Gå til innhold

Må svinenakke langtidsstekes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble servert svinenakke for litt siden, og ønsker å lage samme rett selv. 

Når jeg søker på oppskrifter kommer det kun opp langtidsstekt. Det blir veldig sen middag i dag om den skal stå 8 timer i ovnen, så jeg lurer på om noen har tips ang. "korttidssteking"?

Anonymkode: ac4d2...76a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så lenge den varmes opp tilstrekkelig har det ikke noe å si - utover at langtidsstekt gir best resultat. Svin kan ofte bli tørt om du steker det feil, så langtidssteking er en trygg og enkel metode.

Jeg hadde varmet opp ovnen til 200°C, stekt svinenakken i pannen med smør/olivenolje og diverse krydder/hvitløk og lignende. Satt den i ovnen og satt ned varmen til 100-125°C etter ca 15-20 min. Deretter tatt den ut når den viser 63-65°C. Temperaturen vil øke litt etter du tar den ut av ovnen.

En stek på 1.5 - 2kg tar vel rundt 1.5-2 timer med denne metoden, avhengig av ovn.

Du kan også la den stå i ovnen på 200°C men det kan være vanskelig å ikke få den til å bli tørr da. Når kjernetemperaturen er 65°C da så vil kjøttet rundt antakeligvis være noe tørt. Men om du/dere er personer som pleier å dynke maten i saus så har det nok ikke så altfor stor betydning.

Endret av Ost

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...