AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Sikkert vært en million tråder om dette. Jeg har lest noen og er egentlig mer forvirret enn noen gang. Er det virkelig forventet at alle babyer sluker tre måltider hver dag fra de er 6 måneder? Er det unormalt at noen kanskje bare klarer et par i starten, også øke litt på?Leser på helsedirektoratet at babyer på 6 mnd ideelt sett skal spise 3 dl med fast føde hver dag. Min vil ikke det. På de beste dagene spiser han 2 dl, og han grøsser og uffer seg til mye av det jeg prøver å gi. Det han liker så langt er grøt, bananmos og avakado. Vann går til dels ned, men det er ikke noe videre glede ved det. Får han se melkeflaskene smiler han bredt og de går ned på høykant. Han elsker mme rett og slett.Jeg merker at jeg har begynt å stresse. Hadde vært fint å få noen betraktninger fra andre som ikke fikk baby til å lesse innpå fra 6 måned. Er det vanlig at det tar litt tid å komme opp i tre fulle måltid? I alle fall litt vanlig? Han virkelig hater de middagsglassene fra butikken. Har smakt på dem selv og kan vel ikke si jeg klandrer han. Lager folk flest middagen selv? Antar det smaker bedre. ja tips og råd mottas med stor takk!! Anonymkode: 54ab7...980
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Nei, det tar jo tid å bli vant, tenker jeg. Noen begynner jo først ved 6mnd, skal de hoppe rett på 3 store måltider liksom?🤷♀️ Vi begynte med ett måltid. Eller dvs. en mulighet til å smake på noe, også to, også tre. I begynnelsen fikk hun en halv porsjon grøt og spiste ikke opp alt, nå får hun en hel porsjon og spiser nesten opp. Vår er 8mnd nå og får 3-4 måltider, alt etter hvordan dagen blir og hvor mye pupp hun vil ha. Har en del ting hun har spist før og nå ikke vil ha lenger🤷♀️ Likte banan men nå spytter hun det ut igjen. Var heller ikke så imponert over de kjøpeglassene, men kjøpegrøt liker hun. Så vi lager noen gryter og grønnsaksmoser og sånt, fryser ned i store terninger og tar opp til måltidene. Det jeg gjorde var at jeg lånte noen bøker på biblioteket. F.eks denne https://www.ark.no/boker/Ida-Gran-Jansen-Barnemat-9788293627494 Der er det noen oppskrifter som vi prøvde, greit sted å begynne. Anonymkode: 37937...b3a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #3 Skrevet 2. november 2021 Ja det er vanlig at det tar tid. Når det er mange meninger betyr det bare at det er mange måter å gjøre det på. Melk kan godt være hovednæringskilden. Gi masse forskjellig i smak og konsistens, la barnet få leke og utforske. Matglede, motorikktrening,smaksstimulering, det sosiale rundt måltider og stimulering av alle sansene er vel så viktig som mengden (er min mening ) Anonymkode: 94084...898 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #4 Skrevet 2. november 2021 Helt vanlig at det tar tid! Vi fullammer til 6 mnd, og begynte med mat da. Fikk bare komponenter av det jeg spiste selv, hadde fokus på at hvert måltid hadde noe jern og noe c-vitamin (feks stav av brød / skje med grøt / hirsepinne + noe frukt) og noe fett (feks olje på grøten eller i mos, usaltet smør på skiva, avokado) også fikk baby prøve seg litt frem. Fikk mat hver gang hun var våken da jeg spiste. Så alt fra 1-4 ganger om dagen 😅 Så litt BLW inspirert men ikke så slavisk (nei det er ikke farlig å blande det å gi på skje og å la baby spise selv). Sørget for å ha lite/ingen salt i maten og unngikk alt annet baby ikke skal ha (droppet melk/yoghurt før 10 mnd feks, lite spinat og rødbet osv). synes new ways nutrition var en veldig god kilde, både blogg og på Instagram. Den følger amerikanske anbefalinger da. Så hun gir melk feks tidligere, jeg bare tilpasset det til norske kostråd 🙂 uansett hva eller hvordan du gir mat, senk skuldrene og ta det i baby sitt tempo. Morsmelk eller erstatning er fortsatt hovednæringen! Mange spiser ikke godt før de runder året, for oss løsnet det rundt 8 mnd 🙂 Anonymkode: 47451...04e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå