stan Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 I kveld opplevde jeg to biler helt uten baklys. Farlig i mørket. Hvordan best gi beskjed til bilen foran?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Er ikke påbudt med baklys merkelig nok. Heldigvis har de fleste det automatisk. Anonymkode: f7730...798
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #3 Skrevet 2. november 2021 Var vel elbil som vil spare strøm tipper jeg? Ikke det andre er fritatt heller Anonymkode: 4b2d8...71c
stan Skrevet 2. november 2021 Forfatter #4 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Var vel elbil som vil spare strøm tipper jeg? Ikke det andre er fritatt heller Anonymkode: 4b2d8...71c Ikke når det er mørkt. Den ene bilen kan ha vært en elbil, den andre var ikke en elbil. Men uansett, hvordan varsle? Jeg prøvde å blinke med langlysene, men det var også møtende trafikk, så det var ikke så godt å si hvem jeg blinket til.
stan Skrevet 2. november 2021 Forfatter #5 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er ikke påbudt med baklys merkelig nok. Heldigvis har de fleste det automatisk. Anonymkode: f7730...798 Det er kun når man kjører i godt lys at det ikke er nødvendig at baklysene er på. Krever forholdene det, slik som i en tunnel, så må det være baklys. https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/bilens-lys/ Litt pussig regel at ved bruk av parkeringslys må baklysene være på. Men ikke ved bruk av kjørelys. Når det er mørkt så er det absolutt nødvendig med baklys.
Whistler Skrevet 5. november 2021 #6 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 23.23): Er ikke påbudt med baklys merkelig nok. Heldigvis har de fleste det automatisk. Anonymkode: f7730...798 AnonymBruker skrev (På 2.11.2021 den 7.41): Var vel elbil som vil spare strøm tipper jeg? Ikke det andre er fritatt heller Anonymkode: 4b2d8...71c Det har nok ingen ting med strømsparing å gjøre, men at lysbryteren står i "0" slik at bilen har lys foran tent iht norske regler kontinuerlig. Brukerfeil kalles dette. 1
catman Skrevet 5. november 2021 #7 Skrevet 5. november 2021 Det er mange slike sløve sjåfører der jeg holder til. Jeg blinker med lysene og slår mine av og på inntil den andre skjønner det. Mange oppfatter det ganske kjapt. Andre bruker flere minutter før de slår på lyset. Jeg bor på Vestlandet der det er tunneler overalt. Da kommer de automatiske baklysene som regel på (men ikke alltid). Det er likevel ikke godt nok, etter min mening. Lys koster ingenting og bør være på - uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #8 Skrevet 9. november 2021 On 11/5/2021 at 7:13 AM, Whistler said: Det har nok ingen ting med strømsparing å gjøre, men at lysbryteren står i "0" slik at bilen har lys foran tent iht norske regler kontinuerlig. Brukerfeil kalles dette. Jeg tror det fint kan ha noe med strømsparing å gjøre. Flere tror oppriktig at de sparer mye strøm ved å skru av lys. Har to familiemedlemmer som til og med kjører uten speedometer (det kan skrus av, av en eller annen merkelig grunn) i tro om at det sparer masse strøm. Anonymkode: d2ecd...2ec
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #9 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror det fint kan ha noe med strømsparing å gjøre. Flere tror oppriktig at de sparer mye strøm ved å skru av lys. Har to familiemedlemmer som til og med kjører uten speedometer (det kan skrus av, av en eller annen merkelig grunn) i tro om at det sparer masse strøm. Anonymkode: d2ecd...2ec Gaaaaaaaaah! Er det slik dumskap i Norge? Speedometeret som bruker hva...1-3W? En elbil bruker vel typisk runt 18 kW på en mil. Lyktene bruker kanskje 60 W eller 0,06 kW per pære om du har på fjernlys. Det er ikke akkurat hemmelig informasjon heller, og det tar sekunder å motbevise slik dumskap. Anonymkode: 0fd49...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #10 Skrevet 9. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Gaaaaaaaaah! Er det slik dumskap i Norge? Speedometeret som bruker hva...1-3W? En elbil bruker vel typisk runt 18 kW på en mil. Lyktene bruker kanskje 60 W eller 0,06 kW per pære om du har på fjernlys. Det er ikke akkurat hemmelig informasjon heller, og det tar sekunder å motbevise slik dumskap. Anonymkode: 0fd49...3d9 Dessverre! Og disse to er helt fastlåst i at de sparer så mye strøm (og dermed penger) på det. Anonymkode: d2ecd...2ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå