Gå til innhold

Skitten nitten, alle favorittene mine er jo på lista

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://okologisknorge.no/prosjekter/norges-giftigste-frukt-og-groent/?utm_campaign=later-linkinbio-okologisknorge&utm_content=later-21861520&utm_medium=social&utm_source=linkin.bio

Æsj altså. Man tenker jo at frukt og grønt er sunt, men omtrent alle jeg spiser jevnlig er verstinger når det kommer til sprøytemiddelrester. Synes ikke det er så godt utvalg blant økologisk heller. Deprimerende greier.

Tenker du over dette når du handler?

Anonymkode: 78490...589

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Kjøper alltid økologisk gulrot, banan, stangselleri og sitrusfrukter. Resten er dessverre vanskelig her jeg bor. En skam at det er så dårlig utvalg i Norge når det gjelder økologiske matvarer og at det er så dyrt. I Danmark er utvalget mye større og prisforskjellen ikke så stor. En butikkjede har også stoppet å selge sprøytede bananer - de har kun økologiske.

Anonymkode: 92b56...452

• Liker 3
Skrevet

Det har ikke så veldig mye å si. Spis grønnsaker og frukt med god samvittighet enten det er økologisk eller ikke. 

Anonymkode: 71a6d...1f9

• Liker 6
Skrevet

Jeg kjøper helst økologisk. Kjøper grønnsaker på Reko-ringen eller direkte fra gård når jeg kan, ofte lettere å få tak i økologisk da. Noen sprøyter ikke grønnsakene selv om de ikke er har økologisk merke, hør med bonden om du er heldig å ha noen i nærheten.

På butikken kjøper jeg bananer, sitrus og slikt økologisk. Coop er den kjeden med best utvalg etter min erfaring. 

Anonymkode: d3e29...97d

• Liker 2
Skrevet

Nei, økologisk er ikke bærekraftig, så det tenker jeg ikke på.

Anonymkode: 5b3de...689

• Liker 6
Skrevet

Økologisk er ALTFOR dyrt. Da bruker jeg heller de pengene på noe annet

Anonymkode: 4cb28...02b

• Liker 2
Skrevet

Nekter å støtte opp under økologisk landbruk, så det tenker jeg ikke over.

Anonymkode: 25de4...596

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor nekter du dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor nekter du dette?

For matmangel er allerede et problem i verden, og mer og mer jord blir omgjort til dyrkingsjord. Økologisk landbruk produserer mindre mat, og trenger enorme areal, og dette er ikke bærekraftig. 

Vi kommer nærmere og nærmere en global krise i forhold til mat og vann, og så skal man insistere på å innføre en dyrkingsmetode som vil fremskynde problemet? 

Ta avokadoen, for eksempel, som allerede er et problematisk produkt i sin vanlige dyrkingsprosess. Jeg tror ikke folk aner hva de egentlig kjøper, når de kjøper en økologisk avokado. De kjøper rovdrift av Michoacán-fjellene og Amazonasregnskogen.

Og nå begynner Vesten å planlegge en boikott av produkt som ikke er økologiske. Hva skjer da med de områdene som er avhengig av eksporten av disse produktene, når de må bruke mer vann og større jordområder for å opprette holde samme inntekt?

Nei, la oss lete etter bedre måter å løse dette på, for økologisk landbruk er IKKE svaret 

• Liker 8
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, økologisk er ikke bærekraftig, så det tenker jeg ikke på.

Anonymkode: 5b3de...689

2 hours ago, AnonymBruker said:

Selv om faren for sykdommer og kreft øker ved å spise ikke-økologisk?

Jeg betaler heller for økologisk og reduserer mine sjanser for sykdom, takk

Anonymkode: 4034d...59e

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor tror du en nettside om økologisk mat skriver dette? De vil jo bare tjene på at folk kjøper økologisk mat.

Spis vanlig grønnsaker og frukt med god samvittighet. Jeg gjør det, jeg har ikke råd til økologisk mat og hadde ikke kjøpt det om jeg kunne heller.

Mitt eneste unntak er at jeg kjøper økologisk og kortreist kjøtt og egg. Men det er pga dyrehold.

Anonymkode: e3716...28e

• Liker 1
Skrevet

Synes det er vanskelig. Kjøper økologisk innimellom når jeg har råd. Skulle ønske det fantes et sted man kunne gå, hvor det var økologiske grønnsaker i løsvekt. På butikken er det så mye opp og ned hva som er tilgjengelig, kan aldri stole på at de har inne. Og har tenkt på reko-ringen, men har ikke prøvd det enda, da jeg ikke har bil, og et bittelite kjøleskap. Jeg har ikke noen langtidslagringalternativ, og da føles det litt bortkastet å komme meg til et reko-utsalg når jeg uansett bare kan handle litt.

Jeg prøver heller å bli flinkere med å huske å velsigne all maten, rense og be for all maten før jeg inntar den. Gjør det jeg kan enn så lenge.

Anonymkode: 85179...570

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor tror du en nettside om økologisk mat skriver dette? De vil jo bare tjene på at folk kjøper økologisk mat.

Spis vanlig grønnsaker og frukt med god samvittighet. Jeg gjør det, jeg har ikke råd til økologisk mat og hadde ikke kjøpt det om jeg kunne heller.

Mitt eneste unntak er at jeg kjøper økologisk og kortreist kjøtt og egg. Men det er pga dyrehold.

Anonymkode: e3716...28e

Joa, kilden her er jo littegranne biased ;) Men talla de bruker er jo fra Mattilsynet.

Ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg har i grunnen fokusert mer på å handle kortreist og rett fra bonden der jeg kan. Og tenker at kortreist er bra for miljøet. Ofte er det også økologisk dyrket. 

Jeg har tenkt at det generelt brukes mindre sprøytemidler i Norge enn i andre land, og at utslipp i forbindelse med frakt skaper mer miljøgifter enn det sprøytemidlene i seg selv gjør.

Anonymkode: acde0...aaa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har i grunnen fokusert mer på å handle kortreist og rett fra bonden der jeg kan. Og tenker at kortreist er bra for miljøet. Ofte er det også økologisk dyrket. 

Jeg har tenkt at det generelt brukes mindre sprøytemidler i Norge enn i andre land, og at utslipp i forbindelse med frakt skaper mer miljøgifter enn det sprøytemidlene i seg selv gjør.

Anonymkode: acde0...aaa

Det er sant, ofte mindre i norske grønnsaker.

Er miljøpåvirkning av frakta ja, men CO2-utslipp har jo ikke innvirkning på din helse slik sprøytemidlene muligens kan ha.

Skrevet

Dette er en promoside for økologisk mat. Så de kjører på med en slik vinkling. Jeg tenker at jeg stoler på Mattilsynet og andre regulative myndigheter som passer på at maten jeg spiser ikke er full av giftstoffer. Og verdien av å spise frukt og grønt er større enn sånne tenkte risikoer. Ellers er det aldri feil å tenke hva som er lokalt og i sesong. 

Men tar den oversikten med en klype salt siden den viser typ banan, ananas, melon og sitron som alle har et beskyttende skall rundt seg. 

Anonymkode: 1c60d...6a1

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig obs på det og har kuttet ut alle planter. Mye mindre sprøytemidler i kjøtt gitt. :) Har definitivt fått forbedret helse etter at jeg kuttet ut planter. Kjøtt inneholder alt mennesket trenger når man spiser bare det faktisk. Man må gjerne inkludere litt innmat hvis man klarer, egg hvis man tåler og fete meieriprodukter hvis man tåler. 

Anonymkode: 1a3a1...9eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

...

Jeg prøver heller å bli flinkere med å huske å velsigne all maten, rense og be for all maten før jeg inntar den. Gjør det jeg kan enn så lenge.

Anonymkode: 85179...570

Velsigne og be for maten? Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: 1ff42...672

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...