Gå til innhold

Hva slags plante er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og er den giftig for barn eller dyr?

IMG_20211102_084346.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva det heter på norsk, men her i Sverige heter det palettblad. Den skal, så vidt jeg vet, ikke være giftig.

Anonymkode: 1cc9c...539

• Liker 1
Skrevet

Ser ut som praktspragle. Mener å ha hørt at den er giftig for katt og hund, men at den har en duft de reagerer negativt på, så de stort sett holder seg unna.

Anonymkode: a1b2a...b4d

• Liker 1
Skrevet

Coleus heter den, eller praktspragle som noen nevner. 

Kan være giftig for dyr, men ikke mennesker. 

Anonymkode: 95647...9b9

• Liker 1
Skrevet

Det er en Spragle eller Coleus. Aner ikke med barn, men hele Coleus-slekten er definert som giftig for katt/hund/hest, og kan gi blandt annet oppkast/diare/blodig diare

Skrevet
Taluno skrev (1 time siden):

Det er en Spragle eller Coleus. Aner ikke med barn, men hele Coleus-slekten er definert som giftig for katt/hund/hest, og kan gi blandt annet oppkast/diare/blodig diare

Ikke dødelig giftig da, eller? 

Skrevet
Thyra skrev (3 timer siden):

Ikke dødelig giftig da, eller? 

Det kommer nok an på mengden de får i seg, kraftig diare/oppkast kan jo være ganske farlig.
Men nei, det er ikke "super-giftig", ikke slik som påskeliljer f.eks. 

Jeg pleier dele opp i "kan plasseres tilgjengelig og kan kjøpes", "kan aksepteres i gave og må plasseres utilgjengelig" og "kommer ikke inn i mitt hus" 😛 de som har død og organsvikt som mulig reaksjon kommer ikke inn her, får jeg dem i gave går dem rett i søpla... 

Hadde jeg fått en praktspragle så ville jeg plassert den på en hylle hvor det er så godt som umulig at pus får tak i den. Med katt kan man jo aldri være 100% sikker, de kan både fly og gå igjennom dører når de er alene, derav aldri super-giftig inn her, selv ikke på pusefrie rom... 😂 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...