AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Hadde 3 dager I mellomtiden på jobb men var for syk. 4 av dagen denne perioden var syk barn dager, deretter sykemelding for egen sykdom. Nå har jeg blitt syk igjen. Er slapp, frysen, vond hals og minsten er syk men hun er hjemme med far når jeg er på jobb. Hvis jeg blir for syk til jobb, har jeg rett til å være hjemme eller er det for mye fravær? Er veldig dårlig arbeidsmiljø der, så jeg er egentlig livredd for å bli verre.... Anonymkode: 8f0a6...5be
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Du har vært syk 16 av dager på de 2 første mnd hu har vært i jobb. Hva i alle dager jobber du med som gjør at du er så mye syk. Som arbeidsgiver ville jeg blitt ganske skeptisk Anonymkode: a968c...52b 13
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 For mye fravær? I perioden du har oppgitt har du vært syk/borte 16 av 19 dager. I de 43 dagene du har vært lærlig har du vært borte 37% av tiden. Hvordan kan du si det er dårlig arbeidsmiljø når du er borte i snitt 2 av 5 dager i uka? Anonymkode: 24ae1...e85 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har vært syk 16 av dager på de 2 første mnd hu har vært i jobb. Hva i alle dager jobber du med som gjør at du er så mye syk. Som arbeidsgiver ville jeg blitt ganske skeptisk Anonymkode: a968c...52b Ja.. jeg har dårlig immunforsvar, mangel på vitaminer som jeg har kjempet med i mange år. Blir veldig fort smittet av barna, de er myyye syke også.. nå sist så var jeg hjemme 4 dager med de, deretter ble jeg syk og måtte ta koronatest, dagen jeg fikk svarresultat fikk jeg øreverk så sprengte trommehinna. Så fikk jeg bihulebetennelse og sterke smerter som lignet migrene. 4 dager hjemme med barna, så 3 uker med sykemelding. Anonymkode: 8f0a6...5be
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For mye fravær? I perioden du har oppgitt har du vært syk/borte 16 av 19 dager. I de 43 dagene du har vært lærlig har du vært borte 37% av tiden. Hvordan kan du si det er dårlig arbeidsmiljø når du er borte i snitt 2 av 5 dager i uka? Anonymkode: 24ae1...e85 Man trenger bare en dag for å se hvor dårlig arbeidsmiljø det er der, jeg har jobbet der før jeg ble lærling også. Er aldri en dag uten å jobbe med kjipe mennesker der. Når jeg ble sykemeldt ringte de meg å var veldig redde for at det var pga arbeidsmiljøet, de er veldig klar over problemet der men fortsatt skvakker de som noen hunder. Men jeg vet jo selv at det er mye fravær, så det er ikke spørsmålet mitt i denne tråden altså, men om det er for mye fravær. For meg er det to forskjellige spørmål. Er det lov å være borte mer enn jeg har vært altså? . De 3 ukene var sykemelding fra legen, ikke egenmelding. Anonymkode: 8f0a6...5be 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 Ja, det er for mye fravær. Spiller egentlig ingen rolle om det er sykemelding eller egenmelding. Det er som regel veldig lett å få en sykemelding, og folk gjennomskuer det lett. Det er veldig belastende for arbeidsplassen når ansatte er så mye syk, og det bidrar hvertfall ikke til å gjøre arbeidsmiljøet noe bedre. Anonymkode: 64c31...ca7 6
Tone83 Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 Hovedregelen er maks 3 dager egenmelding maks 4 ganger i løpet av 12 mnd. Utenom dette må du skaffe sykmelding. Barns sykdom kommer utenom dette. ikke tenk på at du har mye fravær så lenge det skyldes sykdom, barna blir større og da blir det mindre smitte. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 Du har jo vært mer borte enn du har vært på jobb? Du vil jo etterhvert stå i fare for å miste læreplassen om du holder på på det der viset stort lengre! Med mindre du kan være smittsom med luftveissymptomer eller noro-virus så er det etter min mening ingen andre unnskyldninger å bruke i din situasjon. Du går på jobb. Du tar smertestillende og lider deg gjennom arbeidsdagen, og lar mannen din ta seg av barnet når du kommer hjem. Angarbeidsmiljø så er du selv også ansvarlig for at det oppleves som et godt miljø. «Hva kan JEG gjøre for å bidra til et bedre arbeidsmiljø? På hvilken måte kan JEG oppføre meg og møte mine kolleger for å fremme et godt arbeidsmiljø?» er gode spørsmål å stille seg selv. Ikke bare klassifisere miljøet som giftig å lete etter grunner til å bruke sykedager og sykemelding. Anonymkode: ea484...bc6 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 Jikes. Vær forberedt på forlenget læretid (og dårlig referanse). Anonymkode: e52a1...884 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #10 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man trenger bare en dag for å se hvor dårlig arbeidsmiljø det er der, jeg har jobbet der før jeg ble lærling også. Er aldri en dag uten å jobbe med kjipe mennesker der. Når jeg ble sykemeldt ringte de meg å var veldig redde for at det var pga arbeidsmiljøet, de er veldig klar over problemet der men fortsatt skvakker de som noen hunder. Men jeg vet jo selv at det er mye fravær, så det er ikke spørsmålet mitt i denne tråden altså, men om det er for mye fravær. For meg er det to forskjellige spørmål. Er det lov å være borte mer enn jeg har vært altså? . De 3 ukene var sykemelding fra legen, ikke egenmelding. Anonymkode: 8f0a6...5be Men det virker jo ikke som arbeidsmiljøet er grunnen til at du er syk? Så hvorfor ta opp det? Uansett, ja, det er veldig mye sykdom med tanke på lærlingplassen og også fremtidige jobber. Noe av det første potensielle arbeidsgivere spør om når de ringer referanser er fravær. Ingen ønsker en arbeidstaker med så ekstremt dårlig immunforsvar (eller ekstremt lav smerteterskel), det er ikke bra for økonomi eller arbeidsmiljø. Anonymkode: 290aa...be1 3
Tone83 Skrevet 1. november 2021 #11 Skrevet 1. november 2021 Du kan i teorien være syk et helt år så lenge du skaffer sykmelding. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #12 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du har jo vært mer borte enn du har vært på jobb? Du vil jo etterhvert stå i fare for å miste læreplassen om du holder på på det der viset stort lengre! Med mindre du kan være smittsom med luftveissymptomer eller noro-virus så er det etter min mening ingen andre unnskyldninger å bruke i din situasjon. Du går på jobb. Du tar smertestillende og lider deg gjennom arbeidsdagen, og lar mannen din ta seg av barnet når du kommer hjem. Angarbeidsmiljø så er du selv også ansvarlig for at det oppleves som et godt miljø. «Hva kan JEG gjøre for å bidra til et bedre arbeidsmiljø? På hvilken måte kan JEG oppføre meg og møte mine kolleger for å fremme et godt arbeidsmiljø?» er gode spørsmål å stille seg selv. Ikke bare klassifisere miljøet som giftig å lete etter grunner til å bruke sykedager og sykemelding. Anonymkode: ea484...bc6 Nei jeg har vært mer på jobb en syk. Anonymkode: 8f0a6...5be
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #13 Skrevet 1. november 2021 Du har mer fravær på noen få uker enn jeg har hatt på flere år, så JA du har et høyt fravær. Anonymkode: 38f4f...249 4
Tone83 Skrevet 1. november 2021 #14 Skrevet 1. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du har mer fravær på noen få uker enn jeg har hatt på flere år, så JA du har et høyt fravær. Anonymkode: 38f4f...249 Hun spør ikke om hun har høyt fravær..hun spør nok om hun har for høyt fravær til å kunne få mere sykepenger. Det har hun ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #15 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men det virker jo ikke som arbeidsmiljøet er grunnen til at du er syk? Så hvorfor ta opp det? Uansett, ja, det er veldig mye sykdom med tanke på lærlingplassen og også fremtidige jobber. Noe av det første potensielle arbeidsgivere spør om når de ringer referanser er fravær. Ingen ønsker en arbeidstaker med så ekstremt dårlig immunforsvar (eller ekstremt lav smerteterskel), det er ikke bra for økonomi eller arbeidsmiljø. Anonymkode: 290aa...be1 Jeg nevnte at jeg er redd for å bli verre, for da må jeg si ifra om jeg er for syk til å bli hjemme igjen. Anonymkode: 8f0a6...5be
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #16 Skrevet 1. november 2021 Tone83 skrev (1 minutt siden): Hun spør ikke om hun har høyt fravær..hun spør nok om hun har for høyt fravær til å kunne få mere sykepenger. Det har hun ikke. Takk for svar! Anonymkode: 8f0a6...5be
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #17 Skrevet 1. november 2021 Tone83 skrev (2 minutter siden): Hun spør ikke om hun har høyt fravær..hun spør nok om hun har for høyt fravær til å kunne få mere sykepenger. Det har hun ikke. Lurer også på om det er lovlig.. men jeg har i utgangspunktet ikke brukt egenmelding siden jeg kun har hatt sykemelding. Så da har jeg 0 dager egenmelding og 4 dager syke barn dager Anonymkode: 8f0a6...5be
Perleugla Skrevet 1. november 2021 #18 Skrevet 1. november 2021 Er man syk så er man syk. Er ungene syke så er de syke. Lite å gjøre med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå