AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Hva om jeg får penger av mine foreldre? Evt andre mennesker. Kan man motta litt summer fra andre eller kan man bli straffet for dette? Kommer det an på summen i så fall? Hvor mye er «greit»? Anonymkode: 0fb2e...d79 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #2 Skrevet 2. november 2021 Er vel kun inntekt som spiller inn ved uføretrygd? Kan være milliardær og fortsatt motta uføretrygd. Anonymkode: 89b51...5cf 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #3 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er vel kun inntekt som spiller inn ved uføretrygd? Kan være milliardær og fortsatt motta uføretrygd. Det er kun pensjonsgivende inntekt som spiller inn. Anonymkode: e0130...88d 9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #4 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva om jeg får penger av mine foreldre? Evt andre mennesker. Kan man motta litt summer fra andre eller kan man bli straffet for dette? Kommer det an på summen i så fall? Hvor mye er «greit»? Anonymkode: 0fb2e...d79 Du skal oppgi all pensjonsgivende inntekt, samt gaver over 10.000kr men du kan feks få forskudd på arv opptil 50.000kr av dine foreldre Anonymkode: 15186...ecf 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #5 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skal oppgi all pensjonsgivende inntekt, samt gaver over 10.000kr men du kan feks få forskudd på arv opptil 50.000kr av dine foreldre Anonymkode: 15186...ecf Ehm, hva skjer om du mottar arv på over 50k? Uføretrygd er jo bare en erstatning for redusert arbeidsevne, ikke sosialstønad. Anonymkode: 89b51...5cf 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #6 Skrevet 2. november 2021 Nok til at man bør ta småjobber og kreve å få betalt i kontanter. Inntil kr 6000 hos hver oppdragsgiver er skattefrie per kalenderår og hvis man bikker det beløpet kan man trøste seg med at Røkke er nullskatteyter fordi vi har et skattesystem som favoriserer rike. Anonymkode: e74c8...363 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #7 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ehm, hva skjer om du mottar arv på over 50k? Uføretrygd er jo bare en erstatning for redusert arbeidsevne, ikke sosialstønad. Det skjer ingen verdens ting. Jeg fikk 850k i forskudd på arv uten problem. Anonymkode: e0130...88d 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #8 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ehm, hva skjer om du mottar arv på over 50k? Uføretrygd er jo bare en erstatning for redusert arbeidsevne, ikke sosialstønad. Anonymkode: 89b51...5cf Ingenting. Det er som nevnt bare pensjonsgivende, skattbar inntekt fra arbeid som gjelder. Du kan vinne i Lotto uten at det går utover uføretrygden. Anonymkode: bdeb2...950 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #9 Skrevet 2. november 2021 Jeg kan dessverre ikke jobbe slik helsa er nå. Men ta et eks. Hvis jeg selger en bil og får kontanter evt pengene rett inn på konto. Eller slik situasjonen faktisk er her. Jeg har tidligere lånt penger til min mor som jeg skal få tilbake. Er snakk om ca 200k. Vil det kunne bli et problem? Anonymkode: 0fb2e...d79
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #10 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan dessverre ikke jobbe slik helsa er nå. Men ta et eks. Hvis jeg selger en bil og får kontanter evt pengene rett inn på konto. Eller slik situasjonen faktisk er her. Jeg har tidligere lånt penger til min mor som jeg skal få tilbake. Er snakk om ca 200k. Vil det kunne bli et problem? Anonymkode: 0fb2e...d79 Nei. Anonymkode: 89b51...5cf 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #11 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingenting. Det er som nevnt bare pensjonsgivende, skattbar inntekt fra arbeid som gjelder. Du kan vinne i Lotto uten at det går utover uføretrygden. Anonymkode: bdeb2...950 Hva om man tar utbytte fra aksjer o.l.? Dette regnes som kapitalinntekt, men er ikke pensjonsgivende. Anonymkode: 63dcd...92d
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #12 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva om man tar utbytte fra aksjer o.l.? Dette regnes som kapitalinntekt, men er ikke pensjonsgivende. Anonymkode: 63dcd...92d Kapitalinntekt har ingen betydning for uføretrygd. Anonymkode: e0130...88d 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #13 Skrevet 2. november 2021 Enn hvis man kjøper aksjer og selger med gevinst? Anonymkode: f496c...ba5
Gjest Cisne Skrevet 2. november 2021 #14 Skrevet 2. november 2021 Nope. Si meg, er du ute etter å ta noen?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #15 Skrevet 2. november 2021 Vi tar det en gang til; det er kun pensjonsgivende inntekt som har betydning for uføretrygden. Ingenting annet. Kapitalinntekt (aksjer, utbytte fra eget firma, leieinntekter osv osv) har ingen betydning. Passiv inntekt har ingen betydning. Lottogevinst har ingen betydning. Anonymkode: e0130...88d 7
Håkon 1970 Skrevet 2. november 2021 #16 Skrevet 2. november 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Nok til at man bør ta småjobber og kreve å få betalt i kontanter. Inntil kr 6000 hos hver oppdragsgiver er skattefrie per kalenderår og hvis man bikker det beløpet kan man trøste seg med at Røkke er nullskatteyter fordi vi har et skattesystem som favoriserer rike. Anonymkode: e74c8...363 For 2019 betalte Røkke over 165 millioner kroner i skatt privat. Nullskatteyter? 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #17 Skrevet 2. november 2021 Det er kun når man mottar sosialstønad det blir trukket fra dersom man mottar penger fra annet hold. Uføretrygd er som «lønn». Anonymkode: 567ec...d27 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #18 Skrevet 2. november 2021 Vet ikke. Jeg gjør ikke noe ulovlig, så trenger ikke bekymre meg for det. Anonymkode: 71d69...f2a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #19 Skrevet 2. november 2021 Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du er så opptatt av skatteetaten? Det er NAV som vil ta affære om noe tilsier at du har uføretrygd på feile premisser. Ja, du betaler selvsagt skatt av all inntekt - lønn, pensjon, trygd, kapitalinntekter, om formuen din overstiger en grense, eiendom,bil, hytte osv. Angående bilen, så vil jo skattemyndighetene registrere at denne ikke lengre er en del av selvangivelsen din, men tror neppe de bryr seg om hvor pengene blir av, så lenge det ikke er en bil til 1 million du har solgt. Har du lånt penger til din mor, så skal dette egentlig oppgis som det - et privat lån. Du har da utestående formue, hun har gjeld, du får kanskje renteinntekt. At du plutselig blir 200 000 rikere vil kanskje registreres. Men jeg ser for meg at de har fokus på noe større summer enn det. Anonymkode: 5ccba...fec 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #20 Skrevet 2. november 2021 Skatt og trygd er helt ulike systemer, og har lite med hverandre å gjøre - ut over at din trygd blir rapportert som skattbar inntekt. Du vil ikke få reduksjon i trygd annet enn om du har arbeidet mer enn hva som er frigrensen. Ulike typer inntekter, gaver, arv som ikke er lønnsinntekt kan likevel være skattepliktige, og gi deg trøbbel med kemneren om ikke blir betalt. Sosialstønad derimot, er den absolutte minimumsstønaden vi har i Norge, og der må en forbruke egne midler, gaver og arv vil kunne gi avkortning osv. Uføretrygd er erstatning for lønnet arbeide. Anonymkode: af87d...1b1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå