Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min skal flytte fra hverandre, etter 10 år og med 2 små barn. Et sånn halvveis vennskapelig brudd. Vi har vært sammen en del år, og mye av den tiden har han vært arbeidsledig/student/"prøver å starte eget firma". Det har i liten grad gått ut over meg, men den økonomiske statusen er at jeg kjøpte hus tidlig i forholdet, uten ham. Med min EK, mine foreldre som kausjonister, min lønn alene som beregningsgrunnlag. Og jeg har betalt veldig mye for ham i mye av disse 10 årene, han hadde jobb de første 2 årene vi ble sammen, men da hadde han også bil- og forbrukslån som spiste opp store deler av lønna. Ble tilslutt til at jeg ga ham ca 150.000 for å betale ned all gjelden hans, så vi slapp å betale renter på det i årevis. Fordelingen hjemme hos oss har vært at jeg betaler huslån/renter, strøm, internett, forsikringer, TV/strømmetjenester, barnehage, dagligvarer (som bleier og såpe). Han betaler sitt eget mobilabonnement, egne hobbyer, alkohol/tobakk. Mat deler vi på, avhengig av om han har penger. Han betaler også bensin og løpende utgifter på bilen sin (jeg har egen bil). Husarbeidsmessig har han pleid å hente tidlig i barnehage og lage middag, pluss ta seg av hunden vår, mens jeg rydder opp etter middag, rydder huset hver kveld, vasker klær og tar storrengjøring innimellom. Han klipper gress, jeg steller grønnsaksbed, busker og frukttrær. Jeg måker snø, for det hater han. Oppussing har vi også delt på - jeg planlegger og kjøper inn, og så gjør vi ca 50% av selve jobben hver, mens den andre underholder barna.

Han har nå som det blir slutt veldig fokus på å "ikke bli utnyttet" og "få det han har krav på", så her er stridens kjerne:
- Han har gjort to "prosjekter", X og Y, i forbindelse med oppussing - jeg kjøpte materialer, han har brukt ca 10-20 timer egeninnsats (ikke faglært) på hver ting.
- Han har på eget initiativ byttet ut et kjøkken som jeg syntes var ok, med et han likte bedre (her har han også vært med å betale, ca 120.000 i materialer). Dette er 3 år siden. 

Han mener at han har krav på halve verdiøkningen på huset i tiden vi har vært sammen (selv om han aldri har kjøpt seg inn og aldri betalt noen form for husleie), og i tillegg at jeg skal "betale ham ut" for prosjekt X og Y samt det han har lagt inn av penger i kjøkkenet.

Jeg sier at X og Y er det JEG som betalte for, han har lagt inn en relativt liten egeninnsats, og jeg akter ikke å betale timespris for det. Kjøkkenet var det han som ønsket å bytte, og når det alt er 3 år gammelt (og fra Ikea) så har det også hatt en betydelig verdiforringelse alt. I tillegg så kan han ikke mene at han BÅDE skal få betalt for kjøkken+prosjekter OG verdiøkning, han må i så fall velge en av dem. Og så mener jeg at så lenge vi har delt likt på husarbeid og jeg i stor grad har forsørget ham, så kan han heller ikke kreve noen "kvinnefelle" og at han har gått som ubetalt hushjelp.

Tanker?

Anonymkode: a962f...2c4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er ikke bare på jordet, men på feil jorde. Sammen med eksen min, som prøvde seg på noe lignende. Du sier bare nei, han har ingen sak.

Anonymkode: 043f5...77d

• Liker 19
Skrevet

Snakk med advokat.

Anonymkode: 52a50...9cf

Skrevet

For å legge til hva advokaten min sa, hvis han hadde betalt mer enn sin del av løpende utgifter kunne han kanskje ha rett til en andel av betalte avdrag. Ingen eierandel, ingen verdistigning. Og så kan du jo spørre deg selv om han ville vært med på å ta en andel av et eventuelt verditap? Du tok risikoen, gevinsten er din.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakk med advokat.

Anonymkode: 52a50...9cf

Nei, la han koste på seg advokat om han har lyst. Om han ikke kommer med krav via advokat i denne saken trenger ikke TS advokat heller.

Anonymkode: 141ec...e67

• Liker 11
Skrevet

Han har ikke rett på noe.

Men hva om du gir han noe av det han ønsker, slik at han føler han har vunnet og ikke lager et helvette videre når dere skal samarbeide om barna?

For å få noe av verdien av verdiøkningen må han eie en del av boligen.

Skrevet

Her må du i det minste minne han på at du har betalt ned forbruksgjelden hans uten å få en krone igjen. Hva hadde rentene blitt på det? 

Anonymkode: 42a9d...7ad

• Liker 12
Skrevet

Dere deler på det dere har kjøpt sammen, det dere har kjøpt hver for dere er deres personlige eiendeler. At han ikke har kjøpt seg inn og dermed ikke har krav på hverken eierandel eller verdistigning er jo dumt, men det er noe han burde ha tenkt på tidligere, så han har i utgangspunktet ikke rett på noe der. Når det gjelder ting som kan ha ført til verdiøkning er det mulig han har rett på en andel av det, som f. eks. kjøkkenbenk o.l. Dette er typisk advokatmat, så anbefaler at dere snakker med en. Men det vil neppe uansett ikke føre til de store verdiene for hans del gitt at han jo ikke har kjøpt seg inn. Boligen er som regel det som representerer aller størst verdi likevel. 

Anonymkode: c8378...e03

Skrevet (endret)

Jeg forstår godt at han blir usikker nå som du/dere vil gå fra hverandre, for han har jo faktisk ikke krav på noen ting. Han har sikkert levd i god tro om at dere kommer til å holde sammen, jeg kan se for meg at du heller ikke har satt så mye krav og "latt han holde på". Det er jo dumt ift motivering for han sin del.. Men det ligger jo på han.

Nei han har ikke krav på noe, dette har du nok også dokumentasjon på i og med at lånet og alt står på deg.
Du må nesten minne han på alt dette, og at han har brukt egne penger på ett prosjekt på huset har ingenting å si, det er ingen penger i det sånn egentlig. Du har også betalt gjelda hans, det får du også minne han på - og si at hvis han skal være så vrang, så ringer du advokat og det kan bli veldig stygt. Dere har faktisk to barn også.  Han har jo levd på deg i ti år. 

Endret av Rosatoast
  • Liker 1
Skrevet

Da svarer du at du skal ha tilbake de 150 000kr du betalte for hans lån, og halvparten av alt annet (bhg, mat, strøm, streaming abonnement han har brukt osv), da blir det slutt på maset. 

Anonymkode: abb55...15e

• Liker 5
Skrevet

Han har ikke rett på noe her. Men hvis du har økonomien til det, ville jeg nok tilbudt å gi ham halvparten av verdiøkningen.  Dere har barn sammen, som sansynligvis skal være på samvær hos far, og det er derfor i din interesse at far har ryddig økonomi med råd til et ok sted å bo, samt kan betale for utgifter til barn og hus. Og hvis han føler at han har fått en seier, ikke blitt lurt, så vil trolig det gagne samarbeidet fremover. 

Anonymkode: 01198...c6b

• Liker 2
Skrevet

Nei, han har ikke krav på noe. I realiteten er det du som har krav på penger fra ham, men du kan si at du er villig til å stryke det. De 120 han la inn i forbindelse med kjøkken er jo uansett "spist opp" av de 150 du betalte hans gjeld med.

Min erfaring med slike ting er at det (dessverre) ikke nødvendigvis svarer seg å være overbærende og generøs. Du tenker at du får et bedre samarbeid med eksen dersom du gir dem litt. I realiteten gir du lillefingeren, og de forsøker å ta hele hånden. 

