Gå til innhold

Hva burde jeg/vi gjøre? Forskjellige meninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken plan er best?

Vi er kjærester, og lurer på hvilket steg som er neste, ift smarteste økonomiske valg. 

Jeg er ufør og får 300 000 utbetalt før skatt i året. Han er i en fast og trygg jobb og tjener 500 000 kr i året før skatt.

Vi har bare vært sammen i et år, men vi er veldig enige om fremtidsplanene. Vi ønsker hus, familie bil, barn og familiehund.

Vi er 32 år og har ikke noe spart opp. Vi har mulighet til å klare spare 80 000 kr på 1 år. Jeg har ikke lån, men han har 100 000 kr i lån.

Siden jeg er ufør, så kan jeg få hjelp av husbanken. Men det er kun om jeg kjøper alene. Eller om vi får barn. Men jeg syntes det er skummelt å få barn, når man ikke eier. Samtidig renner tiden min ut, jeg er jo 32 år. Men jeg tenker det er smartest at jeg kjøper min egen bolig gjennom husbanken, så kan han flytte inn hos meg med tiden. Jeg er veldig lei av leiemarkedet. 

Han mener det er best at vi først leier en bolig sammen, for å så spare opp en egenkapital, og så kjøper bolig. 

Jeg er redd for at vi ikke kommer til å få lån i vanlig bank, selv om vi sparer opp 500 000 kr

Utleieprisene i området er alt fra 9000-15 000 kr

Boligprisene ved kjøp er 2,5-3,5 mill

Vi har ikke mulighet til å få hjelp av foreldre (kausjonist/medlånetaker ect)

Hva mener dere er den beste fremgangsmåten?

Anonymkode: 7c6a9...7d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi leier for tiden hvert vårt sted, og vi betaler 7000 kr hver (inkludert alt). Men leilighetene er for små til at en av oss kan flytte inn hos den andre

ts

Skrevet

Når dere har spart nok til å klare egenkapitalkravet, får dere garantert lån sammen.

Et kjapt søk hos DNB viser at dere der kunne lånt 3 950 000, som jo er betydelig høyere enn 2,5-3,5 million - egenkaptialkravet.

Jeg ville flyttet sammen i en leilighet som koster så mye mindre enn 7000+7000 dere klarer å finne,  og så spare på!

Anonymkode: 6050f...52c

Skrevet

Hør med banken om hva som skal til for at dere kan kjøpe😊

Anonymkode: 63357...502

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når dere har spart nok til å klare egenkapitalkravet, får dere garantert lån sammen.

Et kjapt søk hos DNB viser at dere der kunne lånt 3 950 000, som jo er betydelig høyere enn 2,5-3,5 million - egenkaptialkravet.

Jeg ville flyttet sammen i en leilighet som koster så mye mindre enn 7000+7000 dere klarer å finne,  og så spare på!

Okei, takk! 😊

Men det vil jo ta noen år da. Og om vi evt får barn før vi kjøper, så får vi jo ikke like mye i lån… Men det blir vell våres egne prioriteringer, og vi må finne ut av hva som er viktigst for oss 😅

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hør med banken om hva som skal til for at dere kan kjøpe😊

Anonymkode: 63357...502

Det kan vi gjøre 😄 Vi har nå dnb, kan det være lurt å høre med andre banker også? Etter hva jeg har hørt, så er dnb ganske strenge

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okei, takk! 😊

Men det vil jo ta noen år da. Og om vi evt får barn før vi kjøper, så får vi jo ikke like mye i lån… Men det blir vell våres egne prioriteringer, og vi må finne ut av hva som er viktigst for oss 😅

ts

Så jævla dyrt er det ikke med små barn ☺️ Du kan finne mye brukt på Finn. Eneste er vel barnehage, men det er jo ikke tvang Hvis du kan være hjemme med barn isteden :) 

Anonymkode: 35d6f...b44

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så jævla dyrt er det ikke med små barn ☺️ Du kan finne mye brukt på Finn. Eneste er vel barnehage, men det er jo ikke tvang Hvis du kan være hjemme med barn isteden :) 

Anonymkode: 35d6f...b44

Kokoooo. Regnestykket til banken blir helt annerledes med barn enn uten.

Anonymkode: 53f37...11c

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde kjøpt noe alene gjennom husbanken og etterpå latt han kjøpe seg inn.

Anonymkode: efe97...d8c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Med 800 000,- i inntekt i året er det svært liten sjanse for å få 3,9 mill i lån. 

Anonymkode: 42722...545

Skrevet

Det lureste er vel om dere flytter sammen først, og prøver å være samboere en stund før dere bestemmer dere for å kjøpe sammen eller få barn.

Det er mange som er veldig forelsket og har store planer som ikke egentlig passer til å bo sammen. Kjekt å finne ut før barn og delt økonomi, spør du meg…

Anonymkode: d2764...86a

• Liker 1
Skrevet

Du kjøper via husbanken, dere bor der sammen og sparer mest mulig, kjøper sånt bolig sammen med ordinært lån. 

Anonymkode: f52d6...cca

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dere uansett bør bo sammen en stud, kanskje et år, om dere skal ha barn. Da blir dere ordentlig kjent med hverandre. Jeg synes du skal gjøre én av tre:

1) Dere leier sammen, sparer til egenkapital, men får barn før dere kjøper noe.

2) Dere leier sammen, sparer mye mer enn dere gjør nå (med dere inntekt kan dere spare mye mer), kjøper om 2 år og får barn da.

3) Du kjøper (om han synes det er ok) med hjelp fra husbanken. Han flytter inn hos deg. Dere får barn. Etterhvert kan dere flytte eller han kjøpe seg inn.

Anonymkode: 0301e...ded

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...