Gå til innhold

Barn med psykiske problemer råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er tøft nå. Har en ungdom som sliter psykisk. Ungdomen er over 16 år og vi foreldre får derfor ikke noe informasjon eller hjelp. Heldigvis får ungdomen  hjelp, men stiller spm  om det er nok. Nå har ikke ungdomen vært på skolen på 3 uker og vil heller ikke tilbake. Vi veit ikke hvordan vi skal hanskes med dette.

noen med erfaring som kan komme med råd?
vi støttet ungdommen så godt vi kan, ikke noe mas og stress. Men kunne håpet at vi kunne få til et samarbeid med skolen, men det skal psykologen prøve å få til. 
så da står vi som foreldre der.

Anonymkode: e2bce...272

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er i siste året ungdomskolen da? Er han skolelei? Får han nå hjemmeskole? Hvordan er miljøet ?

Kan dere lokke med en flott gave feks om han går ferdig siste året? Noe spess han liker godt, feks ps5 eller noe sånt. Og lokk med muligheter videre. Feks noe spennende å studere etterhvert. Ungdomskolen er noe skikkelig dritt, han må bare holde ut slik at han kan gå videre på noe han virkelig liker. 

Anonymkode: 1f2cf...00f

Skrevet

Går 1 året på vgs. Er ikke det beste miljøet, mange som vist nok sliter og mye fravær

Har ikke fått til noe opplegg under coronatiden, dvs når elevene må være hjemme i karantene. Så tviler de får til det nå, men veit at psykologen skal prate med skolen for å få til et opplegg. Men psykologen har ikke fått tak i lærer og psykologen er ikke lett å få tak i.

eleven gjorde det bra på ungdomsskolen og ikke noe problemer der. 

Skrevet

Få sjekket alle mulige nivåer av ting i blodet. Særlig D vitaminer! Ved kritisk lavt nivå på D vitaminer så kommer psykiske problemer på løpende bånd! Har dessverre et tilfelle i nær familie og kjenner til flere. 

Skrevet

Regner med det er psykolog via bup? Dere foreldre kan be om foreldreveiledning samtaler på bup. Det har dere krav på. Der kan dere stille spørsmål om hva dere skal gjøre/ ikke gjøre i denne situasjonen. Det er hos dere ungdommen bor og dere har hovedansvaret. 

Skrevet

På bup ble vi foreldre involvert i alle samtaler. Jeg var med min datter alle timene bortsett fra en time hvor jeg ba henne gå alene for å se om hun åpnet mere opp da. Neste time ble det stilt litt spørsmål med hvorfor jeg hadde vert borte den timen. Hun var da 16 år. Senere hadde guttungen problemer på vgs, en lærer var veldig ufin med han. Han satt i "mørket" lenge, jeg skjønte han ikke hadde det bra og at det sannsynligvis hadde med skolen å gjøre. Han ville ikke snakke, svarte bare med korte ja og nei svar. Jeg sa til han at dersom det var skolen som var vanskelig så måtte han vær så snill å snakke om det og at det var lov å slutte på skolen og begynne på nytt neste år hvis det kunne hjelpe. Gikk to uker så kom det. Jeg ringte rådgiver og ppt, det ble tatt grep og læreren måtte møte med oss og der fikk han klar tale fra rådgiver vedr måten han snakket på. Var aldri noe problem at gutten var 16 år, skolen har plikt til å snakke med foreldrene frem til de fyller 18. Etter 18 skal de lytte på oss men kan ikke uttale seg med mindre eleven skriver under på samtykke. Det ble bytte av skole og fag, vellykket bytte. I dag blomstrer han. På den nye skolen fikk ham lærere som virkelig visste hvordan de skulle løfte hver enkelt elev. 

Ikke gi deg. Du skal involveres. Går han til privat psykolog, krev bup.

Lykke til, er vondt når de sliter så tidlig men det er også enklere å hjelpe de hvis de bare vil selv og skole og helse snakker sammen med dere.

Anonymkode: c9ab3...41f

Skrevet

Takk for hjelp.
Barnet vil selv ikke at vi foreldrene skal involveres og da kan de ikke gjøre noe sier de. Dette er psykolog hos Bup ja.  Barnet har fått en diagnose som ikke vil dele med oss, men legen sier at barnet blir frisk. Har fått sove medisin.  
Har vært i kontakt med lærer, men så lenge barnet ikke vil at vi foreldrene skal involveres er det vanskelig  men veit at lærer har dialog med barnet.

Barnet har tatt blodprøver uten noe utslag. Men tar D vitaminer fast (om det blir husket på. Satt frem boksen og er da lettere) Som liten var jern et problem, uansett hva slags jerntabletter ble det mage vondt og fikk ikke opp jern lageret. (Så ble bare at vi måtte innse at den ligger lavt)

sliter med konstant hodepine som vi er til utredning for. Kan også ha ”anfall“, prøvd migrene nesespray uten effekt 

skal høre om vi kan få veiledning hos Bup, for dette er ikke lett.

Skrevet

Du må våge å være litt bestemt med bup.

Se for deg en trekant. Bup ett hjørne, gutten de andre hjørnet og dere i det siste hjørnet. Hvordan skal dere jobbe med disse utfordringene hjemme hvis dere ikke er involvert? Det må bup ha en plan på. Krev møte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...