jordbær Skrevet 9. oktober 2002 #1 Del Skrevet 9. oktober 2002 Hvor gammel mener dere at man burde være når man "planlegger" barn? Da tenker jeg ikke på "uhell" men direkte planlegging. Har tenkt litt over det der selv. Man kan være seksuelt aktiv fra man er 16 år(!!) for da skal man være gammel nok til å kunne ta vare på ett barn. Skal barn ha barn? Jeg er bare 19 selv. Har veldig lyst på barn, men jeg er ikke en av de som går inn for å få det. Men hvis det skulle skje at jeg ble gravid, ville jeg beholdt det:D Men nå er jeg i et stabilt forhold. Vi har egen leilighet og vi tjener nok til å forsørge et barn også. Nei.. Nå sporer jeg av litt. Hva mener dere? Setter pris på alle svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 9. oktober 2002 #2 Del Skrevet 9. oktober 2002 jeg er også 19, og fødte en sønn 5 august. jeg synes nok man skal vente til man har fylt 18, men også hvert i et stabilt forhold noen år. det er mye som kan forandre seg mellom to mennesker når det plutselig skal komme et barn. det er ikke lett og skulle si en alder, for det er veldig forskjell på mennesker. Det å få et barn kan bli veldig anderledes enn det man har tenkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nøtteliten Skrevet 9. oktober 2002 #3 Del Skrevet 9. oktober 2002 Når man føler seg klar..... Og trygg på å kunne sette et barn til verden og ta vare på barnet. Jeg var 21 da jeg fikk min sønn, det var riktig for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 9. oktober 2002 #4 Del Skrevet 9. oktober 2002 Jeg fikk jenta mi, 3mnd før jeg ble 21 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 9. oktober 2002 #5 Del Skrevet 9. oktober 2002 Så lenge man er myndig, har hus, jobb, mat på bordet, klær på kroppen og er i et stabilt forhold (samboer/gift) så ser jeg ingen problemer med å planlegge barn. Selv hadde jeg ventet i et par år til, hvis jeg fikk bestemme Sånn at jeg ivertfall var helt ferdig med videregående.. Men sånn gikk det nå ikke. Beholdt likevel jeg Er 18, samboer, har leilighet og jobb (er sykemeldt nå). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Super-G Skrevet 9. oktober 2002 #6 Del Skrevet 9. oktober 2002 Det er jo ikke lett å sette et fasitsvar på det, men jeg synes kanskje det er litt tidlig. For all del, det er mange som har fått barn i tidlig alder og har det kjempebra sammen. Men det er også mange par som går fra hverandre, og det bør være veldig seriøst før man går til det drastiske skrittet og får barn. Men de fleste synes jo at deres forhold er sterkt nok, og at dette er mannen i mitt liv. For min del traff jeg ikke mannen i mitt liv før jeg var 27 år. Det var nok mange andre før det som jeg trodde var mannen i mitt liv, men neida... Nå er jeg gift, og vi prøver å få vårt første barn i aldre av 30 og 31 år. Jeg har faktisk ikke følt meg klar for å få barn før. Selv om jeg mange ganger har ønsket meg et barn, så er jeg utrolig glad for at jeg har ventet til nå. Jeg har fått opplevd mye, vært et år i USA, fått en bra utdannelse, fast jobb og eget hus. Vi har en stabil økonomi, så vi sliter ikke. Det jeg synes er viktigst er at man tenker på barnet. Hva om forholdet ikke holder? Jeg vil iallefall ikke at mitt barn skal vokse opp med to foreldre som bor på forskjellige steder, og kanskje ikke kan prate med hverandre. Det kan jo selvfølgelig skje alle, men de som ikke hopper i det med en gang, men heller venter, har nok større sjanse for å lykkes, tror jeg da! Og så forandrer en seg også, ganske mye fra en er 18 til 25, minst. Den du trodde du skulle leve resten av ditt liv med kan blir en helt annen om noen år. Nå høres jeg ut som min mor, men jo eldre jeg blir jo mer forstår jeg at hun faktisk har rett. Det er nesten flaut å innrømme det, for jeg sverget på at jeg aldri skulle bli som min mor....... Jeg synes bare at dere skal tenke godt gjennom hva dere gjør, og før dere går til anngrep: Alle kan selvfølgelig lykkes, og det er den enkeltes valg, men jeg ville ha ventet. Ønsker uansett lykke til med de valg som måtte tas, og håper at det blir lykket for deg! Klem fra Super-G Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 9. oktober 2002 Forfatter #7 Del Skrevet 9. oktober 2002 Hei igjen! Takk for alle svar. Tror noen misforstod innlegget mitt. Men det er ikke så farlig. Jeg meg selv har stooore planer om å vente noen år. (Hvis ikke hadde jeg sikkert hatt en liten en nå) Jeg bare lurte på hva dere andre mener er "rett" alder/når man burde begynne å tenke på slikt. Jeg lurer også på hvorfor "norge" ser på en 16-åring som ansvarlig nok til å ta vare på et barn. For det er jo derfor dem har satt 16år som den seksuelle lavalder. (Hvis man har sex må man ta konsikvensene av det) Det var jo selvfølgelig ikke det jeg tenkte mest på når jeg var 15 og hoppet til sengs med "kjæresten" for første gang. Hehe Tror egentlig seksualundervisningen viser litt i feil retning. "Har du sex kan du få kjønnssykdommer og kanskje bli gravid" Gravid er jo bare et ord når man er 16. (eller mindre for den saks skyld) Phew.. Nå ble det litt mye humbug her :D . Men håper dere skjønner hvor jeg vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2002 #8 Del Skrevet 10. oktober 2002 Egentlig syntes jeg ikke alder har noe å si. Kommer ann på hvordan man føler det selv. Og følelsen skal man kjenne lenge på! Er også andre faktorer som spiller inn. Utdannelse, økonomi, forhold til samboer osv. Selv har jeg levd livet som bare det. Tatt utdannelse, skiftet jobb et par ganger, bodd sammen med kjæresten min i 5 år, festet og vært på mange ferier med venninner, og nå ble jeg gravid. Dette var ikke planlagt, men man kan ikke planlegge alt. Skulle egentlig gifte meg først. Jeg vil gifte meg, og da føles det naturlig å gifte seg før man setter et barn til verden. Far til mitt barn skal jeg leve med resten av livet uansett. Barnefaren og jeg kjenner hverandre veldig godt. Har ofte diskutert barneoppdragelse og andre ting vi syntes er viktig. Vi kommuniserer veldig bra sammen. Når jeg for 4 uker siden fant ut at jeg var gravid, var vi alle i lykkerus. En gledens dag. Føler at jeg nå er i den rette alderen for dette, og at jeg har erfaringer som vil hjelpe meg til å gi barnet mitt det han/hun trenger. Lev livet og ikke tenk på barn i for tidelig alder! Livet har så mye å by på. Nyt tiden der du kun har deg selv å tenke på. Dette vokser man meget på skal jeg love deg! Og ikke planlegg livet ditt til minste detalj. Diskuter og kommuniser godt med kjæresten din FØR dere forsøker å bli gravide. Hilsen en som fyller 27 i januar, 7+6 på vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Padmee Skrevet 10. oktober 2002 #9 Del Skrevet 10. oktober 2002 Tror egentlig ikke alder har så mye å si. Det som er viktig er at en er i stabilt forhold, har en grei økonomi, altså nok til å leve for, og at en føler seg klar. Selv var jeg 21 da jeg fikk min datter, og det er riktig for noen, men det var altfor tidlig for meg. Jeg hadde så vidt begynt å tenke på at jeg kanskje skulle få barn en gang i fremtiden, men ikke da. Slik gikk det ikke, og nå angrer jeg på at det skjedde. Grunnen til at jeg burde ha ventet er fordi jeg føler at det var så mye jeg ville ha ut av livet først, ting som jeg nå aldri kommer til å få. Det er viktig at en har gjort det en vil gjøre før en får et barn slik at en ikke går rundt og savner alt det som kunne ha vært. Hvis jeg skulle ha satt en alder som er riktig for meg, burde jeg minst ha ventet til jeg var 25, mest sannsynlig lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Langstrømpe Skrevet 10. oktober 2002 #10 Del Skrevet 10. oktober 2002 Selvfølgelig er det veldig individuelt, men jeg tror kanskje ikke man vet om man er moden nok til man sitter midt oppi det. Jeg har mange ganger tenkt at jeg har hatt veldig lyst på et barn, og har forsåvidt følt at jeg har vært moden til det siden jeg var 18-19 år. Har hatt den samme samboeren hele tiden, og har hatt en grei økonomi. Nå som jeg er 26 år er jeg allikevel SJELEGLAD for at jeg har ventet (og jeg kommer til å vente enda et par år tenker jeg). Jeg har fått meg den utdannelsen jeg ville har, jeg har vært på de reisene jeg ville, jeg har fått "festet fra meg" og har hatt lang tid til bare å være kjæreste med samboeren min, uten å måtte ta hensyn til et barn. Og når jeg tenker tilbake på tiden da jeg var 18-19 år, så var jeg definitivt ikke moden nok til å få barn. Det jeg vil si her er at når man blir eldre så ser man nok på ting på en litt annen måte. Jeg tror at veldig mange unge føler seg kjempemodne og kjempevoksne, men når det går noen år så innser man hvor feil man kunne ta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eminel Skrevet 11. oktober 2002 #11 Del Skrevet 11. oktober 2002 Best å få barn når du ikke lenger er avhengig av mamma og pappa!! Når du tjener dine egne penger, bor på et eget sted og er i et fast forhold hvor begge parter ønsker å bli foreldre! Da er det bare å sette igang!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilo Skrevet 15. oktober 2002 #12 Del Skrevet 15. oktober 2002 hei hei jeg var 15 år da jeg fødte eldste jenta mi, ho bli snart 9 år...jeg er 24 år & har 3 barn alder 8,3 & 2 år...venter no mitt fjerde barn...det første barn var ikke planlagt, men der var ingen tvil da jeg først oppdager jeg var gravid Jeg er alene med alle barn & klarer meg kjempe bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 16. oktober 2002 #13 Del Skrevet 16. oktober 2002 Eg meiner at ein ikkje er klar for å få barn før ein er ferdig med skulegang, har fast jobb, eiga leiegheit/hus, stabilt forhold til barnefaren, helst vere gift, har festa fra seg og har solid økonomi. Las ein plass at eit gjennsomsnitts barn kostar foreldra 65 000 kroner i året fra dei er født til dei er 18 år, mest dei første åra naturleg nok. Eg veit med meg sjølv at trass i at eg har fast inntekt har eg slett ikkje 65000 kroner til overs i året enno..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå