AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #1 Skrevet 2. november 2021 Om barna deres skal på tur med buss eller minibuss med barnehagen, får dere muligheten til å sende med bakovervendt sete til turen? Eller sender dere med en sittepute? i foreldregruppa til min 2018 gutt et det dilemma. Barnehagen skal på utflukt barna gleder seg til med buss , men foreldrene får beskjed om å sende med sittepute enn bakovervendt. Det gjør at enkelte i gruppa sier nei. jeg synes det er litt strengt jeg. Stakkars barn som gleder seg til tur tenker jeg da. Alle barna er født i 2018 . hva hadde dere valgt ? Sendt barna avgårde eller nekta grunnet bilstol? min 2018 gutt sitter forovervendt i min bil , og bakovervendt i mannen min sin bil Anonymkode: b6b56...82e 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #2 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om barna deres skal på tur med buss eller minibuss med barnehagen, får dere muligheten til å sende med bakovervendt sete til turen? Eller sender dere med en sittepute? i foreldregruppa til min 2018 gutt et det dilemma. Barnehagen skal på utflukt barna gleder seg til med buss , men foreldrene får beskjed om å sende med sittepute enn bakovervendt. Det gjør at enkelte i gruppa sier nei. jeg synes det er litt strengt jeg. Stakkars barn som gleder seg til tur tenker jeg da. Alle barna er født i 2018 . hva hadde dere valgt ? Sendt barna avgårde eller nekta grunnet bilstol? min 2018 gutt sitter forovervendt i min bil , og bakovervendt i mannen min sin bil Anonymkode: b6b56...82e Ser det ble litt dårlig grammatikk der. Foreldrene får beskjed om å sende med en sittepute , og ikke bakovervendte seter fordi det ikke lar seg gjøre Anonymkode: b6b56...82e
Heartland Skrevet 2. november 2021 #3 Skrevet 2. november 2021 Det anbefales vel bakovervendt bilstol til barna er minst 4 år, så jeg holdt barnet mitt unna slike barnehageutflukter til det bikket 4. Da dreide det seg blant annet om å sitte på pute i buss og lignende. Mulig jeg er overbeskyttende, for de fleste andre barna fikk dra. Men jeg synes ikke noe om at et barn på 2-3 år skal sitte på en pute i en buss. 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #4 Skrevet 2. november 2021 Nei, jeg kjører selv. Pute på 3åringer er jo helt horribelt! Jeg kunne godtatt fempunktssele fremover, hvis jeg var trygg på hvor de skulle. Vi bor på en liten plass, og trafikkulykker med minibuss/buss er sjelden vare generelt over landet, men pute er uakseptabelt likevel, den har absolutt null funksjon for så små barn. En fempunktssele vil i hvertfall holde barnet på plass ved en bråbrems, selv om den kan knekke nakken hennes ved en alvorlig frontkollisjon. Jeg vurderer sannsynlighet og risiko opp mot hverandre og tar avgjørelsen der fra. Anonymkode: ddaf5...7f2 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #5 Skrevet 2. november 2021 De reiser i utgangspunktet aldri noe sted med minibuss/turbuss, så har ikke møtt problemstillingen. Men hva med vanlig rutebuss, trikk og T-bane? Der er det jo ikke lagt opp til noe sete. Tar dere aldri sånne transportmidler med små barn? Vi tar ofte buss til senteret eller byen, vår 3årimg syntes det er kjempestas å kjøre buss, og da har vi ikke noe sete. Babyen ligger i vogn og 3åringen sitter på vanlig busssete. Anonymkode: 63f9f...d66 10
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #6 Skrevet 2. november 2021 Selvfølgelig holder dere helt hysteriske hønemødre barna hjemme så klart. Anonymkode: 503d6...32a 17
Arkana Skrevet 2. november 2021 #7 Skrevet 2. november 2021 Vi er veldig nøye med bilsikring (f.eks. sitter begge de to yngste som er 8 og 10 fremdeles i beltestol), men for en og annen busstur med barnehagen hadde jeg ingen problemer med at de ikke satt 100% optimalt sikret. Som noen skrev over her, i kollektivtrafikken er det ikke ekstra sikring for barn, og dette er jo noe mange barnefamilier bruker hver eneste dag til og fra skole/barnehage. Alt kan ikke være helt perfekt hele tiden. 8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #8 Skrevet 2. november 2021 Og i tillegg regner jeg med at INGEN av dere kjøre kollektiv med ungene før de har blitt 4. Bare kjører overalt og deltar til klimakrisen. Biffi må jo sitte bakovervendt frem til hun gifter seg! 👍🙈 Anonymkode: 503d6...32a 27
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #9 Skrevet 2. november 2021 Jeg sender med pute. Ikke lange turen de drar her, og det er aldri over mer fart enn 50 sone, det meste er 30-40. Jeg ønsker at ungene mine kunne dra på tur med barnehagen, det er jo morsomste de vet. Hos oss sender ikke de fleste foreldre pute engang 🙈 Barna sitter bare med bilbelte i minibuss/Maxi taxi. Anonymkode: 13d9c...056 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #10 Skrevet 2. november 2021 Får gjenfortalt fra barnet at de har sittet på pute på utflukter... heldigvis kjører de ikke langt, men litt drøyt. Barnet er 3,5. Anonymkode: 7c2fe...91f
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #11 Skrevet 2. november 2021 Kjører selv Anonymkode: 3d920...80f
Pappi Skrevet 2. november 2021 #12 Skrevet 2. november 2021 Sendte de på tur med pute (de er større nå). Bilsikring er jo risikoreduserende tiltak og den marginelle eksponeringen for økt risiko som kommer fra disse turene føler jeg man må tåle. 4
Pingi198 Skrevet 2. november 2021 #13 Skrevet 2. november 2021 Nå hadde jeg godtatt det, gutten vår er snart 5😊 hadde godtatt det fra 4 år, men har ikke vært snakk om enda i vår bhg. Hadde der vært snakk om morsomme turer før fylte 4, hadde jeg kjørt selv for at han skulle få delta. han sitter fremdeles bakovervendt i vår bil, målet er bakovervendt helt til 5 år og gjerne lenger. Andre får gjerne kalle meg hysterisk hønemor, men mitt barn er det kjæreste jeg har. Gambler ikke med det, selv om risikoen er svært liten. Så er den der. Pute synes jeg dog er galskap uansett, og iallefall til 2018 barn. Det burde være greit å sende med fremover 5 punkt da….. puten har jo null funksjon…. Beltestol til 4-5-6 åringer, pute er altfor tidlig 😳 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #14 Skrevet 2. november 2021 Sendte toåringen med buss i 70-sonen uten annen sikring enn voksen-setebelte da hun gikk første året i barnehagen. Syntes ikke det var noe særlig, men turte ikke skille meg ut. Det var ingen som reagerte på at ett- og toåringene ble plassert på bussen. Anonymkode: afcaa...3db
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #15 Skrevet 2. november 2021 Pingi198 skrev (5 minutter siden): Nå hadde jeg godtatt det, gutten vår er snart 5😊 hadde godtatt det fra 4 år, men har ikke vært snakk om enda i vår bhg. Hadde der vært snakk om morsomme turer før fylte 4, hadde jeg kjørt selv for at han skulle få delta. han sitter fremdeles bakovervendt i vår bil, målet er bakovervendt helt til 5 år og gjerne lenger. Andre får gjerne kalle meg hysterisk hønemor, men mitt barn er det kjæreste jeg har. Gambler ikke med det, selv om risikoen er svært liten. Så er den der. Pute synes jeg dog er galskap uansett, og iallefall til 2018 barn. Det burde være greit å sende med fremover 5 punkt da….. puten har jo null funksjon…. Beltestol til 4-5-6 åringer, pute er altfor tidlig 😳 Så du reiser aldri kollektiv med andre ord. Anonymkode: 41e3e...0a7 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #16 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og i tillegg regner jeg med at INGEN av dere kjøre kollektiv med ungene før de har blitt 4. Bare kjører overalt og deltar til klimakrisen. Biffi må jo sitte bakovervendt frem til hun gifter seg! 👍🙈 Anonymkode: 503d6...32a Er det ikke litt tidlig å gifte seg som fireåring? Anonymkode: afcaa...3db 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #17 Skrevet 2. november 2021 For oss som bor i storbyen er dette ikke merkelig i det hele tatt. Kollektivtraffiken har ikke sæler og mange småbarn sitter jo i barnevogen under tur. Skulle likt å se alle foreldre drasse med bilsete for så sette de opp i busser, trikk og t-bane! Anonymkode: 41e3e...0a7 9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #18 Skrevet 2. november 2021 Har 2018-unge selv, og vi fikk skjema fra barnehage nå ved oppstart i høst, hvor vi krysset av nei for å være med på buss/bil, for å slippe slike ting. Vet det er flere unger det gjelder. Når hun er 5 ville jeg godtatt det. Sitter bakovervendt i min og mannens bil og kommer til å gjøre det til hun er minst 5. Anonymkode: 9aa21...a4c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #19 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For oss som bor i storbyen er dette ikke merkelig i det hele tatt. Kollektivtraffiken har ikke sæler og mange småbarn sitter jo i barnevogen under tur. Skulle likt å se alle foreldre drasse med bilsete for så sette de opp i busser, trikk og t-bane! Anonymkode: 41e3e...0a7 Nå er det vel forskjell på å kjøre i 80-sone (som alle veier rundt barnhagen her er), eller i 50-sone som det er i byer. Anonymkode: 9aa21...a4c 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #20 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det ikke litt tidlig å gifte seg som fireåring? Anonymkode: afcaa...3db Vedkommende mente at hun måtte sitte bakovervendt til hun var voksen. Finnes det forresten bakorvendte bilstoler til ungdom og voksne? 🤔 Har ikke hørt om det, men det finnes kanskje? Anonymkode: 50c9a...78d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå