Gå til innhold

Netflix's Vikings Valhalla.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Netflix kommer med en oppfølger til Vikings, ikke uventet så har Netflix vært veldig kreative med rollebesetningen.

Håkon Jarl Sigurdsson var vist en kvinne med afrikansk avstamning, nei det er ikke tull engang. Håkon Jarl skal spilles av Caroline Henderson.

PKPiss.jpg.a00194b304ad9bad23afc5cef3026f29.jpg

https://www.imdb.com/name/nm0376363/?ref_=tt_cl_t_10

Er nesten sånn at man lurer på om de gjør dette på pur-faen, eller er det bevist historieforfalskning for å gi visse etnisiteter en plass i historien der de ikke hører hjemme.
Som nordmann og historieinteressert så synes jeg dette ikke er greit i det heletatt, dette er et perfekt eksempel på kulturell appropriasjon som folk vanligvis går av hengslene for når det gjelder alle andre enn hvite mennesker.

Det neste blir vel at historiebøkene må skrives om p.g.a. denne idiotien, Leif Eriksson var vel egentlig også av afrikansk avstamming og Olav Haraldsson var en handikappet transkvinne fra Midt-Østen...

a6pqA06X_700w_0.jpg.4e583b380ddc258751a68eca71d92121.jpg  

Anonymkode: 8c1d1...712

• Liker 7
Skrevet

La oss lage en serie om Martin Luther King Jr og la han bli spilt av en hvit kvinne! 

😑😑😑 Fy faen. Det er alt jeg har å si. 

• Liker 7
Skrevet
Zidji skrev (På 2.11.2021 den 11.36):

La oss lage en serie om Martin Luther King Jr og la han bli spilt av en hvit kvinne! 

😑😑😑 Fy faen. Det er alt jeg har å si. 

Riktig, hadde film og serieselskapene brukt en hvit skuespiller i rollen som en svart historisk person så hadde det blitt ramaskrik og voldelige opptøyer.

Men å forfalske og vrenge på historien til hvite europeere er helt greit, vi er jo tross alt de slemmeste og ondeste skapningene som finnes.

aGKE7JR6_700w_0.jpg.af57861dff80a7a5f4dbf16f35b6b05f.jpg

Dette fenomenet med "blackwashing" er gjennomgående i både film og spillindustrien men Netflix skiller seg ut som en værsting, bare ta en titt på Facebook og Twitter kontoene til Netflix så ser man tydelig at de har en agenda.

Det er forresten ikke bare hvite mennesker som reagerer på dette, flere svarte har uttalt at de føler seg stakkarsliggjort når de blir puttet inn i historiske settinger bare for at noe skal være woke og pk.
Man kan jo også spørre seg om det er sånn at svarte ikke har en historie som det er verdt å lage filmer og serier om?.

Jeg har avsluttet abonnementet mitt hos Netflix og begrunnet det med at det ikke er greit å forfalske historien på den måten de gjør, dessuten så har kvaliteten på det Netflix produserer selv gått drastisk nedover de siste årene.

Det virker som om de finner skuespillerne først og så konstruerer de karakterene etterpå, eller som i dette tilfellet der de fullstendig driter i om skuespilleren passer i rollen men de må jo selvfølgelig fylle kvoten. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Riktig, hadde film og serieselskapene brukt en hvit skuespiller i rollen som en svart historisk person så hadde det blitt ramaskrik og voldelige opptøyer.

Men å forfalske og vrenge på historien til hvite europeere er helt greit, vi er jo tross alt de slemmeste og ondeste skapningene som finnes.

aGKE7JR6_700w_0.jpg.af57861dff80a7a5f4dbf16f35b6b05f.jpg

Dette fenomenet med "blackwashing" er gjennomgående i både film og spillindustrien men Netflix skiller seg ut som en værsting, bare ta en titt på Facebook og Twitter kontoene til Netflix så ser man tydelig at de har en agenda.

Det er forresten ikke bare hvite mennesker som reagerer på dette, flere svarte har uttalt at de føler seg stakkarsliggjort når de blir puttet inn i historiske settinger bare for at noe skal være woke og pk.
Man kan jo også spørre seg om det er sånn at svarte ikke har en historie som det er verdt å lage filmer og serier om?.

Jeg har avsluttet abonnementet mitt hos Netflix og begrunnet det med at det ikke er greit å forfalske historien på den måten de gjør, dessuten så har kvaliteten på det Netflix produserer selv gått drastisk nedover de siste årene.

Det virker som om de finner skuespillerne først og så konstruerer de karakterene etterpå, eller som i dette tilfellet der de fullstendig driter i om skuespilleren passer i rollen men de må jo selvfølgelig fylle kvoten. 

Helt enig med det du sier. Jeg ble rett og slett sint når jeg fant ut av at en mørk kvinne skal spille en mannlig historisk viking! Det er rett og slett respektløst! Jeg driter i om karakteren bare er ''inspirert'' av Håkon, det er fortsatt ikke greit på noen som helst måte da det er så tydelig hva de prøver å oppnå!

Så bra at du sa i fra til Netflix! jeg ser flere steder at folk reagerer og jeg håper helt ærlig at det går til helvette med serien. Noe som egentlig er synd fordi jeg hadde faktisk gledet meg til å se den. Jeg er på siste sesong av Vikings nå, og selv om noe er litt sånn både og når det kommer til historisk korrekthet, så SER i hvertfall karakterene mer eller mindre troverdige ut, og det hjelper på! Eneste jeg misliker sterkt med Vikings er at ingen av damene ser ut til å eldes overhode....🙄 Men de har i hvertfall et vestlig utseende.

Hadde det vert i et fantasy univers hadde jeg ikke reagert, men altså, herregud, skal vi liksom bare ignorere grunnen til at noen mennesker har mørk hud!? Hadde vi hatt samme klima i Skandinavia som de har i Afrika hadde vi hatt mer pigmenter i huden vår vi og! Men har vi det? Nei! Hvorfor?! Fordi vi ikke trenger det med det svake sollyset og temperaturen vi har!  Derfor er vi hvite!! Og burde blir representert som hvite i VÅR historie!!

Herregud jeg blir så sint av dette...😅

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes også det er irriterende med med både blanding av kjønn og hudfarge i historiske serier. 

Skulle se Viaplay sin Anne Bolyn, men hun spilles av en helt mørk kvinne. Det blir helt feil. 

Greit nok at vi ikke skal rasediskriminere, men dette er jo bare latterlig. 

Når det er sagt skulle jeg gjerne sett flere historiske serier fra andre deler av verden. Men da håper jeg de holder seg riktig hudfarge. Blir vel ramaskrik dersom det dukker opp en serie om plantasjer i USA med hvite skuespillere som representerer slavene. 

Anonymkode: d4aaa...467

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke problemet. Dette er ingen dokumentar.

Anonymkode: 6c9ba...4ac

Skrevet

Vikings er jo ikke historisk korrekt i det hele tatt uansett, alle karakterene og plassene og hendelsene er blanding av masse forskjellig. 

Når de først skal dikte, så kan de like gjerne gå all-inn og finne på noe kult og nytt og lage en interessant historie. Jeg gidder ikke se vikingserie med bare masse gråskjeggete menn. 

Også er det mindre sjanse for at de som ser på tror det er historisk og at den forenkla serieversjonen er riktig, når det er så helt feil. 

Anonymkode: 3e118...3d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...