AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #1 Skrevet 2. november 2021 Har alltid vært nøye på å ikke gjøre forskjell på barna i det daglige, og de krangler ikke så mye i hverdagen så lenge alle får helt like mye lørdagsgodt osv. Men så er det jo tilfeller som jul og bursdag, der alle ikke får de samme gavene, siden det er 7 års aldersforskjell mellom yngste og eldste har de jo også litt ulike ønsker og behov. Men de yngste ser såklart veldig opp til eldstemann, som nettopp har hatt bursdag og fått en spesiell klokke med denne figuren. De to yngste maser hull i hodet på meg å få det samme, og yngste har jeg funnet gråtende i senga under dyna, da jeg spurte hva det var sa hun "jeg ønsker meg så veldig en sånn klokke.." Den er ikke kjempedyr men har litt spesielle funksjoner. Ville dere ha kjøpt samme klokka til alle 3 til jul, eller er det en del av livet å lære seg at søsken får ulikt? Har ikke søsken selv så kan ikke relatere til situasjonen. Anonymkode: babba...41e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #2 Skrevet 2. november 2021 Det er en del av livet. Du lærer dem hvordan de håndterer de følelsene. Anonymkode: 904eb...ab3 17
altflyter Skrevet 2. november 2021 #3 Skrevet 2. november 2021 Jeg ville kjøpt til jul hvis de fortsatt ønsker seg. Bare husk at det er ikke alltid så lett å være eldst. Kan du involvere eldste og høre om hen vil kjøpe til sine søsken? Det kan jo hende det er stas å være den eneste som har og da er det greit å involvere hen i at de andre også skal få en så fin klokke 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #4 Skrevet 2. november 2021 Nå vet jeg ikke alderen, men barn kan ha god nytte av klokke, så jeg hadde ikke vært fremmed for å kjøpe klokke til jul til de yngste også. MEN jeg ville kanskje valgt en annen klokke enn det eldstemann fikk, med en annen figur. Jeg ville nok vist de bilder online av aktuelle klokker eller tatt de med i butikken for å "se hva de kanskje ønsker seg til jul".. Anonymkode: fabc0...e9a 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #5 Skrevet 2. november 2021 Det må gå an å ha forskjellige regler og gi forskjellige ting til barna, spesielt når det er litt aldersforskjell. Snakk med barna, og forklar at de vil få forskjellige ting fordi de har forskjellige behov på grunn av alder. De har helt sikkert også forskjellige regler med leggetid og sånt også. Det er ikke mulig å praktisere samme leggetid for to med 7 års aldersforskjell over tid. (En 9 åring bør ikke ha samme leggetid som en 16 åring.) Det er bare å starte å lære barna å håndtere følelsene sine. Og forstå at ulikt ette alder og interesser også er en form for rettferdighet. Mine barn har ofte blitt forklart at "da storesøsken var like gammel som deg, fikk ikke storesøsken lov til sånn eller slik heller. Og når du blir like gammel som storesøsken er nå, får du også lov." Og samme med ting. "Storesøsken har fått slik klokke i bursdagsgave fordi storesøsken har behov for det, hvis du også har behov for det når du blir like gammel som storesøsken, så får du også sånn." Hvis alt skal gis likt, alltid, så vil du konsekvent forskjellsbehandle i disfavør eldste. Da må eldste vente til 10 års alder med å få telefon, mens yngste får telefon i 3 års alder. (Som eksempel) Og det finnes faktisk ikke rettferdighet i det. Selv om det er aldri så likt. Verden vil aldri bli 100% rettferdig og lik for alle. Dermed er det viktig å lære barna at det er mange former for "likt" og mange måter å være rettferdig på. Og det å se barna som selvstendige individer og behandle dem etter alder, er kanskje bedre enn at alt skal være likt. Da kan de få lære seg å stole på seg selv og hva de liker, og ikke bare ta etter en de ser opp til. Anonymkode: 36a05...137 17
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #6 Skrevet 2. november 2021 De kan vel ha den klokka på ønskelista si til jul? Eller hva syns eldstemann om det da? Ikke i tillegg, slik at eldste får mindre, men istedetfor noe annet. Anonymkode: 7747f...0b5 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #7 Skrevet 2. november 2021 Det er vel derfor du har skutt deg selv i foten. Du har ikke lært barna dine å takle sjalusi og gir heller etter 🤦♀️ Jeg ville ikke kjøpt den klokka. De ønsker seg den bare fordi søskenet fikk. Får de den vil den bare bli glemt. Du snakker med barna om sjalusi, gaver og forventninger. At de må takle å kunne bli behandlet forskjellige. Barn som gråter seg til gaver pga sjalusi burde virkelig ikke bli dulla med. Hvertfall når det ikke finnes grunn til sjalusi. Anonymkode: a68dc...6ef 10
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #8 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har alltid vært nøye på å ikke gjøre forskjell på barna i det daglige, og de krangler ikke så mye i hverdagen så lenge alle får helt like mye lørdagsgodt osv. Men så er det jo tilfeller som jul og bursdag, der alle ikke får de samme gavene, siden det er 7 års aldersforskjell mellom yngste og eldste har de jo også litt ulike ønsker og behov. Men de yngste ser såklart veldig opp til eldstemann, som nettopp har hatt bursdag og fått en spesiell klokke med denne figuren. De to yngste maser hull i hodet på meg å få det samme, og yngste har jeg funnet gråtende i senga under dyna, da jeg spurte hva det var sa hun "jeg ønsker meg så veldig en sånn klokke.." Den er ikke kjempedyr men har litt spesielle funksjoner. Ville dere ha kjøpt samme klokka til alle 3 til jul, eller er det en del av livet å lære seg at søsken får ulikt? Har ikke søsken selv så kan ikke relatere til situasjonen. Anonymkode: babba...41e Lære å få ulikt. Rettferdig betyr ikke likt. Du trøster og respekterer følelsene. Du kjøper ikke tre klokker hvis ikke du tenker at det er rette gaven for dem. Noe jeg også skjønner det ikke er. Slik gjør vi det. De får ikke alltid likt. Det får de tåle. Begge får det de trenger og litt av det de ønsker seg, så selv om ikke de ser at det er rettferdig, så er det allikevel det. Anonymkode: 5a997...343 8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #9 Skrevet 2. november 2021 Den eldste har jo ikke fått den før nå. Blir feil for den eldste hvis de yngste kan grine seg til like ting. Helt feil. Forklar at når de yngste blir eldre vil de også få sånne gaver. De har ikke vondt av å vente eller å oppleve at storesøsken får andre ting. Blir sikkert fin å ha med å gjøre etterhvert den yngste hvis han får grine seg til alt… Anonymkode: 95618...06b 6
Ulrikke Skrevet 2. november 2021 #10 Skrevet 2. november 2021 Nei! Her i huset har det vært fire barn med 10 år mellom eldste og yngste. De har måttet lære seg at noen har bursdag og får noe, mens andre får sin tur når de har bursdag. Da kan de ønske seg det de vil, forsåvidt, men å ønske seg er jo ikke en bestilling, men et ønske.... Lær dem å takle ulikheter og å unne andre. Det har hendt at de har vært triste fordi noen fikk noe de fant ut at de ønsket seg selv. Det er lov, en del av livet, og man må heller være der med dem i den følelsen uten å dille. 6
Vera Vinge Skrevet 2. november 2021 #11 Skrevet 2. november 2021 Nei, det hadde jeg ikke gjort. Jeg syns det er viktig at barna lærer seg at de ikke kan få eller oppleve alt det samme på samme tidspunkt, fordi det er aldersforskjell. Ellers ville jo den yngste blitt ekstremt bortskjemt og antakelig ikke lære seg å sette pris på å få ting til slutt. Jeg syns også det blir urettferdig for den eldste å føle at de må vente lenger på ting og kanskje ha strengere regler. Det blir vil automatisk litt mer slack på noen ting for den/de yngste uansett, og jeg sier ikke at jeg ville være pinlig nøyaktig på at barna får en viss ting på nøyaktig samme alder nødvendigvis. Men viktig lærdom at de yngste ikke kan få alt mulig selv om den eldre har det. Barn har også ulike behov for ting. Tenkte på dette da et barn vi kjenner begynte på skolen og skulle få skolesekk. Da ville lillebroren som var to år yngre også ha skolesekk og fikk også ny skolesekk selv om skolestarten var to år til. Når skolestarten kom for den yngste, mente både barn og foreldre at sekken var blitt litt slitt av bruk og dermed fikk barnet en ny skolesekk. Altså, jeg legger meg ikke borti hva andre gjør, men akkurat det der syns jeg er helt håpløst, og er å gjøre det yngste barnet en stor bjørnetjeneste. Jeg ville sagt til barna at sånn er livet og at de vil få ulike ting, men at til slutt er målet at ting skal bli ganske likt. Men jeg mistenker som sagt at det i mange familier blir den yngste som ender opp med å få mest til syvende og sist, både av hjelp og materielle ting. 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #12 Skrevet 2. november 2021 Dette ville jeg løst ved å si at når dere blir x antall år (samme som storesøsken nå) skal dere få klokke. Gjør det til en familietradisjon? Så tatt utgangspunkt i det, og snakket med barna og få dem til å tenke over at det kanskje må være litt forskjell - ellers kan det også bli urettferdig for storesøsken. Anonymkode: 948a7...750 3
Arkana Skrevet 2. november 2021 #13 Skrevet 2. november 2021 Jeg skjønner jeg er kjerringa mot strømmen her, men hvorfor skulle ikke yngste kunne få samme klokke til jul? Dette handler jo hverken om aldersforskjell eller om å grine seg til ting, men om at de har sett hva eldstemann har fått, likte det og ønsker seg det samme til jul. Hva er galt med det? De skal jo få julegaver uansett så hvorfor kan han ikke få en klokke han ønsker seg framfor noe helt annet? Jeg synes faktisk det er ganske merkelig å tenke at yngre søsken ikke kan få det de ønsker seg til jul bare fordi et eldre søsken ønsket seg det først. 4
Strange Doll Skrevet 2. november 2021 #14 Skrevet 2. november 2021 Arkana skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner jeg er kjerringa mot strømmen her, men hvorfor skulle ikke yngste kunne få samme klokke til jul? Dette handler jo hverken om aldersforskjell eller om å grine seg til ting, men om at de har sett hva eldstemann har fått, likte det og ønsker seg det samme til jul. Hva er galt med det? De skal jo få julegaver uansett så hvorfor kan han ikke få en klokke han ønsker seg framfor noe helt annet? Jeg synes faktisk det er ganske merkelig å tenke at yngre søsken ikke kan få det de ønsker seg til jul bare fordi et eldre søsken ønsket seg det først. Jeg er enig i denne. Det hadde vært noe annet om mor kjøpte klokken med en gang fordi yngste ønsket seg. Kanskje eldste kan gi klokke til søskenet i julegave ? 2