Ut ifra hvordan du beskriver hans økonomiske IQ så har det lite for seg å gi ham en cash utbetaling. Han trenger først og fremst å lære seg å stå på egne ben, og få en betalt jobb med stabil inntekt.

• Liker 5
Skrevet

«Han har nå som det blir slutt veldig fokus på å "ikke bli utnyttet" og "få det han har krav på", så her er stridens kjerne:»

Er det nå man skal si - på seg selv kjenner man andre? Høres jo ut som at han har, om ikke utnyttet deg, så i hvert fall delvis blitt forsørget av deg i 10år! 

Jeg tenker han har en ganske snever oppfatning av virkeligheten og sakens faktiske forhold. Han har selvfølgelig ikke rett på noe. Blir han vrang tenker jeg du skal lage et regnskap som viser hvordan du - i all hovedsak - har forsørget husholdningen de siste ti årene. Og kanskje til og med kreve ham for penger. Under påskudd at du ikke vil bli utnyttet. (Mener ikke at du faktisk skal kreve han for penger, men ville lagt det frem slik for å få frem det absurde i situasjonen). 

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor har du brukt 10år på slik en ubrukelig dott? Med mindre du har dårlige forutsetninger for å finne deg en ny mann enten utseendemessig eller pga høy alder så burde du jo kasta ut denne tullingen for lenge siden! 

Anonymkode: f1f60...fcc

• Liker 2
Skrevet

Null problem! Gi han timespris på arbeidet.

Så trekker du fra 150k som du brukte for å betale gjeld, samt at halvparten av strøm/internett/etc i løpet av de ti årene, og så må du legge på timesprisen fordi du har vært vaskekone for han...

Anonymkode: d7f2e...580

• Liker 3
Skrevet

Og dere har jo på ingen måte delt likt på husarbeid, du har vært vaskekone... Han har laget middag, og du har gjort alt annet... Han har hentet tidlig i barnehage? What? Har han faktisk tatt bittelitt ansvar for barna? Det er ikke noe han bør få skryt for altså....

Anonymkode: d7f2e...580

• Liker 2
Skrevet

Ikke glem å ta med månedlig barnebidrag som skal gå den ene eller andre veien i den økonomiske forhandlingen. Kanskje dere trenger en uavhengig megler som begge stoler like mye på og som dere deler regningen på. Advokat eventuelt, men jeg tror NAV eller kommunen eller familiekontoret (som alle som skiller seg med barn blir innkalt til, samboerbrudd kan også få) også har økonomiske rådgivere man kan benytte gratis her. Avhengig av hvor gamle barna er så kan barnebidrag over mange år utgjøre mye mer enn "småpenger" som hvordan utgifter for kjøkken osv skal fordeles. Etterhvert som barna blir eldre, kanskje 15-16, kan foreldre bli enige om at bidrag skal gå rett til barnas kort så ikke foreldre spiller spillet om at den andre aldri bidrar, da kan barna se det selv.

Anonymkode: b384f...c2a

Skrevet
Lønnesirup01 skrev (1 time siden):

Nei, han har ikke krav på noe. I realiteten er det du som har krav på penger fra ham, men du kan si at du er villig til å stryke det. De 120 han la inn i forbindelse med kjøkken er jo uansett "spist opp" av de 150 du betalte hans gjeld med.

Min erfaring med slike ting er at det (dessverre) ikke nødvendigvis svarer seg å være overbærende og generøs. Du tenker at du får et bedre samarbeid med eksen dersom du gir dem litt. I realiteten gir du lillefingeren, og de forsøker å ta hele hånden. 

Ut ifra hvordan du beskriver hans økonomiske IQ så har det lite for seg å gi ham en cash utbetaling. Han trenger først og fremst å lære seg å stå på egne ben, og få en betalt jobb med stabil inntekt.

Dette. Les det mange ganger.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...