Gå til innhold

Ble fortalt at ung ufør faller bort etter man fyller 36

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer dette? Burde man ikke fått informasjon om dette i så fall?

Jeg kan knapt betjene lånet på bøttekottet i dag. Har bare delvis møblert, og i hvert fall ikke rom til å spare. Felleskostnader og husbanklån spiser opp trygden hver måned. Jeg har allerede kuttet ut å spise middag hver dag. Noen som har greie på dette?

Anonymkode: 8cca5...9e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ingen reduksjon i innvilget ufør beregnet med sats som ung ufør når du fyller 36.

Anonymkode: 3376b...96b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får ingen reduksjon i innvilget ufør beregnet med sats som ung ufør når du fyller 36.

Anonymkode: 3376b...96b

Det var godt å høre. Jeg kan ikke se for meg hvordan det skulle gått med enda mindre. Betale lån på en leilighet solgt med tap (tvangssalg), og i tillegg sitte med leie. Hadde blitt tvunget til å flytte inn til familie, og det hadde ikke gått heller. :( 

Skrevet

Nei, du har blitt fortalt noe som ikke stemmer. Hvem er det som sier sånt?

Anonymkode: 50eee...746

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du har blitt fortalt noe som ikke stemmer. Hvem er det som sier sånt?

Anonymkode: 50eee...746

Ble fortalt det av en som visstnok hørte det av en kamerat. Skal sies at han som sa det, har vært irritert helt siden jeg kjøpte den lille leiligheten. Som mente det var dumt. Selv syns jeg forutsigbarheten, og det å slippe å forholde meg til allslags utleiere har hjulpet veldig på psyken.

• Liker 2
Skrevet

Har du kjøpt en bolig du ikke har råd til? For i vedtaket på huslånet hos meg, så sto det vilkår rundt blant annet maks fellesutgift. De lager budsjettet uti fra hva man kan betjene og håndtere.

Anonymkode: 44654...5eb

Skrevet

Han blander bare. Du får ikke søkt om tillegget etter fylte 36. 

Anonymkode: 42fa2...f51

• Liker 10
Skrevet

Har du kjøpt en bolig du ikke har råd til? For i vedtaket på huslånet hos meg, så sto det vilkår rundt blant annet maks fellesutgift. De lager budsjettet uti fra hva man kan betjene og håndtere.

Har ikke råd til det hvis ung ufør kuttes. Husbanken hadde ikke vært med på det, uten å se kostnadene først. Saksbehandler var faktisk veldig positiv til nettopp denne leiligheten. Var faktisk h*n som fant den.

Skrevet

Han blander bare. Du får ikke søkt om tillegget etter fylte 36. 

Var det jeg også trodde først. Trodde tillegget skulle bøte på at man aldri fikk opparbeidet seg noe, så ble skremt da jeg fikk høre dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke råd til det hvis ung ufør kuttes. Husbanken hadde ikke vært med på det, uten å se kostnadene først. Saksbehandler var faktisk veldig positiv til nettopp denne leiligheten. Var faktisk h*n som fant den.

Men hvorfor sliter du da nå? Noe er tydeligvis galt med budsjettet, om du ikke en gang kan spise middag hver dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor sliter du da nå? Noe er tydeligvis galt med budsjettet, om du ikke en gang kan spise middag hver dag.

Har jo ingenting igjen til andre ting, hvis jeg spiser middag hver dag. Så da må det nesten bli sånn. Vil ikke sitte hjemme på de gode dagene, fordi alt gikk til mat og regninger. Da blir jo ingen dager gode.

Skrevet

Har jo ingenting igjen til andre ting, hvis jeg spiser middag hver dag. Så da må det nesten bli sånn. Vil ikke sitte hjemme på de gode dagene, fordi alt gikk til mat og regninger. Da blir jo ingen dager gode.

Hvordan ser budsjettet ditt ut?

Anonymkode: 07070...21b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan ser budsjettet ditt ut?

Det har jeg ikke lyst til å framlegge her. Etter alle de slemme svarene fra andre tråder, blir det for personlig å dele her.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det har jeg ikke lyst til å framlegge her. Etter alle de slemme svarene fra andre tråder, blir det for personlig å dele her.

Det var en rar ting å være sensitiv over. Men ok :)

• Liker 3
Skrevet

Det han kan ha ment er at en ikke har rett på å få ung ufør etter fylte 36 år. Dvs når en søker om uføretrygd og ikke når en har fått det. Da har en det så lenge en har uføretrygd. 

Anonymkode: 2fe07...76e

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det var en rar ting å være sensitiv over. Men ok :)

Ikke rart i det hele tatt. Folk tror åpenbart at ettersom "de betaler for trygda" man får, så har de rett til å kritisere økonomiske prioriteringer man gjør som ufør.

Anonymkode: 79217...f1e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da må du gjøre ting som ikke koster noe på de gode dagene, for mat må du jo ha. Og det sier jeg ikke for å være frekk eller ufin.

Anonymkode: 10303...9a5

• Liker 1
Skrevet

Jeg er litt i samme situasjon og det som hjelper meg med økonomien er å:

- spiser mye plantebasert (mye bønner, linser og grønnsaker fremfor eller i tillegg til kjøtt)

- kjøper tilbudsvarer og datovarer og fryser de ned

- lager store porsjoner slik jeg har mat i flere dager (dette kan også fryses ned i porsjoner)

- ved arrangementer forsyner jeg meg godt så jeg slipper å lage mat selv den dagen

- tar vare på og bruker opp gratis prøver og produkter fra hotell. De små porsjonspakkene er geniale å ha liggende til når jeg skal ut å reise 

- har happybytes sitt mobilabbonoment 1 gb om dagen

- har månedskort på kollektivt og heller går/sykler på små distanser

- shopper generelt utelukkende på tilbud eller ved kampanjer (er det noe jeg har lyst på venter jeg til det kommer en rabatt, kampanje eller at det er på tilbud) og jeg sjekker også brukt (på finn, tise, facebook). Mye som selges brukt er også ubrukt eller svært lite brukt

- selger ting jeg ikke bruker lenger (spesielt pensumbøker har jeg solgt mye av)

- leier bøker på biblioteket fremfor å kjøpe de (bruker bibsok.no) og benytter meg av gratis prøveperioder for lydbøker (storytel, fabel etc)

- går gjennom faste avtaler som forsikringer, bank, strøm, internett etc for å finne den billigste leverandøren og bytter til den

- betaler bare for en streemingleverandør om gangen (netflix, viaplay, tv2 play etc). Deler innlogging med en venninne slik vi betaler hver sin og har derfor tilgang på to

- søker for å få dekket reiseutgifter via pasientreiser

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

betaler bare for en streemingleverandør om gangen (netflix, viaplay, tv2 play etc). Deler innlogging med en venninne slik vi betaler hver sin og har derfor tilgang på to

- søker for å få dekket reiseutgifter via pasientreiser

Enig i det meste av det andre du skriver, men all den tid man får CD-er og DVD-er slengt etter seg gratis, og det også finnes gratis streaming på nett i 1080p (der man også kan laste ned alt av filmer og serier), er det etter min mening fullstendig meningsløst å betale for en streamingstjeneste når man har dårlig økonomi.

I tillegg har man nettarkivet til NRK som man også kan laste ned fra; selv har jeg så mye film, dokumentarer og serier at jeg neppe noen gang rekker å se alt.

Biblioteket er alltid lurt å bruke, men i tillegg kan man også finne utallige ferdig innskannede bøker på i PDF-format på nett med søkemotorer som pdfdrive, og alt som er tilgjengelig hos Nasjonalbiblioteket (det aller meste utgitt før 2000), kan også lastes ned; mange gode og nyttige norskspråkelige bøker å finne der.

Har man ikke så mye penger å bruke, gjelder det å være litt kreativ, og bruke pengene fornuftig - Netflix, Viaplay og filmindustrien for øvrig trenger neppe mer penger fra fattige nordmenn.

Anonymkode: daf33...462

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men da må du gjøre ting som ikke koster noe på de gode dagene, for mat må du jo ha. Og det sier jeg ikke for å være frekk eller ufin.

Anonymkode: 10303...9a5

Takk, jeg skjønte det, og ja, jeg prøver å få ting til å strekke lengst mulig. Spe på med mer av de billige grønnsakene f.eks.

Jeg trenger som alle andre nye ting av og til. Så da må jeg jo ha klær og sko for å komme meg ut. Og det må jo skiftes ut jevnlig, dessverre. Bussen er ikke gratis den heller, Så det er alltid noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...