Loff77 Skrevet 2. november 2021 #15 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har alltid vært nøye på å ikke gjøre forskjell på barna i det daglige, og de krangler ikke så mye i hverdagen så lenge alle får helt like mye lørdagsgodt osv. Men så er det jo tilfeller som jul og bursdag, der alle ikke får de samme gavene, siden det er 7 års aldersforskjell mellom yngste og eldste har de jo også litt ulike ønsker og behov. Men de yngste ser såklart veldig opp til eldstemann, som nettopp har hatt bursdag og fått en spesiell klokke med denne figuren. De to yngste maser hull i hodet på meg å få det samme, og yngste har jeg funnet gråtende i senga under dyna, da jeg spurte hva det var sa hun "jeg ønsker meg så veldig en sånn klokke.." Den er ikke kjempedyr men har litt spesielle funksjoner. Ville dere ha kjøpt samme klokka til alle 3 til jul, eller er det en del av livet å lære seg at søsken får ulikt? Har ikke søsken selv så kan ikke relatere til situasjonen. Anonymkode: babba...41e Så er urettferdig når elste får være oppe lenger enn yngste også da? Eller ute lenger, hva med alkohol urettferdig det også, herregud 1
Vera Vinge Skrevet 2. november 2021 #16 Skrevet 2. november 2021 Arkana skrev (5 timer siden): Jeg skjønner jeg er kjerringa mot strømmen her, men hvorfor skulle ikke yngste kunne få samme klokke til jul? Dette handler jo hverken om aldersforskjell eller om å grine seg til ting, men om at de har sett hva eldstemann har fått, likte det og ønsker seg det samme til jul. Hva er galt med det? De skal jo få julegaver uansett så hvorfor kan han ikke få en klokke han ønsker seg framfor noe helt annet? Jeg synes faktisk det er ganske merkelig å tenke at yngre søsken ikke kan få det de ønsker seg til jul bare fordi et eldre søsken ønsket seg det først. Nå bare antok jeg at dette var snakk om en litt mer ordentlig klokke som er mer tilpasset et større barn. Jeg mener ikke av prinsipp at man ikke kan gi barn det samme selv om de har ulik alder, men om det blir sånn at det yngste barnet får fancy klokke, mobiltelefon, eller andre spesielle ting veldig tidlig fordi de ikke tåler at søsken får noe annet enn dem selv, blir det feil i mitt hode. Med 7 års aldersforskjell antok jeg at den klokka er noe ganske annet enn det som ville være naturlig å gi et yngre barn? Jeg er mer der at barn må tåle å vente på å få noe, at ikke alt skal dette oppi hendene deres, at de skal rope opp om urettferdighet dersom julegaven ikke var akkurat det de ønsket seg osv. Nettopp fordi mange i Norge har veldig god råd og mulighet til å kjøpe alt barna måtte ønske seg, syns jeg man burde ha en bevissthet rundt dette. Men så klart, det har jo skjedd at jeg har gitt barna mine samme gaver, det er jo ikke det. Men la oss si at mitt eldste barn har ventet på å få egen mobil og så får lillebror det kort tid etterpå, ville det vært helt feil for meg (demoraliserende for storebror og ikke bra for lillebroren). Jeg syns det kommer litt an på hva gaven er. 3
Anonym90059005 Skrevet 2. november 2021 #17 Skrevet 2. november 2021 Ikke sikkert yngste ønsker seg klokka isolert sett, den ønsker seg bare fordi eldste har fått den. Klassisk barn. At barn med 7 års mellomrom ønsker seg samme klokke høres også merkelig ut imo, hva slags "figur" er like spennende for en 6-åring som en 13-åring f.eks? Rettferdighet er ikke at alle skal få likt hele tiden. Dette kan du lære barna dine først som sist. Det er naturlig at et eldre barn/tenåring kan få mer snacks enn et yngre barn f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #18 Skrevet 2. november 2021 Anonym90059005 skrev (31 minutter siden): Ikke sikkert yngste ønsker seg klokka isolert sett, den ønsker seg bare fordi eldste har fått den. Klassisk barn. At barn med 7 års mellomrom ønsker seg samme klokke høres også merkelig ut imo, hva slags "figur" er like spennende for en 6-åring som en 13-åring f.eks? Rettferdighet er ikke at alle skal få likt hele tiden. Dette kan du lære barna dine først som sist. Det er naturlig at et eldre barn/tenåring kan få mer snacks enn et yngre barn f.eks. Merk deg det uthevede ts, dette er veldig viktig lærdom. Anonymkode: 4d16f...b30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå