Gå til innhold

Ingen spilling siste time før leggetid. Bare meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en plass at barna ikke skal spille den siste timen før de legger seg, da hode må få roet seg ned og gjøre seg klar til natta. (husker ikke hvor eller når) At hvis de spiller helt til siste slutt, er det masse inntrykk og kaos som forstyrre og hindrer barnet i å sovne.

Jeg har denne regelen, og har hatt den i noen år nå. Barna synes den er skikkelig dust og krangler hver eneste kveld. Bla fordi ingen andre i deres vennegjeng har denne regelen. Jeg synes også det er deilig å slippe spillemas 1 time på kvelden.

Er det noen andre som har denne regelen? Eller noen andre spille relaterte regler barna finner helt urimelige? 

Anonymkode: 1e671...32f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare god søvnhygiene :) Lurt å roe ned før leggetid.

Anonymkode: a946b...a62

• Liker 10
Skrevet

Samme her 👍 Tenker hodet skal roe seg ned mot leggetid!

Anonymkode: 12ae0...562

• Liker 5
Skrevet

Her stenges wi-fi på deres enheter klokka 20. Vi er de strengeste i hele universet. Ikke mest pga søvn, men begrense skjermtid generelt. 

Anonymkode: 275d4...932

• Liker 3
Skrevet

Hva med en halvtime isteden? 

Skrevet
4 minutter siden, norw said:

Hva med en halvtime isteden? 

Det er bevist at det er usunt for søvnen vår (både voksne og barn) å se på blålyset fra data, tv eller tlf de siste to timene før leggetid.

Anonymkode: f3b42...649

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg leste en plass at barna ikke skal spille den siste timen før de legger seg, da hode må få roet seg ned og gjøre seg klar til natta. (husker ikke hvor eller når) At hvis de spiller helt til siste slutt, er det masse inntrykk og kaos som forstyrre og hindrer barnet i å sovne.

Jeg har denne regelen, og har hatt den i noen år nå. Barna synes den er skikkelig dust og krangler hver eneste kveld. Bla fordi ingen andre i deres vennegjeng har denne regelen. Jeg synes også det er deilig å slippe spillemas 1 time på kvelden.

Er det noen andre som har denne regelen? Eller noen andre spille relaterte regler barna finner helt urimelige? 

Du slipper jo ikke spillmas, du FÅR spillmas med denne regelen 

Anonymkode: cc5b7...6bd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bevist at det er usunt for søvnen vår (både voksne og barn) å se på blålyset fra data, tv eller tlf de siste to timene før leggetid.

Anonymkode: f3b42...649

Kanskje det, men det finnes skjerminnstillinger for dette og folk er forskjellige. 

Skrevet

Vi har ingen slik regel. De får spille helt til vi skal opp for kveldsstell, etter det er det prat og lesing på sengen før det er natta. Da leser de ofte litt før de sovner. Ingen av dem har noen gang hatt søvnproblemer. 

Anonymkode: da8fb...951

Skrevet

Jeg tar selv med meg ipaden i senga og ser en eposide av en eller annen serie før jeg sovner. Det hjelper meg å sovne, heller enn motsatt.

Minstemann på 10 leser vi bok til hver kveld før han legger seg. Men hvis vi en sjelden gang er opptatt med noe (har kortspill med venner en kveld i uken hjemme hos oss), får han se på serie en halvtime på ipaden i senga i stedet for bok.

Storesøster som er noen år eldre får styre ting som hun vil. Når vi kommer og sier god natt og skrur av lyset, ser hun enten på serier/film (eller spiller noe), eller leser en bok.

Vi har krav om at alle skjermer skal ligge nede i stuen på lading gjennom natta, ingen skjerm på rommene da. Dette er jeg glad for at barna er vant med, for når jeg og mannen min sitter oppe etter at barna har sovnet, lyser det på skjermene (spesielt storesøsters skjerm) fra snaps osv som klassekamerater har sendt. Til sent på kveld.

Anonymkode: 6a6b4...ca1

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde den regel da barna var yngre. Nå er de 14/15 og styrer det selv, men han ene spiller veldig sjeldent og han andre velger alltid å skru av noen timer før leggetid for å slappe av i sengen, og se på serie eller noe annet. 

Anonymkode: 32c89...e98

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi hadde den regel da barna var yngre. Nå er de 14/15 og styrer det selv, men han ene spiller veldig sjeldent og han andre velger alltid å skru av noen timer før leggetid for å slappe av i sengen, og se på serie eller noe annet. 

Anonymkode: 32c89...e98

Men da er det ikke noe problem. For dine maser ikke om spilling og ønsker å spille hele tiden.

Anonymkode: 0db84...5b2

Skrevet

Jeg som voksen har hatt den reglen for meg selv i perioder jeg slet med søvn. Det hjalp å ikke se på skjerm siste timen før leggetid og istedet lese bok eller noe. Å passivt se på TV var også bedre enn å sitte på PC eller spille.

Merker også at jeg sover dårlig om jeg jobber helt opp til leggetid, så det er jo noe i det å roe hodet før søvn. 

Anonymkode: e9212...07f

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er kjempebra, TS. Du får si til barna at hvis de fortsetter å mase så blir det ingen spilling dagen etter. Innfør denne nye regelen slik at de til slutt slutter å mase om den timen på kvelden. 

Anonymkode: 09337...9cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ehm. Vi har null skjem mandag-fredag, og ingen skjerm to timer før leggetid i helgene. 
En time er ikke nok. Må ha to for at det ikke skal ødelegge søvnen. Gjelder oss voksne også, tro det eller ei... Så selv leser jeg bøker på kvelden heller enn tv eller mobil. Eller håndarbeid etc. 

Så vi har mye strengere regler enn dere, til barnas beste.

Det beste med skjermfri uke er at det er ingenting å krangle om. Ingen tid som skal strekkes eller diskuteres. Absolutt null. Beste som har skjedd oss. Ungene leker - masse! Ti ganger å kreative som tidligere. Så mye at de ofte glemmer skjermen  helgene også store deler av tiden, enda vi har sagt "dere kan se så mye dere vil så lenge vi ikke skal noe annet". De ser endel og så vil de mest leke. Gjerne ute! Magisk. Så utfordrer deg på hvor lenge du gidder den timen mas hver dag. Kanskje helger egentlig er nok?

Om ikke annet kan du si at du kjenner noen som ikke orket maset mer og derfor får ungene bare se skjerm i helgene. Og at om de maser mer om den regelen så blir det konsekvensen fordi du bare ikke gidder det maset mer. ;) Lov å late som at du kjenner meg 😛 Skremmer antagelig vettet av dem og får slutt på maset. Med mindre du ikke har vært konsekvent med å følge opp trusler da, så de ikke tror på deg. Mine tror jeg selger tv'n på finn når som helst om de maser om noe. Jeg selger og kjøper så mye at de tviler ikke på at den ryker om de drar strikken for langt. 

Anonymkode: 30de3...9a3

• Liker 4
Skrevet

Mener å ha lest at skjerm forsinker innsovning med 5-7 minutter, så har ingen slik regel. 

Anonymkode: f35aa...bd5

Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har krav om at alle skjermer skal ligge nede i stuen på lading gjennom natta

Anonymkode: 6a6b4...ca1

At dere tør, det er jo kjempebrannfarlig. Vi har krav om at ingenting skal lade her på natta.

Gjest laPistola
Skrevet

Jeg er heldigvis voksen og kan bestemme selv 😅jeg spiller ofte til jeg legger meg. Hvis jeg ikke får sove, står jeg opp og henter i paden og spiller til jeg sovner. Leser jeg en bok derimot, blir det « et kapittel til « om den er spennende, eller blir liggende våken og tenke over boken .. og må spille litt for og tømme tankene for og sove. Når jeg var barn hadde vi ikke skjerm og spill, det var bøker og blader som holdt meg våken . Har hørt dette med skjerm en haug med ganger, og selvsagt prøvd, men det funker ikke. Vi er nok forskjellige, og det gjelder nok barn like mye som voksne. Jeg hadde nok ikke satt denne reglen fordi jeg leste om det i avisen eller på kg eller så om det på tv, men absolutt hvis jeg hadde erfart at mitt barn slet med søvn etter spilling/ skjerm . At barna synes det er dust og urimelig er får så være, men funker det, får barna dine sove bedre med denne reglen ? 

Gjest laPistola
Skrevet
skruttveig skrev (4 minutter siden):

At dere tør, det er jo kjempebrannfarlig. Vi har krav om at ingenting skal lade her på natta.

Når lader dere? Skjønner ikke hvordan man får til og ikke lade om natten 😅 

Skrevet

Unger må klare å finne på noe å gjøre som ikke inneholder skjerm synes jeg. De har bare godt av å øve seg på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...