Gå til innhold

Spørre foreldre om penger til bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg planlegger bryllup. Mine foreldre har for en del år siden sagt de kunne spandere bryllup på meg. Hans mor har hintet frampå om å gi penger til bryllup etter vi ble forlovet. Men ingen av dem har vært helt konkrete. Hvordan forholder jeg meg til det? Skal jeg spørre dem? Jeg vil ikke være frekk og ønsker ikke at de skal føle seg presset til å betale for noe. Vi får til å ha bryllup uten hjelp også, da blir det noe veldig enkelt til maksimum 20 000. Så fint å vite nå om vi får hjelp eller ikke. Vil ikke koste på oss et bryllup til 50 000 for så å ta alt av sparepenger.

Anonymkode: 6710b...132

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke innafor å spørre. 

Anonymkode: c99e4...c13

• Liker 8
Skrevet

Nei, jeg ville ikke spurt. 

• Liker 2
Skrevet

Om de har sagt at de ønsker å spandere noe av bryllupet, og fremdeles tenker slik, så vil dette muligens komme fram i lyset når dere er inne i planleggingsfasen. Å be om det fordi det har blitt nevnt en eller to ganger? Nei, det synes jeg blir for dumt. Da får man heller ta det som en positiv overraskelse. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det med mine foreldre. Veldig åpent uten å «kreve» noe. Snakket litt om hva vi så for oss og at vi forsøkte planlegge rundt budsjett, og lurte på om de kunne tenke seg å bidra noe. Det ønsket de jo såklart. Men var ikke sånn ar jeg forventet det, vi planla for et bryllup med egne penger også blir alt annet en «bonus»

Anonymkode: 282eb...45a

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor ikke spørre, dere over som sier nei? Hvis de allerede har tilbydd og man har god kontakt med familie er det jo bare en fin måte å bidra på. 

Jeg tenker at hvis foreldrene bidrar med penger må de også få lov til å inkluderes litt i planleggingen om de ønsker. Så om dere vil gjøre alt på egen måte og at ting skal være en overraskelse er jeg enig i at det er litt dumt å spørre. Ellers er det jo bare å være ærlig på det "Hei, nå planlegger vi bryllup og dere nevnte dere hadde lyst å bidra litt på det. Hva tenkte dere da?".

Hos oss har svigerforeldre tilbydd seg å betale for mat, og mine foreldre har tilbydd å betale for hotell til oss og bryllupsreise. 

Anonymkode: bfc90...37e

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns absolutt du kan spørre. Da datteren min på 21 år kom og sa ar hun skulle gifte seg neste år sa vi ganske raskt at vi ville gi dem 50-60 000. Det er det vi rekker å spare opp. 

Hun er student så vi vet hun ikke har penger. Tror foreldrene til brudgommen også kommer til å hjelpe til. 

Håper ikke hun forventer mer da. Jeg er veldig usikker på hva som er vanlig, altså hvor mye foreldre er ment å gi. De er jo veldig unge også i vårt tilfelle.

Anonymkode: 9ddcd...c24

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns absolutt du kan spørre. Da datteren min på 21 år kom og sa ar hun skulle gifte seg neste år sa vi ganske raskt at vi ville gi dem 50-60 000. Det er det vi rekker å spare opp. 

Hun er student så vi vet hun ikke har penger. Tror foreldrene til brudgommen også kommer til å hjelpe til. 

Håper ikke hun forventer mer da. Jeg er veldig usikker på hva som er vanlig, altså hvor mye foreldre er ment å gi. De er jo veldig unge også i vårt tilfelle.

Anonymkode: 9ddcd...c24

Jeg tror mange foreldre ikke gir noe. Så de blir nok glad for alt. 😊 Men lurt å si et beløp, sånn at de kan planlegge. Noen bryllupsfester koster 5 000 mens andre koster 150 000, så her er det utrolig stor forskjell.

Men ellers takk for svar! Ser dere er litt delt om vi skal spørre eller ikke. Vi kan jo kanskje begynne med å si vi har begynt å planlegge først, komme med detaljer, kanskje, om de da tilbyr seg å støtte det økonomisk igjen så må vi gripe fatt i muligheten! Foreldrene mine sa det altså ved flere anledninger, at de spanderte bryllup om noen av vi barna skulle gifte oss, men sist gang de sa det var vel over ett år siden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror mange foreldre ikke gir noe. Så de blir nok glad for alt. 😊 Men lurt å si et beløp, sånn at de kan planlegge. Noen bryllupsfester koster 5 000 mens andre koster 150 000, så her er det utrolig stor forskjell.

Men ellers takk for svar! Ser dere er litt delt om vi skal spørre eller ikke. Vi kan jo kanskje begynne med å si vi har begynt å planlegge først, komme med detaljer, kanskje, om de da tilbyr seg å støtte det økonomisk igjen så må vi gripe fatt i muligheten! Foreldrene mine sa det altså ved flere anledninger, at de spanderte bryllup om noen av vi barna skulle gifte oss, men sist gang de sa det var vel over ett år siden.

Jeg er nysgjerrig. Får man til et bryllup for 20 000? Helt oppriktig altså lurer jeg på om det faktisk går an om en har noen gjester?

tipper dine foreldre har lyst å gi dere penger til å ha skikkelige fotografier eller en fin kjole osv. 

Anonymkode: d97d7...465

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er nysgjerrig. Får man til et bryllup for 20 000? Helt oppriktig altså lurer jeg på om det faktisk går an om en har noen gjester?

tipper dine foreldre har lyst å gi dere penger til å ha skikkelige fotografier eller en fin kjole osv. 

Jeg har sett på et sted å leie til 4000. Vi tenkte minst 40 gjester. Om vi betaler for alt selv vil vi bare ha enkel tapas og lage det noen dager før. Kanskje 100 kroner per person. Drikke vil vel bli 150 per person. Da blir det 10 000 for mat og drikke. Fotograf utenfra vil vi ikke ha, men kanskje jeg spør en venn som er kjempegod på å ta bilder. Kjole tenker jeg vi bruker maks 1000 kroner på finn på.

Jeg kjenner et par som hadde grillfest gjestene tok med grillmat selv. Det er mange måter å gjøre det på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har sett på et sted å leie til 4000. Vi tenkte minst 40 gjester. Om vi betaler for alt selv vil vi bare ha enkel tapas og lage det noen dager før. Kanskje 100 kroner per person. Drikke vil vel bli 150 per person. Da blir det 10 000 for mat og drikke. Fotograf utenfra vil vi ikke ha, men kanskje jeg spør en venn som er kjempegod på å ta bilder. Kjole tenker jeg vi bruker maks 1000 kroner på finn på.

Jeg kjenner et par som hadde grillfest gjestene tok med grillmat selv. Det er mange måter å gjøre det på.

Ok. Det blir sikkert bra! Jeg klarer ikke lage tapas eller egebtlig omtrent noen som helst rett utenom gryterett og tomatsuppe for under 100 kr per person. Så det er imponerende

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Det blir sikkert bra! Jeg klarer ikke lage tapas eller egebtlig omtrent noen som helst rett utenom gryterett og tomatsuppe for under 100 kr per person. Så det er imponerende

Det er jo fordi vi ikke har så mye penger heller. Vi vil liksom ikke starte ekteskapet med forbrukslån eller helt tom buffer. Men en stor gryte har vi også vurdert! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi har så langt vært med på to av barnas bryllup. Delte på 3. Vi, svigerforeldre og brudeparet betalte hver sin 1/3. Men vi var også tydelige på hvor mye vi ønsket maks. å bidra med, uavhengig av kostnader. Gjorde ikke forskjell på dem, så begge fikk samme beløp. Sistemann valgte et mindre bryllup og heller bruke noe av beløpet på en bryllupsreise. Jeg mener det er viktig at foreldrene er tydelige på hvor mye de ønsker å sponse og ikke bare slenge ut en ullen setning. Du kan spørre dem om de hadde noe konkret beløp i tankene da de sa dette. Dersom dere ellers har et ok forhold, er det vel ikke kleint å nevne dette?

Anonymkode: d7790...67c

• Liker 1
Skrevet

Ikke spør! Når de får vite at dere skal gifte dere så kan de selv ta opp temaet.

Anonymkode: b293c...ab7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...