Gå til innhold

Noen som har hatt med barna på mekling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far vil etter mange år plutselig ha samvær med barna sine. De kjenner han ikke spesielt godt og ønsker ikke å plutselig dra dit annenhver helg. De vil bli kjent gradvis, noe jeg tenker er rimelig.  Far er ikke enig, så vi skal til mekling.

Er det vanlig at barna blir med første gangen eller avtales det i en time senere?

Dette er ikke små barn, så regner med det er ønske om at de skal ytre seg .

Jeg lurer på om noen har hatt med barna på dette og hvordan det gikk og om det opplevdes greit for de?

Anonymkode: 329ae...95a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke personlig erfaring men det høres vel naturlig ut at dere tar det uten barna i første omgang men setter opp ny sesjon med barna om dere ikke blir enige dere i mellom? Jeg ville iallfall skånet mine barn fra noe sånt såfremt det var mulig, altså først forsøkt uten dem.. Du kan jo få dem til å skrive et kort notat/brev hver om hva de tenker og ønsker som du kan ta med?

Anonymkode: c5130...548

• Liker 3
Skrevet

Hvis de ikke kjenner fyren så skal de selvsagt ikke reise på helg med en gang, for en tosk. De må jo bli kjent med han først. Første mekling ville jeg tatt alene med far så kan dere jo se hva det blir til etter det. Spørs jo mye på alderen er de 7 eller 14? De skal jo uansett høres.

En venninne har nettopp vært i dette og da var barna på 10 og 11 med og tok en prat alene. Det endte jo opp med ingenting til slutt for etter et treff og to så forsvant far like fort som han kom igjen... De ville heller ikke reise på overnatting, de ville kun treffes ute på en nøytral plass og ikke mer en 2-3 timer. 

• Liker 6
Skrevet

Klarer å barna å se han der og stå på sine ønsker om noen timer? Eller hadde de gått med på noe som de egentlig ikke vil pga får? 

Hadde nok tatt første time alene. 

Anonymkode: d6c5f...bf6

• Liker 1
Skrevet

Du skriver barna ikke er små. Hva betyr det? 9 år, 14 år? 

Fra de er 7 år har de rett på å uttale seg, fra 12 år skal deres mening vektlegges vesentlig. 

Anonymkode: 8513f...bd8

Skrevet

Det spørs. Spesielt på barnas alder og konfliktnivå. Er de store og konfliktnivå lavt, ja kanskje. 

Men som utgangspunkt så ville jeg automatisk tenkt nei.

Skrevet

Du trenger ikke å ha dem med. Bare si nei til overnatting i begynnelsen. Hvis barna ønsker det etter hvert, kan dere utvide. Dette er ikke noe far kan dirigere eller kreve.

Anonymkode: 8cb1a...da7

• Liker 1
Skrevet

Ja. Barnet fikk først en samtale alene mens vi foreldre ventet på gangen, og etterpå kom vi foreldre inn og deltok. Vi ønsket at barnet først fikk en samtale alene i tilfelle det var ting barnet ikke ønsket/turte å ta opp med oss foreldre. Funket bra. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger ikke å ha dem med. Bare si nei til overnatting i begynnelsen. Hvis barna ønsker det etter hvert, kan dere utvide. Dette er ikke noe far kan dirigere eller kreve.

Anonymkode: 8cb1a...da7

Hvorfor gi et sånt råd, når det er opplyst at det er snakk om større barn og man vet at barn har rett til å bli hørt, og i større grad jo eldre de blir? 

Skrevet

Hva er det far krever av samvær og hvor gamle er barna? Hvor lenge har han vært borte fra livet deres?

Anonymkode: bc18b...dd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...