AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #21 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Altså hvor ligger normalen og fra og med hvor mange cm begynner man å kunne si at det er er «stort hode»? Anonymkode: a9453...f9e Stort er 38 Normalt er 35-36 Anonymkode: 2ff99...76a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #22 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Litt off-tonic men: Hvorfor har noen babyer så veldig store hoder? Ser stadig vekk babyer på rundt 6 mnd som har nesten like store hoder som voksne..Er det kun arvelig eller når man går over termin/mor er overvektig? Anonymkode: 66de2...e42 Det har med gener å gjøre ikke med overvekt. Hodeskallen vokser ikke med fett. Anonymkode: 2ff99...76a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #23 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min var født med 32. Var en enkel fødsel, kanskje det har en sammenheng? Anonymkode: e18a3...887 Absolutt for det er hodet som baner vei. Anonymkode: 2ff99...76a
Lorieen Skrevet 2. november 2021 #24 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min var 40 cm og da fikk jeg høre at han hadde et veldig stort hode. Han ble fulgt opp med målinger i etterkant i tilfelle vannhode. Noe det ikke var. Anonymkode: 65dfb...fc7 Min også. Men han hadde ikke det - han slektes bare på farsfolket sitt.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #25 Skrevet 3. november 2021 Var nylig inne til ultralyd (uke 38) og jordmor var tydelig på at et litt større hode var en fordel, for da kommer skuldrene lettere ut. At hodet sitter fast er et ikke-problem da man umiddelbart går videre til snitt uten særlig dramatikk (vanlig haste-snitt). Sitter skuldrene fast, som er vanligere med mindre hode, da kropp og hode ikke alltid er proporsjonalt i de tilfellene, så kan det ende i katastrofesnitt - som man jo helst vil unngå. Jordmor skjønte ikke hvorfor fødende var så redd for «stort hode», da det ikke er sett på som negativt av helsepersonell - heller motsatt. Bare en digresjon! Anonymkode: cbfa8...859
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #26 Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Absolutt for det er hodet som baner vei. Anonymkode: 2ff99...76a Ikke nødvendigvis. Hun har sannsynligvis vært heldig med at kroppen også var mindre enn snittet. Om babyen ikke var proporsjonalt kunne det endt veldig galt om den har mindre hode enn kropp/skuldre skulle tilsi. Anonymkode: cbfa8...859
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå