AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #1 Skrevet 2. november 2021 Som andregangsmamma er det en del ting jeg skulle ønske jeg visste med førstemann. Hva med dere? Dette skulle jeg ønske jeg visste med første babyen: - At MAM-kompresser er helt fantastisk på såre brystvorter - At brystskjold virkelig fungerer å amme med, særlig om man har en litt skeiv eller såre brystvorter - At isbind er en greie - At om man ammer hver time så er det fordi man ikke skjønner babyens signaler, at amming kan løse mye, men burde ikke være løsningen på alt (ammet hver eneste time med første) - At de som mener de har «trent opp» babyen sin til å sovne selv bare har hatt en baby som regulerer søvn enkelt i utgangspunktet (har hatt en av hver nå, Gud for en forskjell!) - At de som sier «nyt tiden» har hatt en veldig enkel og grei unge (for jeg forstår hva de mener nå som ungen sover og ammer sjeldent, men absolutt ikke med første som aldri sov) Hva med dere andre? Anonymkode: ca1f4...4cc 11
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #2 Skrevet 2. november 2021 At de sier at man angrer aldri på barna man får tar feil. Bepanthen er fantastisk på såre brystvorter. Ammebher kan godt ha spiler, og kan faktisk være bedre og gi mindre mastitt enn de uten. Noen babyer er mer våkne enn andre og er powernap'ere, og det er helt greit. Anonymkode: 2cda9...4d7 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #3 Skrevet 2. november 2021 Jeg skulle ønske jeg visste at man kan lære en baby myyye mer enn man tror. Jeg vennet til baby å bli bært/trillet i søvn og bærte henne altfor mye. Trodde ikke det var vits i å trene på noen ting som helst. Tenkte at hun bare var en sånn som trengte alt dette. Det ble en slitsom permisjon! Med vår nr to har vi hele veien hatt fokus på at han skal få lite (minst mulig) hjelp til å sovne og øve seg på å leke mest mulig på gulvet. Det har vært en helt annen opplevelse! De har virket ganske like på.mange ting, men har hatt.en helt annen ro og erfaring med nr 2. Brukte forresten smokk og på nr 2, det hjalp veldig! Anonymkode: 1cf05...dc7 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #4 Skrevet 2. november 2021 At eneste sikre måte å finne ut av allergier, er å eksludere matvarer, ikke stole fullt og helt på leger som tar prøver som "er helt fine", og "det der er bare hormonutslett" angående eksemet. Anonymkode: 15258...6d4 3
Tarzani Skrevet 2. november 2021 #5 Skrevet 2. november 2021 -At alle babyer sover ikke 18-20 timer i døgnet den første tiden -At alle babyer ikke nødvendigvis trenger å ammes i 45 minutter før de har fått nok. Noen sluker melka som en ulv og ligger lykkelig mett og sover etter 4,5 minutt. -At det er lov til å si nei når noen vil komme på besøk og du (eller babyen) ikke har kapasitet eller ork til det. Folk kan vente. -At sålenge babyen får mat, stell, kos og ro, så går det meste seg til etterhvert. 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #6 Skrevet 2. november 2021 At det går an å be om støttemating på barsel, så ikke de første 5 dagene før melka kom skikkelig ble fullt så jævlige. Sov ikke en time sammenhengende før babyen fikk litt erstatning via hjelpebryst på dag 3, dårlig start At hvis du ønsker å prate igjennom fødselen med jordmoren så må du mase og insistere, hvis du bare spør om det er mulig så blir det ikke. At det er greit å gi en flaske med erstatning i ny og ne, så pappa kan ta over så jeg kan sove. Tåler søvnmangel så dårlig at det gav en ordentlig psykisk knekk å ikke få sove noe særlig de første månedene. At det ikke er lurt å sitte så mye på stinga nedentil, heller ligge så de ikke belastes. At det går an å angre intenst på at man fikk barn. Anonymkode: 296d9...e4b 5
Kelsier Skrevet 2. november 2021 #7 Skrevet 2. november 2021 Det meste går seg til, og det tok kortere tid enn jeg fryktet. Jeg så for meg at jeg skulle gråte i seks måneder fordi de første ti dagene etter fødsel var så vanskelige, men det gikk over. Jeg trodde baby ikke skulle sovne uten amming det første året, men det gikk over rundt seks måneder. Jeg trodde pappaen ikke skulle få lagt henne før hun var to år, men det gikk over da hun var åtte-ni måneder. Jeg trodde vekt skulle være et stressmoment i åresvis, men det gikk over med en gang hun fikk fast føde. Nå venter jeg bare på at alle oppvåkningene på natt skal gå over. Er innstilt på at det kan vare til hun er 2,5 år. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #8 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg skulle ønske jeg visste at man kan lære en baby myyye mer enn man tror. Jeg vennet til baby å bli bært/trillet i søvn og bærte henne altfor mye. Trodde ikke det var vits i å trene på noen ting som helst. Tenkte at hun bare var en sånn som trengte alt dette. Det ble en slitsom permisjon! Med vår nr to har vi hele veien hatt fokus på at han skal få lite (minst mulig) hjelp til å sovne og øve seg på å leke mest mulig på gulvet. Det har vært en helt annen opplevelse! De har virket ganske like på.mange ting, men har hatt.en helt annen ro og erfaring med nr 2. Brukte forresten smokk og på nr 2, det hjalp veldig! Anonymkode: 1cf05...dc7 Helt enig med dette med smokk! må legge til: - at noen babyer har stort sugebehov og prøver å regulere seg ved å spise på hånda og dette ikke betyr amming, men at man bør begynne med smokk! Dermed sovner ungen mye lettere og roer seg lettere Anonymkode: ca1f4...4cc 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #9 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt enig med dette med smokk! må legge til: - at noen babyer har stort sugebehov og prøver å regulere seg ved å spise på hånda og dette ikke betyr amming, men at man bør begynne med smokk! Dermed sovner ungen mye lettere og roer seg lettere Anonymkode: ca1f4...4cc Ikke alle babyer vil ha smokk. Anonymkode: 7f813...458
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #10 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke alle babyer vil ha smokk. Anonymkode: 7f813...458 Skrev jeg «alle babyer vil ha smokk» noe sted? Nope. Fullt klar over det. Men også klar over at når foreldrene frenetisk prøver når ungen skriker så går det ikke (som oss første gangen), mens når man har ro og troen på at det funker er det lettere. Anonymkode: ca1f4...4cc 9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #11 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Skrev jeg «alle babyer vil ha smokk» noe sted? Nope. Fullt klar over det. Men også klar over at når foreldrene frenetisk prøver når ungen skriker så går det ikke (som oss første gangen), mens når man har ro og troen på at det funker er det lettere. Anonymkode: ca1f4...4cc Neida, men ordlyden i "man bør begynne med smokk" kan tolkes til at det bare er å begynne. Jeg prøvde i 5 måneder, så det var ikke så lettvint som det kanskje ble fremstilt her 😄 Anonymkode: 7f813...458
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #12 Skrevet 2. november 2021 At det er ingen krise om ammingen ikke funker. Anger på at jeg ikke ga meg før. Anonymkode: 4de25...13f 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #13 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Neida, men ordlyden i "man bør begynne med smokk" kan tolkes til at det bare er å begynne. Jeg prøvde i 5 måneder, så det var ikke så lettvint som det kanskje ble fremstilt her 😄 Anonymkode: 7f813...458 Om man må skrive forbehold for alle som man ikke skal krenke, så blir det veldig slitsomt å leve her i livet. Det er jo implisitt at man ikke kan gi smokk til en som ikke tar smokk. Anonymkode: ca1f4...4cc 18
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #14 Skrevet 2. november 2021 -At enkelte mennesker har helt andre syn på hva som er greit å gjøre med din baby, og at det faktisk er helt greit å sette ned foten og nekte. -At man trenger overraskende få ting -At man kan bli stemplet som hysterisk hvis man feks kjenner lite liv og prøver å få sjekket det. -At det ikke er normalt med økende blødninger og smerter i dagene etter fødsel, og at man ofte må krangle ganske hardt for å få hjelp. -At det hjelper veldig å klare å beholde roen. Tidvis ekstremt vanskelig. -At noen mennesker har dårligere instinkter når det gjelder babyer, noen ting må man rett og slett bare fortelle dem. -At «alle» vil ha en mening om deg og babyen, selv uten å vite noe som helst om situasjonen. Anonymkode: 94d82...a12 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #15 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Om man må skrive forbehold for alle som man ikke skal krenke, så blir det veldig slitsomt å leve her i livet. Det er jo implisitt at man ikke kan gi smokk til en som ikke tar smokk. Anonymkode: ca1f4...4cc Altså, jeg er overhodet ikke krenka, nå må du roe ned. Anonymkode: 7f813...458
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #16 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): -At enkelte mennesker har helt andre syn på hva som er greit å gjøre med din baby, og at det faktisk er helt greit å sette ned foten og nekte. -At man trenger overraskende få ting -At man kan bli stemplet som hysterisk hvis man feks kjenner lite liv og prøver å få sjekket det. -At det ikke er normalt med økende blødninger og smerter i dagene etter fødsel, og at man ofte må krangle ganske hardt for å få hjelp. -At det hjelper veldig å klare å beholde roen. Tidvis ekstremt vanskelig. -At noen mennesker har dårligere instinkter når det gjelder babyer, noen ting må man rett og slett bare fortelle dem. -At «alle» vil ha en mening om deg og babyen, selv uten å vite noe som helst om situasjonen. Anonymkode: 94d82...a12 Hvem stemplet deg som hysterisk da du kjente lite liv, familie eller helsepersonell? Jeg er førstegangsgravid nå, og har helt motsatt erfaring hva gjelder helsepersonell hvert fall. Nå har jeg ikke tatt kontakt før jeg har gjort de tingene de anbefaler da: Spis noe søtt, drikk noe kaldt og legg deg ned. Om familie og venner hadde syntes jeg var hysterisk så hadde det brydd meg midt bak, de kan ikke føle det jeg føler. Anonymkode: 60112...094
Mnjah Skrevet 2. november 2021 #17 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvem stemplet deg som hysterisk da du kjente lite liv, familie eller helsepersonell? Jeg er førstegangsgravid nå, og har helt motsatt erfaring hva gjelder helsepersonell hvert fall. Nå har jeg ikke tatt kontakt før jeg har gjort de tingene de anbefaler da: Spis noe søtt, drikk noe kaldt og legg deg ned. Om familie og venner hadde syntes jeg var hysterisk så hadde det brydd meg midt bak, de kan ikke føle det jeg føler. Anonymkode: 60112...094 Er ganske mange som tror det er lite liv mellom uke 20-25 fordi de har kjent liv til da og så har ungen snudd seg. Akkurat de mellom uke 20-25 tror jeg belaster føden såpass at det er innenfor å si nei... 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #18 Skrevet 2. november 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Som andregangsmamma er det en del ting jeg skulle ønske jeg visste med førstemann. Hva med dere? Dette skulle jeg ønske jeg visste med første babyen: - At MAM-kompresser er helt fantastisk på såre brystvorter - At brystskjold virkelig fungerer å amme med, særlig om man har en litt skeiv eller såre brystvorter - At isbind er en greie - At om man ammer hver time så er det fordi man ikke skjønner babyens signaler, at amming kan løse mye, men burde ikke være løsningen på alt (ammet hver eneste time med første) - At de som mener de har «trent opp» babyen sin til å sovne selv bare har hatt en baby som regulerer søvn enkelt i utgangspunktet (har hatt en av hver nå, Gud for en forskjell!) - At de som sier «nyt tiden» har hatt en veldig enkel og grei unge (for jeg forstår hva de mener nå som ungen sover og ammer sjeldent, men absolutt ikke med første som aldri sov) Hva med dere andre? Anonymkode: ca1f4...4cc Må le litt, for det jeg lærte var at alle kommer med unødige ting som bare er tull og isbind topper den listen for meg. Anonymkode: e7ffb...97f 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #19 Skrevet 2. november 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Helt enig med dette med smokk! må legge til: - at noen babyer har stort sugebehov og prøver å regulere seg ved å spise på hånda og dette ikke betyr amming, men at man bør begynne med smokk! Dermed sovner ungen mye lettere og roer seg lettere Anonymkode: ca1f4...4cc Og jeg lærte at smokkehysteri er noe stort tull Anonymkode: e7ffb...97f
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #20 Skrevet 2. november 2021 At det ikke er normalt å bli traumatisert av fødselen, at det ikke blir verre av å snakke om det eller be om hjelp. At det ikke er jeg som var svak. Anonymkode: 6304b...f2b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå