Gå til innhold

Kan arbeidsgiver bestemme hvilken forelder som tar ut omsorgperm for barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan arbeidsgiver bestemme hvilken forelder som tar ut omsorgspermisjon når barnet er sykt? 
Mente de ikke kunne det, kan noen linke til regelen i tilfelle? Er i en vanskelig situasjon med vrang arb.giver fordi ungen min er mye syk, som om jeg kan noe for det!

Anonymkode: 0e3e9...74b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overhodet ikke. Du har dine 10 dager, far har sine 10. Det er opp til dere hvordan dere fordeler dette. 
Jeg skal finne paragrafen, gi meg noen minutter. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Er du organisert?

Har dere tariffavtale?

Endret av Batteri
  • Liker 2
Skrevet
Batteri skrev (1 time siden):

Overhodet ikke. Du har dine 10 dager, far har sine 10. Det er opp til dere hvordan dere fordeler dette. 
Jeg skal finne paragrafen, gi meg noen minutter. 

I år er det 20 til mor og 20 til far

Anonymkode: 0386e...f23

• Liker 3
Skrevet
Batteri skrev (1 time siden):

Er du organisert?

Har dere tariffavtale?

Jeg mener vi har en tariffavtale, er faktisk usikker..

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener vi har en tariffavtale, er faktisk usikker..

Ts

Det har lite å si. Det er 20 dager til hver foreldre i 2021. Ferdig snakket. Arbeidsgiver har ikke noe med om det er du som bruker dine først. Men det er alltid litt greit å dele på byrden

Anonymkode: 5a145...726

• Liker 3
Skrevet

Hvis en har barn som er kronisk syke så kan en søke om å få utvidet syktbarn-dager. 
Det var iallefall sånn inntil nå nylig 

Anonymkode: c08a0...a3a

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis en har barn som er kronisk syke så kan en søke om å få utvidet syktbarn-dager. 

Det er selvfølgelig fortsatt sånn

Anonymkode: 96d55...bcd

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er selvfølgelig fortsatt sånn

Anonymkode: 96d55...bcd

Men så bra da ! 
Mine barn er voksne nå 
Det var forøvrig et råd til TS. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er rett da får en dobbelt antall dager. Det vil si 40 per foreldre  for 2021. Men det fordrer jo et barn med en diagnose 

Anonymkode: 5a145...726

Skrevet

Nei, dette kan arbeidsgiver ikke bestemme, men det er nok forventet at man deler byrden litt. 

Anonymkode: dc8be...0b2

• Liker 2
Skrevet

Det skulle tatt seg ut. Så skulle arbeidsgiver1 og arbeidsgiver2 møtes i forliksrådet for å bli enige. 

Anonymkode: 35b02...e36

• Liker 4
Skrevet

Skjønner VELDIG godt arbeidsgiver om vedkommende reagerer hvis for eks. mor tar 20 dager og far ingen - det hører faktisk ingen sted hjemme i 2021. Ofte i det offentlige er det sånn, og i offentlig sektor er det mest kvinner. Det er en fryktelig uting.

Anonymkode: fae88...c0c

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skjønner VELDIG godt arbeidsgiver om vedkommende reagerer hvis for eks. mor tar 20 dager og far ingen - det hører faktisk ingen sted hjemme i 2021. Ofte i det offentlige er det sånn, og i offentlig sektor er det mest kvinner. Det er en fryktelig uting.

Hvordan skal mors arbeidsgiver vite om de gangene far er hjemme med sykt barn, da? Han ser det jo bare når det er mor. 

• Liker 8
Skrevet
Juniper skrev (1 minutt siden):

Hvordan skal mors arbeidsgiver vite om de gangene far er hjemme med sykt barn, da? Han ser det jo bare når det er mor. 

Hvis det kommer sånn 10 dager ganske på rappen, så begynner man jo å mistenke litt. Det kan være ganske belastende for en arbeidsplass at en person er mye borte, spesielt på kort varsel, som sykdom ofte medfører. Dårlig stil å la én forelder ta alt hvis det er mye.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Arbeidsgiver har ingenting med det å gjøre 

Anonymkode: d03b0...820

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis det kommer sånn 10 dager ganske på rappen, så begynner man jo å mistenke litt. Det kan være ganske belastende for en arbeidsplass at en person er mye borte, spesielt på kort varsel, som sykdom ofte medfører. Dårlig stil å la én forelder ta alt hvis det er mye.

Så får arbeidsgiver finne seg en annen jobb, feks forsøke seg som ansatt på gulvet.

Anonymkode: 777c7...242

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan arbeidsgiver bestemme hvilken forelder som tar ut omsorgspermisjon når barnet er sykt? 
Mente de ikke kunne det, kan noen linke til regelen i tilfelle? Er i en vanskelig situasjon med vrang arb.giver fordi ungen min er mye syk, som om jeg kan noe for det!

Det heter omsorgsdager.

Omsorgspermisjon er noe annet, omsorgspermisjon er de 7-14dagene som faren har rett etter fødselen.

Sjefen kan ikke bestemme det nei. Det er en trygderettighet.

Anonymkode: ebeed...613

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En person som trenger 10dager på en kort periode har også somregel et barn utenom det vanlige og om noen står i den situasjonen så bør de be om utvidet sykt barn noe som det er nav som innvigler. Sjefen har ingenting med dette å gjøre.

Anonymkode: ebeed...613

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...