Gå til innhold

Helge aktiviteter med tenåringer? De synes alt jeg foreslår er kjedelig! Hva gjør dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva synes dine tenåringene det er moro å gjøre en helg i blandt når dere skal gjøre noe annet enn å være hjemme, sammen som familie.

Nesten det eneste de "gidder" er å bli med på er kino.
De har selvfølgelig ingen ideer selv bortsett fra , "vet ikke".

Hva gjør dere med deres tenåringer når dere skal finne på noe sammen?

Anonymkode: edade...300

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har noen serier vi ser sammen (mest jeg og jentene på 15 og 17 år).

Av og til reiser vi ut alle for å spise og spille shuffleboard, eller shoppetur. Prøver jevnlig å ta med en og en ungdom på ett restaurantbesøk for litt alenetid.

Vi går på fjellturer sammen, både noen av oss og andre ganger alle sammen. Ligger da i hengekøye eller telt. Nå venter vi på våre  og at minstejenta blir 16 år for da skal vi på strikkhopp👌

Vi klatrer, så kan fort ha en kveld i en klatrehall.

Spiller brettspill som ticket to ride og settlers. Da aller mest når vi er på hytta.

Alle ligger i hver sin sofa/stol og trykker på hver sin telefon/ser på tictok eller youtube. Er faktisk helt greit innimellom det også kjenner jeg. Vi har faktisk hatt lørdagskvelder hvor alle sammen har sett på hver sin serie/film med felles lørdagsgodt på bordet i midten, og så er vi sammen likevel.

Vi har vært på lasertag og escaperom sammen, men ikke så ofte.

Følger med på tråden. Alltid kjekt med nye ideee😊

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er stort sett sammen med venner de, de orker ikke henge så mye sammen med oss 🤓

Anonymkode: 4ef34...64c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er med venner. Annet har de ikke lyst til 😅

Så jeg drar på kino, skogturer, svømmehall osv. Vil de bli med så får de muligheten.

Anonymkode: 9fa12...fc0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer, men fast er en episode serie eller film. 

Anonymkode: 1a7ac...2a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er med venner. Maser ikke på om vi skal finne på noe sammen. 

Anonymkode: f4d88...0e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva synes dine tenåringene det er moro å gjøre en helg i blandt når dere skal gjøre noe annet enn å være hjemme, sammen som familie.

Spiller brettspill, bygger lego, går på skog/fjelltur, gamer, ser film eller serier.

Anonymkode: 9252e...94f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er stort sett sammen med venner de, de orker ikke henge så mye sammen med oss 🤓

Anonymkode: 4ef34...64c

Så trist

Anonymkode: 436de...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så trist

Hvorfor er det trist? Det er jo helt normal utvikling at ungdommene etterhvert vil prioritere mer tid med venner og mindre med foreldrene sine.

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne følger jeg, vi har samme problemet. Vi har i alle år vært mye ute i skog og mark i helgene, men det har dabbet av etter hvert som de har blitt eldre. Nå sitter de på hver sine rom (de har dessverre ikke venner å finne på noe med) og driver med hver sine ting (gaming, twitch, snap osv). Skulle gjerne klart å finne på noe slik at de har lyst til å være sammen med oss, men med tre ungdommer i alderen 14 til 20 er det neimen ikke lett...

Anonymkode: d3dcb...09a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var tenåring var jeg aldri med på noe foreldrene ville i helgene, og hvis jeg måtte være med var jeg sur. Det hadde absolutt ingenting med type aktivitet å gjøre, men i den alderen ville jeg gjøre mine egne greier og ikke henge med foreldrene mine. 

All ære om du klarer å finne en aktivitet hele familien kan gjøre i helga, men husk å la de finne ut av egne ting og få være med venner også :)

Anonymkode: e80ef...9c5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvario skrev (20 minutter siden):

Hvorfor er det trist? Det er jo helt normal utvikling at ungdommene etterhvert vil prioritere mer tid med venner og mindre med foreldrene sine.

Ja, men det er trist at de ikke ser verdien av familien sin og bare vil være med venner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om en kampanje barnevernet (fosterhjemskampanje)  hadde for noen år siden.  "Jeg ønsker noen som tvinger meg med på skitur om vinteren".

Kampanjen tok utgangspunkt i at ungdommen ønsker å være inkludert, men vil også være litt i opposisjon.  De aller fleste tenåringer er negative til alt foreldrene foreslår, men når de først blir med setter de pris på, om ikke aktiviteten i seg selv, så i alle fall samværet med familien. 

Min erfaring er at det er viktig å bevisst på at noen ting er diskuterbare, andre er det ikke.

Kompromisser ble det mange av her hos oss.  Det som ikke var diskuterbart var for eksempel at tiden mellom kl 12 og 15 på søndag var "familietid", så kunne det heller diskuteres hva som skulle skje i denne "familietiden".

Anonymkode: 622b1...b42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg glemte å svare på dette.

Vi kom med forslag, og hvis de sa "nei" måtte de selv komme med et alternativ.
Hvis de ikke kom med et alternativ ble vårt forslag gjennomført.

Som sagt, at vi skulle gjøre noe sammen var udiskuterbart, mens HVA vi skulle gjøre kunne diskuteres.>
Da kunne ungdommene selv komme med forslag de syntes var greie, eller følge vårt opplegg.

Anonymkode: 622b1...b42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen normale tenåringer vil henge med foreldrene. De kommer tilbake når de er voksne.

Anonymkode: 380db...fd9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ingen normale tenåringer vil henge med foreldrene. De kommer tilbake når de er voksne.

Hehe. Skikkelig bitter du

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han på snart 17 år ønsker å tilbringe tid med oss, blir det gjerne under øvelseskjøring. Da blir det en naturlig setting hvor vi prater om løst og fast, uten at vi må sitte ansikt til ansikt. Noe som gjerne oppleves kleint for en ungdom. Under kjøring får jeg høre om skolen, venner og interessene hans. Utover det, så er han mest sammen med kompisene. Noe jeg føler er helt naturlig i den alderen. De skal jo løsrives og bli voksne. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på 11 og et halvt, så ikke tenåring enda men stuper kjapt inn i rekkene.

Merker at det er viktigere med sånne små "drypp" enn å arrangere så voldsomme ting hele tiden. Typ skal jeg og du stikke og kjøpe en is, dra på cafe osv. Kan bare glemme å få han med på tur ihvertfall 😬😬 hvis vi ikke er på hytta da, da vil han gjerne prøve å ri osv 😊 

Anonymkode: 3dd26...24e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor gamle de er. Selv sluttet jeg å bli med foreldre på ting i helger da jeg var 15 - 16 år. Mitt barn sluttet litt tidligere. Men han trente mye, så fikk masse fysisk aktivitet. 

Anonymkode: eed3e...1e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Skjerp deg

Anonymkode: 1a7ac...2a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...