AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Mener absolutt ikke å høres kritisk ut eller på noen måte påstå at bryst er best, men har vært borti noen som på forhånd har bestemt seg for at babyen deres skal bli flaskebarn. Så jeg lurer bare på hvorfor? Ønsket ikke å spørre henne i frykt for å bli for personlig Kan jo selvfølgelig ha problemer med melkeproduksjonen eller at baby ikke får tak, men er det noen andre grunner til at man kan forutsi at babyen din ikke skal ha brystmelk? hilsen førstegangsmor Anonymkode: b3c62...c88 1
Lorieen Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Ikke alle ønsker å amme, av ulike årsaker. For meg er det totalt ubegripelig, men alle må gjøre det de selv mener er best for seg. 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 Det er vel noen som er redde for at det ødelegger de fine brystene sine, kanskje? De fleste vil jo gjerne amme, men noen kan ikke fordi de ikke får i gang melkeproduksjonen.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 Noen fikser ikke amming pga. traumer. Kanskje de må starte opp igjen på medisiner som går i melka. Eller andre personlige grunner. Tenker at det er best å ikke spørre og grave i det Med mindre det naturlig kommer opp. Anonymkode: 9a1ad...37d 27
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 For å kunne være mer likestilt med pappen (ikke ha babyen avhengig av puppen). Anonymkode: 27ab8...69c 11
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 Noen vil bare være friere, de vil dele ansvaret for babyen med far ett hundre prosent. Kanskje skal de starte på jobb etter fire måneder mens far tar resten av permisjonen. Noen takler søvnmangel veldig dårlig, og vil dele natt-ansvaret med far. Noen bare vil ikke amme. Anonymkode: ca83d...d4f 9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 Jeg trodde jeg ikke kom til å amme på forhånd fordi jeg går på faste medisiner og fordi jeg har innovervendte brystvorter. Men det var null problem - legen godkjente medisinbruk under amming og babyene hadde null problem å få tak, så fullammet begge barna. Men noen typer medisinbruk og noen typer brystoperasjoner, samt selvfølgelig at man ikke har lyst kan jeg se for meg er grunner til hvorfor man på forhånd planlegger MME. Jeg er glad jeg hadde åpent sinn og prøvde. Ammestart er dritt, men det virker stress å styre med å blande ut pulver og varmt vann og flasker i for til å slenge ut pupp, ihvertfall sånn på natta. All ære til flaskemammaer! Anonymkode: 04b10...cc1 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 Har selv et flaksebarn og det var umulig å amme pga. dårlig sugetak pga. sykdom ved fødsel, i tillegg til at jeg fikk blemmer ved amming. Sjeldent folk velger det, men kan være pga. traumer, andre barn som krever mye, ønske/behov for å starte arbeid «tidlig» osv. Anonymkode: 544d7...f06 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 Jeg venter tvillinger, og vil helst samkjøre dem så mye som mulig. Da ønsker jeg ikke å måtte dobbeltamme ute blant andre. Anonymkode: 3941f...e71 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #10 Skrevet 2. november 2021 Jeg ønsker ikke å amme av personlige årsaker. Da er det flott at vi har trygge produkter som gjør at barnet mitt får en trygg start på livet. La folk ta de beste valgene for sin egen familie, så gjør du det som er best for deg. Anonymkode: a47a9...8a2 12
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #11 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ønsker ikke å amme av personlige årsaker. Da er det flott at vi har trygge produkter som gjør at barnet mitt får en trygg start på livet. La folk ta de beste valgene for sin egen familie, så gjør du det som er best for deg. Anonymkode: a47a9...8a2 Spørsmålet dreier seg om hva de personlige årsakene er eller kan være. Helt meningsløst å svare «personlige årsaker». Anonymkode: 89021...0b2 30
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #12 Skrevet 2. november 2021 Med første ammet jeg delvis fordi jeg måtte delvis jobbe så pappaen måtte gi flaske en del. Jeg orket ikke pumpestyret og syns samtidig at amming var dritvondt. Den der "kontakten" mn får med barnet under amming kjente jeg ikke noe på, kun smerter og styr. Fra barnet var 3-4 mnd ble det kun mme.. Andre barn fullammes.. Jeg synes det ble veldig styr med å sterilisere flasker og ha kokt vann klart og styre med det om natten, så jeg pinte meg igjennom 4 uker med blodige nipler og smerte og ønsket å gi opp hundre ganger. I tillegg håpte jeg at kiloene ville rase av med amming men der tok jeg grundig feil😅 Anonymkode: 2cb03...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #13 Skrevet 2. november 2021 Ammet første, og det var helt grusomt. Det var aldeles ikke fint eller praktisk, det var ekstremt vondt og fælt. Ammet med åpne sår og megasmerter i 5 mnd, det var ingen hjelp å få noe sted og ungen tok ikke flaske samme pokker hva vi gjorde. Det var amming en gang i timen døgnet rundt og absolutt ingen muligheter for avlastning for meg. Sov maks 1,5 time sammenhengende i 10 mnd da vi endelig fikk avvent den hersens puppen. Jeg var så på randen at jeg nesten ikke husker noe fra den tiden. Venter nå nr 2, og den skal IKKE ammes uansett. Skal ikke få tilbud om pupp en gang for å forhindre enda en flaskenekter. Baby skal få råmelka på kopp v/ håndmelking, men så er det mme. Anonymkode: f14c9...b79 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #14 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spørsmålet dreier seg om hva de personlige årsakene er eller kan være. Helt meningsløst å svare «personlige årsaker». Anonymkode: 89021...0b2 Kanskje ha litt respekt for at ikke alle vil dele? Det er flust av personlige årsaker. Du har tydeligvis ikke vært i den situasjonen at amming ikke er ønskelig, og da blir det litt rart at du skal grave så mye i hva andre går gjennom. For min del er det utenkelig å amme, men jeg går da ikke rundt og spør folk som ammer hvorfor de i alle dager gjør det. Anonymkode: a47a9...8a2 7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #15 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kanskje ha litt respekt for at ikke alle vil dele? Det er flust av personlige årsaker. Du har tydeligvis ikke vært i den situasjonen at amming ikke er ønskelig, og da blir det litt rart at du skal grave så mye i hva andre går gjennom. For min del er det utenkelig å amme, men jeg går da ikke rundt og spør folk som ammer hvorfor de i alle dager gjør det. Anonymkode: a47a9...8a2 Det er ingen som har sagt at du alle må dele, det er et stråmannsargument og et dårlig forsøk på å få det til å se ut som om jeg skrev noe jeg ikke skrev. Slutt med det. Du velger å svare og det er helt goddagmann øksteskaft å svare «personlige årsaker» på et spørsmål som dreier seg om hva de personlige årsakene består av for folk. Du må ikke svare på/skrive ord i møte med absolutt alt du leser her inne. Anonymkode: 89021...0b2 26
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #16 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mener absolutt ikke å høres kritisk ut eller på noen måte påstå at bryst er best, men har vært borti noen som på forhånd har bestemt seg for at babyen deres skal bli flaskebarn. Så jeg lurer bare på hvorfor? Ønsket ikke å spørre henne i frykt for å bli for personlig Kan jo selvfølgelig ha problemer med melkeproduksjonen eller at baby ikke får tak, men er det noen andre grunner til at man kan forutsi at babyen din ikke skal ha brystmelk? hilsen førstegangsmor Anonymkode: b3c62...c88 PÅ FORHÅND: -Noen har vært utsatt for voldtekter og seksuelle misbruk og har traumer som gjør at eneste måten de kan takle å bli mamma er hvis de kan få lov å legge vekk puppen (da ofte også keisersnitt) -Hvis mor har HIV. ETTERHVERT: -Kumelkproteinallergi -Problemer med melkeproduksjon -Svake og syke barn Anonymkode: cb982...903 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #17 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kanskje ha litt respekt for at ikke alle vil dele? Det er flust av personlige årsaker. Du har tydeligvis ikke vært i den situasjonen at amming ikke er ønskelig, og da blir det litt rart at du skal grave så mye i hva andre går gjennom. For min del er det utenkelig å amme, men jeg går da ikke rundt og spør folk som ammer hvorfor de i alle dager gjør det. Anonymkode: a47a9...8a2 Poenget var vel at det var meningsløst å svare det anonymt her i tråden. Ts har jo ikke spurt i virkeligheten til sin bekjente, men spør her om hva slags persolige grunner folk har til ikke å amme. Da er det jo helt goddag mann økseskaft å svare «personlige grunner». Anonymkode: 17a4a...b83 16
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #18 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ingen som har sagt at du alle må dele, det er et stråmannsargument og et dårlig forsøk på å få det til å se ut som om jeg skrev noe jeg ikke skrev. Slutt med det. Du velger å svare og det er helt goddagmann øksteskaft å svare «personlige årsaker» på et spørsmål som dreier seg om hva de personlige årsakene består av for folk. Du må ikke svare på/skrive ord i møte med absolutt alt du leser her inne. Anonymkode: 89021...0b2 Haha, det svaret kom mens jeg skrev mitt. Det var ikke vanskelig å skjønne hva du mente Anonymkode: 17a4a...b83 3
Mooza Skrevet 2. november 2021 #19 Skrevet 2. november 2021 Bare et lite tips til de som synes amming var fælt med den første. Det var det her og!! Helt grusomt! Men var noe helt annet med nummer 2 og 3. Brystene reagerte annerledes, og når amming fungerer, så er det så enkelt å bøye seg over i kurven, hente ungen og gi pupp om natta. Det er en del enklere enn å stå opp.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #20 Skrevet 2. november 2021 Er det første barn eller har hun hatt flere tidligere? Jeg kjenner ei som ammet første i 1-2 mnd før de gikk over til flaske. Der viste det seg i ettertid at utfordringen var stramt tungebånd, men der ble opplevelsen rundt ammingen så dårlig (og hun fikk det mye bedre med seg selv etter å ha gått over til flaske) at hun rett og slett ikke orket tanken på å risikere at det samme skulle skje på nytt. Jeg tror det sleit så på henne i graviditeten at avgjørelsen ble tatt for hennes psykiske helse. Hun ammet litt på starten for at barnet skulle få i seg råmelka, så ble det flaske. Fornuften var fullstendig klar over at sannsynligheten var stor for at det ville gå mye bedre uten tungebåndsproblematikk, men den dårlige opplevelsen satt så i ryggmargen. Anonymkode: a02da...45e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå