AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Jeg og min samboer har gått fra hverandre. Det er en skikkelig vond og vanskelig situasjon, fordi vi kjøpte hus sammen i vår. Nå er vi jo i en skikkelig kjip situasjon med tanke på huset vårt. Vi må egentlig bo her et år for å slippe å skatte av gevinsten. Ingen av oss har råd til å bo i huset alene, og ingen av oss har råd til å flytte samtidig som vi fortsetter å betale ned på lånet og kostnadene der heller. Men vi må jo egentlig bo her i nesten 8 måneder til, og det føles helt umulig i den situasjonen vi er i nå. Begge har et behov for å være fra hverandre og gå videre. Jeg lurer på om noen har erfaringer som kan hjelpe her, noen råd. Jeg kan ikke bo hos familie, for de bor i andre byer. Hans familie bor her, men det er jo også ekstremt kjipt for han å skulle bo der i åtte måneder og samtidig betale for huset jeg bor i alene.. Er det helt krise å selge før det har gått et år? Kan dere komme på andre mulige løsninger? Begge er i full jobb, men med nykjøpt hus er vi ikke akkurat stinn i penger. Anonymkode: dbc32...88e
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Så trist historie! Om dere ikke tjener noe på salget, må dere uansett ikke skatte. For eksempel om dere kjøpte for 5 millioner og selger for 5 millioner. Jeg ville solgt før ett år. Anonymkode: 15e30...75e 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 Er du sikker på at det blir mye gevinst når dere har eid så kort og trekker fra meglerkostnader? Anonymkode: d553e...887 9
Snedig Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 Må dere egentlig det? Dere må evt kun skatte av GEVINSTEN, er jo ikke sikkert det er noe særlig gevinst etter under et år. Husk megler skal også betales, og det trekker dere fra før dere evt får en gevinst. Og dersom dere har bodd der under et år kan dere skrive av et evt tap på skatten. Bare å selge. 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 Det er såklart ikke krise å selge før det har gått et år. Det beste som kan skje er at dere får overskudd, deler det på 2 og skatter 22% av det. Det værste som kan skje er at dere må selge med tap og kan skrive det av på skatten. Det dekker naturligvis ikke hele tapet men ikke fullstendig krise det heller om dere ikke har totalrasert huset i mellomtiden. Anonymkode: e805c...e40 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 Sjansen for at dere tjener noe særlig er jo forsvinnende liten, så jeg hadde solgt. Anonymkode: 37057...88c 5
solmåneogstjerner Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 Er du sikker på at det blir så stor gevinst da? Husk også at det er nettogevinst som skattlegges. Dere kan trekke fra meglerutgifter og evt annet. Kanskje det faktisk er lurt å selge nå, da får dere jo skattefradrag om det blir netto tap. 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 Takk for svar alle! Nå ble jeg skikkelig beroliget. Hadde ikke tenkt på dette med skattefradrag heller. Tror egentlig ikke vi får gevinst, men jeg var bare redd for å risikere det… Men dere har jo rett, det er ikke noe problem å selge. Ble skikkelig letta nå, hadde sett for meg hvordan vi skulle leve rundt hverandre i åtte måneder samtidig som vi skulle komme over hverandre.. Anonymkode: dbc32...88e 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for svar alle! Nå ble jeg skikkelig beroliget. Hadde ikke tenkt på dette med skattefradrag heller. Tror egentlig ikke vi får gevinst, men jeg var bare redd for å risikere det… Men dere har jo rett, det er ikke noe problem å selge. Ble skikkelig letta nå, hadde sett for meg hvordan vi skulle leve rundt hverandre i åtte måneder samtidig som vi skulle komme over hverandre.. Anonymkode: dbc32...88e Men hvorfor er du redd for å måtte skatte av gevinst? Du sitter jo likevel igjen med 78% av gevinsten, som er 78% bedre enn 0% gevinst og enda bedre enn tap igjen. Ser ikke hvorfor du er redd for det...? Anonymkode: e805c...e40 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #10 Skrevet 1. november 2021 Høres ut som en skikkelig irrasjonell kjerring som en fyr nå har kommet seg bort fra…gratulerer til han. Anonymkode: 8755c...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #11 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor er du redd for å måtte skatte av gevinst? Du sitter jo likevel igjen med 78% av gevinsten, som er 78% bedre enn 0% gevinst og enda bedre enn tap igjen. Ser ikke hvorfor du er redd for det...? Anonymkode: e805c...e40 Jeg kan ikke så veldig mye om det å selge bolig, dette er vår første og det var ikke akkurat i planene mine at vi skulle selge det enda. Jeg har prøvd å søke det opp, og fikk inntrykk av at det var utrolig økonomisk usmart å selge før det har gått et år, pluss at han sa til meg at vi måtte bo her et år. AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres ut som en skikkelig irrasjonell kjerring som en fyr nå har kommet seg bort fra…gratulerer til han. Anonymkode: 8755c...f9c Kvinneguiden svikter aldri, alltid noen bitre hekser her som må trykke ned folk som allerede er nede 😊 takk til deg for kveldens bidrag, håper du føler deg verdifull. Anonymkode: dbc32...88e 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #12 Skrevet 1. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Høres ut som en skikkelig irrasjonell kjerring som en fyr nå har kommet seg bort fra…gratulerer til han. Anonymkode: 8755c...f9c Det der var så unødvendig?? Du må garantert ha problemer i livet ditt.. Håper ting blir bedre Anonymkode: 72f72...574 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #13 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kan ikke så veldig mye om det å selge bolig, dette er vår første og det var ikke akkurat i planene mine at vi skulle selge det enda. Jeg har prøvd å søke det opp, og fikk inntrykk av at det var utrolig økonomisk usmart å selge før det har gått et år, pluss at han sa til meg at vi måtte bo her et år. Kvinneguiden svikter aldri, alltid noen bitre hekser her som må trykke ned folk som allerede er nede 😊 takk til deg for kveldens bidrag, håper du føler deg verdifull. Anonymkode: dbc32...88e Det er uøkonomisk å måtte skatte 22% hvis alternativet er å ikke måtte skatte i det heletatt, men det krever at dere bor der i et år eller mer. Det er jo ikke et alternativ for dere. Derfor må dere skatte 22% av eventuell gevinst. Men, dere sitter jo likevel igjen med 78%, altså går du i pluss så går du jo likevel i pluss. Det er ingenting uøkonomisk med det og ikke et mål å ikke gå i pluss. Du får jo fortsatt penger. Skal du tenke slik så kan man jo si at det er uøkonomisk å ikke eie huset i 10 år fordi dere går glipp av verdistigning. Dette er jo likevel en ikke-sak i deres situasjon, altså helt irrelevant. Anonymkode: e805c...e40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå