Gå til innhold

Deres beste tips for å få toppkarakterer på norsk-eksamen

Rakel86

Anbefalte innlegg

Ja, som overskriften sier så trenger jeg toppkarakterer i norsk skriftlig, nynorsk og bokmål, og lurer på hva deres hotteste tips er for å komme dit? Har karakteren 4 i begge deler, men hoppet fra 4 til 5-6 er ganske vanskelig har jeg skjønt. 
Hvordan jobbe seg frem mot eksamen på best mulig måte den siste uka før privatist-eksamenene? 

Endret av Rakel86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det noen år siden jeg tok eksamen, men noen generelle tips… Ikke skriv novelle! Diktanalyse og diverse andre analyser er enklere å få god karakter på. Lær de fire store, realismen og naturalismen - det dukker ofte opp på eksamen. Alltid pass på å knytte opp til pensum, vis sensor at du kan pensum. 
Vær kynisk når du velger oppgave (hvis det fremdeles er sånn at du kan velge mellom ulike oppgaver) - velg oppgaven det er enklest å få god karakter på, ikke det du synes er den mest interessante oppgaven. Jeg syntes for eksempel diktanalyse var veldig kjedelig, men jeg visste også at jeg vanligvis fikk 6 på diktanalyse - dermed valgte jeg å gjøre det på eksamen. 
Vær 100% sikker på at du besvarer oppgaven! I det ligger også at du må ha kontroll på de ulike sjangrene. 
Jeg fikk 6 på både sidemål og hovedmål på skriflig eksamen, og dette var det jeg gjorde. 

Anonymkode: 3449f...ec4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ganske stort gap mellom 4 og 6. det er mye letter rå gå fra 2 til 4. 

karakteren fire viser du at du kan stoffet. 

5 klarer å reflektere over stoffet. bruker riktig grammatikk og setninger. god oppbygging av tekst 

6 trekker sammenhenger og bruker stoffet til ditt eget. svært god oppbygging av tekst. 

Anonymkode: 5a85f...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lær de ulike regler til ulike sjangre og analyser.

finn en god strategi til disposisjon av tekst. bruk den på eksamen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå er det noen år siden jeg tok eksamen, men noen generelle tips… Ikke skriv novelle! Diktanalyse og diverse andre analyser er enklere å få god karakter på. Lær de fire store, realismen og naturalismen - det dukker ofte opp på eksamen. Alltid pass på å knytte opp til pensum, vis sensor at du kan pensum. 
Vær kynisk når du velger oppgave (hvis det fremdeles er sånn at du kan velge mellom ulike oppgaver) - velg oppgaven det er enklest å få god karakter på, ikke det du synes er den mest interessante oppgaven. Jeg syntes for eksempel diktanalyse var veldig kjedelig, men jeg visste også at jeg vanligvis fikk 6 på diktanalyse - dermed valgte jeg å gjøre det på eksamen. 
Vær 100% sikker på at du besvarer oppgaven! I det ligger også at du må ha kontroll på de ulike sjangrene. 
Jeg fikk 6 på både sidemål og hovedmål på skriflig eksamen, og dette var det jeg gjorde. 

Tusen takk for kjempefint og nyttig svar! Ja, jeg håper veldig på en analyse, enten det er novelle eller dikt. Jeg har sett gjennom en del tidligere eksamensoppgaver og heldigvis er det som regel en av delene: dikt eller novelle analyse. Men ser også at mange oppgaver handler om å sammenligne to tekster, kjenner det knyter seg bare ved tanken på å ta fatt på en slik oppgave, så jeg håper virkelig der kommer en analyse-del. 

Shit ass, fikk du virkelig 6 på begge deler?? Det er så utrolig imponerende at jeg har ikke ord. Men hvordan kommer du på hvordan du skal analysere lissom? Jeg får helt jernteppe og mister all kreativitet når jeg vet jeg har press på meg og har så og så mange timer til rådighet. Da fordufter alt som heter kreativitet hos meg. Har du noen gode forslag til hvordan jeg bør gripe det an da? Og så kan jo jeg tolke en novelle og få en analyse som er helt forskjellig fra det som kanskje er "fasiten". For det er vel en slags fasit på det? Eller føler du at du kunne tolke i vei uten å tenke på om det var noe rett og galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

det er ganske stort gap mellom 4 og 6. det er mye letter rå gå fra 2 til 4. 

karakteren fire viser du at du kan stoffet. 

5 klarer å reflektere over stoffet. bruker riktig grammatikk og setninger. god oppbygging av tekst 

6 trekker sammenhenger og bruker stoffet til ditt eget. svært god oppbygging av tekst. 

Ja, forrige eksamen fikk jeg utrolig dårlig tid. Hadde glemt hvor fort 5 timer går, så jeg rakk ikke å bli ferdig engang og heller ikke se gjennom oppgaven for skrivefeil og struktur. Først når jeg hadde 1,5 time igjen av eksamen landet jeg på hvilken av langsvarsoppgavene jeg ville skrive, etter mye om og men og frem og tilbake. Skal definitivt ikke bruke over halve tiden på det denne gangen🤣Nå vet jeg at 5 timer går sabla fort og skal bruke tiden godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rakel86 skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for kjempefint og nyttig svar! Ja, jeg håper veldig på en analyse, enten det er novelle eller dikt. Jeg har sett gjennom en del tidligere eksamensoppgaver og heldigvis er det som regel en av delene: dikt eller novelle analyse. Men ser også at mange oppgaver handler om å sammenligne to tekster, kjenner det knyter seg bare ved tanken på å ta fatt på en slik oppgave, så jeg håper virkelig der kommer en analyse-del. 

Shit ass, fikk du virkelig 6 på begge deler?? Det er så utrolig imponerende at jeg har ikke ord. Men hvordan kommer du på hvordan du skal analysere lissom? Jeg får helt jernteppe og mister all kreativitet når jeg vet jeg har press på meg og har så og så mange timer til rådighet. Da fordufter alt som heter kreativitet hos meg. Har du noen gode forslag til hvordan jeg bør gripe det an da? Og så kan jo jeg tolke en novelle og få en analyse som er helt forskjellig fra det som kanskje er "fasiten". For det er vel en slags fasit på det? Eller føler du at du kunne tolke i vei uten å tenke på om det var noe rett og galt?

Ja, jeg fikk 6 på begge to.
Jernteppe har du ikke tid til… Sett opp en disposisjon for teksten din før du begynner å skrive, med nøkkelpunktene du tenker skal være med. Pass på tiden. 

Hvis mulig, les noen sekserbesvarelser. Hva mangler du i forhold til dem? 

Å sammenligne to tekster er også en veldig kurant oppgave, det er ofte gunstig karaktermessig (igjen, i forhold til å skrive novelle og essay). Knytt opp mot pensum!! 

Det er ikke nødvendigvis en fasit - jeg har ikke lest sensorveiledning, så jeg vet ikke hvor detaljert den er.  Men det du skriver må jo ha en rot i teksten (og pensum!), og ikke være helt på siden. Kanskje det er noen norsklærere her som kan si noe mer om dette? Jeg satt for å være helt ærlig ofte og fant på ting, og jeg var ikke så opptatt av om det var «riktig» eller «galt», jeg var mest opptatt av å argumentere for/imot og knytte det opp til pensum. MEN når jeg ser tilbake på videregående, ser jeg at jeg hadde to store fordeler, som hjalp meg gjennom så godt som alle fag - jeg kunne pensum, og jeg var flink til å skrive. I tillegg er jeg god på å plukke ut det som er viktig i pensum (det henger selvsagt sammen med at jeg kunne pensum). 
Jeg hadde 6 i standpunkt i hovedmål og sterk 5 i sidemål, så jeg visste at jeg hadde sjangre etc inne, og at jeg kunne løse eksamensoppgaver på en god måte. 
Jeg er enig i det en over skrev her, at det er vanskeligere å komme seg fra 4 til 6 enn fra 2 til 4. Du må opp en hel del hakk når det gjelder modenhet og refleksjon. Det er ikke en quick fix, og det er neppe pugging av pensum alene som er løsningen (selv om du må kunne det også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok alltid novelle- eller diktanalyse, det var alltid en slik oppgave på norsk eksamen. Norsklæreren vår lærte oss hvordan strukturere en slik oppgave; altså hvilke deler vi burde ha med, hva vi burde se etter og trekke fram. Så da var det igrunn bare å følge oppskriften, og se om det var slike elementer å trekke frem. Tolkning blir jo aldri feil, det finnes ingen fasit, det handler mer om hvordan du reflekterer rundt det du trekker frem, og setter det i sammenheng. Jeg fikk alltid 5, iblandt 6 når de var ekstra gjennomtenkte. For nynorsk-eksamen anbefaler jeg å lese nynorsk litteratur de siste dagene før, for å få språket under huden.

Anonymkode: 2b6aa...66e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å analysere eller tolke skjønnlitteratur er noe av det dummeste jeg har gjort. Man har jo ingen sjans til å vite hva forfatteren har ment med alle metaforene sine. For alt vi vet var forfatteren høy som et hus på diverse saker du ikke får på apoteket og bare rablet ned noe. 

Men, jeg fikk 3 på eksamen i hovedmål, så ikke hør på meg. Jeg fikk 6 i nynorsk da, av alle ting. Bruk ordboka flittig. Det er overraskende få ord som bøyes med -ar og -ane! 😂

Anonymkode: 3ac76...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ung norsklærer. Da jeg gikk på videregående valgte jeg bevisst alltid de vanskeligste oppgavene på eksamen. Jeg opplevde at dersom man valgte «safe» så ble det et middelmådig resultat. Velg analyse av et slag - det slår aldri feil hvis du kan sjangertrekkene. Treffer du på det, så er sjansen større for å få god karakter. 

Anonymkode: 43b2a...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg fikk 6 på begge to.
Jernteppe har du ikke tid til… Sett opp en disposisjon for teksten din før du begynner å skrive, med nøkkelpunktene du tenker skal være med. Pass på tiden. 

Hvis mulig, les noen sekserbesvarelser. Hva mangler du i forhold til dem? 

Å sammenligne to tekster er også en veldig kurant oppgave, det er ofte gunstig karaktermessig (igjen, i forhold til å skrive novelle og essay). Knytt opp mot pensum!! 

Det er ikke nødvendigvis en fasit - jeg har ikke lest sensorveiledning, så jeg vet ikke hvor detaljert den er.  Men det du skriver må jo ha en rot i teksten (og pensum!), og ikke være helt på siden. Kanskje det er noen norsklærere her som kan si noe mer om dette? Jeg satt for å være helt ærlig ofte og fant på ting, og jeg var ikke så opptatt av om det var «riktig» eller «galt», jeg var mest opptatt av å argumentere for/imot og knytte det opp til pensum. MEN når jeg ser tilbake på videregående, ser jeg at jeg hadde to store fordeler, som hjalp meg gjennom så godt som alle fag - jeg kunne pensum, og jeg var flink til å skrive. I tillegg er jeg god på å plukke ut det som er viktig i pensum (det henger selvsagt sammen med at jeg kunne pensum). 
Jeg hadde 6 i standpunkt i hovedmål og sterk 5 i sidemål, så jeg visste at jeg hadde sjangre etc inne, og at jeg kunne løse eksamensoppgaver på en god måte. 
Jeg er enig i det en over skrev her, at det er vanskeligere å komme seg fra 4 til 6 enn fra 2 til 4. Du må opp en hel del hakk når det gjelder modenhet og refleksjon. Det er ikke en quick fix, og det er neppe pugging av pensum alene som er løsningen (selv om du må kunne det også). 

Jeg bøyer meg i støvet og tar av meg hatten for deg ass!! :) Skulle hatt dine skills nå. Ja, har lest en del 6-er besvarelser, så jeg prøver å ta til meg alt jeg kan derfra. 

Det virker som at du har gjort ganske mye riktig for å si det sånn, det er en del som skal klaffe og som man skal tenke på for å få med de rette tingene.

Skulle bare ønske jeg ikke ble så nervøs og stresset under eksamen, det hemmer så kreativiteten min. Å ha i bakhodet hele tiden at man har en kamp mot tiden, det hjelper ikke på akkurat. Men skal prøve å få skrevet en god disposisjon og stikkord, det kan sikkert hjelpe å systematisere tankene og kanskje hjelper det på kreativiteten;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/1/2021 at 11:00 PM, AnonymBruker said:

Jeg tok alltid novelle- eller diktanalyse, det var alltid en slik oppgave på norsk eksamen. Norsklæreren vår lærte oss hvordan strukturere en slik oppgave; altså hvilke deler vi burde ha med, hva vi burde se etter og trekke fram. Så da var det igrunn bare å følge oppskriften, og se om det var slike elementer å trekke frem. Tolkning blir jo aldri feil, det finnes ingen fasit, det handler mer om hvordan du reflekterer rundt det du trekker frem, og setter det i sammenheng. Jeg fikk alltid 5, iblandt 6 når de var ekstra gjennomtenkte. For nynorsk-eksamen anbefaler jeg å lese nynorsk litteratur de siste dagene før, for å få språket under huden.

Anonymkode: 2b6aa...66e

Ikke sant, så lenge man argumenterer og reflekterer rundt det man trekker frem kan man vel komme langt med det, hvis det i tillegg flyter godt osv. Heldigvis er jeg vant til å skrive nynorsk "fra gammalt av", men har skiftet til bokmål etter å ha bodd i Oslo de siste 15 årene. Håper jeg kan dra nytte av gamle kunstner på eksamen😅😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Å analysere eller tolke skjønnlitteratur er noe av det dummeste jeg har gjort. Man har jo ingen sjans til å vite hva forfatteren har ment med alle metaforene sine. For alt vi vet var forfatteren høy som et hus på diverse saker du ikke får på apoteket og bare rablet ned noe. 

Men, jeg fikk 3 på eksamen i hovedmål, så ikke hør på meg. Jeg fikk 6 i nynorsk da, av alle ting. Bruk ordboka flittig. Det er overraskende få ord som bøyes med -ar og -ane! 😂

Anonymkode: 3ac76...8e7

Hahah, måtte le litt (mye😂)) av formuleringen i andre setning ;) morsomt og jeg kan se det for meg faktisk, har tenkt tanken noen ganger selv.😂😂

Oi, så bra, 6 på eksamen er virkelig godt gjort. Men vet du hva du gjorde annerledes på den som tydeligvis gjorde utslaget? Språket teller sikkert en god del?

Endret av Rakel86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ung norsklærer. Da jeg gikk på videregående valgte jeg bevisst alltid de vanskeligste oppgavene på eksamen. Jeg opplevde at dersom man valgte «safe» så ble det et middelmådig resultat. Velg analyse av et slag - det slår aldri feil hvis du kan sjangertrekkene. Treffer du på det, så er sjansen større for å få god karakter. 

Anonymkode: 43b2a...72a

Ja, satser på at der skal komme en analyse av noe slag :)  Men du som er norsklærer, hvor mye teller språket og rettskriving? Man forventer nok mer rettskriving i hovedmålet og er kanskje litt mildere når man vurderer sidemåls-eksamen når det gjelder sensur? Får man veldig pluss for å skrive 100% riktig nynorsk feks, hvis det er sidemålet og man har sidemålseksamen? Eller er det da innholdet som er viktigst? Hvor mye vektlegges det ene og det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakel86 skrev (9 minutter siden):

Jeg bøyer meg i støvet og tar av meg hatten for deg ass!! :) Skulle hatt dine skills nå. Ja, har lest en del 6-er besvarelser, så jeg prøver å ta til meg alt jeg kan derfra. 

Det virker som at du har gjort ganske mye riktig for å si det sånn, det er en del som skal klaffe og som man skal tenke på for å få med de rette tingene.

Skulle bare ønske jeg ikke ble så nervøs og stresset under eksamen, det hemmer så kreativiteten min. Å ha i bakhodet hele tiden at man har en kamp mot tiden, det hjelper ikke på akkurat. Men skal prøve å få skrevet en god disposisjon og stikkord, det kan sikkert hjelpe å systematisere tankene og kanskje hjelper det på kreativiteten;)

Du trenger ikke være så veldig kreativ - du kommer lengre med å være strukturert, både når det gjelder disposisjon og tid. Prøv å frigjøre deg fra stress og å tenke at det er en «kamp mot klokka», for det er det egentlig ikke. Oppgavene er laget for at de fint skal kunne løses innenfor den oppgitte tiden. Men du kan ikke gjøre som du tydeligvis har gjort tidligere - bruke mye tid på å vingle fram og tilbake mellom oppgaver. Gi det selv for eksempel 10 eller 15 minutter på å lese gjennom og velge mellom oppgavene, og så går du for det. Uten å tenke på at du kanskje skulle ha byttet likevel, huff, nei, dette blir sikkert en dårlig karakter, se på den andre oppgaven, bruke ti minutter på å angre… Du skjønner greia. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min skoletid i steinalderen krevde en sekser at man også har egne fornuftige begrunnede tanker om et tema. At man ikke utelukkende gjengir og kobler ting til pensum selv om man også må gjøre det. Feilfri grammatikk og rettskriving hører med.

Anonymkode: 39267...d4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rakel86 skrev (8 timer siden):

Hvor finner dere disse sekserbesvarelsene?

og et dumt spørsmål sikkert, men skriftlig eksamen nå om dagen; foregår de på pc eller skriver man for hånd? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/3/2021 at 7:05 AM, happygilmore said:

Hvor finner dere disse sekserbesvarelsene?

og et dumt spørsmål sikkert, men skriftlig eksamen nå om dagen; foregår de på pc eller skriver man for hånd? 😅

Du finner de bla på udir og her https://kublakan.no

Man skriver på pc heldigvis😀👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mer enn tredve år siden  jeg var elev på vgs. Men jeg husker at jeg skrev noveller av og til. (Det har jeg alltid gjort). Det gikk sånn passe, men aldri kjempebra. Jevnt over var resultatene alltid litt bedre på litteraturanalyse. Jeg skrev veldig sjeldent sakprosa om samfunnet. Den gangen var jeg lite opptatt av slikt. I dag er jeg jo en helt annen person.

Hvis du gidder å lese bøker så går det alltid litt bedre i norsk, tror jeg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode råd allerede, men her er min:

- Bruk modelltekster og "oppskrifter.

- Les så mye du kan! Da vil du både få et bedre språk, og du vil bli i stand til å se flere nyanser og mulige tolkninger av tekstene du skal jobbe med. 

Anonymkode: c0367...3ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...