AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Mine to stesønner på 10 og 12 får styre matpakkene sine helt selv. De bestemmer hva som skal oppi og far smører. Jeg har til nå ikke hengt meg oppi denne ordningen da det ikke berører meg. Men nå er far bortreist en uke og jeg har fått ansvaret. Må si jeg er sjokkert over hva som går i de matpakkene! Det er brødskiver med karbonade og majones/ egg og majones eller fiskekaker og ketchup hver eneste dag. Unga vil helst ha tykt lag med majones. Viktig at det ikke er for lite, for da er skiven tørr. Til drikke skal de ha en smoothie hver, kun den fra butikken. Jeg er sjokkert, er ikke dette i overkant usunt? Frukt og grønt vil de ikke ha, bortsett fra det lille som er i smoothien. De vil ikke ha fiskekaker med 80% fisk eller litt sunnere karbonader. Det SKAL være de kjipeste variantene. Jeg er rett og slett bekymra for guttene. De er aktive og spiller fotball. Men sunne matvaner er viktig i tillegg til fysisk aktivitet. Hva bør jeg gjøre? Har pratet med far, han mener jeg er hysterisk, så lenge guttene koser seg med maten går det fint er holdningen… Anonymkode: e4f6f...089
Gjest The High Priestess Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Ungene er aktive og trenger kalorier, mye mer enn stillesittende voksne. Det er snakk om 1 uke, er det nødvendig å sette seg på bakbeina? Jada, sunn mat er viktig, men det kan fort bli usunne holdninger i idrettsmiljøet om maten skal være et stort fokus. Dette trenger ikke være så viktig før de er eldre og driver idrett på et litt høyere nivå. Tror ikke det er noen grunn til bekymring.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 Dette er da langt fra det verste de kunne funnet på når de får styre helt selv. Da jeg leste begynnelsen så jeg for meg brødskiver med nugatti, kjeks o.l. 😛 Min 10-åring får velge pålegg på brødskivene, bortsett fra at det ikke skal være søtt. Men han foretrekker vanlig pålegg da. Hadde nok ikke nektet ham karbonader eller fiskekaker om han ønsket det. Ellers får han bestemme litt ekstra når han har vært syk, for da har han dårlig matlyst og vanskelig for å få i seg mat i et par uker. Da kan han f.eks. få en muslibar og en yoghurt. På turdager får de ha med snacks, da får han velge type, men ikke mengde. Anonymkode: fcc2e...bd3 19
Mrs Robinson Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 Det høres da mye mer mettende ut med karbonade og egg som pålegg enn f.eks skinke eller leverpostei. Fiskekaker med 80 % fisk smaker kjipt og tran, så skjønner godt de ikke vil ha det. Joda, du er hysterisk 27
Gjest laPistola Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 Trodde du skulle skrive nugatti og syltetøy 😅 karbonader, egg og fiskekaker, er det usunn lunsj?
Duff Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 Altså, hos meg har alle bestemt selv hva de vil ha. Eneste kravet jeg har hatt er at de skal ha niste med, den skal spises og de må smøre den selv. 10
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 Er bedre at de bestemmer selv, da blir det spist opp. Nå trodde jeg at de kun ville ha sjokoladepålegg eller lignende, men de matpakkene er da helt greie. Anonymkode: b735b...171 7
altflyter Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 Slenger meg på resten. Syntes ikke en 10-åring skal kunne velge loff med nugatti hver dag, men så lenge dere har økonomi til egg, karbonade og fiskekaker så tenker jeg at det er uproblematisk 9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 Så for meg nugatti jeg også 😂 Eneste jeg også hadde å pirke på var at de burde smøre matpakka selv 👍 Anonymkode: 71f21...5ec 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #10 Skrevet 1. november 2021 Er mest bekymra over at de ikke smører matpakkene sine selv😅 Anonymkode: 5eb4d...bea 20
Blondiemamma Skrevet 1. november 2021 #11 Skrevet 1. november 2021 Synes matpakkene hørtes bra ut. Mettende og gode. Det eneste jeg hadde reagert på er at det må jo bli veldig dyrt i lengden at begge guttene skal ha kjøpe- smoothie hver dag.. tror det hadde blitt en gang i uken her i huset. 7
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #12 Skrevet 1. november 2021 Jeg synes det er en uting med store mengder majones på alt. Anonymkode: 2997b...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #13 Skrevet 1. november 2021 Synes det høres ut som veldig bra mat å ha med i matpakke på skolen jeg Anonymkode: 66d3a...06b 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #14 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg synes det er en uting med store mengder majones på alt. Anonymkode: 2997b...5dc Mange tenker på majones som usunt fordi det gir mye kalorier. Men det ikke alle vet, er at mesteparten av fettet du får fra majones er umettet, altså av den sunne typen. Derfor kan du for eksempel gjerne ha majones på brødskiven fremfor smør. https://bramat.no/kosthold/tester/2120-bramat-tester-majones-2016 Kropper (og hjerner) i vekst trenger fett i kosten, så disse matpakkene høres helt innafor ut spør du meg. Bortsett fra kjøpesmoothie hver dag, der hadde jeg satt foten ned, men da mest pga det økonomiske. Anonymkode: 609e2...b3c 17
Fru Uperfekt Skrevet 1. november 2021 #15 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine to stesønner på 10 og 12 får styre matpakkene sine helt selv. De bestemmer hva som skal oppi og far smører. Jeg har til nå ikke hengt meg oppi denne ordningen da det ikke berører meg. Men nå er far bortreist en uke og jeg har fått ansvaret. Må si jeg er sjokkert over hva som går i de matpakkene! Det er brødskiver med karbonade og majones/ egg og majones eller fiskekaker og ketchup hver eneste dag. Unga vil helst ha tykt lag med majones. Viktig at det ikke er for lite, for da er skiven tørr. Til drikke skal de ha en smoothie hver, kun den fra butikken. Jeg er sjokkert, er ikke dette i overkant usunt? Frukt og grønt vil de ikke ha, bortsett fra det lille som er i smoothien. De vil ikke ha fiskekaker med 80% fisk eller litt sunnere karbonader. Det SKAL være de kjipeste variantene. Jeg er rett og slett bekymra for guttene. De er aktive og spiller fotball. Men sunne matvaner er viktig i tillegg til fysisk aktivitet. Hva bør jeg gjøre? Har pratet med far, han mener jeg er hysterisk, så lenge guttene koser seg med maten går det fint er holdningen… Anonymkode: e4f6f...089 Mine får bestemme om de lager den selv. Majones har vi ikke i hus, det lages etter behov. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #16 Skrevet 1. november 2021 Jeg er helt enig med far, med mindre de er overvektige. Jeg hadde jubla hvis mine spiste karbonader og fiskekaker(!) og store mengder med hva som helst. Anonymkode: ece1a...4ca 7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #17 Skrevet 2. november 2021 Hørtes da ut som bra mat dette? Minus ketchupen, det stinker så kvalmt så det er litt ufint mot de andre barna, så ville begrenset litt hvor ofte de fikk ha på det. Kjøpesmoothie hadde væft uaktuelt oftere enn max en gang i uka. Det anser jeg som godteri, og dyrt er det også. Anonymkode: 77574...db5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #18 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hørtes da ut som bra mat dette? Minus ketchupen, det stinker så kvalmt så det er litt ufint mot de andre barna, så ville begrenset litt hvor ofte de fikk ha på det. Kjøpesmoothie hadde væft uaktuelt oftere enn max en gang i uka. Det anser jeg som godteri, og dyrt er det også. Anonymkode: 77574...db5 Ketchup lukter da ingenting med mindre man sniffer på flaska. Her smører både 8 og 10 åringen matpakkene sine selv. De tar på det pålegget de vil og som er tilgjengelig. Høres ut som stebarna dine har med seg gode matpakker. Anonymkode: 92199...c15 9
Nelja Skrevet 2. november 2021 #19 Skrevet 2. november 2021 Synes det høres ut som flotte matpakker. De er kanskje store nok til å forsøke å lage matpakker selv? Så slipper du å irritere deg, og de kan få litt øvelse. Vinn-vinn tenker jeg
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #20 Skrevet 2. november 2021 Bedre matpakker enn jeg lager. Egg inneholder alle vitaminer utenom c vitamin = sunt. Fiskekaker inneholder omega 3 = sunt. Majones inneholder fett som er bra for kroppen = sunt. Smoothie er frukt, vitaminer og mineraler = sunt. Karbonade er det samme som vanlig pålegg. Jeg forstår virkelig ikke hva du klager over 🤔 Så lenge barna ikke er overvektige er dette perfekt mat for barn som vokser og er aktive. Hilsen stemor til to 😊 Anonymkode: 5a7f7...ea5 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå