Gå til innhold

Er alenemor med turnus jobb, kan jeg miste delvis eller redusert stønader om jeg går ned i stilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Barnefar og jeg er separert og har et barn på 2 år. Jeg har hele den daglige omsorgen og barnefar har barnet annen hver helg. Ingen interesse for mer samvær så det blir utelukket i denne samtalen. 

jeg jobber i hotell som resepsjonist med 80% stilling. Vi har fått en ny direktør som har endret masse etter pandemien. Egentlig jobber jeg kun 15 vakter men etter de nye endringene har de gjort om vaktene betydelige kortere og nå jobber med 19 vakter turnus (kveld og dag). 

jeg trodde de hadde skjønt seg på situasjonen min og ville hjelpe. Men da den nye turnusen kom sp hadde jeg flere kveldsvakter enn dag. Dette blir vanskelig for meg som har en lille. Familien min hjelper meg så godt de kan men jeg vil ikke at dette skal være et mønster. Jeg har søkt flere steder men det er jo ikke lett å finne seg riktig jobb med 8-16 som arbeidstid. 
jeg tar opp er par fag for å bli ferdig med bachelor min, forhåpentligvis beste år. 

hvis jeg snakker med sjefen min om å redusere stilling ned til 50%, vil dette gi meg en ‘’straff’’ på nav sin side og stønader? Jeg får os, ekstra barnetrygd, bidrag, tillegg nå. Noen som vet? 

takk for alle råd. 

Anonymkode: 6bec7...e83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor lager du to tråder om det samme?

Det berører i alle fall ikke barnetrygden. Når det gjelder bidrag påvirkes det av partenes inntekt, men jeg tror det er sånn at man ikke må betale mer i bidrag hvis den andre parten frivillig går ned i stilling (noe jeg ikke vet om dette regnes som, men det kan godt være). 
Ellers vil jeg anbefale deg å ta direkte kontakt med NAV, og få svarene skriftlig. 

Anonymkode: 905ae...ad9

Skrevet

Du må være i minst 50 % jobb for å kunne få overgangsstønad, i alle fall (50 % jobb, 50 % skole eller være reell arbeidssøker). Så er det viktig å huske at OS er en midlertidig ytelse hvor målet er selvforsørgelse, så jeg ville brukt tiden du har på ytelsen fornuftig. :)

Anonymkode: 58e48...b9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...