet 2. november 2021 Firtina skrev (1 minutt siden): I kommunen der jeg er fra har jordmor alltid hjemmebesøk et par uker etter fødsel. Men dette er el fullstendig frivillig? Anonymkode: 3e7e8...e93 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #6 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er mulig jeg bare har en liten personlighetskræsj med jordmor, men jeg føler på en måte at hun sitter og kjefter på meg når jeg er der. Første gangen fordi jeg har jernmangel, og det er noe jeg alltid har hatt og ikke føler jeg får gjort så veldig mye med. Nå sist kjeftet hun fordi jeg ikke har lyst til å lese om fødselen. Jeg unngår å lese om den fordi jeg frykter at det kan gjøre meg mer redd å vite alle mulige detaljer og ting som kan gå galt osv. Hun mener jeg vil få mer kontroll om jeg leser, og det er greit nok det, men å sitte sånn som hun gjør og liksom skal banke inn at jeg snart skal føde og bli mor som om jeg ikke forstår det. Hva er vitsen med det? Jeg er da fullstendig klar over det og tenker på det flere ganger om dagen. Ungen kommer da ut om jeg leser om det eller ikke. Jeg har fokusert mer på å lese om tiden etter fødselen og skaffe klær og utstyr osv. Jeg føler jeg tar vare på meg selv, møter opp på alle kontroller og ser ingen grunn til at jeg skal bli møtt på den måten. Er det flere enn meg som har opplevd noe lignende? Jeg vurderte allerede fra første time om jeg skulle bytte jordmor, men jeg valgte å heller ta annenhver time hos lege for å treffe henne minst mulig. Legen min er helt super, og jeg skulle gjerne bare gått dit istedenfor. Nå er det ikke så lenge igjen, og jeg tenker at jeg bare får tåle den ene kontrollen som er igjen. Men jeg må si at jeg grøsser litt av tanken på at hun etterhvert skal komme på hjemmebesøk. Anonymkode: 74e80...775 Huff, kjemi er rare greier. Jeg har det litt sånn med helsesykepleieren vi går til. Jeg strever med fødselsdepresjon men har ikke klart å si det til henne. Og når jeg sier at vi strever med søvn og sånn, så er det bare jaja, dere må gjøre det dere føler er best. Så hun blir veid og målt og får vaksinene sine. That's it. Anonymkode: 0b4cc...105 5
Fufu Skrevet 2. november 2021 #7 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, alle skal få tilbud om hjemmevisitt av jordmor. Anonymkode: 0b4cc...105 Ja, men TS må jo ikke ha jordmor hjem om hun ikke ønsker det. 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #8 Skrevet 2. november 2021 Fufu skrev (Akkurat nå): Ja, men TS må jo ikke ha jordmor hjem om hun ikke ønsker det. Akkurat, derfor jeg skrev "tilbud om" Man kan takke nei, hadde kanskje gjort det hvis jeg var Ts. Og heller tatt en underlivskontroll hos legen om noen uker. Anonymkode: 0b4cc...105 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #9 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men dette er el fullstendig frivillig? Anonymkode: 3e7e8...e93 Ja de kan jo ikke akkurat slå ned døra di. Anonymkode: aa6ea...e68
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #10 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hjemmebesøk? Gjelder ikke det kun for foreldre er i kontakt med BV? Anonymkode: 3e7e8...e93 Ts her. Nei tror alle får tilbud om hjemmebesøk fra jordmor, i hvertfall i min kommune. Jeg kan sikkert si nei, men føler det vil gi et dårlig inntrykk? Mulig det bare er jeg som overtenker. Anonymkode: 74e80...775 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #11 Skrevet 2. november 2021 Vi hadde helsesykepleier på hjemmebesøk, ikke jordmor. Kan det være en mulighet? Anonymkode: 216ad...28c 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #12 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi hadde helsesykepleier på hjemmebesøk, ikke jordmor. Kan det være en mulighet? Anonymkode: 216ad...28c Ja dersom det er mulig vil jeg absolutt heller det! TS. Anonymkode: 74e80...775
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #13 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men dette er el fullstendig frivillig? Anonymkode: 3e7e8...e93 Selvsagt, alt ved svangerskapsomsirgen er frivillig. Anonymkode: 4c3dc...04c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #14 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi hadde helsesykepleier på hjemmebesøk, ikke jordmor. Kan det være en mulighet? Anonymkode: 216ad...28c Begge deler skal være et tilbud, selv om det ikke er alle kommuner som har ressursene til å sende jordmor innom alle. Anonymkode: 4c3dc...04c 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #15 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er mulig jeg bare har en liten personlighetskræsj med jordmor, men jeg føler på en måte at hun sitter og kjefter på meg når jeg er der. Første gangen fordi jeg har jernmangel, og det er noe jeg alltid har hatt og ikke føler jeg får gjort så veldig mye med. Nå sist kjeftet hun fordi jeg ikke har lyst til å lese om fødselen. Jeg unngår å lese om den fordi jeg frykter at det kan gjøre meg mer redd å vite alle mulige detaljer og ting som kan gå galt osv. Hun mener jeg vil få mer kontroll om jeg leser, og det er greit nok det, men å sitte sånn som hun gjør og liksom skal banke inn at jeg snart skal føde og bli mor som om jeg ikke forstår det. Hva er vitsen med det? Jeg er da fullstendig klar over det og tenker på det flere ganger om dagen. Ungen kommer da ut om jeg leser om det eller ikke. Jeg har fokusert mer på å lese om tiden etter fødselen og skaffe klær og utstyr osv. Jeg føler jeg tar vare på meg selv, møter opp på alle kontroller og ser ingen grunn til at jeg skal bli møtt på den måten. Er det flere enn meg som har opplevd noe lignende? Jeg vurderte allerede fra første time om jeg skulle bytte jordmor, men jeg valgte å heller ta annenhver time hos lege for å treffe henne minst mulig. Legen min er helt super, og jeg skulle gjerne bare gått dit istedenfor. Nå er det ikke så lenge igjen, og jeg tenker at jeg bare får tåle den ene kontrollen som er igjen. Men jeg må si at jeg grøsser litt av tanken på at hun etterhvert skal komme på hjemmebesøk. Anonymkode: 74e80...775 Det må være veldig kjedelig å ha en kræsj med jordmor, de skal jo være de vi gravide skal åpne oss og stille spørsmål til hvis det er noe. Jeg hadde ikke følt for det hvis jeg kom på kant med jordmoren min. Veldig spesielt å få kjeft for jernmangel under graviditet, det er jo noe mange får under graviditeten. Det er jo ikke din feil? Regner med at du tar de tilskuddene som er anbefalt ut i fra dine nivåer, så da er det ikke mer å gjøre, og hvert fall ikke noe å kjefte over. Min jordmor har ikke bedt meg lese meg opp, men anbefalt ammekurs og fødselsforberedende kurs hvis jeg ønsker det. Hun har også sagt at kontrollen i graviditetsuke 36 vil ha fokus på fødsel og ting jeg lurer på i forbindelse med det, og at det er fint hvis barnefar vil være med, men ikke noe mer enn det. Føler ikke noe press på å bli fødselsekspert utover de tingene. Tvert om er hun litt sånn "du må ikke lese deg i hjel på nett, stol på deg selv" osv. Anonymkode: 16fc2...36a 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #16 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ts her. Nei tror alle får tilbud om hjemmebesøk fra jordmor, i hvertfall i min kommune. Jeg kan sikkert si nei, men føler det vil gi et dårlig inntrykk? Mulig det bare er jeg som overtenker. Anonymkode: 74e80...775 Det skal man egentlig i min kommune og. Men ingen kom fordi de hadde ikke tid. Fikk heller ikke hjemmebesøk av helsestasjon, som visstnok og er en greie. Dette kommer an på tiden på året. Å få barn i julen er ikke bare bare Anonymkode: 60b03...816
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #17 Skrevet 2. november 2021 Vil absolutt anbefale deg å lese deg noe opp. Hva med å følge feks thenakeddoula på Instagram? Hun fokuserer på å ikke skremme kvinner men lære de å ta informerte valg rundt fødsel. Ja baby kommer ut uansett, men hvorfor ikke se til at det blir en god opplevelse? Anonymkode: 27429...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #18 Skrevet 2. november 2021 Det er jo ikke din skyld at du har jernmangel, det er jo ganske vanlig som gravid. Men tar du tilskudd? Eneste jeg kan tenke at hun "kjefter" om hvis du har mangel men ikke vil ta jern-tilskudd... Anonymkode: 91e7d...c97 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #19 Skrevet 2. november 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Huff, kjemi er rare greier. Jeg har det litt sånn med helsesykepleieren vi går til. Jeg strever med fødselsdepresjon men har ikke klart å si det til henne. Og når jeg sier at vi strever med søvn og sånn, så er det bare jaja, dere må gjøre det dere føler er best. Så hun blir veid og målt og får vaksinene sine. That's it. Anonymkode: 0b4cc...105 Dra til fastlegen din! Det er vel uannsett fastlegen som skal følge opp helseproblemer hos deg, helsesykepleier er nok mest fokusert på baby. Men jeg synes du skal ta fødselsdepresjon på alvor og bestille en time hos din egen lege og ikke tenke på at du må snakke med helsesykepleier du ikke har god kjemi med om det. Anonymkode: 91e7d...c97
Firtina Skrevet 2. november 2021 #20 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Men dette er el fullstendig frivillig? Anonymkode: 3e7e8...e93 Aner ikke. jeg bor ikke i norge, vet bare at venner har fått tilbudet og hatt besøk, jeg aner faktisk ikke 🙈
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå