Gå til innhold

Hvordan avvise en venn som har fått følelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har kjent en fyr i litt over ett år nå og anser han som en veldig god venn. Har alltid trodd at han har hatt det på samme måte, men for en stund siden åpnet han seg opp om at han hadde hatt følelser for meg i over et halvt år. Han er en sjenert, uerfaren fyr og jeg vet at det kostet han mye å fortelle meg om det. Jeg forstod det slik at han trodde jeg kjente det på samme måte, men problemet er jo at jeg ikke gjengjelder følelsene. Jeg er jo så glad i han, men han blir nesten som en bror for meg! Hvordan kan jeg avvise han på en så fin måte som mulig? Har så forferdelig lite lyst til å såre han…

Anonymkode: 97d2f...07f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men sa du ikke noe der og da? Eller sa du at du måtte tenke på det? Du har uansett ikke noe annet valg enn å være ærlig og tydelig. Ikke hold han på pinebenken.

• Liker 12
Skrevet
visp skrev (7 minutter siden):

Men sa du ikke noe der og da? Eller sa du at du måtte tenke på det? Du har uansett ikke noe annet valg enn å være ærlig og tydelig. Ikke hold han på pinebenken.

Jeg ble så satt ut at jeg ikke visste helt hva jeg skulle si… Det var jeg altså helt ærlig om. At jeg ikke hadde sett på han på den måten. Men ja, jeg sa jo også at jeg skulle tenke på det. Men innser jo at det blir helt feil for meg, og at jeg må være tydelig slik at han ikke får falske forhåpninger. Bare så usikker på hvordan jeg bør formulere meg…..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble så satt ut at jeg ikke visste helt hva jeg skulle si… Det var jeg altså helt ærlig om. At jeg ikke hadde sett på han på den måten. Men ja, jeg sa jo også at jeg skulle tenke på det. Men innser jo at det blir helt feil for meg, og at jeg må være tydelig slik at han ikke får falske forhåpninger. Bare så usikker på hvordan jeg bør formulere meg…..

Du må egentlig bare si at du ikke føler annet enn vennskap. Det er fryktelig ubehagelig og han er jo ikke hvem som helst heller, men siden han er i en sårbar situasjon nå så må du være litt sterk (om du forstår). Det verste du kan gjøre er å hale det ut. Så får dere se om vennskapet klarer seg. Et tips; siden alt gjøres uten at man trenger å se noen i øynene idag- gjør det face to face.

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må være helt tydelig på dette, og  i verste fall så er han ikke vennen din lenger. Være venner med noen jeg har følelser for eller de har det for meg er ikke aktuelt. Det ender bare med såre følelser og et håp om noe mer i fremtiden. Hvordan du formulerer det betyr ikke noe, selvfølgelig ikke være slem. Men tydelig må du være at det er ikke slik nå, og at det aldri kommer til å bli det.

• Liker 7
Skrevet

Vær tydelig, og finn ut sammen om det er behov for å ha en pause i kontakten. Jeg har vært i samme situasjon som din venn, men vi valgte å fortsette å møtes. Det har ikke vært bare enkelt, men vi har det utrolig fint sammen.

Anonymkode: d55c1...c89

• Liker 6
Skrevet

Fryktelig ubehagelig. Har opplevd et par ganger at gode venninner har kommet med kjærlighetserklæring (for meg helt ut av det blå), og som dessverre har gjort nære vennskap kunstige og anstrengte. Men man har jo ikke noe valg; man er nødt til å si tydelig fra, men på en skånsom og empatisk måte.

Anonymkode: c21b9...604

• Liker 5
Skrevet

Si det rett ut. Cold turkey. 

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
Antiviruset skrev (46 minutter siden):

Du må være helt tydelig på dette, og  i verste fall så er han ikke vennen din lenger. Være venner med noen jeg har følelser for eller de har det for meg er ikke aktuelt. Det ender bare med såre følelser og et håp om noe mer i fremtiden. Hvordan du formulerer det betyr ikke noe, selvfølgelig ikke være slem. Men tydelig må du være at det er ikke slik nå, og at det aldri kommer til å bli det.

Enig. Og såret og lei seg blir han sikkert uansett, det viktigste er alltid å være tydelig. Og ikke bruke lang tid på å gi beskjed. 

Så får heller vennskapet bli annerledes, det er prisen å betale noen ganger. 

Skrevet

Tusen, tusen takk for svar alle sammen! Så da bør jeg altså ta det opp ansikt til ansikt? Det som er kjipt er at jeg er redd det blir vanskelig for han fordi det krevde så mye av han å være ærlig etter så lang tid...  

Tenkte eventuelt å sende en melding og si noe slik som «vil gjerne henge sammen en dag/gå tur å snakke, men jeg har nok ikke det svaret du håper på». Bare for å forberede han på det slik at han får han en sjanse til å si nei takk til å møtes? Eller?? Herlighet, har aldri måttet avvise noen i hele mitt liv så er jo helt rådvill her 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Du får være ærlig på at du liker oppmerksomheten hans, men vil ha pikken din fra andre kilder.

Med andre ord. La vær å kaste bort tiden hans når du ikke er interessert. Han ser ikke etter å være venninna di.

Endret av Maskulino
  • Liker 5
Gjest venom31
Skrevet

Det er bedre å si ifra på en skånsom måte som mulig. Det verste man kan gjøre, er å ghoste. Det er vanskelig å komme over.

Skrevet
venom31 skrev (Akkurat nå):

Det er bedre å si ifra på en skånsom måte som mulig. Det verste man kan gjøre, er å ghoste. Det er vanskelig å komme over.

Hvorfor skulle hun ghoste ham? Hun får jo det hun vil ha fra ham. Validering og oppmerksomhet.

Gjest venom31
Skrevet
Maskulino skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle hun ghoste ham? Hun får jo det hun vil ha fra ham. Validering og oppmerksomhet.

Jeg bare sier det. Har opplevd å bli ghostet selv, og ville bare si i fra at det er bedre å være ærlig.

Skrevet
venom31 skrev (Akkurat nå):

Jeg bare sier det. Har opplevd å bli ghostet selv, og ville bare si i fra at det er bedre å være ærlig.

Ok ja. Ser den da.

Skrevet
venom31 skrev (1 minutt siden):

Helt enig.

Anonymkode: a213f...962

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tusen, tusen takk for svar alle sammen! Så da bør jeg altså ta det opp ansikt til ansikt? Det som er kjipt er at jeg er redd det blir vanskelig for han fordi det krevde så mye av han å være ærlig etter så lang tid...  

Tenkte eventuelt å sende en melding og si noe slik som «vil gjerne henge sammen en dag/gå tur å snakke, men jeg har nok ikke det svaret du håper på». Bare for å forberede han på det slik at han får han en sjanse til å si nei takk til å møtes? Eller?? Herlighet, har aldri måttet avvise noen i hele mitt liv så er jo helt rådvill her 

Gjør det som føles mest naturlig for deg (med unntak av å gjemme deg :)  Husk at han var fryktelig nervøs da han skulle si dette og nå har han ingen annen jobb enn kun å høre etter, selvom han ikke blir glad selvfølgelig. Lykke til!

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke si at du ikke ser på han på den måten, og beklage hvis du har gitt han det inntrykket. Spørre om han fremdeles vil være venner, eller om han egentlig var ute etter noe annet. Det holder vel å ta det på melding 

• Liker 4
Skrevet

Du må si det rett ut, ikke pakk det inn. For all del, ikke gi hint! Det forstår vi ikke. Etter det må dere ta avstand, det kommer ikke til å funke som venner igjen før følelsene er borte. 

• Liker 7
Skrevet
Morten1 skrev (Akkurat nå):

Du må si det rett ut, ikke pakk det inn. For all del, ikke gi hint! Det forstår vi ikke. Etter det må dere ta avstand, det kommer ikke til å funke som venner igjen før følelsene er borte. 

Amen!

Anonymkode: a213f...962

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...