Gå til innhold

Hva kan jeg forvente på et norsk julebord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så jeg har aldri vært på julebord. Bodd lenge ute og nettopp kommet hjem. Trenger derfor KGs kollektive kompetanse :)

Hva kan jeg forvente på et norsk julebord? Er det virkelig mye fyll og sex og utroskap, eller varierer det? Hva er kleskoden?

Har dere andre gode råd og tips eller erfaringer, settes det stort pris på!

Anonymkode: 4e10f...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har heldigvis aldri opplevd noe av fyll eller utroskap på julebord. Kleskode er pent antrukket, menn i dress og damer i kjoler. Vi har julebordene i leide lokaler med nydelig mat, får vanligvis fem drikkekuponger, etter det betaler vi selv. Veldig koselig! :) 

Anonymkode: e267f...287

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo variere veldig fra bedrift til bedrift. Men det er jo noen fellestrekk. Det er generelt mye alkohol, og det er alltid noen som drikker for mye. Utpå kvelden etter det åttende glasset kommer det noen ærlige sannheter fra Trude-Laila (57). Det ender med grining og klemming. 

Maten er som regel ikke mer enn middels. Noen bedrifter slår på stortromma, men de fleste ikke. 

Kleskode? Næh. Det du ville hatt på deg når du skulle ut på middag? Tenk på at klærne må tåle både vinflekker og spy. 

Utroskap og sex har jeg ikke sett noe til. Ikke på selve julebordet hvertfall. Godt mulig det skjer slike ting på nachspiel, men da har jeg dratt hjem for lengst... 

Anonymkode: afbd1...1fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleskode er fin kjole om du er dame og dress om du er mann. 

Vær forberedt på en rølpefest utav de sjeldne. Noen leker. Taler. Av og til litt dårlig stemning mellom de ansatte. Kolleger som "endelig" benytter anledningen til å flørte og knulle med hverandre, men ikke alltid. Skjer alltid noe sprøtt på julebordene, så vær forberedt på alt. 

Voksne blir ungdommer.

Anonymkode: de3a6...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts må nok regne med at noen av kollegaenes hender kommer under skjørtet hennes. Men ta det med et smil. Julebord er fyll og hæla i taket. 

Anonymkode: d582c...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har heldigvis aldri opplevd noe av fyll eller utroskap på julebord. Kleskode er pent antrukket, menn i dress og damer i kjoler. Vi har julebordene i leide lokaler med nydelig mat, får vanligvis fem drikkekuponger, etter det betaler vi selv. Veldig koselig! :) 

Anonymkode: e267f...287

Slik er det hos oss også, men bare to bonger. 

Anonymkode: 639c2...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok veldig varierende fra firma til firma. Der jeg jobbet de siste 12 årene så har jeg vært på fest der de fleste ble ganske godt fulle. Om det skjedde noe utroskap aner jeg ikke. Dette var forøvrig ikke julebord.

Julebordene har vært med god mat og noen bonger en kan bruke på alkohol. Noen har kanskje blitt småfull, men ikke noe mer enn hva folk kan bli når en er på byn. Har vært forholdsvis rolig for seg.

Anonymkode: 7241d...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet 10 år i samme bedrift, med ca 100-200 ansatte.

Mat: noen år selvbetjening (typisk julemat), noen år 3-5 retter etter meny. Aldri vært dårlig mat, men ikke alt som har vært i min smak.

Alkohol: har hatt alt fra fri flyt til kun mineralvann+2 bonger på øl/vin. De fleste begrenser seg greit selv med fri flyt. 

Har hatt ett tilfelle av kollega som ble hentet med ambulanse, da var det mer enn bare alkohol involvert.

Sex og sånt: det hender at folk forsvinner sammen hjem, men det er rimelig sjelden. Litt klining kan nok forekomme. Har hørt om mye utroskap med kollegaer opp gjennom årene, men faktisk aldri i forbindelse med julebord. På bakrommet en vanlig onsdag med senskift/overtid er liksom normen der.

Antrekk: pleier å stå i invitasjonen, men dukk opp i penkjole eller svart dress så er du iallefall trygg. Prøv å ikke ha for mye utringning og høye splitter - det er tross alt kollegaene dine, du vil de skal se på deg som en seriøs og proff medspiller.

Anonymkode: be13a...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...