Gå til innhold

Er det sant at kvinner som ikke går inn i et forhold dør tidligere enn de kvinnene som er i forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge en artikkel i en vitenskapelig tidsskrift så dør kvinner tidligere på grunn av "broken heart syndrome".

Det er jo litt av en påstand! Er det sant? Dør kvinner tidligere hvis de ikke lykkes med å gå inn i et forhold med noen?

Sitat

New research from Cedars-Sinai suggests that broken heart syndrome, while still not common, is not as rare as once thought. And it's on the rise, especially among middle-age and older women.
https://www.webmd.com/heart-disease/news/20211020/broken-heart-syndrome-on-rise-middle-age-older-women

Anonymkode: 9dd98...8d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde det var motsatt, at ugifte menn dør tidligere. Skal se om jeg finner artiklene jeg har lest om det.

Anonymkode: d0ee8...d8b

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor setter du likhetstegn mellom singelstatus og broken heart syndrome?

Hva med de som er i forhold, opplever at ektefellen dør, og sørger seg så syke at de dør av det?

Anonymkode: 4fc86...780

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde det var motsatt, at ugifte menn dør tidligere. Skal se om jeg finner artiklene jeg har lest om det.

Anonymkode: d0ee8...d8b

Det sier jo ikke mot forskningen i HI på noen som helst måte. Men det sporer av debatten derimot.

Kanskje det er målet ditt? Hvorfor?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor setter du likhetstegn mellom singelstatus og broken heart syndrome?

Hva med de som er i forhold, opplever at ektefellen dør, og sørger seg så syke at de dør av det?

Ja, de er også single.

Skrevet

Neppe. Mye mindre stress å være alene.

Anonymkode: af831...cb1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I følge en artikkel i en vitenskapelig tidsskrift så dør kvinner tidligere på grunn av "broken heart syndrome".

Det er jo litt av en påstand! Er det sant? Dør kvinner tidligere hvis de ikke lykkes med å gå inn i et forhold med noen?

Har du i det hele tatt lest artikkelen?

Dette har da absolutt ingenting med om man er i et forhold eller ikke å gjøre.

Anonymkode: c68df...72b

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, de er også single.

Men de har likevel gått inn i et forhold og skulle i følge deg ikke dø av en slik årsak.

Det står jo ingenting i artikkelen du linker til om at kvinner som ikke går inn i forhold får "broken heart syndrome" og dør. Derimot nevnes hormoner og forskjellige typer stress som mulige årsaker. Stresset kan forårsakes av ektefelles dødsfall; det kan også forårsakes av hva som helst annet.

Men d velger å sette likhetstegn mellom singelstatus og dødelig hjertesorg, og igjen: hvorfor gjør du det?

• Liker 6
Skrevet

Du har jo ikke lest artikkelen. Det står jo ikke noe om enslige kvinner, som får det fordi de er single. Det står at det oftest trigges av traume, som å miste partneren sin, eller noen andre som står nær.

Så tydeligvis er jo flere av disse kvinnene i forhold.

Anonymkode: c3458...2c3

• Liker 6
Skrevet

Det hjelper ikke å ha et forhold hvis forholdet ikke er bra. Spesielt kvinner lider mer i dårlige samliv:

En amerikansk undersøkelse fant at de som har ulykkelige kjærlighetsforhold, er mer deprimerte enn de som mangler en samlivspartner eller kjæreste (Ross 1995). Andre undersøkelser viser at de som lever i ulykkelige ekteskap, på flere områder har det verre enn de som skiller seg (Hawkins og Booth 2005). Personer som lever i lite tilfredsstillende ekteskap har også høyere blodtrykk enn enslige (Holt-Lunstad mfl. 2008).

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/tilfreds-med-livet-samlivet-betyr-mer-for-kvinner-enn-for-menn

• Liker 1
Skrevet

Dette gjelder begge kjønn, er du i forhold lever du statistisk sett lengre.  Gammelt nytt dette og logisk. 

Skrevet

Menn lever lenger i forhold, kvinner lever lenger single. Kvinner er også lykkeligere om de er single og ikke har barn. 

https://www.elle.com.au/health-fitness/single-women-happy-study-20582

"We do have some good longitudinal data following the same people over time, but I am going to do a massive disservice to that science and just say: if you're a man, you should probably get married; if you're a woman, don't bother."

Anonymkode: 9804c...c45

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 18.33):

Dette er bare tull. Er mange enslige kvinner som lever et langt liv selv om de savner en å dele livet med. Og det er mange kvinner i parforhold som dør tidlig av sykdom, ulykke eller at de blir utslitt av partneren sin. Finnes mange dårlige forhold der ute. 

Anonymkode: a022f...7a3

• Liker 2
Skrevet

Ok, vent litt, når en mann dejter, og eventuelt velger et ektefelle, det er mye mer naturlig og mer sannsynlig å velge en sunn ektefelle uten alvorlige kroniske sykdom. Menn velger bort de syke, spesielt de alvorlige syke som har større sannsynlighet å dø forholdsvis tidlig. 

Altså poenget mitt: syke folk har nedsatte, lavere sjanser å finne et ektefelle - og så mange av disse dør alene. 

Det ser ut som denne "broken hearts" teorien er bare ren spekulasjon, og ikke helt bekreftet basert på fakta! 

Skrevet
Ukjentkjendis skrev (6 timer siden):

Ok, vent litt, når en mann dejter, og eventuelt velger et ektefelle, det er mye mer naturlig og mer sannsynlig å velge en sunn ektefelle uten alvorlige kroniske sykdom. Menn velger bort de syke, spesielt de alvorlige syke som har større sannsynlighet å dø forholdsvis tidlig. 

Altså poenget mitt: syke folk har nedsatte, lavere sjanser å finne et ektefelle - og så mange av disse dør alene. 

Det ser ut som denne "broken hearts" teorien er bare ren spekulasjon, og ikke helt bekreftet basert på fakta! 

Og det har du forsket på?

Anonymkode: af25d...d50

Skrevet

Trådstarten er jo rent oppspinn.

Sivilstatus står ikke nevnt som faktor i artikkelen - ikke en eneste gang.

Så hele grunnlaget for en debatt her faller på steingrunn.

Pro-tip:

Les litt mer enn overskrifta neste gang.

Eller - ikke engang overskrifta gir grunn til å tro at kvinner som ikke inngår forhold skulle være spesielt utsatte.

’Broken heart’ er beskrivelse på følelsen av tap, typisk enten ved samlivsbrudd eller partners død. Som jo begge deler forutsetter at en alt har inngått en relasjon.

TS, du er ikke bare på jordet her, du er ute på helt feil jordet.

Anonymkode: 98d8c...b77

• Liker 3
Skrevet

Uten å ha noe å linke til er min automatiske tanke at en kvinne har bedre odds alene😁

Ingen kjønnssykdommer, dobbeltarbeid, vold etc😊nå høres jeg ut som en mannehater; det er jeg ikke!

Men har stort sett opplevd dårligere livskvalitet og helse i mine forhold…uten at det dreier seg om vold.

Anonymkode: ebcac...492

• Liker 1
Skrevet

Kommer vel mer an på om man har barn eller barnløs?

Anonymkode: bf5be...8cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...