Gå til innhold

Hva gjør dere på julaften de årene dere bare er familien som alltid er sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år blir første år uten besøk til jul og vi vil gjerne finne på noe spesielt. Det blir middag hjemme som vanlig, gaveåpning og dessert. Men vi vil gjerne gjøre noe mer, så det blir en spesiell dag selv med bare oss. Vi vet bare ikke helt hva det skal være.

To voksne og barn på 12 og 15 år.

Er det noen som har noen fine forslag?☺️

Anonymkode: a1d7a...6ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vokste opp med at det var slik jula var. Jeg, mine foreldre og søster. Vi så på tv, de obligatoriske programmene, leste julehefter, spiste middag, åpnet gaver og litt julekaker før vi la oss. 

Anonymkode: b3cd4...288

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vokste opp med at det var slik jula var. Jeg, mine foreldre og søster. Vi så på tv, de obligatoriske programmene, leste julehefter, spiste middag, åpnet gaver og litt julekaker før vi la oss. 

Anonymkode: b3cd4...288

Det er nok mange som synes det er koselig også, men vi kunne gjerne tenkt oss å gjort noe mer ut av det enn bare det vanlige😊 Når jeg var liten pleide vi alltid ha besøk, men så ble vi alene en jul, og jeg synes det var en veldig rar opplevelse, da mye av julen forsvant med at det ikke kom noen gjester.

Skrevet

Orienter dere om hva som arrangeres lokalt, både dagene før jul og ikke minst juledagene.

Her pleier vi f.eks å gå på romjulskonsert med koret. Arrangeres i kirken og er utrolig flott, stemningsfullt. De kjører proft opplegg, leier inn musikere osv. 

Juleaften formiddag går vi tur, rett og slett. Den turen inkluderer å gå innom kirkegården og tenne lys på graver. Så fin stemning, å se alle lysene. Har gjerne med kakao/kaffe og pepperkaker, og går til et utsiktspunkt i nærheten.

Lillejulaften pleier vi å ta en tur med slede og hest hos et lokalt ridesenter. Inkludert gløgg og risengrynsgrøt i stallen.

Anonymkode: 7d8e0...f8d

• Liker 3
Skrevet

Gå i kirka. Tenn lys på graven til noen nære (eller gjør det på noens andre grav som bor for langt unna, det gjorde jeg i fjor for en venninne - beste julegaven, sa hun). Alliere dere med naboen og vær nisse for hverandres barn. Hvis snø ute, lag lyslykter og lys opp utenfor huset. Vi har hurtigruta liggende i byen vår på julaften, så vi har pleid å gå dit og drikke kaffe på julaften. Ordentlig julestemning ombord🎅

Anonymkode: 3d8fb...455

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nok mange som synes det er koselig også, men vi kunne gjerne tenkt oss å gjort noe mer ut av det enn bare det vanlige😊 Når jeg var liten pleide vi alltid ha besøk, men så ble vi alene en jul, og jeg synes det var en veldig rar opplevelse, da mye av julen forsvant med at det ikke kom noen gjester.

Om akkurat det med gjester er en viktig del av jula for deg/dere - hva med å invitere noen som kanskje ikke har noen å feire jul med?

Finnes det en enkemann/kone i nabolaget?

Anonymkode: 7d8e0...f8d

• Liker 12
Skrevet

Høres ut som vanlig jul for meg ja. Vet ikke om det er så mye spesielt å finne på egentlig, hvis dere ikke liker å sitte inne og se på juleTV hele dagen slik som oss. Kan prøve å dra frem litt forslag fra bakhodet da :)

-Gå på skøytebanen! Med kakao og lue med reinsdyrører.

-Julegrøt med mandel og premie.

-Hogg et minijuletre (i tillegg til det store (?) som dere allerede har), lag julepynt og pynt det.

-Hvis det er dårlig vær: kjøkkenstund med laging av karameller og konfekt (helst noe annet enn de vanlige julekakene, gjerne noe som ingen av dere noen gang har laget. Lag gløgg?

Mye forslag som innebærer mat her 😆

-Julebad! Er noe mange gjør. Bade i fjorden/havet/elva, altså. Iskald og forfriskende, ev. uutholdelig og pining. 

-Juleløp: sekkeløp og eggeløp (kanskje vanskelig hvis været er dårlig, som det ofte er). Få med flere i nabolaget?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I år blir første år uten besøk til jul og vi vil gjerne finne på noe spesielt. Det blir middag hjemme som vanlig, gaveåpning og dessert. Men vi vil gjerne gjøre noe mer, så det blir en spesiell dag selv med bare oss. Vi vet bare ikke helt hva det skal være.

To voksne og barn på 12 og 15 år.

Er det noen som har noen fine forslag?☺️

Så nitrist å omtale nærmeste familie som «bare oss». Det er flotte verdier å gi videre til barna. Det er ikke nok at det er dere fire og jul, det MÅ være noe ekstra. Ok.

Anonymkode: af941...d82

• Liker 17
Skrevet

Det er sånn jeg har feiret jul i alle år. 

Vi pynter til jule på formiddag juleaften, vi har en innholdsrik julelunsj, ser på de tradisjonelle jule-programmene, spiser middag, åpner pakker og spiser julekaker.

Anonymkode: fc41d...8b2

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette er sånn vi feirer hvert år ☺️ 2 voksne og 4 barn, alder fra 21-33 på oss barna. Eller, vi er vel ikke barn lenger 😅 men, uansett, jeg har alltid likt jula best etter at vi sluttet og feire sammen med storfamilien. Det er så mye mer koselig og personlig føler jeg. 

vi begynner dagen med julestrømper og julemorgen på tv med alle klassikerne og koser oss med julegodt sammen. Så plasserer vi gaver under treet og mor er igang med julemiddagsforberedelser så pinnekjøtt lukta kommer snikende ☺️ Så steller man seg og får på penklær, de som vil går i kirken (det har vi gjort siden vi var barn). Så tenner vi lys ved graven til mormor og morfar, mens de som evt ikke går i kirken er hjemme om de ønsker det. Så er det julemiddag med påfølgende gaveutdeling hvor vi tar oss god tid utover kvelden. Så er det kaker og godis for dem som orker det. Dette følges av bytting fra finstas til pysjamas før julekvelden er ferdig 🥰

Endret av Offred
  • Liker 2
Skrevet

Mye gode forslag som allerede er nevnt her, men hva med å gå til innkjøp av noen morsomme brettspill? Det tror jeg er morsomt for både barn og voskne!

• Liker 6
Skrevet

Ikke glem brettspill ! 
Det er den dagen i året en bør ha et artig brettspill. Kjekt å gjøre noe sammen ! 

Anonymkode: 81bcc...8d4

• Liker 4
Skrevet

Vi pleide alltid, på kvelden etter gaver, iføre oss pysj og se en film som hadde kommet det året og som ingen av oss hadde sett. Vi var en filmfamilie 😊 Sånn ellers var det julestrømper, tenne lys for familien på kirkegården, julemiddag, gå rundt juletreet, osv.

Anonymkode: 06d59...545

• Liker 4
Skrevet

Vi er veldig glade i brettspill og etter at gavene er åpne spiller vi brettspill (mens vi koser oss med julekaker og godteri) langt uti de sene nattetimer. Det er så koselig. :jepp: Evt kan dere spare den beste julefilmen og hygge dere i sofaen med den.

• Liker 3
Skrevet

Brettspill, filmmaraton med f.eks Harry Potter og Alene hjemme, julequiz

Anonymkode: 3d732...85b

Skrevet

Dette er min drømmejul.Bare oss fire, ikke noe ekstra stess og mas.

Rolig frokost, barne-tv i pysj med klementiner og kakao, gå ut en tur til en lekeplass eller bare få litt luft, hjem å sette ribba i ovnen, bade, skifte til pentøy, mer tv og avslapping. Så middag, gaver og kos i sofan. Barna styrer med gavene.. Så til slutt: legge oss sammen i dobbeltsenga å lese eventyr.

Kos dere! 

Anonymkode: be4af...ea4

• Liker 3
Skrevet

Her er det mine tre barn og meg. Barna sover så lenge de vil, jeg er på jobb til kl 12. På døra deres henger det julestrømpe, og har laget en god julefrokost.   De koser seg med julefilm når jeg kommer fra jobb. Lager så julemiddag. Låner naboen som nisse.

Så er det bare å spise, se julefilm og brettspill utover kvelden. 1 og 2 dag går til lange morgener, turer i skogen og eventuelt bygge Lego som de fikk. Pleier å få eller dra på besøk. Barna er 12 og 15. Elsker de dagene.

Anonymkode: 6c4b8...172

• Liker 1
Skrevet

Vi er ofte bare oss 4. så deilig ❤️ Spiser godteri, ser tv, spiller spill og spiser god mat.

Anonymkode: 95c81...641

• Liker 1
Skrevet

Julestrømpe på morningen , film , ut å gå en tur , pakkelek, mer tv, Middag, gaveåpning, dessert , film

Anonymkode: f63d3...033

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så nitrist å omtale nærmeste familie som «bare oss». Det er flotte verdier å gi videre til barna. Det er ikke nok at det er dere fire og jul, det MÅ være noe ekstra. Ok.

Anonymkode: af941...d82

Å kutt ut da

Anonymkode: f63d3...033

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...